načítám data...

Lepší než Škoda Superb? Subaru Outback tahá trumfy z rukávu

16. října 2018, 10:11 Daniel Borský Recenze & testy

Výběr auta ve střední třídě dnes není jednoduchý. Nachází se tam spousta zajímavých vozů. A mezi ty nejlepší patří i Subaru Outback.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Střední třída to nemá v dnešní době zrovna dvakrát jednoduché. A teď nemám na mysli třídu společenskou, nýbrž tu automobilovou. Pokud si ještě pamatujete na devadesátá léta, jistě mi dáte za pravdu, že tehdejší nabídka v dané kategorii byla opravdu pestrá. Italové, Francouzi, Japonci, Němci, ti všichni měli hned několik modelů, které spolu bojovaly o své místo na slunci. Postupem času však portfolio značek, soupeřících v segmentu D, značně prořídlo, především ta méně prémiová (jak já to označení nesnáším) strana. Italové se (až jednu výjimku) soustředí na malé automobily, Francouzi experimentují především s různými crossovery. Takže na našem (evropském) trhu zůstala v podstatě jen japonsko-německá klika, doplněná o Korejce a Ford, přičemž opravdu zajímavých prodejních čísel dosahují jen ti Němci. Je to trochu smutné, na druhou stranu automobilky, které na dění ve střední třídě dosud nerezignovaly, dokážou stvořit opravdu skvělé vozy. I přesto, že se modelová nabídka ztenčila, zajímavých aut snad ještě přibylo. 

Je zajímavé sledovat, jak je naše redakce různorodá a každému vyhovuje něco jiného. Krásně je to vidět právě v segmentu střední třídy. Když vynecháme tu dražší část automobilů, pak máme problém se mezi sebou shodnout na jediném lídrovi kategorie. Kolegové Vavris a Jeník Machačů jsou řidiči, hledající za volantem především zábavu, a proto se jim nejvíc zamlouvá Mazda a její šestka. Honza Křeček zase upřednostňuje klid a pohodu, tudíž by nejspíš sáhnul po nové Insignii. Zlokočka, poté co si osvojila základy ovládání infotainmentu Renaultu, byla zase nadmíru spokojena s Talismanem. Jak vídíte, výběr je opravdu rozmanitý. Osobně jsem dlouho nevěděl, ke komu se přidat, jaké auto je mým favoritem. A nevěděl jsem to až do chvíle, než jsem si vyzkoušel Subaru Outback. Po týdnu stráveném ve společnosti tohoto kombíku, mohu zodpovědně prohlasit, že mým favoritem je právě Subaru. 

Pátá generace Outbacku je tady s námi již od roku 2015. Nejedná se tedy o žhavou novinku, ale to vůbec nevadí, protože Subaru je známé tím, že svá auta průběžně vylepšuje a každý modelový rok přináší nějakou menší změnu. Vnější design Outbacku zraje jak dobré víno, a proto není třeba významnějších úprav. Je jednoduchý, nekomplikovaný a na první pohled dává svému okolí najevo, že tohle auto se jen tak něčeho nezalekne a dostat jej do úzkých se jen tak nepodaří. Jestli hledáte nadčasový vzhled, pak tohle je ono. Věřte, že tohle bude vypadat dobře i za deset let.  

Podobně nadčasový je také interiér. Nehledejte zde žádné módní výstřelky, tady je vše uzpůsobeno kvalitní ergonomie a přehlednosti. A opravdu to funguje. Málokdy se mi stane, že sednu do auta a okamžitě vím, kde co najdu a jak se co nastavuje. Subaru však tvoří výjimku. Jen co nasednu dovnitř, ihned poznávám, kde se co ovládá. Osmipalcový displej multimediálního systému nabízí jednoduchou až strohou grafiku, ale díky tomu nebudete tápat v nastavení. Všechno je hezky přehledné a intuitivní. Geniální jsou klasické analogové budíky s jednoduchým fontem, který je naprosto příkladně čitelným i jen letmým pohledem. Netřeba vymýšlet složitosti. Modelový rok 2018 dostal upravený panel klimatizace, teplotu klimatizace tak vidíte přímo v ovládacích kolečkách, což je příjemný detail. Radost mi dělaly také sedačky, do kterých se pohodlně usadí i větší člověk a hlavně jsou komfortní i dlouhých cestách. A vůbec nejvíc nadšený jsem byl z celkové atmosféry na palubě. Připadal jsem si tam, jako kdybych seděl doma, v pohodlném křesle, četl oblíbenou knihu, poslouchal praskání krbu a do toho usrkával lahodou whisky. Tohle je prostě k nezaplacení nevím o žádném jiném konkurentovi, který by dokázal navodit podobnou pohodu uvnitř. 

Dnešní auta, bývají vybavena spoustou moderních asistentů, kteří usnadňují život na silnicích. Většinou to jednou či dvakrát vyzkouším a pak to vypnu, neboť často jsou zbytečně otravné. Ne tak v Outbacku. Subaru sdružuje své asistenty pod názvem EyeSight a propaguje to jako výkladní skříň toho, co dovede. A po právu, protože to funguje skvěle, jako kdyby to nastavovali přesně podle mých potřeb. Je to první vůz, ve kterém jsem nechal všechno zapnuté po celý testovací týden. EyeSight se totiž nechová jako přísný policajt, který vás klepne přes prsty pokaždé, když uděláte něco, s čím nesouhlasí. Naopak, je to jako dobrý kamarád, který vás upozorní, že nastala nestandardní situace. Také se vám stává, že třeba čekáte na semaforu a při tom vás zaujme kolemjdoucí slečna s nebezpečně dlouhýma nohama a krátkou sukní? Mezitím padne zelená a člověk za vámi, který hrozně pospíchá na vás začne okamžitě troubit, zatímco vy se stále kocháte. Duální kamera EyeSight neustále sleduje provoz kolem vás a ve chvíli, kdy se rozjede auto před vámi, decentním pípnutím upozorní, že byste také měli vyrazit a nezdržovat. Stejně tak situace, když se blížíte k autu před vámi rychleji, než by bylo zdrávo. Subaru nezačne panicky brzdit a pouštět vám do uší poplašnou sirénu, jen pípne, že byste měli dávat pozor a až ve chvíli kdy absolutně nereagujete, začne konat. Adaptivní tempomat umí poznat, když se auto před vámi rozsvítí brzdová světla a díky tomu jsou jeho zásahy do jízdy naprosto hladké a nerušivé. A pokud vám nevyhovuje, stiskem jediného tlačítka jej můžete přepnout do klasického režimu tempomatu, který pouze udržuje rychlost. Pochválit musím rovněž rozmístění sledovacích kamer, protože jsou přímo u hrany čelního okna a nezabírají polovinu zorného pole. EyeSight je opravdu skvěly systém a ideální pomocník pro každou situaci. Jeho funkčnost je příkladná a měli by se jím inspirovat i ostatní výrobci. 

Přesto všechno zůstává největší devízou Outbacku samotná jízda. Od rodinného kombíku s vyšší světlou výškou, který váží 1,7 tuny, jsem nečekal kdoví jaké zážitky za volantem. O to větší bylo mé překvapení, když jsem poprvé vjel na zakroucenou okresku. Subaru je naprosto jisté za každé situace, nenechá se rozhodit ani větší nájezdovou rychlostí, či naopak utažením zatáčky. Všechno zvládá s bravurou a zcela neochvějnou jistotou. Řízení je o něco strmější, než bývá v této třídě zvykem, což je příjemný bonus. Díky tomu je Outback nečekaně příjemným společníkem i ve chvíli, kdy se rozhodnete pro trochu toho pubertálního řádění. Spolehnutí je samozřejmě i na symetrický pohon všech kol, který nevyvede z míry ani napadané a mokré podzimní listí na vozovce. Při tom všem je až s podivem, jak pohodlný Outback umí být. Zapomeňte na vzduchové či adaptivní podvozky. Nejsou potřeba. Tady je to všechno poctivá mechanika jako celek to funguje báječně. Pneumatiky s vyšším profilem pomáhají odfiltrovat veškeré nerovnosti a vy si jen tak plujete v klidu a pohodě vstříc cíli své cesty. Dokonce i když trefíte opravdu velký výmol, neozve se žádná nepatřičná rána, u které byste měli pocit, že právě upadlo kolo. Prostě jen jedete dál ať se děje, co se děje. Impozantní výkon. 

O pohon se stará výhradně atmosférický dvouapůllitrový čtyřválec o výkonu 175 koní. Prostě stará škola. Já bývám zastáncem myšlenky, že výkonu není nikdy dost, ale víte co? Tady mi to úplně stačí. Samozřejmě, není to žádný trhač asfaltu, ale na nedostatek sily si stěžovat nebudete. Pro rychlejší jízdu je třeba držet vyšší otáčky, ale díky tomu, jak radostně se tento čtyřválcový boxer vytáčí, to je spíš radost než starost. Výlety do vyšších sfér otáčkoměru podporuje i typicky jadrný zvuk této pohonné jednotky. Trochu obavy jsem měl akorát z bezestupňové převodovky Lineatronic, protože nejsem velký fanoušek tohoto řešení. Nicméně Subaru odvedlo při ladění této převodovky skvělou práci a k autu se skvěle hodí. Když se rozhodnete jet agresivněji, automaticky se přepne do přednastavených virtuálních stupňů, které simulují chování klasické převodovky. Díky tomu se nemusíte obávat utrápeného kňučení v otáčkách, jako tomu bývalo dříve. A výhody v podobě plynulé jízdy, jenž je prostá jakéhokoli škubání tak zůstávají. Dobrá práce Subaru. 

Verdikt 

Subaru Outback je skvělé auto. Vlastně je to po dlouhé době první auto, které mě ničím zásadním neštvalo, a to už je co říct u vyhlášeného hnidopicha, jakým bezpochyby jsem. Pokud sháníte univerzálního pomocníka, který se o vás postará už nehledejte jinde. Tenhle zvýšený kombík, který si poradí i lehčím terénem, dává facku všem SUV. Ve světle Outbacku nejsou totiž vůbec potřeba. Subaru navíc dokáže zprostředkovat i takový ten správný mechanický pocit z auta, který máme my automobiloví nadšenci, tak rádi. A to je v dnešní digitální době opravdu vzácná vlastnost. 

Technické údaje

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec 2 498 cm³
Výkon: 175 koní (129 kW) v 5 800 ot./min.
Točivý moment: 235 Nm v 4 000 ot./min
Převodovka: bezestupňová Lineartronic (7 virtuálních stupňů)
Maximální rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,2 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,3 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 8,4 l/100 km 
Cena s danou motorizací a výbavou: 1 080 000 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
16. října 2018, 13:08
2

Chachá milion jo? 175 ps na dvoutunový hovado. Lajntroník to bude jízda. Spotřeba 9 dynamika 0. Z toho auta kouká kvalitní zpracování velmi slušná praktičnost, zajímavý lakování, pohodlný jednoduchý interiér. A zabije to ten zbytek. Z dvouapule menší výkon než má menší a lehčí Fiesta st... Z tříhrnku. Tak jako sorry kde ty loňský sněhy jsou. Gimme e motorrr.

reagovat
nixx
16. října 2018, 14:49
1

EyeSight funguje dobře. Ale Outback bych dnes nebral, navíc mi to z vnějška přijde jak kočár z roku 2005. Vnitřek je v pohodě, neurazí. Ale kdybych chtěl Subaru, vzal bych o třídu nižšího Levorga, který se designem v dnešní konkurenci neztratí a myslím si že jeho 1,6 se 170 koníky na tom bude pocitově lépe. Navíc je to skvěle vyvážené auto, se kterým je sranda jezdit.

beastar
16. října 2018, 17:27
0

Bohužel. Souhlasím. Přitom já měl minulý Outback docela rád. Dokonce sem o něj měl i zájem když jsme vybíraly něco ke konim

E.T.
16. října 2018, 14:25
3

V Levorgu mám 170 koní a na to auto je to tak nějak akorát. Nestrádám, ale nevadilo by mi jich tam víc... Podle mě to hodně zabíjí EU se svýma praštěnýma normama, takže když pár let počkáme na eLevorgy, eImprezy, eForrestery, eOťase, atd., tak to bude zase všechno jinde. Ale teda úplně jinde... :-|

reagovat
ma
martinw
16. října 2018, 15:13
0

Pár let počkat na elektro... ale třeba Toyota už to má na trhu - nová RAV4 2019 Hybrid už bude použitelná do svízelnějších situací (vzadu silnější elektromotor a konečně se to vyhrabe ven i přes jedno kolo nebo křížení náprav + realtime Torque vectoring).



Poslední komentáře