načítám data...

Subaru Forester e-Boxer: Nový, lepší, a přece stále stejný

Japonský klasik vstupuje do nové éry. Ale žádný strach, všechny životní jistoty subaristů zůstávají zachovány.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Subaru Forester e-Boxer: Nový, lepší, a přece stále stejný

Připadá mi to jako včera, co jsem testovala Forester ve čtvrtém vydání. To auto se mi líbilo. Vlastně se mi líbilo tolik, že asi měsíc poté už jsem si z Moravy vezla velmi pěkný kousek generace SG s turbem, blow-off ventilem a tunou potrhlého charakteru, který mě i dneska po dvou letech neskutečně baví.  

Černý kousek, se kterým vás seznámím dneska, je samozřejmě v mnoha věcech jiný. Od mého funícího esgéčka ho dělí bratru patnáct let a za tu dobu poskočily o notný kus kupředu jak technologie, tak ekologické normy. Rozdílnosti tedy nikoho nepřekvapí. Co však možná překvapí – alespoň mě to fascinuje dost – jsou shody. Věci, které hluboko pod povrchem zůstávají stejné.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Začněme novinkami a zbavme se číslíček, ať se můžeme věnovat důležitějším věcem. Označení eBoxer napovídá, že tu vedle dvoulitrového motoru s protiběžnými písty bude něco navíc, a taky že jo. Nový Forester pro evropský trh má v převodovce zabudovaný elektromotorek a nad zadní nápravou baterii.Takže tu máme hybrid. Nebylo by to ale Subaru, kdyby se i k elektrifikaci nevydalo svou vlastní cestou. Tam, kde se přímo nabízelo partnerství s nejmenovanou japonskou automobilkou, Subaru vyvinulo úplně novou koncepci – jakýsi hybrid mezi full-hybridem a mild-hybridem. Baterie je malá a elektromotorek nijak extra silný, což by byl hlas pro mild-hybrid, auto se však dokáže pohybovat i výhradně na elektřinu, což by zase odpovídalo full-hybridu. Na spotřebě se to podepisuje papírovými jedenácti procenty, což je změna spíše kosmetická a s vlastním projevem auta elektrifikace taky kdovíjak nezamávala. Nabízí se tedy filosofická otázka, k čemu je to dobré… 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Subaristé nepatří – mírně řečeno – k nejflexibilnějším zákazníkům. Spíš naopak. Až doteď to byla výhoda, která znamenala věrnost a lásku ke značce. Jenže tyhle věrné a milující zákazníky je pomalu třeba začít přeučovat na elektřinu. Netvařte se tak otráveně. Pohled pravdě do očí mluví jasně: elektrifikace je celosvětový trend a zůstává vysoko na žebříčku politických priorit. V nejbližších letech nikam neodejde. A v případě menších výrobců, kteří nemají šanci kompenzovat emise spalovacích motorů objemem prodaných elektromobilů, plug-in hybridů a downsizovaných nákupních tašek, znamená tlak euronorem těžké dilema: zásadně se přizpůsobit, nebo z Evropy nadobro odejít. Vzhledem k tomu, jak málo významný je pro Subaru evropský trh, můžeme být vlastně rádi, že se značka naším zpovykaným kontinentem vůbec rozhodla zabývat. Ona totiž není úplně legrace splnit normy a k tomu si udržet ty tradiční subarácké hodnoty jako stálá čtyřkolka, atmosférické benzínové motory a specifické jízdní vlastnosti. U Foresteru se navíc přidává tažná síla, což je důvod, proč nemohl posloužit PHEV pohon nabízený v americkém XV/Crosstreku.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

E-Boxer tedy představuje něco jako křehký kompromis mezi přísností evropského úředníka a přísností typického zákazníka Subaru. A to věru není snadné zadání. Prvního není záhodno dráždit výfukovými plyny, druhého zase revolučními změnami, jako je nabíjení ze zásuvky, o statisíce vyšší cena nebo chybějící kus kufru.

Evropským úředníkem se zaobírat nebudeme, ale pro přísné subaristy mám dobrou zprávu: nový Forester je povedenou evolucí toho předchozího a elektřinu vůbec nemusíte řešit. Vlastně ani nemůžete, auto si ji řeší výhradně samo. Elektromotorek v převodovce a baterie na zadní nápravě nenarušují ani těžiště, ani rozložení hmotnosti (a dohromady přidávají jen něco málo přes 100 kilo), takže by vás měl zajímat spíš fakt, že s novou platformou auto dostalo vyšší tuhost karoserie i podvozku a výrazně lepší schopnost pohlcování nárazové energie. Na bezpečnosti se tady vůbec zamakalo – třeba v ochraně dětských pasažérů je teď Forester ve svém segmentu na vedoucí pozici. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Když si sednete do kabiny, budete si připadat jako doma. Zvlášť pokud máte doma pohodlná křesla a hodně oken s hezkým výhledem. Z Foresteru bylo vždycky dobře vidět ven a ani pátý v řadě tradici neporušil. Na jediné kritické místo – nad pravé přední kolo – pro jistotu lípli kamerku. Odrbat disky teď bude ještě těžší. 

Konzervativce zahřeje u srdce množství tlačítek. Displej tu pochopitelně nechybí, jinak tu ale máme krásný příklad shody s oldschoolem. Svůj čudlík má snad každá funkce, navíc jsou pěkně fortelné a jsou všude – na volantu, kolem středového displeje, dokonce i na stropě. A ne, není to nepřehledné, je to super. To samé platí o přístrojovce, která může na první pohled vypadat trochu přehlceně. Ve skutečnosti má svůj řád a všechny obrázky a světýlka si rychle zažijete. 

Asistenčnímu systému EyeSight jsme se už věnovali třeba tady, takže zmíním jenom novinky. Auto teď umí podle skenu obličeje rozpoznat pět různých uživatelů, a když si všechno nastavíte na svůj profil, příště už se vám nastavení přizpůsobí automaticky. Kamerka vás taky bude hlídat, jestli za volantem nechytáte lelky, nekoukáte do mobilu nebo na spolujezdce, a na prohřešek vás upozorní pípnutím a decentním pokáráním. Pokud by vám dozor vadil, dá se vypnout, ale musím říct, že mě nijak neobtěžoval. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Adaptivní tempomat – který mimochodem dostanete už v základní výbavě – funguje tak dobře, že snese srovnání i s BMW nebo Volvem, a ty v dané oblasti považuju za špičku. Má navíc pár vychytávek, které jsem zatím jinde neviděla. Autíčko na displeji při brzdění svítí brzdovými světly, což mi při používání autopilota dává zase o něco víc jistoty – prostě vím, kdy brzdím. Je to maličkost, ale potěší. Kromě toho systém pípne, když senzor detekuje auto před sebou – například když přibočí do vašeho pruhu. Takže člověk ví, že systém ví, a to je docela fajn. Celkově asistenty udělaly velký skok dopředu a bez problémů obstojí i v tvrdé evropské konkurenci. Vlastně mě za volantem Foresteru nejednou napadlo, že důrazem na bezpečnost dotahuje právě na zmíněné Volvo, a to při zachování příznivé cenovky. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Probrali jsme filosofii i faktické novinky, zbývá tedy poslední věc, ta nejdůležitější. Jak to jezdí? Slovy se to těžko popisuje – jezdí to pořád jako Subaru. Většinou v této situaci tazateli doporučím, aby si sedl za volant a projel si pár kruhových objezdů, kde je láska k zatáčení vidět okamžitě a nejlíp. Neuvěříte, že sedíte v autě tvaru almary. Ve městě je obratné a otočí se na pětníku, díky té prokleté elektřině se rozjíždí tiše a svižně. Spuštění spalovacího motoru je skoro neznatelné, často si ho všimnu jen tak, že zhasne kontrolka EV. Na elektřinu samozřejmě Forester daleko nedojede, jejím smyslem je skutečně jen pomáhat klasickému boxeru, jak to dělají klasické mild-hybridy. Ale během manévrování na parkovišti, při pomalé jízdě v dopravní zácpě nebo z kopce dolů se spalovací motor vypíná a auto se sune vpřed jen za doprovodu elektrického bzučení. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Komfort je skvělý bez ohledu na stav silnice pod koly.  Subaru má navíc ten milý povahový rys, že s rychlostí se schopnost podvozku zdolávat nerovnosti ještě zvyšuje. Po polňačce můžete jet stejně rychle jako po silnici, a nebude to bolet – ani auto, ani vás. Podvozek zkrátka nezapře rallyový gen a nic na tom nezmění ani vysoká karoserie a váha, která nepatří zrovna do kategorie muších. Pod koly se může dít cokoliv, a Forester si s tím poradí, dost možná ani nebude potřeba zapnout jeden ze dvou terénních režimů. Brodit se uprostřed lesa hlubokými loužemi zcela neslyšně jen za kovového zvuku plašičky na chodce, to je surrealistický zážitek, který určitě stojí za to vyzkoušet. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Dvoulitrový placatý čtyřválec už znám z předchozí generace. Je to motor klidný a uvážlivý, nemá žádné atletické ambice, to ale neznamená, že by při důrazné pobídce nedokázal zařvat a vyrazit. Neříkám, že by mě občas nepotěšil pořádný turbokopanec do zad, ale dá se bez něj žít a brzda provozu se z vás nestane. Motor má projev typické atmosféry, rád se točí. A v nižších rychlostech příjemně úřaduje elektromotůrek, rozjezdy jsou tedy živější a zejména plynulejší. Zatímco u předchůdce jsem trochu nadávala na Lineartronic, který s autem trochu moc cukal, tentokrát nemám výhrad. 

Bezestupňová převodovka je stále trochu specifická věc, to nezastírám. Nelze ani vyloučit, že některým lidem prostě poleze na nervy. Je třeba se s ní naučit zacházet, a pokud jste z jiných automatů zvyklí dupnout na plyn a zůstat na něm stát, tady to fungovat nebude. Spíš to bude ječet a trpět. Ale dopřejte plynovému pedálu trochu citu, a pohonné ústrojí se odvděčí hladkostí a tichem na palubě. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Verdikt

Forester nikdy nebyl typickým rodinným vozem. Odjakživa si ho vybírali lidi, co chtějí od auta něco víc než trendy vzhled, komfort nebo bezpečnost. I když tyhle hodnoty u něj najdete taky.  Design je pořád tak trochu svůj, ale myslím, že i pro nefandu značky vypadá atraktivně, tahle kombinace černé s červenou je vysloveně povedená. (V galerii si všimnete, že jsem se nemohla rozhodnout, jaké fotky vybrat, tak jsem tam radši nechala všechny, abych vás náhodou nepřipravila o nějaký podařený úhel pohledu. Jo, fakt se mi líbil.) Komfort i bezpečnost mají prvotřídní úroveň. Navíc k tomu všemu je tu pak ta nepostižitelná “subarovitost”, to něco, co činí z ovládání auta prvotřídní zážitek, i když se bavíme o SUV. Nový Forester nefuní a drag-race s mojí turbopříšerou by nevyhrál, to jsou ale asi jediné výtky, které k němu mám. Jinak je to po všech stránkách skvělé auto, které ani s elektřinou nepřišlo o svůj ryzí charakter a oldschool šarm. 

 

 

Technické údaje:

 

Motor: plochý atmosférický čtyřválec 1 995 ccm + elektromotor
Výkon: 110 kW (150 koní) při 5600-6000 ot./min + 12,3 kW (16,7 koní)
Točivý moment: 194 Nm při 4000 ot./min + 66 Nm
Baterie: Li-Ion, 4,8 Ah, 118,4 V 
Převodovka: bezestupňová automatická Lineartronic
Maximální rychlost: 188 km/h
0-100 km/h: 11,8 s 
Průměrná spotřeba dle WLTP: 8,1 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 9,2 l/100 km
Cena od: 900 000 Kč
Cena ve výbavě Comfort: 1 010 000 Kč


 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MB
MBMB
02. července 2020, 11:51
0

Pokud to dokáže jezdit jen na elektromotor, tak je to full-hybrid. To je jeho definice, je to stejný případ jako třeba obyčejný Prius. Co to naopak není, je plug-in hybrid, tzn. ta baterie se nedá nabít ze zásuvky a získává energii jen rekuperací.

reagovat
ma
martinw
02. července 2020, 12:38
0

Souhlas, ale v tomhle případě je to pěkně oj*banej full-hybrid.

M
02. července 2020, 12:54
0

Tak to su dobre spravy.
Mna ako vlastnika posledneho XT by uz dnes neurazila verzia - vacsia elektricka forsáž, aby sa to dohravalo na tych 250 koni; (peugot 3008 hybrid ma 300k... samozrjeme subaru je subaru aj niecim inym ;) )
Hnidposske doplnenie: kamerku v pravom zrkadle uz mali aj v min. gen
Vdaka za clanok!

reagovat
Sa
Sato
02. července 2020, 14:03
4

Vcelku sympatická záležitosť. Má to stále klasické budíky :)

Pri popise tej sledovacej kamerky sa ozvalo moje druhé ja s alobalovou čiapkou na hlave a pýta sa či má to auto prístup na internet :)

reagovat
Viola Procházková
02. července 2020, 18:36
1

Podle informaci, ktere je mozne najit na internetech, to k internetu pripojene neni. Ma to jen takove to povinne SOS spojeni.

Peppan
02. července 2020, 22:26
-1

Auto je to vcelku jiste fajn, ale ta spotreba je na dnesni pomery v tride OPRAVDU desna. Jen kdyz vezmu v potaz to, ze nova RAVka jezdi kolem 6,5L prumer, tak tohle je proste FAIL jako...ale kdo chce kam pomozme mu tam. I nase 2,25 tuny tezka RX "almara" jezdi bezne do 8 L na sto..

reagovat
H_F
03. července 2020, 00:53
0

Zubaru bylo vzdycky uchlastany
Snad az na vyjimky typu ej20 totiz neumej postavit vyjimecnej motor

ma
martinw
03. července 2020, 07:09
0

možná proto nestačilo mild hybrid řešení a museli tam dát něco o chlup silnějšího

Ha
Habakukk
03. července 2020, 09:42
0

Tak v tomto pohledu je docela nedostatečná 48L nádrž. To na té benzince bude člověk pořád.

Augi
03. července 2020, 09:59
0

Jako majitel několika Subaru (starých i novějších) musím trošku souhlasit - ekonomika provozu opravdu není nejsilnější stránka.

Resp. je to dost závislé na jízdním stylu - kvůli specifičnosti CVT závisí více na řidiči, je potřeba se s tím trošku naučit pracovat.Třeba s Levorgem (1.6T) jezdím kombinovaně něco přes 7, což je podle Spritmonitoru spíš spodní hranice - průměr je přes 9 a drtiči mají k dvanácti.

Docela jsem se těšil na hybridní Subaru a doufal, že co nejvíc zužitkují spřízněnost s Toyotou (mám hybridního Yarise a to auto je boží) - bohužel to ale podle zkušeností vypadá, že to není tak povedené jako u Toyoty :( Tak snad to rychle vychytají...

Peppan
06. července 2020, 20:37
2

Augi, pokud s 1,6T umite jezdit za 7L mate me velke uznani, ja at jel jakkoliv tak jsem se pod 8,5L v kombi provozu nepodival. Ale vuz jsem jel jen 2x pujceno na puldenni svezeni..tedy prazdny vuz jen s ridicem

Augi
08. července 2020, 07:23
1

Naposledy jsme jeli plně naložený (včetně střešního boxu) z Lipna do Prahy a spotřeba byla taky lehce přes 7. A to jsem opravdu nebyl brzda provozu.

Jak jsem psal, velkou roli v tom hraje to, jak člověk pracuje s CVT. Já už byl zvyklý z Toyoty, takže jsem měl takovou spotřebu už od začátku.

Peppan
08. července 2020, 10:35
1

Augi .. je pravdou, ze s tim hybridem se clovek musi naucit dychat, jak se rika. Ta e-CVT v RXku je jeste trochu uzivatelsky prijatelnejsi nez u Toyoty ci tohoto Subaru a je pravdou, ze klidnou jizdou lze snizit spotrebu nasobne , oproti klasicke spalovaci jednotce. Take jsem neveril, ze dokazi s tou almarou jezdit mezimestky ( mimo dalnice) jen okolo 6,5L. Je to hodne o te plynulosti a predvidani. V Lexusu se vse deje, tak nejak samo v klidu, takovy totalni relax, kdy je clovek zcela oddizolovan od okolniho sveta. Dalnicni presuny a neco kolem..tam uz spotreba poskoci na neco mezi 8 a 8,5L coz je pro me plne vyhovujici. Cekal jsem prumer okolo deviti a jezdime tesne na hrane 8L neb dalnice jezdime jen obcas.

Xp
Xpepe
02. července 2020, 22:55
-6

Blby hipstersky pekac co nema co delat s predchozimi generacemi typu SG...asi tak. Kdyz Subaru tak to radsi tu fkorozi https://www.autickar.cz/blog/clanek/jak-subaru-fkorozi-necekanou-vlnu-radosti-prineslo/1123/#newKomentar

reagovat
Xp
Xpepe
02. července 2020, 22:59
-5


.. a propo kolik to ma na taznym??? muzu za to nalozit tu 1,5 t jako na SG? O chybejici redukci ani radsi memluve....

Viola Procházková
02. července 2020, 23:17
3

Brzděný přívěs max. 1870 kg

Pólin
03. července 2020, 07:41
2

Jel jsi s tim autem? Co presene je na nem hipstersky blbeho? Ja mel stara subaru uz 2 a minuly rok jsem se svezl v predchozim modelu Forestera a byl jsem z neho nadseny. Jako je pravda, ze u xt verze by mohl byt manual, ale trend je jasny...subaru proda vice nez 90% aut s automatem.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Newport Custom 1973
Chrysler Newport Custom

1973 rok výroby
180 koní výkon
6 551 ccm objem

Volkswagen Tiguan  2009
Volkswagen Tiguan

2009 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Škoda Felicia  2001
Škoda Felicia

2001 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Ford Mustang GT 4,6 V8 2006
Ford Mustang GT 4,6 V8

2006 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Cadillac deVille coupé 1968
Cadillac deVille coupé

1968 rok výroby
472 koní výkon
7 735 ccm objem