načítám data...

Souboj hybridů, aneb která cesta je ta správná?

Do zásuvky, nebo ne? Benzín nebo nafta? Samé otázky. Ve výsledku je to však jedno, obojí funguje velmi dobře.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Souboj hybridů, aneb která cesta je ta správná?

Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že většina čtenářů Autíčkaře má v oblibě spalovací motory. Nicméně, ať se nám to líbí nebo ne, nová doba přichází a přináší s sebou elektromotory. Jenže čisté elektromobily zatím nejsou tak daleko, aby dokázaly plně zastoupit klasická auta se spalovacími motory a kdoví jestli vůbec někdy budou. Ale to by bylo na jinou debatu. Někteří výrobci se však rozhodli, že zkusí zkombinovat výhody obou koncepcí, a právě tato snaha dala vzniknout hybridům. Na papíře to zní docela dobře. Elektromotor pomůže tam, kde je spalovací agregát nejméně efektivní, tedy ve městě. Spalovací motor naopak vyřeší nedostatečný dojezd, se kterým se elektromobily potýkají a zároveň řeší i problematiku rychlého doplnění energie. Každý z výrobců řeší otázku hybridů po svém. Někdo se spokojí jen s malým mild hybridním (MHEV) řešením, jiný se vydává cestou full hybridů (HEV) a posledním trendem jsou plugin hybridy (PHEV), schopné ujet jistou vzdálenost čistě na elektřinu. Proto, když se nám v redakci sešli dva zástupci prémiové vyšší střední třídy a oba vybavené hybridní pohonnou jednotkou, nás napadlo udělat menší porovnání. 

Podle úvodní fotky jste jistě již rozklíčovali oba soupeře dnešního srovnání. V bílém rohu sedí zápasník z Japonska, konkrétně Lexus ES300h. Ostřílený bojovník, který sází na osvědčenou techniku full hybrid, tedy spojení benzínového motoru a elektromotoru. Neumí se sice pohybovat čistě na elektřinu více než pár km, ale za má natolik propracovaný power managment, že z provozní efektivity vám zůstává rozum stát. Ve stříbrném rohu sedí zápasník z Německa, Mercedes-Benz E300de, který sází na větší baterii, silnější elektromotor, jenž zvládne i samostatný pohyb na elektřinu a vůbec největší rozdíl je v tom, že spalovací motor Mercedesu potřebuje ke svému fungování naftu. Takže zápasníky jsme si představili a teď nás čekají 3 kola zápasu. Dopředu však říkám, že toto není klasický srovnávací test. Nečekejte přesně naměřené hodnoty ani exaktní závěry, na to jsme neměli dost času a ostatně to není ani náš styl. Bude spíš takový soubor dojmů. Ani nečekejte srovnání obou aut jako takových, dnes jde čistě o jejich pohonné jednotky. Takže jdeme na to. 

První kolo: Město 

Město je hlavním teritoriem hybridů. Právě tady má přinášet hlavní úspory a předvést své kvality. Jak se to daří? Více než skvěle řekl bych. Začněme Lexusem. Jeho hybridní systém kombinuje atmosférický benzínový čtyřválec a elektromotor. Dohromady dává 220 koní a ve městě je jako doma. Při rozjezdech se opírá o elektrické newtonmetry, takže například rozjezdy z křižovatek jsou mnohem svižnější, než by napovídaly papírové údaje. Spalovací motor je neuvěřitelně kultivovaný, když zrovna běží a celé auto je oázou klidu. Jediné, co může někoho zaskočit, je převodovka eCVT, která má poměrně specifický způsob fungování. Nicméně zrovna ve městě to nijak zvlášť neruší. Jistě vás zajímá, za kolik tento téměř pětimetrový sedan jezdí. Když se budete trochu snažit, spadne spotřeba na hranici 4 litrů. Běžně se budete pohybovat okolo 5,5 l na sto a dostat se přes 6 litrů ve městě, to si ani neumím představit. Ano, mluvíme tu o sedanu vyšší střední, co má 220 koní. Lexus je ve městě jako doma. 

Mercedes na to jde trochu jinak. Jeho hybridní systém je ještě o 85 koní silnější, takže rozjezdy jsou ještě důraznější než u Lexusu. Dieselový agregát Mercedesu je sice na poměry vznětových čtyřválců poměrně úspěšně utlumený, přesto však kultivovanosti Lexusu nedosahuje. Spolehlivě poznáte, kdy se spalovací motor probudí k životu a stejně tak když třeba stojíte na semaforu s běžícím motorem, tak k vašim usím vzdáleně doléhá naftové nýtování. Jak říkám, není to nic hrozného, ale po přímém přesednutí z ES300h to je znát. Nejdůležitější otázkou je provozní efektivita Mercedesu. Říkáte si, že kombinace úsporného dieselu a elektromotoru s velkou baterií je cesta k pohádkové spotřebě? Ano i ne. Tahle odpověď má dvě roviny, protože strašně moc záleží, jestli Mercedes dobíjíte ze sítě, nebo ne. Pokud máte možnost připojit éčko do sítě a zodpovědně tak budete činit, pak se dá dostat v některých případech dokonce na nulovou spotřebu fosilního paliva. Akumulátor s kapacitou 13,5 kWh stačí zhruba na 30 km jízdy a pokud to máte do práce 10 kilometrů a každý večer poctivě nabíjíte, pak se dá váš městský provoz opravdu zvládnout na elektřinu. Pokud však z nějakého důvodu nechcete, či nemůžete dobíjet, pak se situace komplikuje. Mercedes má několik jízdních režimů (které popsala má drahá kolegyně v samostatném testu) a velmi záleží, který se zrovna rozhodnete využít. V takovém tom automatickém, kdy necháte (vybité) auto, aby myslelo za vás, tak se spotřeba pohybuje někde mezi 6 a 7 litry na sto. Když pojedete v režimu dobíjení baterie, vyleze to třeba k osmi litrům. Ptáte se, jak možné, že diesel není úspornější než benzín? Já tipuju, že to bude váhou. Čtyřválcový turbodiesel Mercedesu musí tahat o půl tuny větší zátěž než benzínová dvouapůlka v Lexusu. 

Výsledek 1.kola: REMÍZA (v případě, že máte kde nabíjet, pak dejte bod Mercedesu) 

Druhé kolo: Dálnice 

Tohle kolo bude velice rychlé a pravděpodobně jistě dokážete odhadnout výsledek. Ano, Mercedes E300de je jako stvořený pro dálniční cestování. Elektromotor umí do 130 km/h fungovat samostatně, má-li dostatek šťávy v bateriích. A když ne, vypomůže silný turbodiesel, který má dostatek newtonmetrů, aby zajistil více než důstojně cestování vyššími rychlostmi, hybridní éčko nemá problémy pohybovat se za hranicemi dvousetkilometrové rychlost. Devítistupňový automat pomáhá udržet klid na palubě. I při velmi vysokém rychlostním průměru zůstává spotřeba v rozumných mezích. Tohle je prostě cestovní kombi, jak se sluší a patří. 

Lexus v tomto kole nemá moc co nabídnout a spíše se bude bránit, aby nedostal K.O. První problém objevíte již v technických specifikacích. Lexus má elektronicky omezenou rychlost na 180 km/h. Jasně, u nás jsou rychlostní limity nižší, takže by vám nemuselo vadit. Ale realita je občas jiná a jsou situace, kdy vás to může omezit, byť jich není moc. Dalším problémem je spalovací motor, který nemá dostatek síly ve vyšších rychlostech a ve chvíli, kdy už se nemůže plně spolehnout na elektromotor, je jeho dynamika vlažnější. Není úplně špatná (elektromotor se nikdy úplně neodpojí, jen už nemá tolik síly výše), ale zatímco v nižších rychlostech Lexus působí dojmem, jako kdyby měl o 30 koní více, v těch dálničních naopak působí, že jich má o 30 méně. Stejně tak na dálnici roste spotřeba. Rychlý pohyb, výhradně po dálnicích znamená odběr 7,5 –8 litrů, což je zhruba o 1,5 litru více než Mercedes. Přestože na dálnici umí Lexus fungovat mnohem lépe než dříve, pořád to není jeho ideální teritorium. 

Výsledek 2.kola: MERCEDES 

Třetí kolo: Uživatelská přívětivost 

Tohle je čistě subjektivní záležitost a věřím, že každý člověk na to bude mít trochu jiný názor. Přesto si dovolím popsat vám, jak to vidím já. Mercedes je taková malá pojízdná laboratoř se vším, co k tomu patří. Máte tam různé režimy nastavení. Můžete ovlivňovat tok energie, jak se bude využívat, jestli budete preferovat spalovací motor, nebo elektrický. Jestli chcete energii v akumulátorech šetřit, nebo ji naopak doplňovat spalováním mrtvých dinosaurů. Do toho je tu nabíjení ze sítě, které trvá 1,5 hodiny, v případě, že disponujete wallboxem a až 5 hodin z běžné zásuvky. Pokud jste duší tak trochu matematik, můžete si hrát s výpočty, kolik ušetříte, když budete nabíjet na levnější tarif a tak podobně. V neposlední řadě mezi výhody patří i možnost volného parkování v Praze (uvidíme na jak dlouho). Na Mercedes musíte být hračička a musí vás bavit. 

Naproti tomu Lexus je obyčejné auto, do kterého si sednete, nic neřešíte a prostě jedete. S malou spotřebou bez potřeby hrát si všemožným nastavením. Navíc vás nebude obtěžovat dieselový projev motoru, který umí být občas trochu otravný. A taky nemusíte tolik řešit, co udělá neustálé startování a vypínání s vaší pohonnou jednotkou. Těžko říct, jak bude moderní turbodiesel reagovat na neustálé vypínání a zapínání. Benzínová atmosféra v Lexusu v tomto ohledu budí větší důvěru. 

Výsledek 3.kola: LEXUS 

Verdikt 

Dnes vám žádný verdikt nedám. Oba vozy jsou až překvapivě odlišné a záleží čistě na konkrétním způsobu použití. Pokud máte garáž, kde můžete nabíjet, pak pro vás bude lepší Mercedes. Pokud však nemáte kde nabíjet, a přesto vás láká vidina velmi nízkých provozních nákladů, pak Lexus poslouží skvěle. Je to auto, které bude přemýšlet za vás a vždycky to vymyslí tak, že vás bude spotřeba těšit. Co bych si vybral já? Bydlím na sídlišti a nemám přístup k nabíjení. To asi mluví za vše. Každopádně je dobré vědět, že moderní hybrid umí být neuvěřitelně efektivní a je jedno, jakým k tomu dojde způsobem. V dnešní době dává takovýto hybrid stále větší smysl než čistý elektromobil, a to je asi nejdůležitější závěr tohoto netradičního srovnání. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ča
Ča Snač Aj
29. ledna 2020, 21:51
2

Asi to v kontextu těchhle dvou aut bude znít paradoxně, ale interiér Mercedesu na mě působí jako z asijské tržnice. Zlatá asijská auta :D

reagovat
je
jerry
30. ledna 2020, 16:42
1

A kde má dnes Mercedes největší odbyt? Není to Čína? Tím neříkám, že se mi líbí.

Ča
Ča Snač Aj
30. ledna 2020, 17:53
0

Zákazník žádá, zákazník má..

eLzyx
30. ledna 2020, 09:27
-2

Hybrid diesel je dle mého názoru hodně velká blbost. Místo toho, aby to auto ladně tiše plulo, když už to má elektromotor, tak se pod kapotou rozezní čtyřválcový diesel. Ani spotřebu to nemá "z říše snů", takže veškerá ta šaráda je bez užitku.
A ten Lexus, co ho předjede i litrová Fábie? Bez komentáře.
Co se týče samotného konceptu "hybrid" , tak ani to nepovažuji za příliš šťastné řešení. Náklady na palivo nebudou zas o tolik lepší, aby to vyvážilo dražší servis a vyšší ztrátu hodnoty (který magor si koupí ojetého 8 letého hybrida s polomrtvou baterkou za statisíce?). Když už mít elektromotor v autě, tak jako jediný.
Nemůžu si pomoci, ale obě auta mi nedávají žádný smysl.

reagovat
ma
martinw
30. ledna 2020, 09:51
3

Dieselový PHEV je hodně zvláštní auto - dálnici zvládne v pohodě a teoreticky by měl využívat ve městech výhod toho že je to PHEV že bude moct parkovat všude možně, že může do center měst. To je hodně specifický scénář, jakmile se v neměcku "střelí do nohy" tj. omezí rychlost na dálnicích na 130kmh přestane to auto už úplně dávat smysl. Napadá mě akorát jedině to že zákazníci na domácím trhu si to koupí ze setrvačnosti že budou mít EKO pocit.

Nesouhlasím se ztrátou hodnoty u hybridů obvzlášť u Toyoty nebo Lexusu, ty auta si drží cenu dobře a eCVT+atmo benzín je jednoduché a nadprůměrně spolehlivé řešení. Baterie pro hybridy Toyota/Lexus stoji okolo 50tis korun. U PHEV řešení počítej ty statisíce - násobně větší kapacita baterie a je to LiON nikoli NiMh chemie. Je vcelku jasný že malý levný jednoduchý auto s benzínovym motorem poslouží stejně, ale jak vidíš na ulicích tak ne každej zvolí tu litrovou fábku.

eLzyx
30. ledna 2020, 10:22
1

díky za info ohledně cen baterií Lexus/Toyota. Byť ani tuhle částku bych asi u ojetiny řešit nechtěl.

Protože mám rád Volvo, tak jsem pošilhával po variantě T8 (nebo nově i T6, a u menších modelů T5). Cena té 10kWh baterie včetně výměny? Údajně 250t Kč. To je absolutní nesmysl si něco takového pořizovat. Platit za servis spalováku a ještě se modlit aby neodešel elektromotor a hlavně ta baterie.

Naproti tomu u Tesly je baterie údajně za cirka 370t Kč. Což je sice ranec, ale je to za 100kWh. A navíc Tesla zvládá i upgrady. Tj. na baterii se z pohledu specifikací nedívá jako na neměnný díl. Ale když má možnost nabídnout lepší, tak to udělá.

ma
martinw
30. ledna 2020, 11:49
0

Za 8 let provozu naftového motoru (ktery ma ten hybrid nahradit) si castku 50tis kc dokážu predstavit jako cenu servisu a dílů... Jo PHEV sou předražený, servisně tam toho je víc.

VK
VK
30. ledna 2020, 23:14
3

Nic z těch obav se při reálném provozu toyotích hybridů nepotvrdilo, Prius nalítá coby americký taxík běžně milion; v Lexusu je tatáž technika. Když se na to podívá trochu zblízka, nakonec to nezní tak nesmyslně. Elektromotor má typicky 10 % dílů, co spalovací motor, tj. samo o sobě jednoduché a odolné zařízení. I když se tam dají tři, složitost naroste max. o třetinu. Jenže Toyota to dělá chytře, na druhé straně na komplikovanosti ubírá. Nemá turboplnění, nemá přímé vstřiky, jednoduchá planetová slučovací převodovka místo měničového automatu. Takže výsledná složitost může být tak srovnatelná s moderním čistým spalovákem a poruchovost i menší.

Problém je trochu to, že hybrid á la Toyota je způsob, jak dostat z benzíňáku dieselovou spotřebu. Ale i tak s tím emisní limity Toyota splní a jezdí to docela slušně. Takže to smysl má. Zatímco v Evropě automobilky brečí, že to nejde. Dieselový hybrid jby byl naproti tomu způsob, jak spotřebu stlačit ještě pod to. Jen by se musel dělat chytře, ne jak v Mercedesu ke všem těm komplikovaným zařízením moderního dieselu přidat elektrickou část ještě navíc, bez zjednodušení, kde to elektrická část dovolí.

Fa
Fandatik
31. ledna 2020, 08:57
-1

Mě se naopak varianta diesel PHEV líbí. Jen možná měla cestu prošlapávat Sclass. Pro dlouhé evropské přesuny managementu mezi velkomesty (kde ještě nemá význam letadlo). A asi jen firmy zvládnou vypláznout 400k rozdíl oproti běžné variantě. Díly dotacím, eko plaketě by se muselo konkrétně spočítat jak velký rozdíl v ceně by ve finále byl.

ma
martinw
31. ledna 2020, 09:50
0

VK: přesně proto němci úplně přeskakují full hybridní řešení protože by skončili u toho co má Toyota... jenže oni chtějí stále používat motorové jednotky které mají vyvinuté, automatické převodovky které mají vyvinuté prostě nebyli k tomu nijak motivováni a teď je naopak tak ostrá situace že rovnou skáčou na vlnu čistých elektromobilů... nějaké PHEV pokusy nepočítám, to jsou úlitby emisním předpisům. Na PHEV od Toyoty se těším protože budou pracovat opět efektivněji než koncernová auta - náskok eCVT a efektivních benzínových atmo motorů tam pořád bude znát.

VK
VK
31. ledna 2020, 23:08
0

Toyota současné emisní limity splní, takže skončit u toho, co má Toyota samo o sobě není tak špatné. Ale náklady obětované příležitosti hrají klíčovou roli, když už je něco vyvinutí, tak se musí vyrábět, vyrábět a prodávat, pokud možno na věčné časy, přejít k jinému by ty investice poslalo k čertu. Třeba se k hybridům dostanou odzadu, vezme se elektromobil, zredukuje baterka, přidá spalovací motor jako palubní elektrárna. Něco takové se snad rýsuje u Peugeotů s hybridní 508. Nebo Polestar

Montovat do Camry nebo ES 4x4 systém jako v RAVce, elektromotor na zadní nápravu, beru hned.

ma
martinw
30. ledna 2020, 09:28
1

Ale na ekoznačku a výhody s tím spojené dosáhne jen Mercedes má pod 50g/CO2 - což je trochu nefér protože u PHEV nikdo negarantuje, že ho bude majitel nabíjet... :)

reagovat
sheogh
30. ledna 2020, 10:22
1

Vsechno bych tomu medvedovi odpustil, ale ten odpornej pristrojovej stit ne. Ty 2 tablety prilepeny oboustrankou nebo cim vypadaji, jako by to tam nekdo dobastil pred barakem

reagovat
sheogh
30. ledna 2020, 11:19
0

Nejak mi to vypadlo - paradni test, vic takovych srovnani prosim :-)

Sa
Sato
30. ledna 2020, 23:39
0

Mne tie dva rovnaké tablety pripomínajú dva rovnaké monitory ako mám na stole v práci. len zmenšené, aby sa vošli do auta.. Ako keby úplne rezignovali na dizajn. Pri šoférovaní mi to nejako až tak nevadilo, ale šoféroval som Ečko len pár minut a hlavne "až tak nevadí" nie je veta s ktorou by som si chcel kupovať svoj mercedes.

al
alesmoto
04. března 2020, 20:48
0

Když člověk chce tento nový Mercedes a bydlí v bytovce, tak napřed musí koupit ojetej Mercedes - nejlépe malou dodávku a pozemek na stavění. No a pak si postavit tu garáž, pokud možno i s ložnicí.
No a pak je nařadě dovolená v Jugoslávii a potom to auto.... nebo obráceně?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW Řada 5 E39 528i  1999
BMW Řada 5 E39 528i

1999 rok výroby
198 koní výkon
2 793 ccm objem

Cadillac SLS  1997
Cadillac SLS

1997 rok výroby
300 koní výkon
4 500 ccm objem

Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks 1978
Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks

1978 rok výroby
250 koní výkon
7 500 ccm objem

Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi 2012
Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi

2012 rok výroby
400 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí 2000
Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí

2000 rok výroby
279 koní výkon
7 300 ccm objem