načítám data...

Slepé uličky konstrukce: Dveře

Technika je exaktní záležitost, něco se navrhne, spočítá, odladí a potom to prostě musí fungovat. Teoreticky. Jenže v praxi do celé věci vstupuje lidský faktor a takto to někdy dopadá…

zobrazit celou galeriiTopX: Slepé uličky konstrukce: Dveře

Práce konstruktéra v automobilovém průmyslu není žádný med. Skloubit se tu musí vzletné představy designérů, přízemní touhy ekonomů a celé to ještě nadto musí také fungovat. Silná konkurence potom tlačí tvůrce aut ke stále novým postupům, k hledání nových cest, nových materiálů a nových nápadů. A jak už to s novými nápady bývá, některé jsou skvělé a některé už méně. 

Navrhnout špatnou konstrukci některé části auta přitom není žádná legrace. V sázce jsou vysoké náklady za svolávací akce, pověst značky a v krajním případě i zdraví a životy zákazníků. Proto všechno musí běhat jako po drátkách. Motory musí spolehlivě přenášet sílu detonací na otáčivý pohyb bez hluku a vibrací, zavěšení udržovat auto stabilní a komfortní na jakémkoli povrchu, s jakým se může setkat. Všechno musí být precizní, spočítané, dokonalé, technická řešení čistá a elegantní. 

Foto: Autíčkář.cz

Dnes si ale nebudeme povídat o složitém zavěšení, které má udržet některý ze supersportů dobře ovladatelný i v rychlostech přes 300 km/h, nebudeme hledat kouzla, která udrží v motoru optimální teplotu i ve vysokých otáčkách při nekonečných dálničních přesunech, nebudeme hledat kosmické materiály a ten přesně vycizelovaný tvar, který dá nosníku tu správnou pevnost, aby se karoserie auta nekroutila ani v extrémních podmínkách, ale zároveň aby se v případě nehody zbortila přesně požadovaným způsobem, který zachrání posádce život. Ne, nic z toho, dnes to bude mnohem přízemnější povídání. Dnes se zaměříme na dveře.

Možná si řákáte, že je to promarněná příležitost. Je tolik krásných konstruktérských přešlapů, kterým se můžeme posmívat, proč se zaměřit na něco tak jednoduchého, jako jsou dveře? Vždyť na tom není co pokazit. Prostě dva panty a zámek, jednodušší úkol už snad v konstrukci ani nemůže být. Jenže jak se ukázalo, pokazit se dá lecos, často i to, co je zdánlivě nepokazitelné.

 

Peugeot 1007

Foto: Peugeot

Městské auto, to je jeden z nejsložitějších úkolů. Musí být malé, praktické, snadno ovaldatelné a levné. Tady není místo pro chyby a ani pro invenci mnoho prostoru nezbývá. Francouzský Peugeot má s malými auty spoustu zkušeností, společně s Fiatem by mohl psát učebnice, jak postavit takovou malou nákupní tašku. Skvělé vozy jako modely 106, 205 či 206 nebyly po technické stránce vlastně ničím extra výjimečným, z hlediska racionalizace a využití prostoru to však byly dokonalé stroje. V roce 2005 se ale značka rozhodla trochu zariskovat. S modelem 1007 přinesl Peugeot do segmentu minivozů invenci a originalitu. A teď nemyslím nějaké barvičky a trochu bláznivý tvar, Peugeot se rozhodl postavit celou tu věc jinak.

Foto: Peugeot

Původní myšlenka vlastně nebyla vůbec tak nesmyslná, jak by se z finálních čísel prodejů mohlo zdát. Je pravdou, že malá auta bojují o každý centimetr městského prostoru a kromě samotného půdorysu vozidla je tu nezanedbatelný prostor po stranách potřebný k otevření dveří. V kategorii MPV, kde celková šířka auta je už tak značná a děti okupující zhusta zadní sedačky potřebují k nalodění a vylodění spoustu místa, se s úspěchem používají posuvné dveře. Proč teda nepoužít stejný princip i u malého auta? Díky posuvným dveřím snadno vystoupíte z auta i v opravdu úzkém parkovacím stání. 

Foto: PeugeotClub.com

Jenže potom se to celé pokazilo. Peugeot se k tomuto nápadu upnul natolik, až to celé přehnal. Místo obyčejných posuvných dveří opatřil 1007 dveřmi luxusními, elektrickými. Co bychom pro vás neudělali, nemáte zač. Ale to byl právě ta chyba. Celý systém byl neskutečně těžký, což mělo neblahé následky na ekonomiku provozu i dynamiku 1007. A co hůř – jestli otevírání dveří v 1007 něco nebylo, tak rozhodně nebylo cool. Co naplat, že barvičky v interiéru jste mohli jednoduše měnit podle nálady, pomalé bzučivé otevírání a zavírání těch proklatých dveří bylo prostě k vzteku. Takle už ne, přátelé…

 

Mercedes-Benz Třídy A 

Foto: Mercedes-Benz

Tohle auto nemělo od prvních dní na růžích ustláno. A ač nejsem právě fanouškem třícípé hvězdy, zrovna v tomto případě mě to mrzí. ‘Áčko’ bylo totiž skutečně chytře postavené auto. Na absurdně malém půdorysu tu Mercedes vystavěl překvapivě prostorné autíčko. Díky vyšší stavbě karoserie si především řidičky pochvalovaly svělý výhled a byla tu i spousta dalších chytrých řešení. Celé víko zavazadelníku například bylo plastové, vlastně to byl jeden obrovský nárazník. To se ve městě hodí.

Průšvih nastal, když přišlo na zkoušku vyhýbacího manévru, tzv. losí test. Malý Mercedes situaci neustál a překulil se přes střechu. A to bylo moc špatné. Automobilka celou věc řešila maximálně zodpovědně, všechna ‘áčka’ dostala upravené tlumiče, tužší pružiny, větší kola a ESP, dodatečně upravena byla i už vyrobená auta. ESP přitom v té době do malého auta nenabízel téměř nikdo, součástí standardní výbavy pak nebyl už vůbec, Mercedes se tak dost pravděpodobně stal z nebezpečného naopak jedním z nejbezpečnějších. Co to ale bylo platné, dobrá pověst byla jednou pro vždy zničena.

Foto: Mercedes-Benz

My se tu ale bavíme o dveřích, nechme tedy podvozek ‘áčka’ teď stranou a podívejme se na jiný problém, který tenhle Mercedes měl. Protože tu konstruktéři přišli s koncepcí s dvojitou podlahou, byl tu poměrně vysoký nevzhledný práh. A ten bylo potřeba zakrýt. V Mercedesu to vyřešili velkými dveřmi přes celou výšku auta. Něco podobného, jako mají třeba Range Rovery. Tam dveře chrání práh před ušpiněním (abyste si neumazali kalhoty, máte-li za sebou nějakou tu bahnitou projížďku), v Mercedesu chrání dveře práh před zraky kolemjdoucích. 

Foto: Sauto.cz

Jenže tady nastal problém. Range Rover má slušnou světlou výšku, Mercedes nikoli. Při podélném parkování u jen o něco vyššího obrubníku tak mohl nastat problém a dveře zkrátka nešly otevřít. Často nastávala ještě nepříjemnější situace, totiž že dveře sice otevřít šly, po nasednutí posádky však auto o těch pár milimetrů kleslo a celé ‘áčko’ najednou viselo na vlastních dveřích. Nebylo tak neobvyklé, že to hliníkové panty po čase vzdaly a při jednom takovém setkání s obrubníkem se celé dveře zkrátka ulomily. A to zažít nechcete.

 

Tesla Model X 

Foto: Tesla

Tesla se s tímto problémem potýká vlastně po celou dobu vlastní existence – vítězství estetiky nad funkcí, wow-efekt, který často jde proti logice a možnosti prakticky využívat auto jako dopravní prostředek. Krásným příkladem jsou dveře největší Tesly. 

Dveře otevírané do tvaru racčích křídel jsou úžasně efektní, to ano. Konstruktéři z Tesly se snažili seč mohli, aby splnili poněkud praštěné zadání a výsledkem jsou jedny z nejkomlikovanějších dveří, jaké svět spatřil. Mnohé problémy se skutečně podařilo vyřešit, díky kloubu v hraně střechy se dveře daří otevřít i v hodně úzkých prostorech, ale ani to nestačí. 

Foto: Tesla

Častá výtka, totiž že na střechu Tesly nelze připevnit nosič na kola či úložný box, bych ponechal stranou. Při výšce auta je takový nápad stejně nesmyslný a kola či lyže se daleko lépe umístí za auto. Jenže ta výška je právě tím skutečným problémem. S otevřenými dveřmi je auto už vážně hodně vysoké, na mnoho garáží tak se svým stylovým elektromobilem můžete rovnou zapomenout. Posuvné dveře Peugeotu 1007 možná nejsou cool, ale alespoň fungují.

 

Jaguar XJ220

Foto: Girardo.com

U supersportů už prapodivné dveře nikoho nepřekvapí. Slavné nůžkové dveře Lamborghini jsou nejen efektní, ale i praktické, protože již nevyžadují další prostor po stranách už tak hodně širokého auta. U BMW i8 už se to tolik nepodařilo, tam se dveře namísto dopředu vyklápí pouze vzhůru a vytváří tak nízkou stříšku, pod kterou se řidič musí proplazit na své místo. Koenigsegg zas přišel s úžasně komplikovanými dveřmi, které mají tendenci zabořit se do obrubníku. Zkrátka vymyslet dveře jinak, než je běžné, není sranda.

Možná právě proto se Jaguar u svého supersportu rozhodl neriskovat. Na XJ220 se už nepovedlo tolik věcí a projekt se tolikrát přepracovával, že další komplikace už si v Jaguaru nemohli dovolit. A tak dostal Jaguar konvenční dveře. Na nich nejde nic pokazit…

Foto: ClassiCarGarage.com

V Jaguaru to přesto dokázali. Maximální úhel otevření tlustých dveří je skutečně pozoruhodně malý, vzniklý vstupní otvor do kabiny placatého supersportu zůstává fantasticky maličký. Ladné vklouznutí do sedadla po vzoru Jamese Bonda se tak občas mění v potupné soukání se dovnitř připomínající pokusy malého dítěte prostrčit čtvereček kruhovým otvorem.

To byl tedy můj výběr konstruktérských neúspěchů v oblasti dveří. A jaké jsou vaše oblíbené konstrukční přešlapy? Podělte se s námi v diskusi!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vojta Nekvapil
22. července 2020, 12:52
3

K Tesle bych uvedl další detajl. Ta karoserie má mizernou tuhost na krut. Stačí tedy jen kolem najet na obrubník, auto se zkroutí a dveře nejdou zavřít. Dále mají dveře hromadu čidel aby zabránila zranění. S updaty některá tato čidla deaktivovali.

reagovat
Vojta
22. července 2020, 15:41
1

Ono zejména například ultrazvukové senzory jsou přilepeny oboustranou páskou, ta po pár měsících v horkém létě ráda povolí, senzor ve dveřích upadne a ty se pak neotvírají správně. Taky tam zatéká, vrže to... ale když to náhodou funguje, tak je to strašně cool a super, to zas jo.

ma
martinw
22. července 2020, 12:56
0

A co 'butterfly doors' ? Lidi si stěžují na Model X že má divný dveře ale ok je tam asi dost senzorů a spouští se pomalu, ale zaklapnout si prst do BMW i8 roadster - kde ty dveře jdou seshora plnou vahou to by byla pro neopatrný prst konečná :D

reagovat
OndrasI
22. července 2020, 13:00
11

Mně se líbí lámačky, který má Avantime.

reagovat
Jakub Pospíšil
22. července 2020, 13:44
2

Roomster a jeho přední dveře s "dynamickou" linkou. Když je sedadlo posunuté dozadu, tak řidič nevidí do boku. A uplně nejhorší je to u varianty praktik, která nemá zadní okna a vyjíždění na téčku je s tím autem fakt nebezpečné.

reagovat
Tomáš Trýska
24. července 2020, 21:57
2

Asi jako u každé dodávky jen s předními dveřmi.

ro
rock
22. července 2020, 14:56
2

Klidně bych přihodil Š 110 Super Sport. Když opomenu, že za deště prší přímo na posádku, tak skončit s tímhle autem na střeše by mohl být extrémně zajímavý zážitek i v případě, že se pasažérům nic nestane...

reagovat
Sc
Sch
22. července 2020, 15:28
0

Dveře Fordu GT, jak je popisuje Doug DeMuro. To je o zdraví nastupovat.

reagovat
Csaba
22. července 2020, 15:37
1

Můj subjektivní dojem s P 1007 (1.6i) je že to (vzhledem k tomu k čemu to auto bylo vyrobeno/určeno) vůbec nejede tak pomalu abych obviňoval dveře z toho že za to můžou :) A rychlost jejich otevírání mi přišla naprosto přijatelná. Pro mě jako důchodce téměř ideální heblo, dva dospělí dopředu s přemírou místa, mírně zvýšený posez je taky klad, dozadu vnoučata nebo sedačky (velice snadno) sklopit a pak se tam klidně vejde nákup na x týdnů. Já osobně tomu vytýkám pouze jak nehezky vypadá zboku ale to je zase dané právě tou koncepcí dveří.

reagovat
Fa
Fandatik
22. července 2020, 15:42
2

Já měl problém se zadními dveřmi CLS (W218). Jak jsou bez rámu a zasahují hodně k zadnímu kolu, tak jsem se často fláknul do rozkroku.

reagovat
Jakub Pospíšil
22. července 2020, 17:03
1

Jo a ještě tohle - Peugeot 508 kombi má vzadu bezrámové dveře, ale ta zadní část okénka se nezasouvá, takže to je hnusné.

https://www.autickar.cz/clanek/peugeot-508-gt-sw-225-puretech/

reagovat
Autíčkový Jelen
22. července 2020, 17:12
0

Ještě bych dodal podivný trend týkající se toho "co ty dveře otevírá"...kliky. Zatím jsem nepřišel na chuť drtivé většině systémů zapuštěných klik, výhodu v tom nijak moc nevidím (kliky na bočním profilu mi nepřijdou rušivé, snad možná pokud jsou doopravdy až komicky velké nebo jako pěst na oko) a v zimě to může způsobit problémy při otevírání.

A nejhorší mi přišlo jak Tesla model X otevírá sám od sebe i přední dveře. K jejich bezpečnému otevření musí totiž nejdříve sjet trochu okýnko aby se uvolnilo z těsnění okolo dveří. Tomu okýnku se ale někdy nechce (viděno na youtubu, přiznám se, Model X doma nemám) a ty dveře se prostě otevřou na sílu a rvou to okno ven silou a člověk jen čeká než bude zametat střepy.

reagovat
Petju
22. července 2020, 18:24
0

Dvere XJ220 jsou naopak naprosto bozi - ty nalepeny pristroje, to je fakt krasny :)
Mimochodem, Koenigsegg a jeho dihedral synchro-helix door actuation ma chytre senzory, ktere otevreni dveri v blizkosti prekazky zkratka a jednoduse zabrani ;)

reagovat
J.K.
22. července 2020, 21:31
0

Ano, přístroje jsou krásné, ale nastoupit se téměř nedá :-D

ma
malýKostík
22. července 2020, 21:34
0

Anglické protisměrné dveře se do výběru nedostaly? Nikdy jsem je nepoužíval, ale asi jsou více v pohodě než zmíněná řešení...
P. S. Už otevírání 5. dveří v nízkých garážích je občas legrace...

reagovat
PachezZ
22. července 2020, 22:35
0

nejvíc cool dveře, přímo hustokrutopřísné se ukrývaj za označením "dihedral synchro-helix" (v Gemeře s těma obříma dveřma dvakrát tolik

reagovat
sumy
23. července 2020, 12:15
0

Za mě tragedie Opel Speedster. Pro středoevropana jen o dva chlupy nad průměrný vzrůst - tragédie. Člověk si musí rozmyslet jak dovnitř a jak ven. Dveře kryjí neuvěřitelně masivní práh a tedy otvor vzníklý otevřením dveří je srovnatelný s rozměry otvoru do tanku. Při vystupování jsem se tam regulérně zaseknul a mou záchranou byl fakt, že se jednalo o kabrio verzi a tak jsem byl po odjištění střechy vysvobozen. Ten práh je opravdu neskutečně širokej a i vcelku dost vysokej. Zkrárka s necelými 190cm to je boj a vlastně takřka nepoužitelný.

reagovat
PachezZ
23. července 2020, 15:16
0

Smart Roadster sice nemá mega práh, ale se střechou nahoře je ten otvor taky pidi, přinejmenším pro mých 185cm a 100+kg :D to sem fakt nevěděl jak dovnitř a následně ani jak ven :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Newport Custom 1973
Chrysler Newport Custom

1973 rok výroby
180 koní výkon
6 551 ccm objem

Volkswagen Tiguan  2009
Volkswagen Tiguan

2009 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Škoda Felicia  2001
Škoda Felicia

2001 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Ford Mustang GT 4,6 V8 2006
Ford Mustang GT 4,6 V8

2006 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Cadillac deVille coupé 1968
Cadillac deVille coupé

1968 rok výroby
472 koní výkon
7 735 ccm objem