načítám data...

Sleepers - nenápadní zabijáci 5: Peugeot 405 T16

Francie je země, která dala evropskému světu osobitou podobu dotovaného biozemědělství, kterým všem komplikuje život. Proto jsem se rozhodl, že ústředním tématem dnešního článku bude...

Francie je země, která dala evropskému světu osobitou podobu dotovaného biozemědělství, kterým všem komplikuje život. Proto jsem se rozhodl, že ústředním tématem dnešního článku bude traktor, který svého času (a možní i dnes) uměl taky pěkně zkomplikovat život svému okolí. Pořádný traktor by měl mít pohon všech kol – 53:47 ve prospěch přední nápravy, splňujeme. Pořádný traktor musí mít krouťák jako biokráva, aby utáhl pluh na obdělávání budoucího řepkového pole – 318 Nm by mohlo stačit. Pořádný traktor by měl mít technické jméno bez příkras – P405 T16, ovšemže splňujeme. A nakonec, pořádný traktor by měl být dostupný širokému spektru pracujícího biolidu (neplést s biolitem) – základní varianty P405 bezesporu splňují. Náš traktor je navíc i dvojnásobný vítěz Dakaru a legenda Pikes Peaku, ehm, pravda, jeho poněkud upravená verze.

Peugeot405T16

No dobře, já už toho nechám, protože pátý sleeper v pořadí si přirovnání k traktoru určitě nezaslouží, přestože jeho geometrické tvary už dnes nepůsobí příliš rafinovaně. T16 vznikla v roce 1993 po faceliftu 405 a jakožto výkladní skříň svého modelu byla pořádně nabušená. Dostala výbavu, o které se holobytovým verzím ani nesnilo. Kompletní elektrické vybavení, sportovní sedadla  zabalená do alcantary, audio, které skutečné hrálo nebo třeba tempomat. Pod kapotou se schovával silák řady XU. Ten produkoval oficiálně z objemu 1998ccm rovných 200 k. Jenže to nebyla tak úplně pravda, protože overboost. Když se T16 místo standardního plnícího tlaku 1 bar nafoukla na 1,3 baru, rázem jí výkon poskočil na 220 k při 5.000 ot./min. Takto přeplněná prosím dokázala zůstat 45 sekund a do té doby vyšinutý frantík za volantem jistě narazil na zatáčku… nebo do stromu…  Chápejte, ten motor není žádné šméčko, vždyť z něj posléze vytvořili srdce pro veleúspěšnou 206 WRC!

405mi16rojoor4

Oficiální údaj o zrychlení na stovku hovoří o číslu 7,1s, ovšem z důvodu výše popsaného to je v praxi podstatně míň. T16 měla stejné pružné zrychlení jako Cossie. Vůbec se nedivím, že prvních 50 kusů putovalo okamžitě do služeb Gendarmerie. Zákazníci také brzy objevili potenciál T16ky a jali se jej řádně využívat. Často došlo na odstranění zbytečné výbavy – 1380 kg se zdá z dnešního pohledu jako krásná hodnota, ovšem v polovině devadesátých let patřil Pug k lehce obézním sedanům. Motor si navíc nechal bez nákladných úprav líbit zvýšení výkonu až na 350 k, aniž by se tvářil, že mu to snižuje životnost. Možná by si nechal líbit i víc, leč převodovka s diferenciálem na takovéto počiny přezíravě reagovali radikálním pacifismem, plivajíc při tom své vlastní útroby po okolí. Společně s problémy při tlakování turba představují největší strašáky ojetých T16. Nemusím doufám zmiňovat, že cifra za repasi / výměnu převodovky u raritního 4x4 sedanu stačí na lehčí mrtvici.

T1601

Proč se na něj vlastně zapomnělo? Proč není slavný jako Cossie nebo Integrála, když má s přimhouřeným okem totožnou techniku a výrazně se prosadil v motorsportu? Za prvé, T16 čerstvě propuštěná z továrny byla spíše rychlé GT, než vyvolávač inkontinence – vždyť používala hydraulický podvozek omezující náklony a zvyšující komfort. Za druhé, vyrobilo se jich velmi málo. Nechtějte po mě vědět kolik – internet hlásá rozptyl 400 – 2500. Nejčastěji zmiňuje číslovku 1016. No prostě dost málo na to, aby po rozbití a ztuzení poloviny exemplářů nezbylo skoro nic. A za třetí, 405 T16 vypadala zcela obyčejně.

2823784_1

Jedna byla před nedávnem na prodej i v Česku. Postavená na značkách, ale upravená na sprinty a závody do vrchu. 300 koňový vlk v rouše popelnice je teď v něčích rukou určitě působivým a účinným šiřičem potupy!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ki
kiff
27. ledna 2011, 15:11
0

mam moc rad tyhle starsi nenapadny auta, ktery nakopou rit dnesnim 99% autu na silnicich. Mival jsem (nez mi ji nejakej smejd ukradl) vento VR6 a s tim byla velka sranda ujizdet ruznym vyblikavacum v SUV, TDi a podobne..
Jinak jedna pekna T16 je mani v Kodani za €6000

http://jdem.cz/kkjb7

EDIT: zkrácen link (redakce)

reagovat
Ši
Šimi
27. ledna 2011, 16:13
0

Ač Peugeoty zrovna moc nemusím, společně se Subaru Legacy se mi z tohohle seriálu zamlouvá nejvíc :-) musím říct, že se vám to povedlo, o většině popsaných Sleepers jsem slyšel poprvé.

kiff: To je ten web najednou ale široký :-D takhle je ta adresa lepší -> http://jdem.cz/kkjb7

reagovat
Ve
Vencos
28. ledna 2011, 08:21
0

Já jsem kdysi někde četl, že jich ani moc nezbylo, protože měly snad elektorhydraulický brzdy, nebo něco podobnýho,co absolutně nefungovalo...

reagovat
Lu
Lukáš
28. ledna 2011, 11:42
0

super článek a pěkné čtení jinak brzdy mají všechny T16 uplně normální ty elektrohydraulické se vyskytovali na starších verzích 405
a v současné době je u nás těchto aut asi 8 (o kterých já vím)otázkou je kolik z nich je pojízdných a plně funkčních

reagovat
Va
Vavris
28. ledna 2011, 13:12
0

Děkujeme za kladné ohlasy, budem se snažit dál tvořit tak, aby se Vám to líbilo.

Lukáš: 8 je pěkné číslo, vůbec bych neřekl, že tady máme "tolik" T16ek. Použití civilní nebo spíše závodní?

reagovat
st
str8
04. května 2011, 09:48
0

Zdravím pánové, tak tímhle článkem jste mi udělali obrovskou radost. Tohle auto jsme totiž v roce 1996/7 měli, a byla to raketa. Je mi 20 let, a pamatuju si, jak jsem naší T16 leštil kola na parkovišti :D, ale hlavně na "silniční honičku" mezi naší T16 a passatem Vr6. Ujeli jsme mu, nevím jestli zásluhou mýho táty nebo to bylo opravdu autem.. Prostě super auto..

reagovat
vz
vztekloun
04. března 2012, 19:38
0

hezky pekne, netusil jsem ze 405 najdu mezi sleepers :))) i kdyz je fakt ze nasrat pana za volantem tohodle letadla bez kridel bych vazne nerad :)) stejne tak bych do teto "kategorie" "nominoval" i 306 S16 a nebo z koncernu VW vse co ma motor s VR6 jak jiz zde nekdo zminoval. to byly tez neskutecny trhaci eg majitelu o mnoho drazsich sportovnich vozu :)) ( samozrejme i asfaltu :D ) tez se nevyplaci provokovat majitele 205-ek :)) pouzivaji valstne stejne motory serie XU jako tahle T16. u 205 je docela rozsirena M16 coz je pouze atmosfera s 16-ti ventilovou hlavou ale jede taky moc pekne. potom i GTi16 ale mam dojem ze byla stejna jako Mi16.... to uz netusim. kazdopadne za rec by mozna stala i toyota MR2 :))

reagovat
Ma
Martin
05. března 2012, 07:36
0

Článek super :-) kdysi jsem o jedné věděl, ale vím 100%, že skončila ve strouze :-( , každopádně bych si na ni jako na sleepra určitě nevzpomněl :-)

reagovat
Lu
Lukáš
25. dubna 2012, 13:44
0

Zdravim, moc povedenej článek a hlavně pravdivej i když za zmínku by stálo i pár vět o Peugeot 405 Mi16 ... můj táta ho má a musim říct že je to fakt hukot :D

reagovat
Pe
Pepek Námořník
15. září 2012, 08:42
0

P405& 205 jsou prostě ty nejpovedenější Peugeoty ;-)

reagovat
Ko
KoldasT16
24. března 2013, 14:56
0

Vlastním 2 vozy T16 a nikdy bych jej neprodal jedno už nešlo zachránit ale slouží jako náhradní díly

reagovat
st
strejdakopec
24. března 2013, 16:11
0

a známe pár dalších co je mají viď Kolďas ;) dokonce se jedna pyšní výkonem okolo 400 koní



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem