načítám data...

Škoda Octavia RS: Rychlá Sportovní?

Octavia RS je snem mnoha českých mužů. Vypadá agresivněji, zní víc a jede rychleji. Ale co se stane, když ji na týden dostane mladík, který na taková auta vlastně vůbec není?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když náš ó nejvyšší vůdce Vojta řekne, že dostanete na test auto za odměnu, tak je třeba se mít na pozoru. Je možné, že vás vážně chce odměnit, ale mnohem pravděpodobnější je, že si na vás připravil něco útrpného a strašlivého a má v plánu se celý týden bavit vaším skučením v našem interním chatu, které pak bude následovat autorská krize, až budete o onom autě psát. Nevím, co z toho zamýšlel tentokrát, ale výhled na týden s rychlou Octavií mi nijak špatně nepřipadal. Sice jsem nevěděl, jakou motorizaci a převodovku dostanu (to protože jsem onu informaci po přečtení promptně zapomněl a pak byl líný si to hledat), ale po zkušenosti s Octavií Scout, která jezdila na naftu a měla automatickou převodovku, mi na tom až tak nezáleželo. 

Je pravda, že favorita jsem měl. Benzínový dvoulitr spřažený s DSG. To v mé hlavě byla ta varianta, se kterou bych byl spokojený. Varianta sportovní verze jakéhokoli auta s naftovým motorem mi totiž přijde tak trochu to… nepěkná. Přebírám klíčky a heuréka! Ze čtyř novinářských RS, které v ten moment stály na parkovišti je ta ‘moje’ benzínová, s automatickou převodovkou a ještě k tomu červená! Jestli se mi Vojta chtěl pomstít za nějaké zlotřilosti, kterými drásám jeho nervy, tak to tentokrát šeredně nevyšlo. Nebo jásám předčasně?

První dojmy jsou ale převážně pozitivní. Hned po usednutí přepínám auto do Comfort módu, abych si všechnu tu sportovnost užil až na nějakém vhodném místě. Přece bych nechtěl tropit silniční nekorektnosti na mokru v odpolední Praze. Jenže RychláSportovní na Comfort mód nedbá a při prvním lehce ostřejším rozjetí ze semaforů začiná protáčet přední gumy a kontrola trakce zasahuje. DrcDrcDrc, hééééén, brap! Převodovka řadí dvojku. Hééééén, brap! Nad lehce nadlimitní rychlosti raději dávám nohu z toho plynu, který jsem sešlápl tak na jednu třetinu. A co že se to dělo? Když přední gumy konečně přestaly mít problém s nedostatkem trakce, tak Octavia celkem ochotně začíná zrychlovat a při odřazení si chuligánsky uplivne do výfuku. V Comfort módu. Ach. Nebudu zastírat, trochu mě to nadchlo. Abych se o své dojmy podělil, tak před odjezdem do Brna navštěvuji Jeníka, který po projížďce prohlásí jen to, že je smutný, že teď v hospodě nebude mít na co nadávat. 

K tomu, jak se s RS cestuje a jezdí, se dostanu za moment. Nejdřív bych vám rád přiblížil, jaké to je jezdit s RS. Když jsem napsal, že je to sen všech českých mužů, tak jsem nekecal ani v nejmenším. Za RS se totiž otočí vážně každý, takže budete v centru pozornosti. Neuniknete. Pokud chcete být nenápadnější, tak si raději pořiďte červený roadster. Výskyt RychléSportovní v mých rukou vzbudil i podstatně větší zájem v mém okolí. Tentokrát jsem testovaný automobil ukazoval nejenom svému tatínkovi, který se rád podívá na cokoli, co mám zrovna v rukou, ale zájem projevil i můj bratr, který se obvykle o auta zas tak nezajímá, a dokonce i kamarádi ze školy se chtěli podívat zblízka. (Termín zápůjčky se shodou náhod překrýval s prvním týdnem semestru, kdy jsem nastoupil na navazující magisterské studium, takže si mě někteří noví kolegové z oboru zafixovali jako toho, co jezdí s eReSou a už jsem i vysvětloval, že to není moje auto, že to moje je sice taky červené, ale… sportovnější. – pozn. autora) Ale co dělá RS tak výjimečnou Octavií, že po ní skoro každý touží a každý se po ní ohlédne? Vážně mě to zajímalo, ale bohužel z nikoho jsem pro mě uspokojivou odpověď nedostal. Vždy jsem se dozvěděl jen to, že je to RS a to znamená, že je to prostě dobré. Dobrá, chápu, běžná Octavia s nějakým tím agresivnějším bodykitem je cool. Je taky frajeřina, když to chuligánsky plive do výfuku. Ale vážně je to až tak lepší? Já vám nějak nevím…

Ano, zezačátku mě to auto nadchlo. Očekával jsem totiž, že i u RS se dostaví takzvaný ‘Škoda efekt’. To znamená, že ve čtvrtek usednete za volant a následující týden budete spokojeným spotřebitelem. Pak auto vrátíte a budete přemýšlet, jaké to vlastně bylo. Ale nebudete pořádně vědět, protože pokaždé vystoupíte bez nějakého pocitu a s prázdnou hlavou. Cože? Já jsem jel nějakým autem? Už si ani nevzpomínám. Ale tady to tak alespoň zezačátku nebylo. První dny jsem měl skoro radost z toho, že se projedu. Jen mi to úplně do konce testu nevydrželo.

Ale o tom raději později. Jak se s RychlouSportovní Octavií jezdí? Převážně rychle a sportovně, ale to není to, co chcete vědět, že ano. Jeli jste někdy v obyčejné Octavii? Tak pokud zrovna máte adaptivnípodvozek nastavený do režimu Comfort, tak nějak tak. Podvozek se snaží být komfortní, ale neporadí si s některými městskými nástrahami, o čemž vám dá docela hlasitě vědět boucháním. Pokud přepnete do režimu Sport, tak podvozek výrazně ztvrdne a nejspíš budete vědět i o tom malém kamínku, který jste právě přejeli. Takže nějak tak podle očekávání, že? Co můžu pochválit a udělám to, je převodovka. S benzínovým motorem si DSG rozumí mnohem lépe, i když má ve většině režimů snahu motor zbytečně podtáčet. Pochvalu zaslouží i brzdy, které vydrží docela slušné týrání bez vadnutí.

Podle očekávání je RS docela slušný dálniční přesunovač. Najedete na dálnici, nastavíte tempomat na cenzurováno a za dobu kratší než by navigace odhadla sjíždíte na příslušném sjezdu. Jenže na některých površích zejména na dálnici u Ostravy a na D1 se od podvozku ozývá otravné hučení. To bych ale přisuzoval stavu gum konkrétního kusu, na kterých bylo vidět, že jejich vzorek poznal středověk (já bych to spíš přisuzoval specifickému betonovému povrchu dálnice – u Ostravy by hučel i Rolls Royce. Pokud by tedy neměl loukotě… to by klapal…   pozn.Vavris)  Na okreskách je RS také relativně schopné, ale v techničtějších úsecích by potřebovalo trochu lepší trakci. Pokud se chcete bavit, tak potřebujete nějakou rychlou cestu s táhlými zatáčkami. Za politicky nekorektních rychlostí se vám to bude docela dobře dařit.

Jenže to je tak trochu problém. Za politicky nekorektních rychlostí. Jezdit s rychlou Octavií pomalu je sice s notnou dávkou zenu možné, ale taky je to pekelná nuda. A v RS se nudit nechcete. Pár dnů mi to přišlo zábavné, to ano, ale pak jsem si začal připadat trochu hloupě. Je sice zábava šlápnout na to a poslouchat, jak si to při odřazení odfrkne, ale na trojce už pak jedete rychlostí, která by vás mohla připravit o řidičák. Takže po nějaké chvilce přestanete jezdit jako hovado a je to jakoby jste seděli v normální Octavii. Ale tomu teda neodpovídá její hlad. Když jsem si ji přebíral, tak na obrazovce s dlouhodobou spotřebou svítilo číslo 11 litrů. Po příjezdu do Brna se číslo snížilo na 10,3 a nadále,  i přes mou snahu jezdit ekonomicky, nijak zvlášť nekleslo. Až po vynulování spotřeby a cestě do Prahy, kdy jsem se snažil jet co nejúsporněji rychlostmi nepřesahujícími 110 km/h (tento styl jízdy vyžadoval veliké množství zenu a po odevzdání auta i lahváč na oslavu), se na displeji ukázalo 7,2 litru. To se od udávané spotřeby mimo město liší asi tak o dva litry. Navíc jsem přesvědčen, že ukazatel spotřeby je docela optimistický, protože za ten týden zahučelo v RS velice nepěkné množství benzínu. Hm, že by Vojtova pomsta byla tentokrát čistě ekonomického rázu?

Verdikt

Octavia RS se sice snaží být sportovním autem, ale není jím. Je to pořád Octavia, ale vypadá trochu drsněji a zní chuligánstěji. Představte si tichého vzorného žáka základní školy, který najednou přijde s pestrobarevným čírem, koženou bundou a v termosce má místo zeleného čaje čůčo, ale také má perfektně vypracované všechny domácí úkoly. Pravý drsňák z něj není a nejspíš jím nikdy nebude. A stejné je to s Octavií. Ve jméně má sice RallySport (nebo RychláSportovní), ale reálně je spíš ‘rychlejší’. O sportovnost se snaží agresivnějším vzhledem, spoilerem na kufru a sportovními sedačkami, které jsou mimochodem fakt dobré, ale k statusu sportovního auto to prostě nestačí. Nebo jsem jen moc kritický a zhýčkaný tím, čím obvykle jezdím?

Druhý pohled

Z pohledu řidičského nadšence mi nezbývá, než s Fernieho závěrem souhlasit. Octavia RS není sportovní auto v tradičním smyslu, které by na první místo stavělo řidičské zážitky, komunikativnost a schopnost vtáhnout řidiče do děje. Ale většina lidí už si pod pojmem “sportovní auto” dnes představuje něco jiného. Představují si auto, se kterým budou rychlí – nejlépe rychlejší než všechno ostatní, co na silnicích běžně potkají. Představují si auto, které bude sportovně vypadat, tedy ideálně bude červené, s velkými koly, spoilery a výraznými výfuky. A které bude drncat a dělat kravál, protože sportovní auta dělají.

A Octavia RS je pro všechny tyto lidi naprosto perfektním řešením. V reálném světě je až neslušně rychlá, aniž byste jí museli umět nějak oslnivě ovládat. V červené barvě, na velkých kolech a s křídlem vzadu navíc vypadá mladistvě a dravě, což podtrhne i prskání do výfuku při řazení. Přitom si zachovává naprostou většinu každodenní použitelnosti standardní Octavie, což dělá z RS perfektní volbu pro tatíky v krizi středního věku i spěchající manažery, kteří touží ukázat svou dravost. Řidičský gurmán si tak docela nesmlsne, ale zadání bylo splněno perfektně…
–Vojta Dobeš–

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný benzínový čtyřválec 1984 cm3
Výkon: 169 kW (230 koní) v 4 700 – 6 200 ot./min
Točivý moment: 350 Nm v 1 500 – 4 600 ot./min
Převodovka: automatická šestistupňová
Provozní hmotnost: 1 465 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 6,8 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 6,4 l/100 km
Cena testovaného kusu: 1 075 690 Kč
Cena již od: 696 900 Kč

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

gr
greg
21. října 2017, 18:33
0

Páči sa mi Vojtovo zhodnotenie :) Inak Vojto nedával si ešte dakedy v auguste na FB fotky z testovania Mazdy 3? Objaví sa tu ten test? Ak áno aká to bola verzia?

reagovat
beastar
21. října 2017, 19:08
3

No tak samozřejmě Vojta má na konci pravdu. Přesně protože Octavia RS není primárně nabízena jako sportovní auto, které zprostředkuje zážitky. Je to přesně to co píše Franta auta na dálnice a pro rychlejší stylovější přepravu pro denní použití. Tu sportovní nálepku tomu dávají hlavně mimoňové z VW fór a hospod.

reagovat
briza
22. října 2017, 20:05
0

No, no, na vw-clubu jsou ti lidi poměrně normální. Ostatně dovolím si tvrdit, že v sekci "Pokec a zábava" jsem zanechal nesmazatelnou stopu. Ale to jsem prostě já, kam přijdu, tam zářím :)

beastar
22. října 2017, 20:50
0

Ok. Tak jinak převážně z tuning fór a některých vw klubů a že jich je:) Pravdou je, že největší modlu z toho udělali takový ti hospodští mudrlanti. A největší rána je, když si poslechneš jak je to cenově dostupné a sportovní zároveň. Zejména od člověka pro kterého sportovní je synonymum křídlo a dvoulitr.... Jinak je to fajn auto. Nechtěl bych to hlavně kvůli té legendě kolem toho.

briza
22. října 2017, 21:10
0

Fpořádku :) Upřímně, taky mě eRSo nějak neláká, resp. láká mě asi stejně, jako návštěva Bangladéšského nevěstince. Stejně jako třeba Golf GTI. Auta to nejsou určitě špatná, ale prostě a jednoduše mi tam něco chybí. Asi jsou pro mě moc sterilní.

gr
greg
22. října 2017, 21:23
3

Na rozdiel od Bangladéšskeho nevestinca :-)

beastar
22. října 2017, 22:15
0

Přesně. Je to vlastně asi i hezké svezení. Jen prostě s takovou pachutí a pověstí. Z jiného soudku na mě úplně stejně působí Q7, nebo některá jiná rádoby mafianská auta. Ta pověst kolem toho je tfuj stejně jako ten hampejz v té Bangládéši... Podíváš se a už víš, že se určitě nezamiluješ;)

Irwinek
21. října 2017, 19:30
1

No, asi by mi nevadilo, kdybych tady četl o Octatvii TS, tohle už unavuje,byť je to dobře napsané

reagovat
Irwinek
29. října 2017, 18:13
0

Jo, a myslel jsem Octavii Touring Sport r.v.1961, ne ts pod kapotou :-D

Safa
21. října 2017, 19:52
1

Tohle je snad první článek o novém eresu, který mě fakt bavil. Super, Fernie! ;o)
Vojtův pohled má taky hlavu a patu.
A pak, že se o škodovkách nedá psát zajímavě... :o)

reagovat
beastar
22. října 2017, 20:53
0

Jak kdy:) To RS vlastně není špatný přesně jak tam píše. Taková daily lepčí oktävka f plný tady i v benzínu a v červený. Pro některé jedince vážně sen.

liška
21. října 2017, 20:18
6

Tohle auto může bejt jak dobrý chce, ale dokud to bude volba číslo jedna či dva (místo fauvé golfu) všech pozérů, křivočepičářů a narcisů, tak na ni budu silně alergickej :D

reagovat
beastar
22. října 2017, 20:54
1

Přesně tak:))

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
21. října 2017, 21:15
1

To je zajimavy, ze vam ten design pripada agresivni. Ja jsem si naopak vzdycky rikal, kdyz jsem to nekde potkal, ze to oproti dvojkovymu RS vypada strasne nudne a nevyrazne. Uplne stejne jak jakakoliv jina, tuctova Vochcavka III. A ze bych se za tim ohlizel? Tak to by mne asi vazne nenapadlo. Ale jinak verim, ze to neni spatny auto. Sportak to nikdy nebude, ale jako rychly dalnicni posunovadlo to svoji ulohu splni perfektne. Myslim, ze to auto Fernie vystihnul presne. Tezko tomu vytykat neco, cim byt nema.

reagovat
Asid
21. října 2017, 21:23
2

Pro někoho kdo přesedne z obyč Ovce do OVCE RS to může být příjemná změna a opravdu mu může připadat "sportovní"...Lidi co denně jezdí v autech s 300hp a víc to nijak nemůže ohromit.

reagovat
luknav
23. října 2017, 13:31
0

Jo, když přesedneš, tak to asi "může připadat sportovní", a rychlá. Vlastně všechno proti ofci f tdy, je sportovní. Ale věř, že 170kw ohromit může, a to to zrovna nemusí být natlačeno do malinkého balení hatche anebo osázený turbokřídlama a vobrovskejma kolama. Já nevím, ale třeba mě mé vozítko s mnichova se stejným výkonem, třeba prostě ohromí vždycky, když do něho doma nasednu. Backfire chybí, křídlo chybí, pšouknutí bovu chybí. Všechno, co má dělat wow, tam prakticky není. Ale wow to stejně udělá. Alespoň si to myslím

beastar
23. října 2017, 14:35
0

Nemůžeš srovnávat Bmw a Škodu:) Měl jsem pár Bmw a znám dobře škodovky jako uživatel to je jinde. Ono taky ceny nových aut jsou jinde. Slušná e39 nabídne lepší feel jak nová Oc3 v naftě. To nejde srovnávat. S čím teda souhlasím, že ať presedneš kamkoliv z oktávky zejména v naftě máš pocit, že to jede super. Snad kromě nějakých věcí jako jsou Dacie atp.

Kryton2X4B-523P
23. října 2017, 20:37
4

Já na trojkový RS vždycky zírám jak pitomec, protože zkoumám, jestli to má výfuk i ve druhý díře :D

reagovat
Asid
24. října 2017, 00:49
1

:D no já jsem přemýšlel jak v článku je napsaný že se za tím lidi otáčej, tak možná je to z toho našeho "češství" . Prostě normální slušnej čech se otočí za Ovcí RS a říká si "Tak tohle je ta naše eresa, ten náš českej sporťák"..... víš jak :D

beastar
24. října 2017, 14:20
1

No hale to nevím. Jsou ale lidi, co se ti otočí za supem. Páč je na hlínách v ropě v krutý special metle s chromem kolem voken. Ty to vidíš jako fanda do aut. Nezapomínej na to, že normální lidi to vidí trochu jinak a ereso či sup jsou vnímány jako uberautos pro menejdžry. Přitom jako pitralonhead to vidíš jako spotřebák... Jenže to je tak trochu minoritní pohled:)

Kryton2X4B-523P
27. října 2017, 19:00
0

beastar mě je to úplně jasný. Mě se osobně škodovky nijak nelíbí, ale musím uznat, že úkol spotřebáku ty auta plní na výbornou. Pro někoho kdo hledá přepravu z bodu A do bodu B bez špetky emocí, je to ideální volba ;-).

beastar
27. října 2017, 23:41
0

Přesně tak. Nejvíc to řeší lidi, co v tom nikdy nejeli. Potom hovada, co na novou oktávku nemaj, tak si aspoň říkají, že je to na nic. Prostě někteří pitralonheadi nepochopili, že škodovka nedělá auto emoce a zábava. Ne, ne jde o praktičnost a užitnou hodnotu to je vše.

speedfred
24. října 2017, 11:42
0

konečne nejaká normálna nezaujatá recenzia/test na Octaviu RS.

reagovat
fortress
25. října 2017, 16:07
1

Před FL O3RS byla nejenom pěkná, rychlá ale zároveň i nejvýhodnější. Za 615k to byl skvělej kup. Teď když o 100 tisíc zdražili a ještě se Kabáň vyřádil na předku už tuhle štafetu asi přebírá Seat.

reagovat
Standa
30. října 2017, 07:07
1

Já vždycky při přednášce o úžasným výkonu RS kroutím hlavou nad oblíbeností toho hrkáče a cenou. A taky si vzpomenu na loňský ježdění s 2016 Impalou (3,6 306HP), protože ta Impala dokonale splňovala moje představy ekonomickýho auta na svižný cestování s rodinou. RS není ani rychlý, ani pohodlný, ale ani sportovní.

reagovat
MartinCoupe
08. listopadu 2017, 14:57
0

Octavia RS s výkonem 306 HP bude predstavena v roce 2084, s velkou slávou jakožto světová novinka... :-)

pája helmut koblížek
31. října 2017, 23:04
0

Prosím o sdělení zkušeností s Octavií RS 169 Kw/230k.
Poslední týden v květnu jsem si koupil nové ERESO 2,0tsi,169 Kw/230 k,manuál,bez adapt.podvozku,obuto v 18" Bridgestone.
K dnešnímu dni mám najeto necelých 12 000 km.Při přezouvání na zimu jsem s hrůzou zjistil,že "předek" je téměř sjetý,zbývá asi 1 mm vzorku.Podotýkám,že žádné rozjezdy s hrabáním,žádné brutální brždění,denně jízda do práce a z práce(60km),občas jízda po dálnici.Když je možnost,rád se rychle svezu,ale žádné hrabání ani driftování a přesto jsou gumy na předku po pár tisících km na odpis.
Je to normální?Má někdo podobné zkušenosti?

reagovat
MartinCoupe
07. listopadu 2017, 21:11
0

To je Simply Clever... :-)

MartinCoupe
07. listopadu 2017, 21:16
0

Teď nedávno jsem na jednu RS koukal, kdyz kolem me projela. A napadlo me, ze to je vlastne uplne zbytecnej typ auta. Na velky auto to je maly, na sportaka je to velky a tupy, technicky vychytavky to ma na urovni 30 let starejch nemcu a japoncu.... Proste zbytecny odpoved na otazku, kterou nikdo nepolozil. :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem