načítám data...

Škoda Eltra 151L: Domácí elektromobil

Ve článcích o novém elektrickém Citigo často zaznívá, že se jedná o první elektromobil mladoboleslavské značky. To ale není úplně pravda.

zobrazit celou galerii#autickarfuturista, Historie, Recenze & testy: Škoda Eltra 151L: Domácí elektromobil

Prohlášení: Hned zezačátku se přiznám, že psát článek o Škodě Eltra se nakonec ukázalo mnohem složitější, než by se mohlo zdát. Vzhledem k tomu, že projekt elektrického Favoritu se většinu času vyvíjel více méně na koleni a jeho produkce není příliš dobře zdokumentována, dostupné informace se v mnohém rozchází. Na internetu naleznete zkazky o tom, že silnice brázdilo prý až tisíc těchto vozítek, jiné prameny mluví o jednotkách, případně maximálně nízkých desítkách. Některé záznamy hovoří o tom, že elektronické pick-upy používala ve velkém Česká pošta, jiné zdroje tuto informaci naopak vylučují. Je tedy docela dobře možné, že i přes mojí maximální snahu se do článku dostanou nepřesné, nebo dokonce nepravdivé informace. Za upozornění na nesrovnalosti a jejich případnou opravu v komentářích (podloženou prokazatelným zdrojem) budu velmi vděčný.

Příběh dnes testovaného vozu začíná v roce 1989, kdy se Jaromír Vegr, nadšenec pro elektromobilitu, vydává do Švýcarska na mezinárodní závody elektromobilů, kde s vozem vlastní konstrukce vítězí. Při závodech se seznamuje s místním obchodníkem Bruno Fridezem, který se živí jak odovozce elektromobilů. Z důvodu ekologicky motivovaných finančních pobídek zažívají na přelomu osmdesátých a devadesátých let vozy na baterky ve Švýcarsku zlaté časy a je o ně velký zájem, na trhu ale chybí levný a konstrukčně jednoduchý model.

Ideálním adeptem na takové auto se jeví naše domácí Škoda Favorit, která za (v “západním” měřítku) nízkou cenu nabízí slušnou kvalitu a dobrou užitnou hodnotu. Bruno Fridez tedy předběžně projeví zájem o tisíc elektromobilů na bázi Favoritu – respektive poptává pouze vozy bez pohonného ústrojí s tím, že je ve Švýcarsku osadí elektromobilem z vlastních zdrojů. Ambiciozní projekt se Vegrovi povedlo prosadit na ministerstvu průmyslu a obchodu, narazil ale v Mladé Boleslavi. Automobilka tehdy neměla v žádném případě problém s odbytem – na Favority se čekalo u nás i v zahraničí – a dodání tisícovky napolo odstrojených vozů nepůsobí příliš výhodně. 


Dobové fotografie Eltry Pick-up a Eltry hatchback.

O zakázku ale naštěstí projevila zájem plzeňská škodovka, která nejen, že zajistila odstrojení požadované Fridezem, ale dokonce nabídla i zástavbu vlastního elektromotoru ELIS. Elektrickou výzbroj a regulaci dodala pro změnu továrna ve Stříbře a po zhruba dvou letech vývoje byla na světě první produkční Eltra. Stejnosměrný motor o výkonu 15,5 kW roztáčel přes klasickou favorití převodovku přední kola. Kvůli nízkému výkonu a maximální rychlosti omezené na 80 km/h se ale u převodovek mechanicky blokoval pátý stupeň. Občas se objevuje informace, že Škoda do Eltry montovala převodovku speciální konstrukce vycházející ze “čtyřkvaltu” ze škodovek řady 742 (klasické “stopětky”). Ta je ale podle všeho nepravdivá, šlo opravdu o favorití převodovku s navařenou mechanickou zábranou na kulise řazení.

Energii motoru dodávalo v původní verzi čtrnáct trakčních olověných baterií po šesti voltech poskytující kapacitu 180 Ah. Baterie se nacházely pod kapotou nad elektromotorem a pod zadním sedadlem v místě původní palivové nádrže. Kvůli nim ale nebohý favorit vážil přes 1500 kg a z důvodu potenciálního překročení maximální konstrukční hmotnosti přišel o obsaditelnost pátým cestujícím.

Dojezd plně nabitého vozu byl kolem osmdesáti kilometrů, v rychlostech nad 50 km/h ale strmě klesal.  Úpravám se nevyhnulo ani topení, původní výměník nahradil jednoduchý elektrický radiátor s větrákem. Za zmínku stojí i posilovač brzd. Ten zůstal hydraulický a poháněl ho malý elektrický kompresor, jež se aktivoval sešlápnutím brzdového pedálu. To nebylo příliš šťastné řešení, protože kompresor začal tlakovat až ve chvíli, kdy řidič potřeboval brzdit a tak měl nástup posilovače velkou prodlevu. Vůz nabízel dokonce i tlačítkem aktivovaný systém rekuperace, jež se, dle manuálu k použití, měl využívat při dlouhých jízdách z kopce a jež do jisté míry suploval i chybějící možnost brždění motorem. 


Původní motorový prostor zaplňovalo mimo jiné i šest olověných baterií. Dalších osm bylo pod zadním sedadlem. Na druhém obrázku je původní interiér, všimněte si ukazatele spotřeby v místě otáčkoměru.

Ačkoli se to tak nemusí zdát, i tak byla Eltra na svou dobu poměrně konkurenceschopná a kvalitní. Bohužel se ale během jejího dvouletého vývoje změnily dotační podmínky ve Švýcarsku a zájem o elektromobily tam prudce klesá. Pod Alpy tak nakonec odjíždí jen několik málo vozů. Hotový projekt ale nechtějí v Ejpovicích shodit pod stůl a proto hledají odbytiště kde se dá. Eltry tak nakonec končí v Německu, ale třeba i v Kanadě. Osobní variantu doplňuje v nabídce ještě praktický pick-up, který ve velmi omezeném počtu používala i Česká pošta. Bohužel u ní ale příliš dlouho nesloužil, chybějící servisní zázemí a nízká užitná hodnota oproti benzínové variantě (která byla navíc i levnější) ho nakonec ve většině případů poslaly do výslužby.

S jistotou, myslím si, můžeme tvrdit, že slibovaných tisíc elektromobilů určitě nevzniklo. Mnohem reálněji působí odhady hovořící o desítkách vyrobených kusů. Mnoho jich nakonec končí ve šrotu do dnešních dnů se dochovalo pouze několik málo exemplářů.

Jakožto bývalý majitel Favorita jsem měl o Eltře nějaké povědomí, věděl jsem, že existuje. Považoval jsem ji ale za muzejní kousek, jež v dnešní době již nelze provozovat a jeho hodnota je pouze sběratelská, nikoli však užitná. Dost mě proto překvapilo, když jsem se na internetu seznámil s Honzou, který nejen, že Eltru má, ale dokonce ji používá jako vůz pro každodenní ježdění. Slovo dalo slovo a já najednou stojím před červeným Favoritem, který se až na solární panel na kapotě nijak neliší od svých spalovacích protějšků.

Samozřejmě se hned ptám, jak se to stane, že člověk začne dojíždět do práce elektromobilem, kterému už táhne na třicet. Honza podle vlastních slov elektromobil vždycky tak trochu chtěl. Denní nájezd do třiceti kilometrů a zájem o vše, co souvisí s elektromotory ho pro auto na baterky tak trochu předurčuje. Když se tedy v roce 2015 objevila v německé inzerci ojetá bílá Eltra, začal se slovníkem v ruce vyjednávat o její koupi. Německý prodávající se příliš neměl k tomu odpovídat, ale když už to skoro vypadalo, že z Eltry nic nebude, přišla z Německa stručná zpráva, že auto je připravené a může si pro něj přijet. Vůz byl ve slušném stavu, funkční a hlavně měl kompletní doklady, takže nic nebránilo tomu, aby si jej přivezl domů.
Eltra jede z Německa do České republiky.

První komplikace na sebe nenechaly dlouho čekat. Už samotné přihlášení vozu nebylo vůbec jednoduché. Technici při dovozové STK svéřepě trvali na tom, že před nimi stojí Favorit a neustále vyžadovali dokumentaci pro vůz s tímto označením. Jenže ani Favorit Eltra, ani Favorit E, dokonce ani Favorit Elektrik zkrátka neexistují. Po dlouhých peripetiích tak nakonec překřtí nebohou Eltru na Favorit S, ale nevadí, potřebná razítka jsou na svém místě a bílý elektromobil může na silnice. 

První rok s Eltrou se nesl ve znamení peripetií s původními olověnými bateriemi. Ty mají samozřejmě po letech již značně omezenou kapacitu, navíc vyžadují každý druhý týden doplnění mnoha litrů destilované vody. V zimě 2016 je již jasné, že takhle to dál nepůjde. Vůz ujede na jedno nabití sotva 15 kilometrů a poté ztratí sílu. Zastaralé olověné články zkrátka potřebují náhradu.
Motorový prostor bez olověných baterií působí dost prázdně. 

Čtrnáct těžkých akumulátorů tak nadobro opustlo bílou karoserii a pod zadní sedačku se nastěhovaly Li-ion články. Bateriový komplet byl o poznání lehčí, Eltra shodila touto přestavbou zhruba 600 kilogramů a v motorovém prostoru se navíc uvolnilo místo pro některá další vylepšení. Tou nejzásadnější je asi druhý samostatný elektrický okruh s polotrakční baterií, jež napájí světla, topení a palubní elektroniku. O nabíjení se stará většinu roku sluneční záření, na pokrytí této spotřeby stačí elektrická energie produkovaná solárním panelem na kapotě. Jen v zimě, když zapadá sněhem, je záhodno i tuto druhou baterii dobíjet ze zásuvky. Zpod kapoty se odstěhoval i pofidérní kompresor a posilovač brzd, místo něj má vůz delší brzdový váleček. Díky nižší hmotnosti není problém auto ubrzdit i bez posilovače. 

Eltra s výkonnými Li-ionkami byla mršná, měla slušný dojezd nad 100 kilometrů a dělala majiteli radost. Elektromobil se konečně začínal vyplácet i z hlediska každodenního provozu. Jenže idylka netrvala věčně. V srpnu 2017 došlo k selhání balanceru na akumulátoru a vůz při nabíjení začal hořet. Požár zničil celý interiér a karoserii, motorový prostor však požár přestál jako zázrakem téměř bez úhony.

Majitele ale ani tato nehoda neodradila a unikátní pohonné ústrojí osazuje do nové karoserie. Mění rovnou i převodovku za klasickou pětistupňovou, pátý kvalt k dobru se ukazuje jako užitečný pomocník. Vůz je použitelnější a ve městě se pohybuje pružněji. Pod zadní lavici se nastěhovalo dvacet čtyři bezpěčnějších 3.2 voltových Li-Fe-Po baterií. Dojezd plně nabité Eltry se nyní pohybuje mezi šedesáti a osmdesáti kilometry dle stylu jízdy.

A jak se vlastně s “elektrickým Favoritem” jezdí? Pokud čekáte onu v recenzích tak obligátní věru “řídí se jako klasický osobák”, pak vězte, že si jí tentokrát nepřečtete. Eltra s manuální převodovkou totiž potřebuje trochu specifický přístup. Tak předně – spojka se tu používá pouze pro přeřazení, nikoli však pro rozjezd. Elektromotor totiž nemá volnoběžné otáčky a tak ho sešlápnutím plynu vždy roztáčíte z klidového stavu. Plynový pedál není zdaleka tak citlivý, jako u benzínové verze, pro roztočení motoru je potřeba na něj pořádně dupnout.


Původní palubní přístroje nahradil multifunkční displej zobrazující vše potřebné. V pravém dolním rohu fotografie je k vidění řídící jednotka solárního dobíjení druhého elektrického okruhu.

Ani rozjezdy nejsou úplně standardní. Po sešlápnutí plynu je třeba vyčkat ještě zhruba půldruhé vteřiny, než elektrický signál prorazí regulační tyristory (ne nepodobné těm tramvajovým), což se projeví poměrně hlasitým cvaknutím. Až poté se favorit s typickým pískáním elektromotorou rozjede vpřed. Pro rozjezd slouží druhý rychlostní stupeň, jednička zde supluje spíše redukci pro náročné výjezdy do kopce. Ta se občas hodí – přeci jen má patnáctikilowattový motor s naloženým autem občas trochu práci. Ze dvojky se řadí rovnou na čtyřku a…to je vlastně všechno, co v městských rychlostech potřebujete. Na pětku dojde řada jen “meziměsto”, trojka slouží opět spíše pro případy, kdy s naloženým autem zdoláváte delsí stoupání. Brzdy bez posilovače mají sice trochu tvrdší pedál, ale fungují bezproblémově.

Když si ale na drobné rozdíly zvyknete, stane se z Eltry překvapivě použitelné auto i v dnešním provozu. Reálný dojezd nad šedesát kilometrů a doba nabíjení z nuly do plna pouhé tři hodiny z něj dělají ideální vůz na dojíždění do práce a pojížďky po okolí bydliště. Jistě – existuje mnoho aut, která by tenhle úkol zvládala pravděpodobně lépe a stála by majitele méně nervů a peněz. Vždyť jen najít mechanika, který by si s historickým elektromobilem poradil je nadlidský úkol, Honzovi například s jedním z problémů pomohl až technik opravující vozy metra. Vědomí, že udržujete v provozu skoro zapomenutý projekt několika nadšenců z počátku devadesátých let se ale nakonec vyrovná máloco. Až jednou při svých cestách po Praze potkáte červený Favorit se solárním panelem na přední kapotě, vězte, že za volantem sedí skutečný průkopník elektromobility, který by do kapsy strčil i Elona Muska.  

Technické údaje

 

Původní seriová konfigurace
Motor: stejnosměrný seriový elektromotor ELIS Plzeň
Výkon: 15,5 kW
Převodovka: pětistupňová manuální se zablokovanou “pětkou”
Maximální rychlost: 80 km/h
Dojezd: 80 km 
Baterie: 14x olověný 180Ah akumulátor po 6V 
Hmotnost: 1500 kg 
 

Současný stav
Motor: stejnosměrný seriový elektromotor ELIS Plzeň
Výkon: 15,5 kW
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 90 km/h
Dojezd: 50-80 km 
Baterie: 24x Li-Fe-Po akumulátor po 3.2V 
Hmotnost: 900 kg 

 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
27. května 2019, 10:10
0

A to tu nedávno někdo plakal že v evropě nelze dělat tuning vozidel a že to jde snadno pouze v USA. Tady se znásilnil favorit a normálně to legálně jezdí - paráda :) Mě se ten project líbí, s dnešníma bateriema už to do té práce a zpátky někam dojede. A teď záludná otázka - může se ten vybitý stroj táhnout na lane nebo se zničí elektromotor popř. jiná elektronika ?

reagovat
Ha
Hansoff
27. května 2019, 10:16
1

tenhle má normální převodovku z Favorita, takže když zařadíš neutrál, můžeš to táhnout bez jakýchkoli obav. Navíc ani nebude snížený účinek brzd nebo posilovače řízení ;-)

Jakub Pospíšil
27. května 2019, 10:17
6

Tento stroj se netáhne na laně, anobrž má dokonce apartní tažný triangl!
Po zapřažení za jiné auto je pak Eltra plně autonomní, sama zatáčí a teoreticky, pokud by to dovolovala legislativa, tak by mohla jet bez řidiče.
Zároveň instalace tohoto zařízení nenápadně ilustruje, jak je na tom Eltra se spolehlivostí.

ma
martinw
27. května 2019, 10:24
5

wow, ale ten triangl není jen tažný ale I tlačný takže spojením vozidel vzniká hybridní řešení...

Jakub Pospíšil
27. května 2019, 10:27
1

To mě nenapadlo, nicméně to na celé řešení vrhá nové světlo. A to má Eltra navíc ještě tažné, takže kdyby se za ní zapřáhlo ještě něco na vodík...

sp
spooon
27. května 2019, 10:41
0

tak to je velice nápadité :-D
Tohle je podle mě ideální elektromobil. Stojí to pár peněz, nabito na 80km za 3h (což stačí tak 80% lidí). Náhradní díly na zbytek auta stojí v průměru 25 korun. Ale podle mě by elektrojehovisti měli problém s imič. Fáčko není dost cool. Ale zas elektrojehovistohipstr by to možná bral.

BTW jde to nabít na lelektronabíječkách třeba někde v nákupáku? Mám takový dojem, že sem tam neviděl nikde 3F pětikolík :-D

Jakub Pospíšil
27. května 2019, 10:42
0

Tuším, že stavba redukce z pětikolíku na Mennekes je zrovna teď v procesu.

Ev
Evlo
27. května 2019, 11:06
0

Tak kdyz najdes STK co dodruzje CR zakony a vyhlasky, resp. konkretniho cloveka tam, co je ochotny, tka nevim proc by tohle melo mit problem, stejne jako naprosta vetsina legalnich uprav.
Trable pri dovozu jsou tady popsany, predpokladam zjednodusene.

Ev
Evlo
27. května 2019, 11:07
0

chtel jsem napsat rozumnych, ne legalnich

Jakub Pospíšil
27. května 2019, 11:10
0

Tak ona je Eltra normálně road legal, u nás se to prodávalo, takže s přihlášením a STK problém není.

Vojta Nekvapil
27. května 2019, 14:04
0

Dříve šlo legálně dostat na papíry kde co. Dnes když chceš postavit Elektro auto tak te čeká hromada zkoušek a s tím spojených výdajů. Chtěli jsme před lety udělat Elektro trabant či Tico ale ty testy třeba elektromagnetického rušení jsou pálka.

BigBen
27. května 2019, 16:55
0

To by mě zajímalo. Taky uvažujeme doma s klukem, že by jsme postavili nějakou elektro srandu. Co je všechno potřeba dostat to na papíry?

Ev
Evlo
27. května 2019, 18:39
0

Tezko rict, jak je to podle zakona a vyhlasky si muzes najit tam, firma, se kterou bych se vubec nebavil spravila tohle https://dekra.cz/stk-sme-sluzby-pro-motoristy/tuning/ docela to odpovida realite, ale realne podle toho fungovat neumi, dalsi vec jsou samozrejme urady, tam proste obecne zakon i vyhlasku ignoruji. Ale pokud pouzijes motor treba "warp" nebo neco od Kollmorgenu, tak netusim, pri pouziti motoru z Tesly to podle me pujde docela ok. Jen dodam, ze jakkoliv bych treba Alto works prihlasit umel, tak pro me je neprijatelne se statu ohybat a radeji jsem to prodal do zeme, kde to neni problem vubec. Pokud nemas problem se panovi z uradu ohnout, tak je to fakt vpohode.

Ev
Evlo
27. května 2019, 18:41
0

omlouvam se, nechal jsem napsat odpovida "realite", ale legislative ... a teda jen jsem to proletel, takze mozna lzu i tak

Ev
Evlo
27. května 2019, 18:46
0

A s tim prodejem alta lzu uplne.

BigBen
27. května 2019, 22:31
1

Tak jestli mi to nebylo jasný předtím než jsem se zeptal, tak ted jsem zmatený dokonale :-D

František Čáslavský
28. května 2019, 12:21
0

Vojta: Nějací magoři už zařídili typovky na elektro trabant, takže to už jde levně.

beastar
28. května 2019, 13:31
0

A co elektro miata ta typovky nemá?

František Čáslavský
28. května 2019, 13:33
0

Nevím, nezajímal jsem se. Můžeš si to zjistit, když tě to tak zajímá.

beastar
28. května 2019, 13:37
0

Tak díky za radu. Prej teda nemá.... To je škoda ne.

František Čáslavský
28. května 2019, 13:38
0

Je mi to jedno.

Jakub Pospíšil
28. května 2019, 13:41
0

To ne, to by Miata přišla o svou hlavní výhodu - přestala by být pomalá :D

Vojta Nekvapil
29. května 2019, 19:16
1

Tento problém řeší 500kg baterií navíc. A jelikož v Miate není místo ani pro posádku, tak by museli být v přívěsem vozíku.

Va
Vasek7
27. května 2019, 10:30
4

Díky za článek, to jsem vůbec netušil že něco takového existuje!
Taktéž jsem se kvalitně zasmál protože jsem začal fotkami, kde jsem standartně očekvál přechod z exteriéru do itneriéru a místo toho je tam zásah hasičů.
Respekt majiteli!

reagovat
Vojta
27. května 2019, 11:40
1

Bez urážky... ale elektrika stylem od pantáty vedou dráty do žárovky nade vraty, nedivím se, že to shořelo. Trochu mi to připomíná jednu žalostnou přestavbu AR 164 na elektromobil...

reagovat
ma
martinw
27. května 2019, 12:09
0

Já myslím že v klidu shoří i přestavba auta se spalovacím motorem, protože ne každej používá dvojitý nádrže, dvojitý trubky, dvoje spony a všude máš senzory na unik paliva že ;)

Vojta
27. května 2019, 14:04
0

To já netvrdím, že shořet nemůže i normální auto... kolikrát blbá palivová hadice zruší celý Ferrari. Ale prostě tahle stavba Favorita působí od pohledu značně fušérským dojmem a teď nesoudím technickou úroveň jako spíše tu estetickou. Prostě auto kde z palubky trčej dráty a kabely a každou chvíli skončí na "tyči"... nepřipadá mi to úplně šťastný.

Vapno92
27. května 2019, 17:45
0

Martinw - pokus o sarkazmus v tomto prípade nevyšiel, sorry... Elektrika je sviňa a obzlvášť, keď sa bavíme o skratových prúdoch v rádoch stoviek Ampér....

Ev
Evlo
27. května 2019, 18:44
0

Ja si myslim, ze vklidu schodi auto pote co ho das do autorizaku, treba renaultu se to stalo v CR letos minimalne jednou, ale moc to nesleduji.

Irwinek
28. května 2019, 08:36
0

všechny baterky s LI - xx jsou ektrémně náročné na balancéry a rády hoří, provozuju je v RC, a tam je to slušnej plamínek

Vojta
28. května 2019, 15:19
0

To je sice pravda, na druhou stranu není to žádná vesmírná technologie a lze ji zvládnout bez požárů dodrží-li se určité zásady. Nemám absolutně tušení, kde nastala chyba tady ale jak už jsem psal - od pohledu je to strašlivej bastl. Vše se dá udělat mnohem čistěji a pěkněji tím spíš s dnešními technologiemi a internetem. Když nic jiného, nemusí tam ta drátařina viset na čokoládách atp ;) Slušných přestaveb je minimum, co tak lovím v hlavě tak elektrická RX8 nebyla hrozná. Tohle naopak je jeden z těch nejotřesnějších případů:
https://www.ebay.com/motors/blog/classic-1991-alfa-romeo-164-converted-to-electric/

ho
hondzik
27. května 2019, 13:24
1

Díky za zajímavý článek :-)
Elektrický Favorit testoval i Rasťo s Garáž TV. Tuším, že se objevil jen chvíli v Silvestrovském díle, tu je na něj odkaz

;t=772s

reagovat
Jakub Pospíšil
27. května 2019, 13:38
0

Ano, tahle slovenská Eltra je taky zajímavá. V tom videu je docela dobře vidět, že majitel vyházel olověné akumulátory a má tam pár autobaterií. Zajímal by mě dojezd, to bude spíše jen na nějaké popojíždění.

cP
cPetan
27. května 2019, 14:27
0

Jedna zubožená stála u nás ve vsi v zapomenutém bazaru, chvíli jsem o ní i usiloval, ale asi naštěstí to nedopadlo :-D (když zkusíte gledat na googlu eltru, tak je to ta žlutá)
K článku jen asi jedna malá nesrovnalost - zadní baterky nebyly pod sedačkama, ale pod kufrem, původní dno kufru s prostorem na rezervu bylo odstreněné a nahradil jej velký prostor na baterky

reagovat
Rien
27. května 2019, 16:43
3

Ty vole, to je frajer:))

reagovat
Jo
Johny Johnovič
27. května 2019, 20:58
1

ovšem nejlepší je jednoampérová pojistka pod monitorovacím displejem, která je na druhém konci kablíku sotva 0,5mm2, u baterek je pojistka 500A , která jistí i tuto dvoulinku

Vapno92
27. května 2019, 17:52
3

Nič v zlom, ale pri pohľade na fotografie sa mi urobilo nevoľno... Ale aspoň sa nečudujem, prečo auto horelo a každú chvíľu je nutné ho vláčiť na tyči... Odporná zmeť káblov, "čokoládiek" a wago spojek v inštalácií, ktorá pracuje s prúdmi rádovo stovky Ampér, z toho sa fakt chce človeku grcať...

reagovat
ma
martinw
27. května 2019, 20:20
1

Podívej se na to z druhé strany - bastlíři stále žijí a působí a já jsem za to rád. Od studentu VUT : https://www.youtube.com/user/amperak až po kluky na ukrajině kteří se toho nebojí :

oboje s pobavením sleduju když je čas.

Martin Martin
27. května 2019, 18:05
1

Věcná oprava - Elon Musk nevyrábí auta - on vyrábí hodnotné akcie. A to je sakra rozdíl :-D Kupovat akcie Tesly je super, kupovat jejich auta nesmysl ;-)

reagovat
Jo
Johny Johnovič
27. května 2019, 20:50
0

A to nikdo z vás netuší, že zapojení všeho co souvisí s trakčními bateriemi má na triku firma, která si za to nechala parádně zaplatit, její marže dosahuje řádově stovky % a není schopna k tomu dodat ani kompletní monitorovací elektroniku, ani jakékoliv schéma zapojení. Auto je z většiny času nepojízdné a opravy trvají týdny, důvody poruch jsou sváděné na uživatele.

reagovat
PB
28. května 2019, 09:47
0

Elektricke pickupy mela posta jeden cas urcite, v Budejcich jezdil, pamatuju si ho.

reagovat
beastar
28. května 2019, 13:33
2

Njn pošta...
velá služieb v ňom.
Vela tu vybavíš,
možno si za robíš.

Pošta, pošta, žlté auto má.
Pošta, pošta, posol dobrých správ.
Pošta, pošta, každé ráno je u nás.
Pošta, pošta, aj balíčky roznáša.
Pošta, pošta, pošta, pošta

Ha
Habakukk
30. května 2019, 09:29
0

Před cca. 8 lety jsem jede E-Favoš potkával v okolí Brna nevíc mě fascinoval nápis na autě Nejezdím na emise jezdím na elektriku. :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Stealth R/T 1992
Dodge Stealth R/T

1992 rok výroby
163 koní výkon
2 972 ccm objem

Mini Cooper S R53 JCW 2006
Mini Cooper S R53 JCW

2006 rok výroby
211 koní výkon
1 598 ccm objem

Buick LeSabre Alberter Funeral 1987
Buick LeSabre Alberter Funeral

1987 rok výroby
100 koní výkon
5 000 ccm objem

Volvo XC90 V8 Executive 2009
Volvo XC90 V8 Executive

2009 rok výroby
312 koní výkon
4 414 ccm objem

American LaFrance Type 40 fire truck 1928
American LaFrance Type 40 fire truck

1928 rok výroby
100 koní výkon
1 111 ccm objem