načítám data...

Simulátor My Race: je to celé jinak, než jsem myslel

Na Újezdě vedle trafiky je nenápadný vchod do podniku ukrývajícího originální simulátor závodních aut. Co si o tom myslím?

zobrazit celou galeriiVirtuální volant: Simulátor My Race: je to celé jinak, než jsem myslel

Už když jsem byl malý kluk, sháněl jsem na svou dýchavičnou Amigu simulátory aut. Chtěl jsem si vždycky vyzkoušet to, na co v reálném světe nedosáhnu. A vždy – i po pořízení VR helmy – jsem si říkal, že dokud není cítit zadkem celé auto, je to jen šidítko a naučit se na tom pořádně řídit asi ani nejde.

Takže když mi Honza Křeček řekl, že se otevírá nový pohyblivý simulátor a že jsme zváni se svézt, neváhal jsem a plácl si do kalendáře událost s názvem "Simulátor jakýsi". Zajímá mě, jak může pohyblivý simulátor vůbec fungovat. Každý si hned představí, že přece stačí člověka naklopit a gravitace udělá zbytek, jenže. Při naklápění člověka s ním přece musíte rotovat a to znamená, že ucítí parazitické síly. A rotovat s ním musíte rychle, když třeba skočí na brzdy, nemůže čekat desetinu sekundy, než ucítí jejich záběr, to už má kola dávno zablokovaná. No ale něco lepší, než nic, těším se, že si rozšířím obzory…

Koukám na tři elektricky poháněná lineární serva s frekvencí 300Hz. To znamená, že to servo umí reagovat na povely od počítače třistakrát za sekundu. To už je dost. Co mě ale zarazilo je, že se hýbe ve dvou osách jen sedačkou. Pouze třetí osa otáčí celou plošinou kolem čepu umístěného co nejvíce vepředu. Dokonce i pásy jsou upevněné mimo sedačku. Z prvotního vysvětlení mi nebylo hned jasné o co jde a proč to tak je, ale nazul jsem si půjčené botky Sparco, nasadil si závodní rukavice, začal díky tomu vypadat jako závodní svářeč a usadil se do kokpitu.

Jezdil jsem v Mostě, o kterém nemám ani páru, v Caymanu GT4, o kterém vím, že existuje, a to celé v RaceRoomu (to je ta hra na který to běží), o jehož modelu fyziky též nemám páru. První dvě zatáčky jsem se udržel na cestě a pak vyletěl do hromady štěrku. Hm. Přemýšlel jsem, čím to je. Pravý simulátor by přece v člověku měl vyvolat tu hrůzu jakou umí i normální auto a to by ho přece mělo zastavit před tím, aby to přepálil! A pak jsem si uvědomil, kdo že to jezdil v Mýtě po dvou kolech a došlo mi, že problém je v uživateli. Začal jsem se chovat na trati jako člověk. Volant je silný jako slon, bolí mě ruce. Brzda je tvrdá, netlačím na ni dost. Bolí mě ruce a to znamená, že moc řídím. Uvolňuji se, dupu na brzdu, sedačka mě tlačí na pásy, probržďuju zatáčku, krokodýl se sklouzne prdelí, chytá se a já dostávám herdu do boku svého kostnatého zadku. Začínám chápat, jak to funguje. Tenhle simulátor vám neřekne, kolik géček zrovna teď "tlačíte". Jasně vám ale naznačí, jak se ta géčka mění. Je to spíš o tom, že se simulují tlaky na člověka, než že by se člověk vystavoval přetížení. A je to teda docela rychlé. Samozřejmě tomu chybí ostré vibrace, ale chlapci už mají připravenu novější verzi v elektromagneticky generovanýma vibracema na volant a sedačku. Prý jsou pak cítit kamínky. A to pak bude fakt šupa přátelé!


Prototyp prvního simulátoru po boku chystané novinky

Sedím pak s jedním z hochů a dozvídám se, že Petr Lisa, první z autorů tohoto všeho, je několikanásobným šampionem ve virtuálním závodění, přes které se dostal až k závodění Normou M30. Poslouchám, jak přesvědčoval polský tým, že jedou závod blbě, protože v telemetrii vidí jejich chyby které srovnal se svým simulátorem a štenkruje je tak. Zkrátka něco ve stylu ‘máte štěstí, že jdu právě kolem’. Až ho do toho auta nakonec opravdu posadí a on jim zajede o dvě sekundy lepší čas. A pak taky nesmím zapomenout na Pavla Dyka. To jsou prý ty zlaté české ruce. Petr programuje, jezdí, testuje, Pavel montuje, jezdí, koučuje. Až se prokoučoval ke koučinku českého týmu na FIA motorsport Games. Takže to je český simulátor? No ano, není to nic, co dorazilo v krabici z Číny, tahle věc postupně rostla, vyvíjela se, hledaly se nejlepší možné komponenty a to všechno tady u nás. "A připravujeme sem do druhé místnosti novou verzi která bude více izolovaná od okolí, musíte se pak zase stavit!", dozvídám se nakonec. Stavit? Jednou? Chlapi, vy nevite, jak jsem vlezlý!

Koukám na Honzu Křečka, který pozoruje podezřívavě moje zorničky. No líbilo se mi to, co jako! Jdeme o patro níž. Tam je certifikovaný statický simulátor Boeingu 737NG. A je krásný. Letušky sem nosí kafe, návštěvníci za kniplem padají z nebes, potěšení ducha i těla. Když konečně všichni vypadnou, soukám se na kapitánskou sedačku a vyhrknu na vedle mne sedícího pilota Embraer E-Series: "Dáme to cold and dark do plna? Na Ruzyni, bych udělal touch and go v Letňanech a pak s tim přistal. VFR jako?". Chudák milý dopravní pilot se orosil, začal se omlouvat, že 737 úplně jako plně nezná, ale nejsme děcka. Společnými silami jsme nastartovali jeden, pak po menším požáru, i druhý motor a frk nahoru z dráhy 12 pana Havla. Touch and go se díky letu na zádech nepovedlo, ale letiště jsme viděli a přistání na Ruzyni taky tak nějak vyšlo. 737 dodá skvělý zážitek i když scenérie nejsou dokonalé. Jsou ale dobře vyladěné na výkon a kdo jste se někdy potkali s Prepar 3D, jistě víte, že to není samosebou.

Takže tak děcka. Máme v Praze další hračkářství a v republice firmu vyrábějící skvělý a originální simulátor aut. Máte-li chuť, stavte se u https://www.myrace.cz/. Nebo u https://myarlines.cz/, pokud chcete lítat. Od prosince budou závodní simulátory dva a my možná přihodíme něco k ježíšku…

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

D
D
09. listopadu 2019, 21:23
0

Po letu na zadech s NGckem, by me uz neprekvapilo ani touch and go na travu na LKLT:-). Verim, ze Vas simulatorovy FO musel doslova valit bulvy, na co vsechno E170/E190 ve srovnani s 737 nestaci:-):-)

reagovat
Sedrik
13. listopadu 2019, 10:13
1

Za kolik byl most s GT4?

reagovat
Jan Machač
13. listopadu 2019, 14:16
-1

Netusim, ja si tam prisel hrat a zkoumat jak to funguje...

Sedrik
13. listopadu 2019, 16:07
0

V pohodě - jen mě to zajímalo, jestli to bylo plus mínus jako v realu.

O tom, že něco podobného existuje jsem už četl, ale nevěděl jsem, že je to i v ČR. Díky za tip.

ToMyx
13. listopadu 2019, 13:42
0

Lokalita super, není to sice láce, ale jako trénink pro někoho, kdo chce se svým autem poprvé nebo po dlouhé době navštívit nějaký okruh je to super věc!

reagovat
krab
13. listopadu 2019, 21:24
0

A tys tam Tomáši už byl? My se na to právě s kamarádem chystáme přes zimu, tak jsem na to taky zvědavej...

ToMyx
14. listopadu 2019, 09:10
0

Nebyl jsem přímo tady, na Zličíně existuje něco podobného (auto/ letadlo). Každopádně, je to skvělá nová zkušenost. Pro tebe výhoda, přes zimu si do toho otevřeného auta nebudeš muset brát kulicha :-)

Mazy_CZ
včera v 08:53
0

Taky mám zkušenost. Pokud jstě četli mé blogy, tak asi víte.
Kromě toho, že jezdím závody online a mám nějakou tu základní výbavu doma, šel jsem zkusit podobný pohyblivý simulátor i s VR a já můžu jen říct to, že zážitek je to fajn. To, že to s vámi hýbe je fajn, nicméně třeba já osobně jsem to nakonec ani moc nevnímal. A když jsem pak usedl do opravdového závoďáku, tak jsem vlastně ty síly a vibrace taky nějak extra nevnímal. přišlo mi to přirozené. A pokud se člověk naučí jezdit na volantu doma na nějakém lepším simulátoru na PC a jestě třeba poměří síly online a získá zkušenosti, pak i v reálu na závodní trati nebude úplně marný.
Ale viděl jsem taky podobné týpky, co jezdili simulátory online a jak jsem se podíval na jejich onboard, tak jsem musel uznat, že né každý dokáže zajet nějak slušně.
Na boeingu jsem byl takynedávno a celkem napoprvé a úspěšně jsem letěl z Karlových Varů do Prahy, a pak napodruhé jsem trefil přistání na St.Marten a dostal jsem pochvalu. A to jsem letecké simulátory nikdy nehrál a zážitek super :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hummer H1 Civil 2000
Hummer H1 Civil

2000 rok výroby
200 koní výkon
6 200 ccm objem

Pontiac Tempest Le Mans convertible 1966
Pontiac Tempest Le Mans convertible

1966 rok výroby
325 koní výkon
6 400 ccm objem

Škoda Octavia 1.9 TDI 2002
Škoda Octavia 1.9 TDI

2002 rok výroby
109 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler LeBaron Kabrio 1989
Chrysler LeBaron Kabrio

1989 rok výroby
116 koní výkon
2 500 ccm objem

Jeep Grand Cherokee Limited ZJ 1995
Jeep Grand Cherokee Limited ZJ

1995 rok výroby
220 koní výkon
5 200 ccm objem