načítám data...

Ford Sierra Cosworth: Vzestup a pád

Sportovní vůz na základě rodinného liftbacku. Řešení, které se s větší, či menší úspěšností daří replikovat mnoha výrobcům po celém světě. Dneska se podíváme na jeden z nejzdařilejších.

zobrazit celou galeriiHistorie: Ford Sierra Cosworth: Vzestup a pád

Psal se rok 1982 a letitou Cortinu páté generace střídá v portforliu Fordu nový aerodynamicky tvarovaný model. Sierra vyházela z konceptu Probe III, který se světu představil o rok dříve na autosalonu ve Frankfurtu. Tradičně smýšlejícím zákazníkům nebyly křivky Sierry příliš po chuti. Oproti předchůdcům ji chyběla starosvětská rozvážnost a klasické proporce, prodejní rekordy tedy pokrokový liftback příliš netrhal. I přes velmi slušný koeficient odporu vzduchu totiž měly Sierry poměrně velkou spotřebu a ani jízdními vlastnostmi zrovna nevynikaly. 

V osmdesátých letech existovalo několik způsobů, jak z nepříliš oblíbeného auta udělat prodejní trhák. Byla tu možnost nastavit nízkou prodejní cenu, investovat do reklamy, nebo vylepšit image vozu tím, že se osvědčí v motorsportu. A Ford zvolil, naštěstí, onu třetí možnost. Už v roce 1983 se objevují v nabídce šestiválcové verze XR4i výkonu 150 koňských sil a třídveřová Sierra se pomalu začíná objevovat na startovních polích závodů cesťáků napříč Británií. 

Šestiválce jsou sice poměrně oblíbené, těžký motor v přídi ale zhoršuje ovladatelnost vozu a ač si zapisují několik dílčích úspěchů, o žádný velký trhák nejde. Situaci trochu vylepšuje model XR4x4, ani pohon všech kol ale ze Sierry legendu závodních okruhů nedělá. Ten ikonický model, na který dnes vzpomínáme, přichází až o tři roky později, v červnu 1986. Pod názvem RS Cosworth přijíždí třídveřový liftback s bodykitem a velkým křídlem. Pod kapotou není nejobjemnější motor z nabídky. Motoráři z Cosworthu (podle kterých se model jmenuje) si jako základ vybrali čtyřválcový dvoulitr “pinto” se základním výkonem sto koní. 

Na onen obyčejný blok namontovali dvouvačkovou hliníkovou hlavu a přidali výkonné turbo. S těmito úpravami nebyl problém naladit ostrou Sierru na výkon dvou set čtyř koní. Upravený motor byl ale řádně předimenzovaný a po sadě nepříliš složitých úprav bylo možné z něj dostat hodnoty atakující hranici pěti set koní. S takovým výkonem byla Sierra neporazitelná a brzy se z ní stala ikona okruhového závodění. V roce 1988 dokonce vyhrál tento model 85% všech závodů cestovních aut konaných ve Velké Británii. A nejen to – objevovala se i v rallye, kdy si ve skupině A připsala několik podiových umístění. 

Samozřejmě nezůstalo jen u úprav motoru a zevnějšku. Cosworthy dostaly do vínku lepší brzdy, pevnější zavěšení, tužší tlumiče a na zadní nápravu se montoval samosvorný diferenciál. V interiéru se oproti tomu mnoho nezměnilo. Jen sedadla dostaly trochu bočního vedení a volant sportovnější tvary. Z rodinného vozítka se tak rázem stalo schopné okruhové náčiní a pouhý rok angažmá v motorsportu stačil Fordu k tomu, aby Sierru poznal každý malý kluk. Zákazníci vzali novátorský vůz na milost a prodeje sportovních, ale i ryze civilních a obyčejných verzí vozu utěšeně rostly. 

Proto už na podzim roku 1987 vyrábí Ford speciální pětisetkusovou sérii nazvanou RS500, která zároveň slouží jako homologační speciál pro vozy závodící ve skupině A světového šampionátu v rally. Oproti “obyčejnému” Cosworthu má pětistovka navíc dalších 59 koní, větší intercooler, kované písty, další řadu vstřikovačů, ještě ostřejší brzdy a mírně upravené aerodynamické prvky na karoserii. Tento vůz bylo možné bez zásadnějších úprav naladit až na dechberoucích 550 koňských sil. Maximální rychlost byla někde nad 250 kilometry za hodinu a na stovku vystřelil za šest vteřin. To jsou skvělé hodnoty i na dnešní dobu, natožpak na časy dvaatřicet let vzdálené. 

Ačkoli je ze Sierry prodejní hit, ne všechno bylo tak růžové, jak by se mohlo na první pohled zdát. Protože šlo o suverénně nejrychlejší “normální” auto na britských silnicích, stává se z Cosworthu brzy oblíbené auto zločinců a bankovních lupičů. Policejní vozy na něj totiž dynamikou absolutně nestačí. Další zákazníci se rekrutují z řad pouličních závodníků a tito dokonce cíleně provokují policejní hlídky k honičkám a z ujíždění policii se stává jakýsi nelegální extrémní druh motorsportu. 

Tyto eskapády bohužel brzy přinesou hořké ovoce. Rychlé Sierry hrají hlavní roli v sérii vážných dopravních nehod, z nichž mnohé končí smrtí nevinných kolemjedoucích. Navíc se nezřídkakdy stává, že jde o nehody kradených vozů – Cosworthy totiž vedou od roku 1987 celých pět let žebříček nejčastěji kradených aut v Británii (v procentuálním poměru k celkovému počtu vozů daného modelu). Vlivem těchto faktorů se brzy stává z vlastnění Sierry poměrně drahá zábava. Pojistné sazby na vůz jsou několikanásobně vyšší, než na srovnatelně výkonná BMW, nebo Mercedesy. 

Ve Fordu jsou si těchto problémů vědomi a proto v roce 1988 střídá původní třídveřový Cosworth s velkým křídlem o poznání umírněnější verze nazvaná Sapphire RS Cosworth. Vůz dostává do vínku nejvyšší výbavu srovnatelnou s verzí Ghia, místo velkého křídla s podpěrou je tu jen decentní zadní spoiler a zmizel i nápadný bodykit. Pod kapotou je ale vše při starém. Z výrobních linek tak sjíždí nenápadný sleeper, který se pro účely nezákonných činností hodí snad ještě lépe, než původní křiklavá kupé. 

Není bez zajímavosti, že díky faceliftu má vůz mírně lepší aerodynamické vlastnosti, než původní verze a tak je vlastně ještě o trochu lepší a rychlejší, mež jeho předchůdce. Právě čtyřdveřový Cosworth považuji za vrcholnou verzi modelu. Ano, hravá image třídveřáku s obřím křidlem a výrazným bodykitem má něco do sebe a na závodním okruhu vypadá skvostně, ale právě distingovaný a skvěle vybavený sedan s nečekaným výkonem je to, co bych moc rád někdy viděl ve své garáži.

Sluší se ještě doplnit, že v lednu 1990 doplnila rodinu Sierra RS Cosworth 4x4, která k osvědčenému receptu přidala stálý pohon čtyř kol. Tato verze si opět užila svých pár let slávy v rally, nutno ale říci, že spíše než ve světovém šampionátu se objevovala v nižších soutěžích, kde šlo poměrem ceny a výkonu o jednu z nejčastějších voleb pro amatérské závodníky. Narozdíl od zadohnané verze ale trpěla problémy se spolehlivostí a vyžadovala mnohem více péče. Nejčastěji byl zdrojem závad pohon všech kol a převodovka Fergusson. Tento problém sice měl poměrně jednoduché řešení, další vylepšování Sierry už ale nebylo na programu dne. V profesionálních soutěžích se totiž tou dobou už začínal prosazovat menší a tudíž obratnější Escort Cosworth a v kuloárech už se šuškalo cosi o nástupci, jímž se stalo neméně slavné Mondeo. Poslední kus Sierry od Cosworthu sjel z výrobní linky v roce 1992. 

Od dob Sierry Cosworth se mnohé změnilo. Ostré verze “obyčejných” rodinných aut se sice stále objevují a jsou silnější, než kdy dříve, syrovost a konstrukční jednoduchost chuligánské “Sirky” už se ale pravděpodobně nikdy nevrátí. A to je, i přes patálie, které sebou tenhle vůz přinesl, trochu škoda.

 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
24. září 2019, 11:02
11

A pro tyhle články mám autíčkáře rád. Rano otevřeš stránku a vykoukne na Tebe zajímavé auto. Díky!

reagovat
liška
24. září 2019, 19:58
2

Hmm, bohuzel tohle je dost okata recyklace posledniho dilu Grand Tour :(

Sedrik
24. září 2019, 13:33
0

Nedávno byla jedna RS500 na prodej v UK



Nevím, za kolik se nakonec prodala, ale odhad 65tis - 75tis liber. Slušný

reagovat
Kuře
24. září 2019, 14:48
1

Netuším za kolik tahle, to mi uniklo, ale je to asi rok, možná méně, co se, taky v UK, prodala jedna za víc než sto tisíc liber...

Pólin
25. září 2019, 10:52
0

To je mazec...zrovna nedávno jsem si prosčítal staré Autocary a narazil tam na článek, kde srovnávali tuhle Sierru, Lanciu Deltu HF EVO a M3 e30. Už tehdy to byly legendy, a ceny tam byly pro všechny 3 auta stejné...kolem 200K...ale Korun:D

Kuře
25. září 2019, 11:11
0

Jo, je hrozný jak rychle to vyletí...

Před cca dvěma lety jsem v Anglii koukal na krásný Escort RS 1600 Turbo... škoda že sem ho nevzal, byl za nějakých 2 700 liber... dnes by to byl bůh ví kolika násobek...

krab
25. září 2019, 11:11
0

Ty jo, to si taky matně pamatuju takovej článek. Ale myslim, že to byl překlad od Autocaru uk. Já myslim, že už i tehdy ti kluci co to tvořili přeložili doslovně i ty anglický ceny. Pravda je, že v UK se dalo koupit M3 E30 (ne zvláštní edice) za v přepočtu 300-400 tisíc korun někdy před 12 ti lety ještě. V Německu 15-20 tis euro. Někdy okolo té krize to muselo vylítnout strmě nahoru. Protože teď už hezkých pár let jen člověk zírá s otevřenou hubou na to, že E30 M3 v průměrným stavu nikdy nestojí pod milion a v extra pěkným kolem 1.5. Zdá se mi, že už je to strop....

krab
25. září 2019, 11:19
0

No a Escorty 1600 Turbo to je taky kapitola sama pro sebe... Ale jako to mě nemrzí, tohle auto jsem ani nikdy nechtěl. Spíš co jsem vždycky chtěl byl Lotus Cortina ( ta byla drahá vždycky) a nebo klasika Escort RS 2000 MK2, kterej je dneska teda vážně už taky totálně nedostupnej.

Dneska si říkám, že skoro stojí za to koupit třídveřovej Focus ST170, zkusit najít co nejvíc excelentní stav, hezkou barvu atd.. To je auto za cca kilo a vsadím se, že to bude jednou relativně nový youngtimer hit od Fordu, až jich na trhu ubyde. To auto má výbornej potenciál jízdně i image toho Forda, který prostě závodil ve WRC. Focus RS bude vždycky nejvíc, ale ten už je velice drahej, ST možná bude něco jako dneska Sierry XR4i, Escorty XR3i atd... auta, který už v pěkným stavu stojí vlastně taky hezkých pár set tisíc.

Pólin
25. září 2019, 11:35
0

Je to jak píše Krab..byl to originálně anglický článek...ty ceny vážně nevím, jak se tehdy pohybovaly v ČR vs. Anglie...ale je dost možné, že v UK už tehdy mohly být trochu dražší, protože tady kolem toho roku 2000 to byly spíše než youngtimery jen vylítané staré vrány... a k těm cenám e30 M3: ještě mám doma jeden trochu starší autocar, kde je ta kára zmíněná jako perspektivní ojetina v cenovém rozmězí 80-100 tisíc Kč :D a radili tam, že bychom si měli dávat pozor na kousky po neodborném tuningu...:D

Tomáš Vavrečka
25. září 2019, 12:38
0

15 - 20k€ za M3 E30? Spíš těch 15... M3 E36 pak 8-10... Sierra Cosworth 6-8 R5 GT Turbo, AR75 V6 a klasická 325i E30 okolo 2k€. Ty tři posledně jmenované byly moc "staré křápy", než aby si je 22-ti letý Vavris koupil a místo toho sobě pořídil RS2000 Mk.VII.... není to blb? :D

Breakthru
25. září 2019, 19:52
1

Krabe, od léta v Rakousku bylo na prodej asi pět MKII RS2000 a teď je i jedno Mexiko...jsou semtam pořád v různým stavu a za rozumný ceny , nicméně i nejslabší jednička nebo dvojka nejdou levný auta..

Kuře
24. září 2019, 14:51
0

Vida, tak to já zase slintám právě nad tím třídvířkem:)

Je krásně vidět, jak tyhle auta vyletěli na ceně až v posledních pár letech, pamatuju si že když sme jako děti jezdili k babičce s dědou na chalupu, sousek míval sirku XR4i. Nevím, na kolik by v hezkém stavu přišla dneska, ale určitě dost...

reagovat
Bigg.I
24. září 2019, 21:07
0

XR4i mk1 v pěkné stavu 150 000 - 250 000 kč

Moses
24. září 2019, 17:18
3

Hmmm. Dalsi napad pre Clarksona a spol. - urobit bankovu lupez s Cossworthom RS 500 a Lotusom Carltonom, kto zdrhne fizlom na Roveri SD1 alebo Forde Capri :D

reagovat
Breakthru
24. září 2019, 21:07
0

Řídil autor někdy nějakou sierru nebo aspoň nějakou nevylitanou? Sierra má a měla hodně slušný jízdní vlastnosti i na svou dobu....

reagovat
Jakub Pospíšil
25. září 2019, 09:52
0

Řídil jsem pofacelift a tam nelze nesouhlasit. Podle dobových recenzí ale první kusy byly opravdu dost rozevláté a hodně citlivé na boční vítr.

Breakthru
25. září 2019, 19:49
1

Jsou to dvě generace z let 1982 a 1987, co očekáváš? Porovnej s tehdejší konkurencí, Sierra byla dělaná víc na pohodlí s robustním podvozkem i na horší cesty. Měl jsem asi osm kousků pofaceliftu a jezdilo se s nima skvěle. Podvozek naladěné na max 150 HP, to cossie samozřejmě nestačilo. Říct , že jízdní vlastnosti byly o ničem je kravína....
Neoblíbený ani tak nebyly, spíš byly na svou dobu docela extravagantní, protože z přísně hranatejch Taunusů a Cortin vznikla kulatá Sierra. V ty době, kdy se ještě prodávalo Capri, Fiesta, Granada a novej hranatejch Escort, byla Sierra jak kosmická loď, navíc vadila absence sedanu.... A velká spotřeba? Na svou dobu a tehdejší paliva zcela v normě. Lidi očekávali s takovou karoserií zcela novej přístup k pohonu a motorům, místo toho u Forda zůstali u náhonu na zadek a osvědčenejch motorů Pinto a Cologne....Co se nedocenilo na začátku se docenilo az po letech....a díky tomu nástup mondea byl taky šok...

krab
24. září 2019, 22:33
0

Jo, s tímhle bych se jednou chtěl taky projet. A pak zas budu řešit co prodat, abych mohl mít Sirku Cosie, protože to je prostě stejně ten sen nás kluků co se narodili na za začátku 80. let :-D

reagovat
Sedrik
25. září 2019, 10:46
0

Jsem narozen na začátku 80tek, ale Sierra mě teda minula - pamatuju si na Escort Cosworth, ale když se snažím vzpomenout na závodní auta z mého dětství, které mi nejvíc utkvěly v paměti, tak Sierra teda ee :p

Mám v hlavě Celicu se Sainzem v rallye, Klause Ludwiga v AMG DTM a pak hlavně formule (tehdy jsem koukal a fandil Hillovi :))

V nějaké Sieře jsem jel někdy v 90tkách, jako pasažer a jediný, co si pamatuju, že to byl strašnej střep :)

krab
25. září 2019, 11:07
2

U mě se to nějak prolíná i s těma staršíma knížkama o autech a s plakáty co jsem tehdy jako kluk na konci 80. let viděl. Je fakt, že na mě taky hodně zapůsobil Escort Cosworth co s ním jezdil Láďa Křeček (dnes to auto zase závodí v historikách), ale nějak jako i ta Sierra. Nějak mě ty Fordy bavili víc než třeba první Imprezy, co začaly pak jezdit. My Sierru 1.6 měli doma snad taky jen jednou půjčenou a pamatuju si na to jak na nějakej svátek... Jak se v ní jelo už netuším. :)

NX
NXram
25. září 2019, 13:29
1

Článek mě udělal radost, měl jsem před cca 17 lety Ford Sierra (Sapphire) RS Cosworth 2WD rok 1992 v zelené metle a do dneška na ni vzpomínám s úsměvem na tváři. Na tu dobu to jelo jako blázen a ta legrace se zadním náhonem, to šlo bokem na požádání !
Kdyby jsem ji měl ještě dneska, tak už neprodám a zaparkuju do garáže. Dneska něktří říkají, že to na dnešek má malý výkon, ale vezměte si, že tenkrát se tu jezdilo ve favoritech, filckách atd. další věc je, že krom ABS to nemělo žádný asistent, vše se muselo umět mezi sedačkou a volantem !-)

reagovat
Vít Burian
25. září 2019, 18:11
1

Mám Sierru, rok 1988, s tím pověstným "nezničitelným" blokem, který posloužil pro vznik přeplňovaného Cosworthu, akorát teda jako základní atmosférický dvoulitr (co dával těch 100 - 115 koní). A je fakt, že ten motor vydrží fakt hodně. Auto jsem postupně spravoval a spravuji pořád; jediné, co tak nechávám žít svým životem je motor ... a pořád jede, akorát stačí měnit olej :)
A když budu reagovat na ostatní co se týče výkonu: ona ta cossa je výkonná dost i na dnešní poměry (162 kW v základu a řada motorů je třeba poladěná i na víc) a hlavně to auto váží nic na dnešní poměry střední třídy (nevím, jak cosworth, ale moje má cca 1,1 tuny).
A koneckonců ani ten základní dvoulitr není slabý - člověk si musí uvědomit, jaký je poměr výkonu k hmotnosti, a vyjdou mu parametry stejné i lepší než auta stejné třídy o 30 let později (dnes). Člověk s tím ve výsledku mnohým autům vlastně i ujede dnes. Ale jasně, dvoulitr nebyl základní motor nabídky, spíš vrchol "běžných motorizací".

reagovat
beastar
26. září 2019, 00:06
0

Hmm dobrý. Sierry jsou fajn stejně jako Scorpia. Jeden kamarád tímhle dnes už trochu šrotem žije. Má dvě Scorpia fplny a dvě Sirky jednoho něco cože Wolf cosi černo červená. A XR asi čtyrkolku. Pro mě to vždycky byli takový plebs auta neumim říct proč. Sen jak píše Krab pro mě byl v podobě Bugatti EB110 třeba, nebo Countache:))

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka 1999
Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka

1999 rok výroby
89 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem