načítám data...

S Volvem do Gentu: Tak se staví budoucnost

V komplexu továrny Volva v belgickém Gentu otevřeli novou linku na kompletaci bateriových modulů a my jsme byli u toho.

zobrazit celou galerii#autickarfuturista, Autíčkář na cestách: S Volvem do Gentu: Tak se staví budoucnost

Velkolepá prohlášení automobilek o snižování uhlíkové stopy a ekologické neutralitě se v poslední době sice objevují poměrně často, Volvo ale udělalo tímto směrem zásadní krok. Továrna v belgickém Gentu se rozrostla o novou moderní výrobní linku, kde budou od příštího týdne vznikat bateriové moduly pro elektrickou verzi Volva XC40. Jde o jeden z jasně viditelných kroků předloni představené strategie, která by měla do roku 2025 zredukovat ekologickou náročnost každého vyrobeného Volva o 40%.

Uhlíkovou stopu nového auta nemají totiž na svědomí jen materiály použité ve výrobě a výroba samotná, ale i doprava dílů a materiálu do továrny. U běžného auta má tenhle dodavatelský řetězec na svědomí asi 36% všeho znečištění. Toho jsi si v Gentu dobře vědomi a proto zde nová továrna na bateriové moduly vznikla na dohled od hlavní montážní haly automobilů. “Inhouse” řešení je sice investičně náročnější, než výroba dílu subdodávkou například v Číně, z dlouhodobého hlediska jde ale o moudré řešení, které navíc ve světle plánovaného utlumování výroby spalovacích motorů udrží v oblasti pracovní místa.

Ještě před tím, než se tu příští týden oficiálně spustí výroba jsme se mohli společně s několika studenty belgických technických škol, politiky a zástupci místního tisku podívat, jak vlastně taková moderní linka funguje. S ostře nabitým foťákem jsem se vžil do role průmyslového špióna a nafotil postupně celý proces, který se vám teď pokusím ve zkratce zprostředkovat. 

Celé to začíná nenápadnou hliníkovou konstrukcí. Dvojí vybrání pro nohy řidiče a spolujezdce se středovým tunelem uprostřed napovídá, že jde o část podvozku Volva XC40 Recharge.
Základní konstrukce bateriového modulu je z hliníku.

Hliníkový panel, který se do výrobní haly dostane na paletě, je automaticky robotem naložen na speciální žlutý elektrovozík. Ten proveze vznikající modul celým procesem výroby. 


Na žlutých vozících projede nový díl postupně celou továrnu.

První zastávka čeká konstrukci u robotického ramene, které aplikuje porci teplovodní pasty. Kromě dvouokruhového kapalinového chlazení se totiž baterie ochlazují i pasivně skrze plochu rámu. Teplovodní pasta ne nepodobná té, jež se používá na počítačových procesorech zlepší účinnost tepelné výměny. Poté vozík odjede na další stanoviště, kde robotická ruka s vysokou přesností umístí do rámu osmadvacet bateriových modulů. Každý z těchto stříbných kvádrů váží 13,3 kilogramu a v případě poruchy nebo degradace je samostatně vyměnitelný. 


V době návštěvy zrovna probíhala kalibrace robotů umísťujících bateriové moduly. 

Dalším krokem je připevnění krycích plátů, ve kterých jsou umístěné vodiče spojující jednotlivé battery packy do jednoho propojeného celku. Následně se celý modul hermeticky uzavře pevným víkem. Horní a dolní část konstrukce drží pohromadě rovných sto šroubů. První dva z nich utahuje technik, aby se přesvědčil o tom, že do sebe celá konstrukce dokonale zapadá, zbylých 98 pak šroubuje dvojice robotů.


Takto vypadá “zaklapnutý” modul s bateriemi. 

Potom už stačí jen připojit do připravených montážních otvorů konektory vysokonapěťových kabelů, které spojují baterie s dvojicí elektromotorů a osadit bezpečnostní jednotku odpojovače baterie. Hotový díl následně projde serií testů. V tlakové zkoušce se kontroluje, zda je vzduchotěsně uzavřen a proběhne test nabití a vybití prověří kapacitu baterií a odhalí případné problémy s distribucí elektrické energie. Z výrobní linky odchází modul nabitý na 30% kapacity.


A takhle vypadá hotový modul připravený k namontování do vozu. Montáž probíhá ve vedlejší výrobní hale.

Abychom si mohli udělat představu, jak je pak modul umístěný do hotového auta, stálo na konci haly připravené schématické torzo, kde pěkně vynikla kompaktnost pohonného ústrojí. Všimněte si masivního ocelového rámu, který chrání baterii v případě nárazu. 


Schématický model pohonného ústrojí a detail ochranného prvku v řezu.

A nechyběla tu ani hlavní hvězda celého bateriového snažení – městský elektrický crossover XC40 Recharged. Od spalovacích verzí ho na první pohled odlišuje plná přední maska s nově stylizovaným logem Volva, za kterým se skrývá jeden z předních radarů. Na první pohled sice ne tak výrazná, ale o to zásadnější je změna v infotainmentu vozu. Doposud známý (a poměrně zdařilý) systém Sensus je tu nahrazen novým rozhraním, jehož základem je aktuální verze operačního systému Android. Z několikaminutového zkoušení mám velmi dobrý pocit. Systém je svižný a velmi intuitivní, nejde ale jen o “předělávku” mobilní verze. Rozhraní je rozdělené do vodorovných segmentů, ve kterých lze samostatně listovat, logika ovládání je stejná bez ohledu na to, zda se člověk pohybuje v mapách, v nastavení auta, nebo ve Spotify. 

Pozornost si zaslouží i přední zavazadlový prostor. Ten není moc velký, v klidu ale pojme povinnou výbavu a nabíjecí kabeláž. Pod falešným dnem se skrývá opravná sada na pneumatiky. 

Když jsme se dostatečně pokochali elektrickou novinkou, vyrazili jsme ještě na prohlídku místní výrobní linky. Denně se zde vyrobí zhruba tisícovka vozidel, kromě XC40 tu montují i kombi V60. Podobně jako v bateriové hale i tady se vznikající auta pomalu sunou po hale na samohybných kolejnicích a na jednotlivých stanovištích k nim dělníci montují rozličné díly. V jedné řadě tu za sebou jedou různé motorizace a dokonce i různé modely. Zpočátku podobná torza se tak postupem času více a více odlišují. Je docela zábava hledat rozdíly a tipovat, co že za podvozek to vlastně zrovna projíždí. 

Kromě “podvozkové” kolejnice se klikatí halou ještě řada karoserií. Do nich se postupně montuje interiér, světla, stěrače, okna a další komponenty. Ač se to nezdá, třeba takové šroubování ostřikovače zadních světel dokáže být docela zábavné. Alespoň podle výrazu téhle sympatické zaměstnankyně.

Nakonec se obě cesty definitivně spojí a cesta aut se nachýlí ke konci. Z linky sjede v provozu zhruba jedno auto za minutu a půl. Ve skutečnosti je to “za běhu” o dost rychlejší, produkce se ale zastavuje v pravidelných přestávkách na oddech a vychytání chybiček. Už v letošním roce se počítá s navýšením produkce o dalších zhruba devadesát tisíc aut – zájem o Volvo XC40 převyšuje nabídku a s nástupem elektrické verze bude poptávka ještě vyšší.
Operátoři ve velínu mají dobrý vkus na auta :)

Předvedení nové linky na kompletaci bateriových modulů může možná v porovnání s opulentními premiérami nových modelů na velkých autosalonech působit trochu obyčejně. Já si ale moc vážím toho, jak Volvo ukazuje, že vize zaměřená na snižování uhlíkové stopy není jen prázným plácáním do vody, ale že vede ke konkrétním investicím. Zdaleka nešlo o první krok – nad továrnou se točí vrtule elektráren, střechy pokrývají solární panely a odpadní teplo ohřívá vodu pro místní teplárnu. Cílem tu zdaleka není posadit všechny zákazníky násilím do elektrických aut, jak občas zaznívá od skeptiků, ale jen s čistým štítem nabídnout možnost volby. A takový přístup se mi líbí.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
06. března 2020, 22:08
0

Tohle je náhodou zajímavej článek. Rád jsem si přečetl. Výrobní závody mě zajímají, nakonec i profesně, a mám dojem, že nápad postavit závod pro baterie vedle továrny a ne na druhém konci světa se možná do budoucna i bude vyplácet. Ale těžko říct... Každopádně mám dojem, že nejsou jediní, myslím, že bateriové moduly mám dojem, že jsem četl, vyrábí i M-B v Brémách.

Jen ta fotka operátorů ve velínu... mají fajn monitory, ale špatnou značku :-D

reagovat
Fa
Fandatik
07. března 2020, 00:17
1

Článek je určitě zajímavý co se týče výroby. A super fotky.
Ale vzhledem k tomu, že nevíme (možná v tiskových materiálech Volva to je uvedeno) z jakých zdrojů je oblast Gentu zásobována elektrickou energií. To samé platí pro těžbu a dopravu nutných surovin pro vlastní baterii (nějaký uhlík, lithiová sůl, oxid kovu) do další továrny kde se vyrábí články, než se převezou do Gentu kde z nich smontují pack.
Je to jen další ekozelený žvást od Vulva.

krab
07. března 2020, 09:58
0

Mě to zaujalo spíš jako profesně, protože dělám v dodavatelským řetězci elektroniky a jak se dneska věci dělají i v automotive mě vyloženě zajímají. Jinak jasně - eko kecy si můžou pochopitelně nechat. Bude to tak, že se v tom Gentu smontuje pack z dílů co přijdou z různých míst z Asie. To je běžná věc.

Ronoath
07. března 2020, 11:58
0

krab: co máš proti Dellu? Neryju, zajímala by mě nějaká konkrétní zkušenost. Já jejich notebooky používám léta spokojen.

Jinak vskutku zajímavý článek. Zejména vidět, kde ty baterky jsou uloženy.

krab
07. března 2020, 12:03
0

To je jen takovej jakoby vtip... pracuju pro jeho konkurenci, tak vždycky si všímám co mají za PC v různých firmách :-D Dell je jinak určitě dobrej.

Ha
Habakukk
07. března 2020, 15:30
0

To děláš pro HP?

beastar
07. března 2020, 15:41
0

Nová detektivka. Pro koho dělá Krab. Nápověda první.... Brumlovka

Fa
Fandatik
07. března 2020, 16:27
0

Habakukk asi trefil. V BBčku má HP sídlo.

Ha
Habakukk
07. března 2020, 19:45
0

Jó to nevím, ale zásadní hráči jsou Dell a HP. Tak pokud nedělá pro jednoho tak e tu ten druhý.

krab
07. března 2020, 19:57
0

To jsem zase něco prozradil :-D ... je to jak píšete.

beastar
08. března 2020, 11:44
1

Není Krab neexistuje. A píše to za něj Supa...bez nářečí.

beastar
07. března 2020, 12:30
2

Četl jsem. A zajímavý to nepochybně je. Hlavně mě zaujali přestávky na lince k oddechu a úpravě. To by se v ČR nestalo... A taky určitě ti lidi budou mít na pásce tak o 1,500e víc:)) To je pak i úsměv možné vidět... Samotná myšlenka dobrá. Jen k eko stránce věci se nebudu vyjadřovat. Jo a vlastně je to reportáž příjemná změna.
-
Komentář upraven 7. 3. 2020, 12:30:57

reagovat
sheogh
09. března 2020, 10:05
0

Jako technologicky a technicky zajimavy, jinak - maji na to zakazniky, nebo to vyrabi na sklad, aby se EU nazrala, a fleet emissions zustaly cele? :-D Takove homologacni specialy :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 2.3 ecoboos 2016
Ford Mustang 2.3 ecoboos

2016 rok výroby
317 koní výkon
2 ccm objem

Ford Econoline  1988
Ford Econoline

1988 rok výroby
179 koní výkon
4 900 ccm objem

Buick Riviera  1967
Buick Riviera

1967 rok výroby
360 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln Town Car L 2001
Lincoln Town Car L

2001 rok výroby
174 koní výkon
4 600 ccm objem

Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS 2016
Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS

2016 rok výroby
125 koní výkon
1 956 ccm objem