načítám data...

Renault Grand Scénic Blue dCi 150: Prostě dobré auto.

Říká se, že MPV už zvoní hrana. Nahrazují je crossovery a SUV. Ale není to špatně? A co na to Grand Scénic?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Renault Grand Scénic Blue dCi 150: Prostě dobré auto.

Už když Honza Křeček testoval ‚malého‘ Scénica, měl z něj docela radost, což je na jeho obvykle mírně kritické, skoro by jeden někdy řekl, že až zapšklé, oko překvapivé. A mně, jakožto nejlepšímu vhodnému kandidátovi k testování rodinného vozu (necítíte tady trochu té ironie?), připadl do rukou Grand Scénic s naftovým motorem.

Jak by se dalo očekávat, ‚Grand‘ je oproti obyčejnému Scénicu delší. A to o tolik delší, že už to není menší rodinné auto, ale poctivý minivan, do kterého naložíte až sedm lidí. Stejně jako menší bratříček si ale zachovává kola co nejvíce v rohu karoserie, a i stejný design. Ten je povedený a nedokážu si představit nikoho, koho by mohl pohoršit. Prostý nějakých komplikovaných linek. Tak to má být. V kontrastu s designem mírně působí kola o průměru 20 palců s velmi úzkým profilem pneumatiky. Tedy alespoň pro mě. Co víc?

Půjdeme raději do interiéru. I tady je vše až překvapivě hezké. Bílé prošívání na palubní desce jí dodává skoro až punc luxusu. Stejně příjemné, jako pohled na budíky, jsou i sedačky. A nejenom na pohled, ale i na posez. Je sice pravda, že poloha řidiče za volantem je trochu kancelářská, ale sedíme v minivanu, že. Interiér je navíc krásně prosvětlený panoramatickým oknem, takže se nemusíte bát, že by se cestující vzadu mohli nudit. Můžou přece koukat, co kde lítá. Co říct víc? Snad jen, že ovládání rádia přijde člověku zezačátku trochu zvláštní, přecejen by ho člověk očekával na volantu a ne na páčce. Ale není to na škodu, člověk se s ním rychle sžije a pak už mu ani nevadí, že ovládání hlasitosti nemá točítko, ale dotyková tlačítka. Jinak můžu jen říct, že jsem příjemně překvapen.

Tím se dostáváme k pohonu. Ten tvoří přeplňovaný vznětový motor o objemu 1,75 litru a šestistupňová převodovka. Motor je sám o sobě dobrý. Jeho 150 koní není ani moc, ale ani málo. Má i relativně legrační turbolag, který vás nechá vzpomenout na starší turodýzly, ale bez všeho toho nekulturního rachtání. Ovšem převodovka. O francouzských autech určitě budete znát spoustu vtipů a Scénic by vám u skoro všech dokázal, že dávno nejsou pravda. Ale u převodovky bohužel. Kulisa není moc přesná a pocit z řazení by v někom mohl vyvolat vzpomínky na kýbl a mokré hadry. Ale co už.

Vzhledem k tomu, že Scénic může mít jen a pouze dvacetipalcová kola, jsem měl trochu obavy o jízdní komfort. Minivan, dvacítky, to nemůže dopadnout dobře, že? Naštěstí jsem se zmýlil. Podvozek Scénicu je naladěný vážně komfortně a mnohá auta s takovými ráfky by se od něj mohla učit. Zároveň je i velmi dobře odhlučněný. Prostě příjemné překvapení.

V Renaultu ale určitě chtěli Scénic odlišit od jiných minivanů, takže jsou tu jisté prvky, které jen tak nepotkáte. Dobrá, šuplík před spolujezdcem potkáte i v jiných Renaultech a i v nich vás trochu praští do holení, když ho otevřete. Ovšem středový panel s opěrkou a držáky nápojů, který se posouvá úplně celý v podlaze dopředu a dozadu, je věc, která může být nebezpečná. Hlavně pokud má někdo vzadu nohy. Stejně tak mi i mírně nebezpečné přijdou zadní sedačky, které lze pomocí tlačítka nebo infotainmentu složit. A ano, i s člověkem na nich sedících. Možná to ale zamýšleli dobře. Představte si, že vezete kolegu, kterého nemáte rádi. Tak mu středovým tunelem zmáčknete nohu a nakonec ho ještě přimáčknete zadní sedačkou. A stačí k tomu jen pár úkonů a nemusíte nikoho bít. To je vlastně docela chytré.

Verdikt

Stejně jako Honzu, i mě Scénic příjemně překvapil. Vypadá hezky zvenku i zevnitř, je slušně vybaven a hezky jezdí. Náročný uživatel by na něm určitě našel i několik much. Jenže tohle není tak docela auto pro náročné. Pro ty, kteří chtějí mít auto jako status. Tohle je auto pro rodinu, která chce hezké auto s dostatkem prostoru, za slušnou cenu a slušně vybavené. A takovým lidem bych se jej nebál doporučit. Jen pozor, abyste z něj nedopatřením neudělali mučící nástroj, který bude amputovat dětské nožičky a lámat dětské páteře.

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1 750 cm³
Výkon: 150 koní (110 kW) v 3 500/min
Točivý moment: 340 Nm v 1 750/min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 12,4 s 
Průměrná spotřeba (v testu): 6,5 l/100 km 
Cena (Grand Scénic Blue dCi 150 INTENS): 771 900 Kč

Za fotky děkujeme Michalu Burešovi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
07. ledna 2020, 23:36
1

Franto, tohle mě zajímá, ty mučící zadní sedačky, úplně nevěřím, že to má takovou sílu, aby to zlomilo dospěláka vejpůl... Co, zbytek redakce? Nějaký dobrovolník na vyzkoušení? Hmmm?:)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Tiguan  2009
Volkswagen Tiguan

2009 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Škoda Felicia  2001
Škoda Felicia

2001 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Ford Mustang GT 4,6 V8 2006
Ford Mustang GT 4,6 V8

2006 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Cadillac deVille coupé 1968
Cadillac deVille coupé

1968 rok výroby
472 koní výkon
7 735 ccm objem

Ford Expedition  5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4 2009
Ford Expedition 5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4

2009 rok výroby
310 koní výkon
5 400 ccm objem