načítám data...

Reboot Buggy: Hranatá terénní nádhera

24. června 2018, 08:32 6 komentářů M P

Možná někdy přemýšlíte, proč naše auta vypadají tak, jak je známe. Jsou lidé, kteří přemýšlí stejně. A pak postaví něco, co zcela odporuje vžitým představám.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Určitě se vám někdy stalo, že jste se podívali na nějaké současné auto, a řekli si: “Proč vlastně auto vypadá zrovna takhle?” Nebo jste takto uvažovali nad nějakým jiným produktem, který denně používáte. Jsme zvyklí, že věci kolem nás nějak vypadají, mají určitou formu. Dejte člověku papír, a řekněte mu, až namaluje letadlo, co dostanete? Ať už budou lidé oplývat různou úrovní nadání kreslit, většinou se bude výsledek dost podobat. A pokud ne, bude obsahovat alespoň v obrysech ty nejdůležitější věci. U auta to bude volant, kola, karoserie, sedadla.

Na světě jsou lidé, kteří takhle přemýšlejí běžně. Dívají se na věc, v myšlenkách ji rozebírají po částech, až se dostanou k její funkční podstatě. Tam jsme ještě schopni se dostat i my. Tihle lidé jsou jiní. Nebaví je zachovávat status quo a chtějí tvořit věci jinak. Pamatujete, když přišly první iPhony? Taky bořily představy o tom, jak má vypadat telefon, respektive nebyli první, které to dělaly, ale první pořádně úspěšné. Vzít věc, zachovat její funkci a zcela změnit její formu, to chce hodně volnou mysl, zcela odpoutanou od zažitých představ.

Takovou myslí disponuje zcela jistě designér Joey Ruiter. Možná jste to jméno už někde slyšeli, ale obrázek vám řekne víc. Pamatujete na jeho představu motocyklu, nazvanou Motorcycle – undone

Nebo jeho sněžný skůtr?

A znali jste jeho představu automobilu? Jmenuje se Reboot Buggy, a mohu-li se vyjádřit, je naprosto fantastická. Tahle věc sice není zrovna aktualitou, protože už je tomu pár let, co proletěla internetem, ovšem nedávno jsem na ni narazil znovu a cítil nutkavou potřebu jí věnovat aspoň chvíli a podělit se s vámi o radost, kterou mi prostá existence tohoto vozidla dělá. Někteří z vás totiž vědí, že pro buggyny, trophy trucky a podobné rychlé terénní stroje mám maličko slabost.

Jak to všechno vlastně začalo? Překvapivě od počátku vůbec nešlo o vytvoření ultimativního nástroje na překonávání písečných dun a pouštního terénu. Joey Ruiter chtěl od počátku stvořit malé městské autíčko. Samozřejmě ekologické. Chtěl se dostat na samou podstatu individuální mobility a proto se vrátil do doby, kdy auta ještě nebyla. Začal uvažovat, jak tehdy vznikaly cesty, čím se lidé přepravovali a jaké měli požadavky. Samozřejmě se dostal k tomu, že podmínky na tehdejších cestách nutně formovaly vzhled a formu prvních automobilů.

Zpevněné silnice byly málokde, po každém dešti bylo všude bláto a louže, dopravní infrastruktura byla tehdy ještě v plenkách, pokud se udusaným cestám a hrubé městské dlažbě dá říkat dopravní infrastruktura. Postupně se tedy jeho myšlenky ubíraly směrem k úvaze, že správné auto, jakožto prostředek individuální mobility, musí být schopno nás dostat kamkoli, ať už tam silnice je, nebo není. Jen tak totiž můžeme využít všechny výhody a svobodu, kterou individuální mobilita skýtá. Odtud už nebylo daleko k tomu, aby vznikla nasupená terénní potvora, schopná cestovat rychle, bez ohledu na podmínky, panující pod koly.

Podívejme se nyní blíže na to, co vlastně Reboot Buggy tvoří. Šasi je svařeno z ocelových profilů, jak jinak než hranatého průřezu. Nezávislé zavěšení všech kol a odpružení s velmi dlouhým zdvihem dává stroji schopnosti, které jsou známy spíše z kategorie závodů Baja. Ostatně i konstrukce podvozku tyto stroje značně připomíná. Potom tu máme spoustu světel vpředu, stejnou spoustu světel vzadu. Volant, dve sedačky, nějaké čelní sklo, zpětné zrcátko, no a to je vše. Auto bez jakýchkoli komfortních prvků, oholené na samotnou podstatu automobilismu. 

Má to všechno svůj důvod, protože vzhled auta určuje jeho funkce, cílem bylo ve finále stvořit opravdu schopný automobil s pomocí běžně dostupných součástek a dílů. Funkce auta dokonce vládla natolik, že designér bral komfort řidiče a jeho požadavky až jako poslední faktor. Tomu ale sám nevěřím, protože tahle věc prostě vypadá, že nemá nic zbytečného, co by stálo mezi řidičem a čirou radostí z terénního dovádění.

Mimochodem, když už tohle auto vypadá tak futuristicky, co byste tipovali jako pohonnou jednotku? Elektromotor? Nebo hybrid? Ale kdeže, pod “kapotou” je totiž všechno správně, tedy tak nějak po americku správně. Jo, uprostřed auta je uložen Chevy Small Block o výkonu 470 koní. Je mi jasný, že pokud jsem vás do teď nepřesvědčil, zcela jistě vaši pozornost už mám. Pokud byste se báli o dojezd, nemusíte. Vůz údajně pojme až 180 litrů paliva, to aby vaše dobrodružství nebyla nijak omezena.

Vůbec nejlepší na celé věci je, že může na silnice. Pravda, platí to pouze ve Spojených státech, u nás by asi na dovozové technické trochu kroutili hlavou, ale o to tady ve finále neběží. Je zkrátka fajn vidět, že jsou lidé, kteří přemýšlí jinak a ukazují nám, že věci nemusí být nutně tak, jak jsme zvyklí. 

Jestliže vás Reboot Buggy opravdu zaujala, mám pro vás ještě jednu skvělou zprávu. Můžete si ji koupit! Přímo tady! Za nějaký 108 tisíc dolarů vám Ruiter postaví váš vlastní exemplář tohoto skvostu. To jen tak pro případ, kdybyste nevěděli, jakou že to kravinu si chcete příště koupit. Ovšem tohle není kravina, tohle je naprosto geniální a nádherný stroj. 

Hezkou neděli vám všem!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ji
Jirka_1
24. června 2018, 21:04
0

Matěji, až v tom najedeš tak 100 000 km, tak tě nadšení přejde... :-)

reagovat
M P
24. června 2018, 21:28
0

Tak samozřejmě, ale tohle je věc pro radost, do pouště a terénu, a taky designové cvičení. Ostatně terénní motorky taky nejsou na cestování a jak jsou populární, stejně jako různé druhy buggy pro ježdění dunách

krab
24. června 2018, 22:02
1

Hele, já už s tím v rámci dlouhodobýho testu najezdil 200.000 a furt mě to auto baví. Jenom si každej večer porádně vyplácnhnu hubu, protože je celá od much. Jak jezdím celej den vysmátej jak lečo.

Parádní auto, Krab doporučuje :-D

beastar
24. června 2018, 22:32
0

Ja s tim mam zatim najeto kilo pade a dobrý. Trochu do toho fouká, ale co hlavní je že to je kůl n ízy. Zase si pod stromek nadelime pěkný integrálky. Nemůžu jinak než 10/10.

briza
24. června 2018, 23:15
0

Já na tom hlavně oceňuju to, že to vypadá jako auta, co jsem stavěl z lega, jen teda já dělal ještě takový polostřechy. Každopádně tyhle magorárny mám rád, byť primárně spíš věci, jako dělají mistři Furze nebo Master Milo :)

Irwinek
25. června 2018, 13:14
2

No, akcelerace úžasná, skoky dobrý, moje verze je rwd, takže drifty i pod půlkou plynu, jen odvahu si do toho sednout jsem nenašel :-( přecijen dýlka 60 cm a šířka necelých 30 cm je na mých 186 nějak podmíru :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem