načítám data...

Puristé bijí na poplach - Lotus zavrhl spalovací motory

22. června 2020, 16:35 16 komentářů Jakub Pospíšil Novinky

Ještě před pár lety se ozývala prohlášení, že se britské sporťáky jen tak nezmění. Teď je ale zdá se všechno jinak.

zobrazit celou galeriiNovinky: Puristé bijí na poplach - Lotus zavrhl spalovací motory

Když se před čtyřmi lety poprvé objevily spekulace o Lotusu Evija – prvním elektrickém modelu značky – vypadalo to, že jde jen o okrajový sortiment a jakési stylové “cvičení” v souladu s moderními trendy. Podle britského AutoExpressu to ale vypadá, že elektřina již brzy Hethelskou továrnu ovládne zcela a vytlačí spalovací motory. 

Nový generální ředitel automobilky Phil Popham prozradil v rozhovoru na první pohled dobrou zprávu – příští rok se dočkáme nového dostupného sporťáku se spalovacím motorem. Půjde o na dnešní poměry nevídaně lehké a puristické auto, které jistě udělá radost nejednomu nadšenci. Jenže o poznání méně pozitivní může pro staromilce být skutečnost, že půjde zároveň o vůbec poslední model Lotusu s motorem spalujícím fosilní paliva.

Do budoucna se automobilka bude soustředit pouze na vozy s motorem elektrickým, který má dle Pophama lepší výkonové vlastnosti a nižší hmotnost a je tak plně v souladu s oním okřídleným rčením Colina Champana “přidej výkon a budeš rychlejší na rovince, uber váhu a budeš rychlejší všude”. Leč něco mi říká, že kdyby se tohoto rozhodnutí ctihodný závodník a konstruktér dožil, nebyl by z něj zrovna nadšený. Jak dopadne dostupný elektrosporťák v režii Lotusu se dozvíme už příští rok. 

Samozřejmě se nelze ubránit myšlence, že v přeorientování na elektrický pohon má tak trochu “prsty” vlastník automobilky, čínský gigant Geely. Právě na asijském trhu se totiž elektromobily prodávají zdaleka nejlépe a o lehké puristické sporťáky tam nikdo moc nestojí. A peníze jsou ve skutečném světě přeci jen silnější argument, než historie a odkaz jednoho starého závodníka. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ecruiser
22. června 2020, 20:37
0

jenom to NE,
to se bude Colin v hrobě obracet!!!!

reagovat
eLzyx
23. června 2020, 00:41
8

nalepit na něj magnety a dát kolem cívky, tak by pro ty elektrošuplíky mohl vyrábět elektriku, jak v tom hrobě bude rotovat.

saage
22. června 2020, 20:51
1

Koukam do kalendare.. a 1.4 neni.. :-(

reagovat
lu
lumix
22. června 2020, 21:19
1

Teď mohu obhájit koupi Lotusu se spalovacím motorem před svou paní. Po tomto článku se vlastně jedná o investici.

reagovat
krab
22. června 2020, 21:45
0

Jo, všechno zlý je pro něco dobrý... Já už mám takhle dva se spalovacím motorem. Otázka je opravdu jak to bude... Kdo znáte historii Lotusu, tak je to jedna velká napínavá story a oni vždycky nějak vstali z popela jako bájný Fénix. Na druhou stranu Čínskej majitel nemusí věstit nic dobrýho... i když třeba taky vůbec ne.

Ono totiž jde obecně o to, že dnešní většinová společnost auta vůbec nijak neprožívá. Další část jim jde cíleně po krku a jen malinkou část zajímá řízení. Ale já věřím, že se to zase jednou otočí. Děti se na Elise usmívají a mávají, na Elana úplně to stejný a chlapy na to taky čumí. Z dnešní technologií by mohla vzniknout klíďo nová Elise vážně ještě lepší než ta, kterou představili v roce 1996 a inovovali postupně dodnes. Hlavně do toho nesmějí cpát baterky a elektromotor, tím to totálně poserou....

Autíčkový Jelen
22. června 2020, 23:31
1

Pokud vezmeme v potaz to jak dlouho jsou v nabídce Lotusu ty stejné modely (zvláště Elise) bez nějakých drastických změn (spíše faceliftovány než že by probíhaly generační obměny) tak máme před sebou klidně model s přibližně až 15 letým životem. A to je ještě hodně času na to tohle rozhodnutí potvrdit nebo nakonec změnit.

reagovat
Fa
Fandatik
22. června 2020, 23:45
0

Nebyl Lotus naopak jednou z prvních elektroautomobilek, s modelem Tesla Roadster?

reagovat
Ha
Habakukk
24. června 2020, 08:35
0

Tesla Roasdster je postaven z Lotusu, ale kdo a jakým podílem se na vývoji podílel to netuším, ale tou Teslou jsem jel a byla to prdel. No stejně bych bral se spalovacím motorem nějak mě ten řev víc baví.

MB
MBMB
23. června 2020, 03:45
0

Ten argument o nižší hmotnosti je na první pohled zvláštní. BEVy jsou přirozeně, alespoň zatím, zpravidla těžší než spalovací ekvivalent. Ta míra samozřejmě závisí na velikosti baterie.
Ve skutečnosti v tom původním článku byla řeč o rozložení hmotnosti a obecně větší flexibilitě rozvržení auta.

Nicméně jak už tu v diskuzi padlo, když vezmeme v úvahu, jak často Lotus vydává nová auta, tak než dojde na to, že přijdou s nějakým malým sportovním autem typu Elise na elektřinu, tak už ty baterie pravděpodobně budou zas někde jinde a ten hmotnostní handicap nebude takový, jako je u původní Tesly Roadster 2008, což je dobré referenční auto pro tyto úvahy. Spíš je tedy na místě to vnímat jako dlouhodobější plán, který znamená, že nepočítají s tím, že by třeba za 10 let začali vyvíjet nějaké úplně nové spalovací auto, protože by se tím připravili o řadu výhod.

reagovat
ro
rock
23. června 2020, 12:25
0

Když ono je to formulováno v lehce demagogickém stylu: když si tu větu přečteš důkladně, tak ono se tam píše o motoru a ten opravdu je lehčí než ten spalovací. Už tam není ani slovo o celém autě, který by mimo motoru mělo mít i nějaký ten akumulátor...

MB
MBMB
23. června 2020, 13:26
0

Pravda. Ta věta tak, jak je napsaná, platí. Každopádně, jak jsem řekl, v tom původním článku od AutoExpressu to takto řečeno není. Hovořit izolovaně jen o hmotnosti motoru by byl opravdu nesmysl.

MB
MBMB
23. června 2020, 13:26
0

Pravda. Ta věta tak, jak je napsaná, platí. Každopádně, jak jsem řekl, v tom původním článku od AutoExpressu to takto řečeno není. Hovořit izolovaně jen o hmotnosti motoru by byl opravdu nesmysl.

Mi
Michal Lenc
23. června 2020, 19:24
2

Nebudu vám lhát, tenhle příspěvek píšu proto abych nasbíral nějaký palce dolů. Takže.

Ono to docela dává smysl. Takovej sporťák toho moc nenajezdí. Ani za rok, ani na jeden zátah. Zároveň obsahuje výkonnej, ale složite a choulostivej motor. Kterej vyvinete a prodáte jich pět, deset tisíc? Vyvinout elektrický auto je proti tomu brnkačka. Do letáku si můžete psát krásný hausnumera, jak tu auto má 500, 800, 1000kw. Protože na rozdíl od benzíňáku, elektromotor na těch pár sekund kdy ten výkon potřebujete bez problému přetížíte na 200, 300%. Baterky taky tak. (Nejlepší informace o baterkách získáte na fórech vaperů.)

Netroufám si hádat na co slyší kupci supersportů. Ale věřím, že markeťáci by měli těžkou hlavu z toho, jak vysvětlit že 186kw a 900kg je lepší než 500-1000kw a dvě tuny váhy.

reagovat
MB
MBMB
24. června 2020, 01:55
1

Evija má 1500 kW s celkem rozumnou 70kWh baterií a váží 1700 kg. A Tesla už v roce 2008 uměla udělat lotus s výkonem 185 kW, hmotností 1300 kg a udávaným dojezdem skoro 400 km, tzn. 200 km i nějakým svižnějším stylem.
Čili i nějaké menší sportovní auto je dnes určitě proveditelné. Koneckonců mluví se o tom, že příští Cayman a Boxster by mohly být elektrické.

Sedrik
29. června 2020, 10:29
1

Sportovní elektroauta mi nedávají smysl. Ale asi tomu nerozumím....

reagovat
Moses
29. června 2020, 11:30
0

Another one bites the dust ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Alfa Romeo 166 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 166 2.5 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
2 499 ccm objem

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem

Dodge Challenger SRT8, 250hp 2008
Dodge Challenger SRT8, 250hp

2008 rok výroby
250 koní výkon
3 518 ccm objem