načítám data...

Poradna: Vybíráme rodinné kombi za 800 tisíc

13. října 2022, 18:12 Daniel Borský Ptejte se

Dá se sehnat jizdně nadaný kombík za tři čtvrtě milionu?

zobrazit celou galeriiFoto:   Redakce Autíčkáře

Zdravím celou redakci,

Dlouho jsem u vás neviděl odpověď na dotazy čtenářů, a tak nevím, jestli to stále ještě děláte. Za pokus však nic nedám, vážně potřebuju dobře míněnou radu a začínají mi docházet nápady, na koho se obrátit. Situace se má následovně. Mám doma malého syna (1 rok) a osud tomu chtěl, že zhruba za čtyři měsíce se nám do rodiny narodí další přírůstek. Zatímco u prvního dítěte jsem ještě přesvědčil ženu o tom, že nepotřebujeme velký automobil, a že se v pohodě vejdeme do našeho hot hatche, kterého jsem se nechtěl za žádnou cenu vzdát. Tentokrát se už bojím, že tak přesvědčivý nebudu, neboť o tom nedokážu přesvědčit ani sebe, natož pak svou ženu. Takže hledám náhradu za svůj sedmičkový Golf GTi, se kterým su navýsost spokojený a určitě bych jej neměnil, kdybych nemusel.

Foto: autickar.cz

Jaké jsou mé požadavky? No ideálně bych chtěl něco podobného jako je ten Golf, ale musí to být kombi (nebo něco, do čeho nacpu dvě malé děti s veškerým harampádím). Chci auto, které mě bude bavit řídit, i když samozřejmě nečekám závodní speciál. Bude stačit auto, které umí vtáhnout do děje a nemá jen nudně sterilní podvozek. Chci, aby to trochu jelo, abych neměl problém předjet pomalejší auto a měl nějakou výkonovou rezervu pro případ nouze, takže aby to mělo aspoň nějakých 180 koní? To by snad mohlo stačit. Plusem je automat, na DSG ve VW jsem si zvyknul až moc rychle. Nicméně na tom nutně netrvám, zvládnu i manuál když na to přijde. Rozhodně chci benzín, nafta mi nepřinese žádné benefity. A teď to nejdůležitější, musí to být zcela nové auto, nic jetého. Rozpočet mám omezený na 800 tisíc, víc si dovolit v tuhle chvíli nemohu. Existuje vůbec nějaké auto na trhu, které by mé požadavky mohlo splnit?

Předem díky za radu, Richard

Foto: autickar.cz

Ahoj Richarde,

Jasně, že rubriku „Ptejte se“ stále vedeme. Jen teď nějak úplně nevycházel čas a také jsme delší dobu neobdrželi zajímavý dotaz (snad to nebude mít co dočinění s přesunem našich mailů jinam na jiného poskytovatele – asi půjdu zkontrolovat spam :) ). Nemusíš se tedy obávat, dobrou radu od nás stále dostaneš. A když se ukáže, že zas tak dobrá nebyla, můžeš rozzlobenou ženu odkázat rovnou na nás a to se hodí. Nicméně pojďme raději ke tvému dotazu.

Spojení dostatečně prostorného a zároveň alespoň elementárně „zábavného“ vozu řešíme poměrně často. Vlastně asi pokaždé, když se nějakému automobilovému nadšenci má rozrůst rodina. Tahle rovnice má totiž hned několik možností. Asi se shodneme, že nejlepším řešením, je pořízení dvou aut. Jedno pro radost a druhé obyčejné pro každý den. Jenže někdy se stane, že tahle možnost nelze z mnoha různých důvodů aplikovat (já jsem toho důkazem) a tak přichází rada v podobě hledání kompromisu.

Foto: Michal Bureš

Píšeš, že jsi velmi spokojený s Golfem GTI (Mk.7) a já se ti vůbec nedivím. Tohle auto je skvělé. Vynikající jízdní vlastnosti, skvělá ergonomie uvnitř, rozumné provozní náklady. Sedmičkový Golf měl jen málo chyb a občas si říkám, jaká je škoda, že GTI nevzniklo také v kombi verzi, protože eRko už je trochu o něčem jiném. Najít zbrusu nové auto, které bude fungovat podobně, jako onen Golf a zároveň to bude kombík, není snadný úkol. Dříve jsem při podobných požadavcích, jako máš ty, radil návštěvu showroomu Fordu, protože Focus často býval tím správným řešením. Skvělý podvozek a nadšené řízení byly atributy, které dokázaly oslovit i řidičsky náročnější publikum. A musím říct, že zůstaly i v téhle generaci. Tak kde je problém? Ten se nachází pod kapotou. Ford po faceliftu ořezal motorizaci a vrcholem je v současnosti litrový Ecoboost (155 koní), který sice není špatný, ale výkonová rezerva mu chybí (zanedlouho si o tom povíme víc v testu). Prostě není onou pověstnou třešničkou na dortu, která povznese výsledný produkt ještě o level výš. Samozřejmě, řešení se nabízí samo, je jím vrcholný Focus ST, který můžeš mít i jako kombík. Nicméně problém je cena, která přesahuje tvůj rozpočet o rovný čtvrt milion.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jako další možnost tu vidím koncernového sourozence Golfu, španělský Seat Leon. Potěší dostatkem prostoru a má v sobě takovou tu správnou dávku jižanského temperamentu. Za 800 tisíc jej můžeš mít s povedeným dvoulitrovým TSI o výkonu 190 koní, u kterého nedostatek síly nehrozí. Tohle je velmi slušný motor a silný argument pro Seat. Kdybych tady své povídání ukončil a doporučil ti tohle auto, byl bys patrně spokojený a já bych si zase ušetřil písmenka a neošoupal klávesnici. Leonem Sportstourer jsem letos jezdil (byť slabší 1.5 TSI) a to auto mě mile překvapilo. Až na místy problematický infotainment a nepříliš povedenou ergonomii vnitřku to bylo fajn svezení. Tak proč je tedy cítit v tomto odstavci sice nevyřčené, zato však jasně rozpoznatelné ALE? No protože jsem letos podíval i za volant spřízněné Cupry Formentor, která mi přišla ještě lepší. V každém ohledu dotaženější, a dokonce i zábavnější, navzdory faktu, že se jedná o SUV. Taky je výrazně dražší, začíná na 839 tisících a se slabším motorem (1.5 TSI, 150 koní). A přesto bych dost pravděpodobně sáhnul po tomto slabším a dražším Formentoru (občas se dá sehnat levnější skladovka do 800 tisíc) než po kombíkovém Leonu. Asi stárnu nebo co.

Foto: autickar.cz

Dál už se nabídka vhodných kombíků povážlivě ztenčuje. Toyota Corolla TS je velmi velmi dobré auto a se silnějším 2.0 hybridem jede docela hezky. Pokud si člověk připlatí za Dynamic paket a k němu podvozek AVS, pak dostane jízdně opravdu schopný kombík. Problém je opět cena, která se v takové kombinaci přehoupne přes 900 tisíc. Koupit se dá též Renault Megane GrandTour, škoda jen, že už se nedělá ve verzi GT se silnou 1.6 a velmi hravě naladěným podvozkem. Dnes je vrcholem třináctistovka se 160 koníky. Bohužel paket R.S. Line nepřináší žádné velké výhody vyjma několika vzhledových přikrášlení. Zase Renault boduje cenou, která se vejde i pod 700 tisíc, což je na dnešní dobu velmi příjemná částka. Jinak je to s kombíky celkem bída dneska. Ve střední třidě už skoro žádný není, a když už náhodou ano, tak je velmi drahý. Přesto však ještě jeden vhodný kombík existuje a myslím, že je dokonce tvému zadání ušitý přesně na míru.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Je to Kia Proceed GT. Musím se přiznat, že tenhle sportovně střižený kombík mi před pár lety učaroval svými schopnostmi na silnici. Jeho podvozek je správně tuhý, ale není nepohodlný. Proceed je překvapivě agilní a hravý na kombi této velikosti. Skvěle se řídí a člověk uvnitř má pocit, že sedí v zábavném autě, které se svým řidičem komunikuje prostřednictvím ovládacích prvků. To je poměrně výjimečná vlastnost dnes. Dětskému já, uvnitř každého muže, jistě udělá radost i relativně hlučný výfuk (dá se omezit volbou jízdních režimů). Přeplňovaná jednašestka o výkonu 205 koní má dostatek síly a netřeba se obávat, že by Proceed nejel důstojně. Snad jen ta spotřeba by mohla být nižší. Jo a taky sladění s dvouspojkovou převodovkou není zcela bezchybné, ale dá se na to zvyknout tak, aby to člověka neobtěžovalo. I cenově odpovídá téměř přesně hornímu limitu rozpočtu. Kia Proceed by mohla být tou správnou volbou a nebyl bys první, komu jsem ji doporučil. Dokonce i jeden z členů mé rodiny dal na toto doporučení a dodnes je velmi spokojený.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jokke
13. října 2022, 07:25
5

Tady asi fakt jina moznost nez Proceed mezi novymi auty neni. A spotreba neni az tak hrozna, pokusim se pridat fotku jedne delsi cesty po dalnici pohodove. Ta horni hranice je pak uz na noze ridice samozrejme. Kazdopadne by stalo za to kouknout i po normalnim Proceedu GT Line s 1.5 a dct. Tech 160 koniku uz taky docela jede, trosku tomu chybi zvuk a podvozek je mekci, ale stoji za to si to porovnat.

reagovat
Moctezuma
15. října 2022, 05:41
0

Chápu zadání nového auta, ale dát 800k za Kiu mi přijde psycho, prostě total rezignace na život... A ta spotřeba není zajímavá - moje 5.7 V8 400k jezdí prakticky za stejno a přitom to je úplně jiný level zábavy..

Níže to HeavySmoker napsal naprosto přesně: "Nauč se balit".

Když děcka jezdili v minulosti v žigulíku a Š120 '(v Mexiku v broukovi), tak moc nechápu ty dnešní moderní dramata , že kvůli potomkovi musím měnit auto. Stejně to je otázka 2 let, kdy dítě vyroste..

ratan groch
15. října 2022, 13:08
2

Moctezumo,
ak spravne vidim tak si dokazal ist po dialnici na hranicu pol hodinu za 7 litrov. Nemyslim, ze na trase z domu do jasli, do lekarne, obchodu, roboty po ceskom meste by si mal taku spotrebu. A ono sa s tvojim osemvalcom zrejme aj trosku tazsie parkuje v Beroune ako v Arizone, kde bude najblizsie mesto o dve a pol hodiny.
Co sa tyka kvality Kie, tak uz nie je rok 2004. Kia presla za ostatne dve dekady pekny kus cesty a nemozes ju uz porovnavat s Kiami, ktore tu boli nez si odisiel z Ceska. Navyse sa tieto Proceed vyrabaju na Slovensku a su teda kvalitou zmontovania nadpriemerne. Takze ziadne psycho a vobec by ma neprekvapilo, keby to bolo jazdne zabavnejsie ako tvoj 5,7 V8. Samozrejme okrem vasej nekomplikovanej zabave na 1/4 mile rovno :)

beastar
15. října 2022, 13:34
3

Ono to hlavně zábavnější rozhodně je. Mnohem sportovnější svezení a na okrese tady nějaký V8 oldschool je úplně jinde. Horší. Další věci ani nemluvě. Včetně servisu.. zase bude nová Kia lepší. A to píšu jako totální Korean Cars hater.

Moctezuma
15. října 2022, 18:14
0

Jel jsem za podobnou spotřebu i 400km po dálnici. To byla ale reakce na to, že po dálnici můžeš jezdit úsporně jak s 1.5, tak s 5.7. Kia zabere 8,3m2, moje auto 10m2, takže i v Berouně myslím, že zaparkuju :) Tak jako Kia, tak i ameriky přesly za dvě dekády kvalitou úplně jinde. Prostě klasické předsudky :)

Ale asi máš pravdu, prodám nudné auto a koupím zábavnější Proceed :) Už mě nebaví jezdit jen rovně :)

Beastare, už si představuji, jak jedu Kiou po okreskách a říkám si - bomba, to auto je boží, jak krásně zatáčí, skoro porsche ,krásně" investovaných" 800k, lepší jsem nemohl koupit.

Řešil jsem podobný problém před rokem a něco kvůli potomka, pár sekund jsem přemýšlel o kombíku či SUV, ale raději jsem se naučil lépe balit a tahat méně bordelu do auta, než jezdit nudným autem. Kia je určitě dobrá, jako služební..

beastar
15. října 2022, 20:17
1

Sorry. Zatím tady právě největší předsudky píšeš ty. A možná tomu nebudeš věřit, nemusíš. To auto za osm kil jezdí právě opravdu dobře. Je prostorné a některé detaily jsou na něm skutečně promyšlené. Funguje rozumně. S těmi metry čtverečními nejen v Berouně dobrý každý mm dolů. Nikdo ti nepíše že USA auta špatný a podobně. Jezdit úsporně jde i s S65amg dvanáctiválcem. Nějakých 11,2 se s tím dalo.. Mimochodem ten motor co máš v autě je skutečně staroch. Neříkám že špatný ale srovnání s čímkoliv moderním prostě nesnese. Myslím že si tam možná dlouho. Člověk si rychle zvyká na místní reálie.

Moctezuma
16. října 2022, 03:30
1

Nesouhlasím skoro se vším, ale to je asi tak všechno, co mohu dělat :)

Ma
Massimo
16. října 2022, 10:18
2

Jakože těžko tonážní obstarožní Chrysler, který je sestavený z dílů, který zbyly Mercedesu ve skladech po ještě starších modelech je zábavný? To je dobrý fór. Tříštovku jsem chvíli měl, respektive její rebrand v podobě Lancie a musím říct, že to bylo první a zatím jediný auto, o kterém můžu říct, že umí jezdit jenom rovně. Polovina SUV je jízdně zábavnější a o Kii, kterou ladil Biermann ani nepochybuju že bude o vesmír zábavnější

Mechanik
16. října 2022, 10:51
2

Hele když dva dělají totéž neznamená to že to totéž bude. Pro mě blízké a mohu posoudit Fiat - Žigul, Fiat 500 - Maluch, ale i současné Renault - Dacia. Fakt to není to samé a dokonce rapidní rozdíly jsou přece i u stejných modelů jiného nastavení, základní Golf a nebo GTI, to jsou úplně jiná auta. Takže když si tu na sebe hážete předsudky, máte je všichni

beastar
16. října 2022, 11:58
1

Já žádné předsudky nemám. Ani o nich nepíšu. Prostě srovnávat vůbec cháčko 300 a nový kombík Kia je absolutní bizár. Každopádně když už se do toho náš milý přítel El Gaucho pustil, tak jsem jen reagoval. Protože zrovna Proceed nezávisle na tom jak jezdí US auta jezdí hodně dobře. Říkají to i lidi, co drtí okruhy a opravdu skutečně umí řídit. A jakákoliv US variace na sedan je pro ně zábavná jen do té míry do které je takový auto vhodný na sportovní jízdu. Mimochodem to že různé verze jsou nějak nastavené a jezdí jinak je úplně jasný. To tady ale vůbec není point. Věc postavil na začátku jasně Chrysler relativně starý model s ne úplně moderním motorem strčí moderní Kiu sportovně střiženou do kapsy. Sorry to si můžeš myslet opravdu jen člověk s malými zkušenostmi s různými auty. Mám osmiválec Maserati řekněme současníka toho amerického zázraku. A nikdy by mě nenapadlo psát že je to zábavnější svezení než Renault Mégane R.S. Trophy. Není. A ta spotřeba hraje taky pro ten moderní francouzský zázrak. Ne QP není špatné auto, ale nikdo ho nestavěl pro srovnání s hothatchem. Mě možná dráždí tahle zaslepenost některých majitelů US aut. Navíc no offense ale ne úplně nejlepších. Jakože je to top. Určitě chceš platit v EU zbytečně za daily povinný jak za náklaďák. Hledat rozumný a cenově dostupný servis, kde tě neoloupou atd. Kiu rád nemám ale navíc daily srovnání nové vs ojeté. Prostě celá ta myšlenka je bizár. A postavena na tom, co je dobré v Mexiku... Btw kolik tam teď stojí PHM? Jak tam řešíš pojištění. Hale takhle to nefunguje. Ten tazatel se musí za břicho popadat. Takže já končím. Jak to je to Český prislovy... Chytrému napověz, hloupého trkni.

Mechanik: A teď si představ že třeba i ta prokletá oktávka RS jezdí úplně jinak, než základní TDI. A je kvůli tomu nějak extra zábavnější... Navíc přečti si ten dotaz. Skutečně má teď Golfa GTi úplně nejvíc běžný hothatch ever. Určitě by uvažoval o dvoutunovém US sedanu ... Navíc Chrysleru... Víc netřeba řešit.

Moctezuma
16. října 2022, 19:00
0

Tyhle diskuze miluju :)

Massimo: O tom to přesně je. Obstarožní auto, ve kterém jezdí mladý boomer, který jezdí jen rovně a nechce utrácet za drahé náhradní díly. Myslím, že větší spokojenosti nemůžeš dosáhnout.

Mechanik: Naprostý souhlas.

Beastar: Tazatel se určitě za břicho popadá, jelikož ví, že mu budou radit vždy stejní psychouši. Není možno, aby zde nebyl zmíněn obstarožní Chrysler, QP, Trophy + upřímně mi zde chybí jiné známe tváře, které poradí. Btw, nemůžeš končit, když vzneseš dotaz.

PHM stojí už skoro 30kč/litr za 98. Kompletní havarijní pojistka s asistencí mě stojí 14k CZK. Spoluúčast 10pct. Auto nacenili na půlmega. Pro představu, svému automechanikovi platím 60kč/hod.

Btw, tazateli jsem nedoporučil, ať si koupí Chryslera - jen jsem konstatoval, že 800k za obyčejnou Kiu je psycho a že nemá smysl měnit auto.

Jinak

ratan groch
18. října 2022, 12:13
0

Ad mechanik:
Ono to Ziguli svojim sposobom nebolo az take zle ako sa zdalo. Tie Fiaty su uz davno len v muzeu a Ziguli jazdia este dnes v krajinach kde sa pise azbukou.
Ad Moctezuma:
Richard sa pytal na radu prave na Autickarovi, lebo vie kto tu radi a co tu radi. Predpokladam, ze to nemyslis zle, len si asi uz prilis dlho prec z luhu a haju a sucasne miestnych realie sa uz nezhoduju s tym co si pamatas ty. Viem, ze zijeme v case, ked ludia podvedome citia, ze nieco je zo svetom zle, su z toho vnutorne stresovany a snazia sa to zo seba dostat konfrontaciou s ostatnymi. Nie som psycholog, takze ti neradim, aby si s tym prestaval, len ta chcem poprosit, aby si to nerobil tu.

Is
Iskar
13. října 2022, 09:03
1

Toto je presne to, čo zadávateľ hľadá - Mazda 6 Wagon s motorom 2.5 a automatickou prevodovkou. Jazdné vlastnosti sú vynikajúce, rozpočet je dostatočný (síce tesne, ale predsa) a čakacia doba je do 4 mesiacov po objednaní:

https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Mazda-6-Kombi-2.5l-Sports-Line-Bose-Matrix/vhc:car,srt:price,sro:desc,ms1:16800_7_,frn:2022,prx:32500,ful:petrol,pwn:132,vcg:estatecar/pg:vipcar/344733178.html

A ak by zadávateľ oželel chýbajúcich 15 koní a zmieril by sa s cenou o 50 tisíc vyššou, v Prahe je jedno pekné predvádzacie vozidlo rovnakej značky s motorom 2.0 a s nájazdom 3 km:

https://www.sauto.cz/osobni/detail/mazda/6/171204022

reagovat
Is
Iskar
13. října 2022, 09:24
0

Ospravedlňujem sa za nepresnú informáciu, od samej radosti nad zaujímavou ponukou som prehliadol, že ponuka na mobile.de je určená pre fyzické a právnické osoby v Nemecku, čo zadávateľ asi nespĺňa... Mazda 6 Wagon 2.5 s automatom by naozaj bola ideálnou voľbou, keďže je však príliš drahá, zvážil by som aj tú 2.0.

beastar
13. října 2022, 09:18
0

Formentor, to sem se opravdu pousmál a ani obočí nezůstalo v klidu. Každopádně ten Proceed dává v tomhle případě smysl. Aneb každý auto má někoho komu se přesně hodí. Z mnoha různých důvodů. Renaulty už míň. Focus kromě ST už rozhodně není tak řidičský a skvělý jak se snaží fanoušci tvrdit. Je to úplně normální šedý průměr.

reagovat
Kuře
13. října 2022, 10:10
-2

A jako fakt je ten Proceed GT nějak výrazně větší než ten aktuální Golf?
Vždyť ten Golf je velký auto, nemyslím si že by se tam 2 děti vešli výrazně hůř než do té Kii...

reagovat
beastar
13. října 2022, 10:38
3

Kufr je jinde, celkově praktičnost taky. Nejde jen o děti. Jde i o to, co ty děti vozí sebou. Já děti nemám ale vidím to v okolí. Jakože si myslím že ten Proceed bude možná občas malý.

Kuře
13. října 2022, 10:51
-3

Právě.
Naprosto chápu debatu "hatch vs. kombi" ale trošku mi uniká smysl debaty "proceed vs. golf"
Nota Benešov když je tazatel z Golfu tak nadšený a musel by měnit za něco kompromisního... nepřijde mi, že by rozdíl v prostornější byl tak zásadní...

Kuře
13. října 2022, 10:51
2

Nota Bene, samozřejmě;D

beastar
13. října 2022, 10:57
0

Jako je. Prostě kombík je úplně jinde. Jestli krátký Golf má něco blbě. Tak malý kufr. A nedej se zmást ten Proceed jezdí opravdu překvapivě dobře. Zase až takový kompromis to nebude. Ovšem z německého auto přesedat do Koreje bych nechtěl. To je ale o zvyk.

Mechanik
13. října 2022, 12:08
0

Hele s tím kufrem a malejma dětma, to není zas tak hrozný. Mám děti taky rok a kousek od sebe a vždycky jsme to dali se sedanem, a to i když jsme měli dva kočárky a nemyslím golfáče. Teď mám kufr 440L a když jsme jeli na hory, vešli jsme se v pohodě do kufru i se dvouma nohama. Nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko, že.

Mechanik
13. října 2022, 12:15
0

Bobama, pardon

ro
rock
13. října 2022, 14:29
1

Všechno je o tom, jak moc se člověku chce přemýšlet u balení. Brácha ze všeho nejraději používal na rodinné dovolené (choť+tři děti) Transita. Liboval si, že nemusí hloubat, co vzít a co ne. Prostě to tam naháže, jak mu to padne pod ruku...

HeavySmoker
13. října 2022, 10:36
10

Navrhujem ušetriť 800 tisíc a naučiť sa ektívnejšie baliť. Mäkké tašky na oblečenie dosť pomáhajú, niektoré mäkké veci (plyšáci, uteráky...) sa dajú dať aj do interiéru bez rizika zranení pri nehode. V prípade núdze najvyššej je možné nahodiť strešný box, je to hlučné ale raz do roka na dovolenku akceptovateľné. Byť novopečený rodič je stres sám o sebe, načo si robiť nový problém s hľadaním auta v dnešnej dobe. Golf je výborné rodinné auto.

reagovat
Jimi
13. října 2022, 11:10
1

Když už jít mimo Konzern a musí být nové(?!), vyprd bych se na korejce a šel do Corolly SW klidně v hybridu- je to na vození rodinky. A jízdně to určitě není žádná tragedie. Na blbnutí to ale není.

reagovat
Be
Beran
13. října 2022, 11:44
2

Pokud se:
-kocar do golfa vleze
-nevozis sebou nikam pravidelne odrazedla/detska kola
-mas ji kam dat
-nemas 160cm
Tak bych sel do rakve. Za 20 tis uz jsou aero pricniky thule a vrcholna rada 500 litru Hapro rakev. V aute tridy golfa to prakticky neslysis a u GTI na zrychleni nepoznas. Da se s tim jet stabilne 160 a nic neuleti. Hluboky kocar je kratkodoba zalezitost a sportak se do kufru vleze.
Oproti velkemu kombi je to kompromis, ale jednou mesicne hratelny. Muzu poradit v Praze dobrou a levnou pujcovnu s prodejnou, at nekupujes zajice v pytli.

Nebo zkusit kurty a nakladat kufr az po strechu. Ted je pro nakup auta blba doba, takze bych zkusil kazdou jinou alternativu nez G7 GTI nahradit kompromisnim kombikem a byt z toho smutny.

Pak bych zvazil sirsi kontext. Vystacite si do budoucna s jednim autem nebo kombika nechas zene a budes si shanet zabavne auto? Jake mate konicky, jak je budete provozovat s detma a co sebou vozit? Musi byt auto nove nebo muze byt rocni jezdenka (u te se taky da resit DPH, brat na splatky...)?
Nezbavuje se nekdo v blizkem okoli mirne jeteho auta dle uvedenych pozadavku?

reagovat
ro
rock
13. října 2022, 11:49
0

"Ted je pro nakup auta blba doba"
Myslíš, že bude lepší?

Be
Beran
13. října 2022, 12:42
-2

Myslim si, ze bude.
Ceny ojetin uz chvilku stagnuji. Dodaci lhuty novych aut se zkracuji. S recesi budou klesat i ceny vstupnich surovin a budou se hromadit auta na skladech.
Takze ja osobne bych pockal. Ale je mozne, ze se pletu.

A samozrejmne bych monitoroval life cycly relevantnich modelu. Je mozne, ze se v nabidce objevi nejaka zajimava nabidka vybehoveho modelu. Zrovna minula generace leonu se po predstaveni nove generace prodavala za opravdu zajimave ceny a byla ode me chyba si tehdy nepriplatit a nekoupit ji.

ro
rock
13. října 2022, 14:26
0

To sledování životních cyklů a skladovek je určitě OK - viz ta nabídka Mazdy6 nahoře v diskuzi. Ale jinak mám obecně obavu, že

1. SUV a crossovery nahrazují dřív obvyklé kategorie (jako třeba kombi u malých aut a vlastně už skoro kompletní neprémiová střední třída. Prodejci tomu teda napomáhají. Třeba na stránkách českého Opelu se snad vůbec nedovíš, že Astra existuje i jako kombi a taková Insignia odtamtud zmizela úplně), takže nabídka kombi se zmenšuje a bude zmenšovat
2. aspoň zatím ty ceny novot letí nahoru až absurdně rychle. Ať už kvůli inflaci nebo kvůli generačním obměnám. Třeba se to zastaví, ale je otázkou na jaké úrovni.

Be
Beran
13. října 2022, 16:10
0

Je mozny, ze se pletu a ted je nejlepsi prilezitost na pristich 5 let. Pak bych se svezl a nechal si udelat cenovou nabidku na s-maxe. Neni to kombi a je do mega misto do 800, ale prijde mi jalo rozumny kompromis pozadavku vyse. A az deti vyrostou z kocarku, bude se dobre prodavat protoze "uz nebudou".

Opelfahrt
13. října 2022, 16:53
0

rock: Konkrétně u Oplu myslím, že u Insignie avizovali dřívější ukončení výroby oproti původnímu plánu, tak je otázka, co jde ještě objednat, no a Astra kombi měla původně být v prodeji myslím až půl roku po náběhu prodeje hatchbacku.
No ale stejně je pravda, že nabídka ve střední třídě je teď tragédie.

Edit: Místo přiblblých mínusů mně radši napište, že se Insignia bude prodávat dál s benzínem, klidně i s 3,6 V6, se kterým se prodává v USA. A taky že do Astry budou montovat normální motor a ne plug-inovou parodii od PSA. Jako Oplistu by mě to velice potěšilo!
-
Komentář upraven 17. 10. 2022, 13:40:54

ro
rock
13. října 2022, 17:43
1

Na opel.de Astru Tourer i Insigniu mají i s cenami, tak předpokládám, že to už (u Astry) / ještě (Insignia) jde. Ale nezkoušel jsem to :-)

riderhenry
13. října 2022, 21:04
-1

Beran: Naprosto souhlasím. Na dvě dětí Golf GTI bude stačit, stačí trochu víc přemýšlet. Rozhodně se nevyplatí kupovat nové auto kvůli tomu, abych se párkrát do roka pohodlněji vešel. Vozili jsem 3 děti v trojkovém BMW sedan naprosto v pohodě. K výměně auta mě v podstatě donutilo to, že jsem se styděl, v jakém nekomfortu jezdila přítelkyně mezi autosedačkami. Ale na dvě děti úplně v pohodě. Takže auto neměnit a užívat si dál, protože nic "rodinnějšího" nebude srovnatelně zábavné (nemluvíme-li o E63 AMG apod.).

Ja
Jacob13
13. října 2022, 21:39
4

Musím říct, že jsem z této diskuze poněkud zklamaný. Tady přijde člověk s přesně daným dotazem a zcela jasnou představou, že by chtěl vyměnit starý hatchback za nový kombík, a polovina lidí mu tu píše, ať se uskromni a naučí se lépe balit. Skvělá rada, fakt že jo. Asi na podobné úrovni, jako kdyby někdo řešil nákup většího bydlení a vy ho místo toho poučovali, že přece se třema dětma se dá přežít i v 1+1, protože vy jste to taky zvládli a rodinný dům je zbytečnost, přičemž bude lepší ty peníze za něj ušetřit a místo toho si lépe poskládat palandy v garsonce. To, že něco zvládnete vy, neznamená, že to chce, či dokonce musí dělat každý. A tady se prostě někdo rozhodl, že chce kombík, tak proč mu doporucejete úplně něco jiného, na co se vlastně nikdo neptal?

riderhenry
13. října 2022, 22:07
-1

Jacob13: Chápu, nejde o to někomu nutit svůj pohled na věc, ale spíš dát inspiraci. Protože pro většinu lidí, co je baví auta a řízení, je tohle celkem velký problém a představa té výměny není něco, co by bylo příjemné, ale co se prostě musí udělat (a právě to tak úplně nemusí být vždy pravda - to je ta pointa). Kdybych měl poradit v rámci zadání "zábavné rodinné kombi", za mě BMW 540i. Ale spíš bych řešil kritérium "vejdou se tam 3 autosedačky?", což vylučuje i naprostou většinu (možná všechny) kombíky, včetně zmiňované aktuální 540i, a na výběr už jsou jenom MPV a pár SUV.

Be
Beran
14. října 2022, 08:43
0

Jacob13:pokud pouziji analogii s bydlenim. Je to jako chtit se stehovat z bytu 1+1 v centru do RD 5+1. Ale zaroven chtit mit porad galerie a divadla v dochozi vzdalenosti. To vse s relativne omezenym rozpoctem vzhledem k pozadavkum.
Takze tazateli navrhuju alternativy jak si stavajiciho golfa udrzet. Protoze presednuti z G7 GTI do noveho kombiku bude neprijemny krok do dotekoveho auta s nekterymi otravnymi asistenty, dotykovymi displeji motorem uskrcenym emisnimi normami a horsim podvozkem. Ale klidne at si vyse uvedenou Kiu nebo Seata koupi. Pokud ma v rozumne vzdalenosti slusne fungujici autorizak asi to v ramci tridy spatny kup nebude. A v pripade nespokojenosti to pri prodeji po 3 letech nebude financne moc bolet. Ta mazda pocitove proti 2l TSI nepojede, protoze kroutak. A francouzum nerozumim, to si hodnotit netroufam. Ale celkovy ridicsky zazitek se zhorsi.

Riderhenry: 3 sedacky se vejdou skoro vsude, kdyz se oprostis od isofixu :-) Ale to uz jsme resili v jine diskuzi.
To bmw 3 sedan melo sice blbe tvarovany, ale objemny kufr, ne?
Taky vozime 3 deti ve fabce, protoze zene se s ni dobre jezdi a vetsi auto nechce. Jezdit se da temer cimkoliv, kdyz jsou s tim oba partneri v pohode.

ro
rock
14. října 2022, 08:54
0

Jacob13:

No a co bys chtěl za objevnou diskuzi? Tazatel má jakési požadavky a limitovaný rozpočet, tomu odpovídají 2-3 auta na trhu a ty jsou zmíněny v článku. Dál se -možná- najde nějaká zapomenutá skladovka (dvě jsou zmíněny v diskuzi), možná individuální dovoz z US (rovněž v diskuzi) a pak už by nebylo o čem mluvit.

Takže zbytek je volná zábava a tipy na alternativní řešení vzniklé situace; třeba ho něco z toho inspiruje.

riderhenry
14. října 2022, 20:40
0

Beran: To ani ne, v BMW 3er se nevejdou asi žádné 3 sedačky vedle sebe, ani když jsem oddělával výplně polstrování na krajích zadní lavice. Stejně tak Gčkové BMW 5er nejde použít, dokonce ani k ve Volvu V90, kde jsem doufal už o něco víc. A v takovém VW Touranu aktuální generace je mezi dveřmi a sedačkami jen pár cm. Takže si dokážu představit, že nějaké méně kompaktní sedačky by se nevešly taky. ISOFIX používám jen uprostřed - člověk pak ví, že je dobře vystředěná :) Ale to se bavím o protisměrném cestování, ze kterého nejsme ochotni slevit asi ideálně do nějakých 7 let. Kufr má trojka na svou velikost asi OK, využitelnost je na sedan dobrá, ale teda malý objektivně je. A to nejen ve srovnání s nějakou Octavii. Hlavně ten otvor je malinký. Ale třeba zde zmiňovaný dvojkočár Easywalker Duo se tam nacpat dá, když se sundají kola. A to třeba do Golfu nacpat nepůjde zase nikdy. Ale mně hlavně chybí komfort sedanu - jak si jednou člověk zvykne na to, že všechen hluk z kufru neslyší vůbec, nebo jen velmi izolovaně, zákonitě mu bude každý kombík lézt na nervy hýbajícím se nákupem atd. Podobně super je, že do toho člověk může dát cokoliv a nebát se, že na brzdách nebo při nehodě mu to zabije děti vzadu. Což vnímám jako velký problém hlavně u levnějších kombíků, kde je roletka a nazdar. Takže buď skládám věci po roletku a doufám, že to vydrží, nebo nejsem úplně tak zodpovědný, jak bych asi měl být, co se bezpečnosti týče. Možná už ty vysunovací sítě a další vychytávky nejsou dnes věcí jenom prémiových značek, ale já to zažil zatím jenom tam (Volvo, BMW, Mercedes).

Tak třeba tazatel dostane větší odvahu zkusit GTI ponechat i pro dvě děti a bude ve finále rád.

Be
Beran
17. října 2022, 10:56
0

Riderhenty: tak v tom me 3er prekvapila, mozna auto z doby pred detskyma sedackama.

Nedavno jsem nasel vyndavaci (4 srouby s madlem na konci) mriz za zadni sedacky do moji fabky. Provedeni i upevneni do auta vypada, ze udrzi dost. Akorat 3,5 mriz a 2,5 montaz :-D Predpokladam, ze tohle prislusenstvi pujde sehnat i na jina auta budto od vyrobce nebo aftermarket pokud chces byt v tomhle dukladny.

riderhenry
17. října 2022, 11:27
1

Beran: Mříž mám na Tourana a je naprosto super - jak je to OEM, tak to mají vychytané a nebál bych se bezpečnosti. Samozřejmě to nevydává ani žádné zvuky atd. Cena tuším lehce pod 10 000 Kč. Já měl obrovské štěstí a pár dnů před dovolenou jsem to sehnal snad za 1 500 Kč použité. Instalace 30 minut. Samozřejmě to pak vylučuje přepravu dlouhých předmětů, ale když máš v autě 3 sedačky se složitějším kotvením, tak už i to dost omezuje. Jak moc je to běžně rozšířené nevím. Nicméně nejelegantnější mi přijde řešení vysouvací síťky nebo sklápěcí mříže (to byla doména starších Volv), protože to je praktičtější. A to mi u některých "levnějších" kombi chybí.

Skipper
13. října 2022, 11:47
9

Jako zkušený otec několika potomků si myslím, že nákup nového auta z tohoto důvodu je blbost. Dvojčata jsem odvozil ve Feldě - krátké, do kufru jsem v pohodě nacpal kočárek Easywalker duo, což teda není žádný drobek. A ne, ani na dovolenou nepotřebuješ kombík, to pak akorát vozíš nesmysly. i s coupe to jde. Je potřeba se naučit rozumně balit. Viz foto.

reagovat
Mechanik
13. října 2022, 12:21
-3

Přesně, taky občas vyrážíme s coupatkem na chalupu, s dvouma prckama úplně v pohodě

Skipper
13. října 2022, 12:46
0

Tojle bylo o fous dál - zopakovali jsme si Toskánsko.

Opelfahrt
13. října 2022, 12:53
2

Tak ta fotka se zavěšeným kvádrem a pochcanou plínkou na zemi je boží. Zřejmě lepší oddíl.

beastar
13. října 2022, 13:01
3

Hale jako dobře. Jen teda každý je jinak náročný na prostor. Tahá jiné věci i pro dospělé. Chtěl bych vidět třeba takový hory. Lyže, bundy a tak dále. A nové auto mě napadá... Možná to prostě bude na firmu, případně na OL.

ro
rock
13. října 2022, 14:30
6

Lyže už vyřešil James Bond na Espritu :-)

Jakub Pospíšil
13. října 2022, 14:34
5

Já třeba tazatele chápu. Ono to samozřejmě jde se ve čtyřech naskládat do Malucha i na týdenní dovolenou na Jadranu, naši rodičové to zažívali pravidelně, jen je to o tom komfortu. Před asi deseti lety jsem měl jako svoje jediné auto Berlingo a od té doby si jako daily kupuju už jen kombíky, protože jsem si zvykl na luxus toho mít dost místa na cokoli bez nutnosti tetrisu a vyhovuje mi to.
-
Komentář upraven 13. 10. 2022, 14:34:37

kotzitzaq
13. října 2022, 17:21
5

U toho balení do malého auta je taky otázka, jak často to má být a kde člověk bydlí. Vyskládat si jednou za měsíc věci za auto na zahradě domu a poté si hrát s jejich naskládáním je jiná hra, než je každý týden tahat postupně ze čtvrtého patra na pochcanou ulici před domem a tam se snažit hrát tetris bez položení čehokoliv na zem.

riderhenry
13. října 2022, 21:07
-2

Je to tak, kvůli dětem není třeba měnit auta (v 90 % případů). Ale je to takový zažitý scénář, bez kterého by možná automotive zkrachoval :D Rodinnější auto už je potřeba uvažovat při 3 dětech, obzvlášť když člověk chce vozit děti v bezpečí co nejdéle (protisměrné sedačky apod.). Ale dvě děti se dají v pohodě odjezdit i s Fábií. Golf GTI je ve skutečnosti naprosto super kompromis. Samozřejmě kdyby existoval ve verzi kombi, tak nic proti tomu. Ale srovnávat s GTI Kiu Proceed nebo snad dokonce s přehnaně glorifikovanou Mazdou 6, to bych si teda nedovolil ani z parníku. Spíš bych počkal na případné další potomky a pak už se holt vzdal zábavy a koupil plnotučný rodinný přepravník, kdy už to asi moc jinak reálně nejde (když člověk nechce koupit Multimac, což je stejně nejlepší scénář :D ).

Sa
Sato
13. října 2022, 22:14
0

Btw nerobil sa golf R v kombiku? resp nejaky ekvivalemt s Skom na predku. Chapem, nebude to nove ale zase tazatel bude vo svojej komfortnej zone a neskonci s 1.6kou

Opelfahrt
13. října 2022, 23:23
2

Golf R Variant se dělal určitě. Na místě tazatele bych nic neřešil a koupil ho. Je zvyklej na Golfa GTI s DSG a je s ním spokojen, čili přirozeně upgraduje. Jen samozřejmě musí důkladně vybírat, asi i v zahraničí a nebude to nové auto, což bývá někdy problém přesvědčit manželku...
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=334066891&categories=EstateCar&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&grossPrice=true&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelGroupId=29&maxMileage=20000&maxPrice=35000&minPowerAsArray=200&minPowerAsArray=KW&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=specifics.mileage&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=c60ad8aa-3084-df6b-4e2a-719bb47a8b52&ref=srp

Is
Iskar
14. října 2022, 12:57
0

Opelfahrt: Golf R Variant mi tiež pripadal ako dobrá voľba pre zadávateľa, ale je jasné, že ako nové auto by bol výrazne nad cenový limit. Ak by však bol prípustný nájazd okolo 20 000 km a vek do 5 rokov, asi by sa už oplatilo porozmýšľať aj nad modelom Passat Variant R-Line:

https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Volkswagen-Passat-Variant-Highline-2.0-TSI-R/vhc:car,srt:price,sro:desc,ms1:25200_63_r+line,frn:2018,prx:35000,ful:petrol,mlx:30000,pwn:132/pg:vipcar/322977212.html

krab
13. října 2022, 12:31
0

Tohle teda není tak jednoduchej úkol, když nad tím přemejšlím, tak dvě děti tak blízko u sebe budou totiž potřebovat dva kočárky , aspoň během doby jednoho, jednoho a půl roku. Možná bych to řešil úplně jinak. Nech si GTI čko na běžný ježdění a když pojedete všichni, tak prostě na ty účely kup manželce nějaký ojetý MPV. Kamarád teď takhle manželce sehnal nedávno Ford Galaxy 2.0 Ecoboost turbo a jsou s tím spokojeni.

Kia ProCeed GT je sice bezva auto, ale ten kufr o moc větší než Golf nemá a ty dva kočáry (jeden sportovní pro staršího a jeden korbičkovej pro miminko) tam prostě nenaložíš

reagovat
kotzitzaq
13. října 2022, 22:36
0

Ona ta Kia právě poměrně zásadně větší kufr má (380 vs. 594 litrů). Takže je to celkem dobrý tip. Jinak v daném rozpočtu bych možná zahrnul i liftbacky, ikdyž to nějak zásadně pole nerozšíří. Ale potom by šel Hyundai I30N (tam ale bude při daném limitu manuál a kufr tady opravdu bude jen o trochu větší, než u Golfu) a nebo rezignovat na nějakou zásadní zábavu a zvolit Ovci (ta je v liftbacku pro rodinu dostatečně velká).

kotzitzaq
13. října 2022, 22:41
0

Tu Ovci tedy myšleno samozřejmě 2.0 TSI (což ale může rovnou vzít Leona).

krab
14. října 2022, 09:19
0

kamarád tu Kia prodává (jako nová auta myslím) a zrovna s tím ProCeedem GT docela jezdil a líbí se mu jako doopravdy.. Že by měl využitelný kufr 594 litrů? Mě právě přišla nakládací hrana dost vysoko a takový mělký, prostě normální typ kufru u auta nižší střední co se trošku protáhlo do kombíku. Jako o co vlastně jde ... S dětma 1,5 roku + jedním miminkem bude potřebovat jezdit vzadu s dětskou sedačkou a vajíčkem, to je v pohodě, to dáš do libovolnýho hatchbacku. Ale průser jsou ty dva kočárky. Ten větší ještě nebude cca rok chodit úplně sám delší čas, takže vozíš s sebou nějakou takovu tu "bugynu" a to maličký potřebuje kočárek s korbičkou. A to prostě ani do běžnýho kombíku nedáš všechno dohromady. Ale je to věc na omezenou dobu, tak prostě si říkám, že na ty cca 2 roky, kdy to bude nutně potřebovat, tak krásně vyřeší ojetým Galaxy nebo Sharanem třeba...

kotzitzaq
14. října 2022, 15:39
0

Vycházím z oficiálních dat, ale někdo počítá do objemu kufru i prostor pro rezervu. To potom může zkreslovat.
Co se týče staršího MPV tak ono záleží, jaké má kdo koníčky a aktivity. Potom přijdou na řadu odrážedla, kola, v zimě na hory (ikdyž hory se řeší rakví), takže se objem přepravovaných zbytečností často příliš nezmění. Ale je pravda, že ať už jedeme kombíkovou Ovcí, nebo Citroënem C3 mojí paní, tak se vejdeme vždy, jen taháte jiný objem krámů :-).

Sa
Sato
13. října 2022, 12:58
3

Asi žijem stále v minulosti ale mne príde 800 tis za nižšiu strednú (dokonca len v nejakej "warm" verzii) ako strašný úlet. Za tie peniaze by som chcel proste plnohodnotnú strednú triedu.

reagovat
Ma
Massimo
13. října 2022, 13:38
4

Jo, to už je bohužel minulost. Zaprvé dneska už střední třída skoro není a za druhé když je, tak drahá. Pár příkladů: Mazda6 kombi, deset let staré auto se slabým motorem, cena od 910 tisíc
Opel Insignia kombi, auto s poměrně výraznými servisními trably a od kterého dávají i dealeři ruce pryč, 830 tisíc v základu, a nemá žádný benzín
Peugeot 508 SW, který je vnitřním prostorem menší než kombíky nižší střední, 1,05 mega s 1.5 diesel. Důstojná motorizace od 1,25 mega.
Subaru Outback je za 1,085 mega
Superb Combi, základ za 900 tisíc
A to je vše. Nikdo jiný už kombík střední třídy nenabízí, pak už jen německá trojka Audi, BMW, MB s přirážkou.

ro
rock
13. října 2022, 14:33
2

"Za tie peniaze by som chcel proste plnohodnotnú strednú triedu."

To bychom chtěli všichni, ale mimo pár zapomenutých skladovek a předváděček je tenhle vlak už pryč...

ro
rock
13. října 2022, 14:34
7

...on je problém za ty peníze najít kombi nižší střední s výkonnějším motorem.

Sa
Sato
13. října 2022, 15:37
-1

Je to tak, stredná trieda fakt umiera, strašná škoda.
Asi by som volil ojetinu alebo nafúkol rozpočet. Nič spomenuté v článku by som si za tie peniaze nedokázal kúpiť.

ro
rock
13. října 2022, 17:46
0

Sato:
dtto.
Su chudéch rodičů syn, takže ojetina pro mne není sprosté slovo. Volil bych něco jetého, mému srdci bližšíího.

Zd
Zdeny60
13. října 2022, 19:30
0

Z USA nechat dovézt Outback s přeplňovaným 2,5 a máš to. Kombi jako kráva, podvozek mimo diskuzi, tuším 174kW jede víc než dobře. A za zbylé love vyrazit na parádní dovolenou.

reagovat
RTjohny
13. října 2022, 22:01
0

Loni touto dobou jsem resil obdobny problem (sice uz s 1.ditkem) a nakonec zvolil Corollu TS s GR Dynamic a AVS podvozkem (packetem).
Otazka, zda trvas na uplne novem, nebo muze byt lehce jete, ale primo od Toyoty. Ja bral v Toyote auto 10 mesicu stare, najeto melo 6tis km. Ale je fakt, ze jsem hledal docela dlouho v Nemecku (pozor, tam maji trochu jinak znacene vybavy), Polsku, Slovensku, Rakousku... a nakonec si pro ni jel na Slovensko.
Volba na Toyotu padla prave z toho duvodu, ze se dost jezdi po meste a tento pomer jizd se asi bude zvysovat. A otazka spotreby se ukazala byt vice prozirava, nez jsem puvodne predpokladal (to jsem si rikal, ze za par let to muze byt treba dulezite pri dalsim prodeji). Navic s autem jezdi pomerne casto i neznejsi polovicka a ta eCVT je uzivatelsky hodne jednoducha. Akorat si clovek musi zvyknout na takove trochu zvlastni huceni pri prudsi akceleraci. Nevim, zda jsem si uz natolik zvyknul nebo se to s najetymi km zlepsilo, ale uz to nejak nevnimam.

reagovat
Ho
Honza357
13. října 2022, 22:09
-2

To jsou rady...ma/bude mit dve deti, chce kombi a nove. Chapu to. Ja mel Mazdu 3 G165. Super auto, zabava. S jednim ditetem to slo, pak prislo druhe a s nim i novy kombik Seat Leon Cupra ST 4drive. Jede to vice nez dostatecne a ten kufr je fajn...kocar a i moje sportovni nacini se vlezou.
Na rakev se vykasli, s tim se radit moc neda. A porad sundavat a nekde skladovat...Formentor je pro rodinu nesmysl, leon v kombiku ma mnohem vetsi kufr a je levnejsi. Mazda 6 moc velka uvnitr neni a moc to nejede..nalozena..ale pekna no. I kdyz se mi Kia Proceed celkem libi tak za me Seat Leon s 2.0 tsi a DSG. Pojede to slusne a velikost ok. Az na ten display no. A navic ten motor a prevodovku uz znas.

reagovat
briza
15. října 2022, 00:54
3

Taky je tu varianta rozvod - střídavá péče - ponechání si Golfa...

reagovat
Mrkef
15. října 2022, 13:02
0

Golf nebude, protože alimenty...

Franz Kafka
18. října 2022, 23:04
0

Miata, alimenty a ještě zbude.



Poslední komentáře