načítám data...

Ptejte se Vojtů: Diesel nebo nediesel?

18. března 2014, 16:20 12 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Ne každé auto musí být plné charakteru a nabízet maximální požitek z jízdy. Někdy potřebujeme prostě nenáročného dříče. Jaký je ale ten pravý společník pro útrapy všedního dne?

Zobrazit galerii

Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací – jen s tím rozdílem, že jsem si přibral i druhého Vojtu, který narozdíl ode mě není jen teoretik, ale přinejmenším tuší, za který konec se drží šroubovák…

Ahoj,

narazil jsem na Autíčkářovi na článek narážející na rubriku jednoho nejmenovaného výborného časopisu, ve kterém jsi mi mimochodem jednou kdysi dobře poradil. K věci – budu se stěhovat a tím pádem budu muset, narozdíl od současné situace, vyřešit problém s dojížděním, současný povoz totiž nechci těmito denními štrekami trápit a navíc by to nebylo optimální a dlouhodobě udržitelné i z ekonomického hlediska. Nájezd by byl zhruba ve stylu ráno nastartovat, najet na dálnici, ujet 30 km a zdechnout to u práce, to samé cestou zpět. Sem tam nějaká delší cesta = cca 15-20k km ročně. Ač jsem ve svém životě moc různých aut nevlastnil, vždy měla benzínový motor. Možná stárnu, nebo chci vyzkoušet něco jiného, nebo mi to vychází z toho jak a k čemu budu auto využívat, ale vidím to na diesela. Ideálně v automatu k tomu.

Samozřejmě nemám na mysli hyper moderní ekologické common raily, ale ideálně něco co pojede i na fritovací olej, nebo co se tomu bude přibližovat. Prostě pohodlnou káru, od které nečekám extázi v zatáčkách. ale pohodovou jízdu…to vše za relativně nízkých provozních nákladů, tzn spotřeba tak do 8l/100 (samozřejmě čím nižší, tím lepší) a hlavně – něco co se nesere a když už, tak se dají lehce a levně sehnat ND (vlastnictví ne úplně mainstreamového auta původem z Japonska, mě z něčeho podobného vyléčilo). Navíc jsem lempl co se týče hrabaní se v autě a nebaví mě to. Cena, tak do 100-120k Kč. Navíc to bude stát před barákem v zimě v létě. Je vůbec možné něco takového sehnat? Hodně času jsem strávil koukáním na W124 300D, ale sehnat nezkorodovaný kousek v co nevíc originálním stavu bude za tyhle peníze asi problém. Dále mě napadla třeba e39, co myslíš? Díky za případnou radu ;)

bestia negra

Ahoj,

myšlenkám na praktické, pohodlné a úsporné auto se asi v určité životní fázi nevyhne nikdo z nás. A, abych rovnou přeskočil ke konci tvé otázky, většina z nás někdy pomyslí na Mercedes W124. Slavné "piáno" už je přeci jen spíše veterán než smysluplný "daily driver" a W124 je opředena podobnou legendou. Sám jsem tímto směrem uvažoval a dokonce své myšlenky realizoval – jak v podobě mé vlastní 220CE, tak kamarádovi doporučeného kombíku 300D-24 posledního modelového ročníku. A mám pro tebe dvě zprávy, z nichž jedna je (jaké překvapení) dobrá a druhá špatná.

Dobrou zprávou je, že slušný exemplář atmosférické 300D se do tvého rozpočtu vejde s bohatou rezervou. Kus, o kterém je řeč, přišel zhruba na polovinu tvého maxima a jde o solidně zachovalé auto, na pohled téměř nezkorodované. Záměrně píšu "na pohled", protože W124 mají nepříjemné sklony hnít na místech, kde to není vidět. A nejde přitom o neškodná místa. Kupříkladu obě W124, se kterými mám nedávnou osobní zkušenost, měly urezlé uchycení nápravy vpravo vzadu, a to přesně ve stejném místě…

Tím se dostávám k faktu, který ještě podrobněji rozeberu v některém z dalších dílů "Mýtů a legend". Pověst W124 jakožto věčného auta, které dokáže jezdit téměř bez údržby a vydržet to po neuvěřitelné porce kilometrů, je přinejmenším nadnesená. Něco takového platilo o "piánu dvěstědu" alias W123 200D, což bylo auto nejen skvěle postavené, ale také naprosto primitivní, které svoji spolehlivost odvozovalo od jednoduchosti. W124 už je moderní a na svoji dobu naopak spíše komplikované auto (zadní náprava multi-link, komplikovaná elektronika atd.), a i zachovalé, slušne udržované kusy v mém okolí vždycky vyžadovaly pozornost mechanika v intervalech, které se nikterak neliší od jiných spolehlivějších modelů ze stejné doby. Většina ostatních "spolehlivějších" vozů z 90. let se však prodává za výrazně nižší sumy než zachovalá W124. Ceny starých Mercedesů odpovídají spíše o 5-10 let novějším vozům "nižších" značek.

Abychom to ilustrovali na příkladu – stará naftová W124 nabídne podobnou spolehlivost jako stejně staré Mondeo první generace. Jenomže ta Mondea si za stejnou cenu můžete v odpovídajícím stavu koupit přinejmenším tři. A nebo jen jedno, ale o dobrých 10 let mladší. Což znamená výrazně méně koroze (ano, Fordy reznou – ale W124 rezne víc), méně výměn spotřebních dílů jako jsou tlumiče, silentbloky a čepy, méně otravných drobností.

Kamenem úrazu tady samozřejmě může být onen proklatý common-rail. Vysokotlaké vstřikovače a čerpadlo, turbodmychadlo, dvouhmotový setrvačník…

Jenomže když už mluvíme o srovnání s atmosférickým třílitrem z W124, který se i na cestě mimo město zřídkakdy dostane pod 8 l/100 km a po městě se pohybuje setrvale v dvouciferných číslech, můžeme tento problém obejít pořízením onoho Mondea na benzín. Což nám navíc otevírá další možnosti v podobě přestavby na LPG, která provozní náklady Mondea posune do sfér, kde může 300D jen tiše závidět.

Bonusem potom bude to, že Mondeo je nejen pohodlné, ale když na to přijde, dokáže být i docela zábavné v zatáčkách. Což je zrovna oblast, kde W124, mírně řečeno, zrovna neexceluje. A alternativa v podobě naftové E39? Určitě bude rychlejší a možná i komfortnější než ono Mondeo nebo některý z jeho ekvivalentů, ale ponese s sebou vyšší provozní náklady, zvláště pokud jde o údržbu naftových šestiválců. Ale taková 530i v kombinaci benzín + LPG? To už zní jako řešení hodné náročného petrolheada…

Vojta D.

Dotazy do této rubriky můžete posílat na bobash440(at)gmail.com, nebo třeba přes Facebookovou stránku Autíčkáře.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ja
Jarda
18. března 2014, 20:02
0

Ale W124 má něco co Mondeo v mých očích velmi postrádá a to je, kromě hvězdy na kapotě, pořádná porce stylu!

reagovat
Ku
Kuba
18. března 2014, 20:52
0

Jistě, ale u auta pro denní ježdění je kritérium stylu asi na 10. místě. Koupí benzínu (= možnost snáze sehnat neolítaný kus) se tazatel ušetří od budoucích problémů s automatem. A celkově příjemnější pocit z jízdy, nenáročný servis + mizivé náklady s LPG jsou super věci, které naprosto vše převyšují.

reagovat
Em
Emil
18. března 2014, 21:21
0

Jako majitel benzínové E39 ji rozhodné můžu doporučit. Nicméně starosti se ti určitě nevyhnou ani s ní - hlavně pozor na chlazení. Nedávno jsem našel članek z autoojetin, který popisuje možné chyby E39 a můžu říct, źe jsou to problémy které potkají asi každou E39. Ideální je, když potkají už majitele před tebou. Předělání na plyn není problém, kdyź tak se koukni na stránky BMWklubu, mám horký tip - momentálné je v inzerci jedna moc hezká 525i s neuvěřitelnou výbavou za směšných 85 tisíc, co by se spolu s plynem dostalo na tvůj strop 120.

reagovat
Em
Emil
18. března 2014, 21:29
0

A srovnání E39 s Mondeem? Jako bývalý majitel Mondea (r.v. 2002, 2,0 benzín) musím říct, že to nebylo špatné auto, ale na E39 se možná chytá jen podvozkem, který byl u Mondea lehce hravější, u E39 je ta hmotnost už cítit, ale jinak je to jiný vesmír. Co se týče ceny servisu, tak servisování E39 vychází cenově zhruba stejně, v některých případech dokonce lépe než servisování Mondea.

reagovat
Ka
Kamil
19. března 2014, 21:06
0

Dobrý den,
mám totální dilema co si koupit za auto.

Moje situace je asi taková, že jezdím denně do práce cca 35 km z čehož je 33 km mimo město. Měsíční nájezd je asi tak 2000 km když připočtu víkendové výlety (opět mimo město).

Ročně najezdím tak 21 tis. km a nyní přemýšlím, že si koupim naftu.
V hledáčku mám peugeot 206 1.6 hdi, ale zase slýchám z různých stran, že si mám vzít radši benzín atd. Zajímala by mě nějaká nezávislá rada. :)

reagovat
Ka
Kamil
19. března 2014, 21:14
0

Rozpočet cca 150 - 160 tisíc.

hb
hb11
19. března 2014, 23:08
0

Do Mondea bych zrovna LPG moc nedoporucoval.. Pri pouziti LPG je dost casto problem se zaklepavanim ventilu a navic nektere motory Duratec vubec nemaji nastavitelnou vuli ventilu..

reagovat
Bu
Buchtak
20. března 2014, 10:07
0

http://auto.bazos.cz/inzerat/32403063/Prodam-BMW-e39-525d-vymenim-za-benzin-v-adekvatni-cene.php

hele, prihreju si polivcicku. Ja s dojizdenim aktualne prestal a musim rict, ze kdyz jsem dojizdel, tak tohle auto bylo super. Kdybys mel zajem, dej vedet

reagovat
Br
Breakthru
21. března 2014, 20:45
0

Tuhle problemtaiku jsem vyřešil před rokem po dlouhým zvažování.Ve finále volba padla na Audi 100 2.5TDI s de facto nesmrtelným pětiválcem od Audi.....Řekl bych, že jeden z nejlepích dieselů, kterej bez problémů s pravidelnou údržbou nakroutí milion.Má docela pěknou charakteristiku.Běží jemně a při správně nastaveným čerpadle chytne na cvak takřka bez žhavení.Sílu to má na rozdávání a s pětikvaltem na zimákách s mojí nohou dálky, město, naloženej nebo prázdnej se držím na 6.5 litrech....Díly sice pro někoho na dvacet let starý auto jsou drahý, ale zas na druhou stranu v FWD verzi je např. zadní náprava zcela jednoduchá tuhá a přední Mcpherson s příčnejma jednoduchejma ramenama a jedním příčným stabilizatorem....auto ještě navržený vskutku s rozumeme.Snad jen některý naštve u pětikvaltový verze stížený ovládání topení při zařazený pětce, ale to jsou drobosti a o důvod víc sehnat šesikvalt:)...tyhle auta maj svoje mouchy, ale není to nic drastickýho.Průměrně zkušenej člověk si na tom autě udělá spoustu věcí sám.Jen doporučuju hned ze startu udělat rozvody.Je to sice pakárna, rozdělává se celej předek, protože motor je podél, ale jinak žádná věda.Jen rozvody tam jsou dvojtě, což je na druhou stranu výhoda při nastavování, výměně čerpadla atd....já osobně měnil komplet rozvody s vodní pumpou, ozubeným kolem na klice, gufera a i dvouhmotovou řemenici, která už měla dost za sebou, plus šroub co ho drží....nevyplatí se šetřit na tomhle motoru a friťák bych nelil do žádný ropy....a jedna perlička, v omlazený verzi A6 je tenhle motor se 103kw místo 85kw a 6q a k tomu často i ve verzi Quattro...ale na normální ježdění bych doporučil jen FWD verzi, nemá nic navíc, žere míň a 4x4 v našich podmínkách člověk stejně tolik neužije....

reagovat
Br
Breakthru
21. března 2014, 20:51
0

omlouvám se za překlepy.Jen dodám, pokud by se něchtěl pouštět do výměny rozvodů, že je pak potřeba nastavit čerpadlo.Sice je čerpadlo řízený elektronicky, ale nearetuje se na přípravek, nic.Je potřeba před sundáním rozvodů mít motor postavenej na značky, přípravek na vačku a nejlíp si poznamenat někde polohu čerpadla a následně tak jako tak doštělovat, nejlíp na hodinky....velmi málo stačí aby pak auto blbě chytalo a jelo to jak pumpa na sra*ky....

St
Standa
22. září 2014, 15:12
0

Doporučil bych pánovi českou klasiku Škodu Octavii 1,9 TDI. Pokud bude mít trošku štěstí na dobrý kousek, tak mu bude dlouho a bez problémů sloužit. Navíc to bude mít za fantastickou spotřebu a když se bude o auto starat, tak bude mít bezproblémový provoz. Co bude trošku problém, tak sehnat nějaký rozumný kousek. Na druhé straně, pokud se vymění rozvody, oleje, filtry, může pán očekávat hodně km bez problémů.

reagovat
Ma
Martin
22. září 2014, 21:17
0

Tak Ti nevím, ale měl jsem pocit, že chtěl koupit auto :-D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem