Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací.
Ahoj,
zajímal by mě názor Autíčkáře na následující dilema. Chci si pořídit čistokrevný sporťák na víkendy (v současnosti mám Hyundai Genesis a není to ono). Nákup plánuji někdy na příští rok, kdy už bude na trhu nová generace Mazdy MX-5 (ND). Ta by prý měla být lehčí, výkonnější a celkově "ostřejší" než stávající NC. I tak ale váhám, jestli jít do Mazdy, a nebo sáhnout po něčem úplně hardcore – láká mě základní Caterham Seven 165 s tříválcem od Suzuki a uzoučkými gumami. Co bude lepší volba? Bude Miata o tolik použitelnější v praxi než Caterham? Asi budu mít vždycky k dispozici i nějaké jiné auto, kdybych potřeboval převézt víc lidí, takže praktičnost není až tak zásadní – ale přesto hodlám používat "sporťák" alespoň částečně jako "daily driver". A co vlastně provozní náklady a ztráta hodnoty?
evlo
Zajímavá otázka. A mám pocit, že přinejmenším v myšlenkách už jí řešila spousta našich čtenářů. Spartánský sporťák, nebo opravdu spartánský sporťák? Má smysl pořizovat si použitelnější, pohodlnější a praktičtější auto, když s ním stejně budete jezdit jen o víkendu? Nebo je lepší nedělat kompromisy a obětovat všechno dokonalému požitku z jízdy?
Záleží samozřejmě na tom, jak moc hardcore řidičský nadšenec jste, a jak auto hodláte používat. Jsem si jistý, že na světě existují tací, kteří jsou schopní používat Caterham nebo jiný klon slavné Sedmičky jako každodenní auto – přinejmenším v sezóně. Těch ale nebude mnoho, a navíc se na radu ohledně koupě auta obvykle neptají. Vědí, že Sedmičku prostě k životu potřebují.
pro zhýčkance je i mx-5 stísněná a nekomfortní, takže musejí mít v garáži i obyčejné auto
Na druhé straně stojí zhýčkanci, pro které je i MX-5 příliš stísněná a nekomfortní, než aby se dala použít jako cokoliv jiného než víkendová hračka, a přes týden si užívají nudy a pohodlíčka za volantem dieselového Golfu, či jiného veskrze rozumného stroje. Pro ty je opět jasnou volbou Caterham – protože tak zhýčkaný, aby nemohl jezdit Caterhamem alespoň o víkendu, snad není vůbec nikdo.
Ale pak tu máme ten "zlatý střed". Řidiče, pro které je MX-5 autem zcela použitelným pro běžnou přepravu, protože má střechu, skrz kterou nezatéká, topení, které topí, rádio, které hraje a další podobné "drobnosti". A i když je přinejmenším současná generace (NC) poněkud stísněná, ve vyšších rychlostech hlučná a nenabízí všechen komfort, na který jste zvyklí ze svého služebáku, není to nic, na co by se nedalo zvyknout. Kdežto Caterham, který by měl být alternativou, nabízí… no, vlastně nenabízí skoro nic. Nízkou hmotnost, úžasné řízení, skvělé vyvážení… ale ve standardu také žádné topení, vnitřní prostor, vedle kterého by se Miata dala přirovnat k limuzíně, odnímatelné pseudodveře a místo střechy stan.

Pokud má představa "daily driveru" znamenat, že má člověk jistotu, že nezmokne, protože si zapomněl doma stan střechu, možnost dojít si na nákup a auto mezi tím zamknout před obchodem, schopnost udržet v interiéru snesitelnou teplotu i za chladného počasí nebo dokonce mrazu, nebo třeba možnost vyrazit na dlouhou cestu a poslouchat u toho rádio, je Mazda MX-5 asi nejblíž, jak se s rozumným rozpočtem můžete k ryzímu sportovnímu autu dostat (vynecháme teď exoty jako je Lotus Elise).
Jezdil jsem s MX-5 v zimě a na sněhu. A přišlo mi to přinejhorším mírně nepohodlné. Jezdil jsem s Caterhamem v létě, a přišlo mi to pohodlné mnohem méně.
časem se stanete naprostými šílenci, zarostete chlupy a koupíte si caterham
Zajímavá je ale tvoje poslední otázka. Většina nadšených řidičů nakonec spadne do jedné ze dvou kategorií, které vyžadují nákup Caterhamu. Buďto se stanete naprostými šílenci a na hrudníku (i všude jinde) vám naroste tolik chlupů, že vám ani v Catu nebude zima. A nebo usoudíte, že kompromisy jsou na nic, koupíte si nějakou starou plečku na naftu pro každodenní ježdění, a víkendy budete trávit na okruhu.
Hlavním důvodem proti koupi Caterhamu je tak pro většinu lidí to, že to není zrovna levná zábava. Přeci jen, když se člověk podívá na ceny nových Roadsportů, které se pohybují na českém trhu od 769 000,- Kč za nejslabší Roadsport až po zhruba 1,1 milionu za R300, obvykle ho myšlenka na spartánský trubkový stroj přejde.
Dá se očekávat, že i zbrusu nová MX-5 příští generace bude levnější i než ten nejlevnější Caterham. A aktuální generaci NC můžete mít ot téměř 200 000,- Kč levněji. Jasná volba?
Ne tak docela. Jednak tu máme nový a u nás zatím neoficiální model Seven 160 s tříválcem od Suzuki a uzoučkými pneumatikami, který je prý nejvíce retro a ryzím zážitkem v nabídce Caterhamu. A potom je tu jedna u nás bohužel nedostatečně užívaná zkratka. TCO.
při spočítání celkových nákladů už může caterham dávat smysl
TCO znamená "Total Cost of Ownership", tedy celkové náklady na vlastnictví vozu. A tady začíná Caterham dávat smysl. Nejenže má maličký motor, pocházející původem z jakéhosi kapesního Suzuki. A legrační pneumatiky, které i od renomovaného výrobce pořídíte pod patnáct stovek kus.
Především je tu fakt, že Caterham, jakožto nadčasové a času odolné auto (takový Doctor Who na čtyřech kolech) neztrácí na hodnotě. Podívejte se na ceny Caterhamů s levostranným řízením třeba na Mobile.de – stěží nejdete nějaký exemplář za cenu pod 600 tisíc korun – byť půjde o kousky z konce 90.let. A přitom továrně poskládaná Seven 160 bude stát již nějakých 650 tisíc. Srovnejte s MX-5, jejíž exempláře z konce 90. let se prodávají kolem sta tisíc.

A jaký je tedy verdikt? Po pravdě, těžko říct. O tom, jestli je lepší si užívat zábavného auta každý den, nebo mít ultrazábavné auto na víkend (případně jestli je možné žít každý den s prehistorickým závoďákem), o tom si musí rozhodnout každý sám. A redakce Autíčkáře rozhodně schvaluje obě volby.



Petroleaks
18. 8. 2014, 16:36keby niekto nepoznal caterham 160 tak tu je moj clanok :) http://www.petroleaks.net/clanky/caterham-seven-160-downsizing-v-priamom-prenose/
C70C
19. 8. 2014, 11:53Měl jsem tu možnost jezdit s oběma auty. Cat je droga.. překvapivě použitelná. Lepší sedačky než carbonové skořepinky s vrstvou pěny jsem asi nepoznal, a to jsem měl v rukách exoty z plakátů.. kufr je překvapivě využitelný taky. Servisní náklady jsou vyloženě výsměch, auto i vcelku pod palbou jezdilo pod 7l/100km, servisní prohlídka byla tuším za 2300kč.. ano. nedá se zamknout. a hlava vám končí v úrovni prvních šroubů kol náklaďáku, 5 bodové pásy vyžadují přesný postup a když vám někdo zvenku rozšteluje zrcátko, musíte vystoupit na jeho srovnání,zřejmě občas zmoknete. Ale mimo pořizovací ceny, nebo případných upgradů nebude stát nic. A evidentně nikdy neklesne na ceně. Mít na něj, mít garáž doma i v práci, tak se toho nebojím ani jako daily driver. Absenci topení podle mně dobře supluje klapka skrz přepážku která propouští teplo od motoru přímo k nohám. do zavazadlového prostoru se s klidem vejde i velká cestovní taška + střecha.. já vám nevím.. pokud to má být fun-kára.. na co kompromisy?
michal
8. 9. 2014, 14:51Jako majitel Catu bych něco dodal k tomu topení, střeše a dveřím. Nemáš, Vojto, úplně pravdu. Tenhle tzv. Weather packet je u základních Catů naopak v "sérii". Topení topí jako šílené. Stačí otevřít klapku výměníku a průduchy a od nohou jde takové teplo, že s nataženou střechou budete otevírat dveře, abyste vyvětrali. A to si ještě můžete pustit větrák topení ve dvou stupních, z nichž ten druhý je něco jako horkovzdušná trouba. Takže například sobotní cesta do Písku na Miata Cup se odehrála v mlze, při teplotách tak kolem 15st. a to v kraťasech a Fleece mikině. Sám zvažuji demontáž topení, protože teplý vzduch je průduchy v kapotě přes sklo a do kabiny a převodovka taky topí statečně. Pokud není nandaná střecha, tak dveře velice dobře omezují turbulence vzduchu za tou aerodynamickou brzdou, které říkají čelní sklo. A střecha samotná velice dobře odolává i silnému dešti. To dřív zastavíte, abyste na vrstvě vody neuplavaly při aquaplaningu, než že byste byli mokří od netěsnící střechy. Mají to vymyšlené opravdu slušně.
Ale pravdou je, že na delší cesty někteří majitelé berou špunty do uší a až po třech hodinách cesty přesednete do obyčejného auta typu Fabie, bude se vám zdát jízda jak na létajícím koberci v naprostém tichu :-D Ale nic nenahradí ten pocit, že se při řízení musíte neustále soutředit.