načítám data...

SUV či kombi, aneb pomáháme vyřešit dilema posledních let

13. května 2020, 05:36 Daniel Borský Ptejte se

Všechno má svá pro a proti, zaručeně správná odpověď na tuto otázku neexistuje. Přesto však v některých situacích může dávat SUV větší smysl a naopak.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Zdravím redakci,  

naše dvě děti už se derou na autosedačky samy, tak zvažujeme, zda nenahradit RAV4 MY2017 jiným autem (až dvěma). Jednak na krátké vzdálenosti po Praze, a na víkendové výlety po Čechách. Manželka by taky ráda přesedlala z full hybridu na PHEV, takže jsem si se zájmem přečetl blog o V60 D6. Zvažovali jsme ho před 3 lety, byli jsme ho i projet v Německu, ale tehdy byly ještě ojetiny velmi drahé, a 300 litru kufr by byl problém kvůli kočárku (dnes už netřeba). Zkoušeli jsme tehdy hybridní Auris, ale 1.8HSD se nám zdálo moc slabé, tak jsme nakonec koupili silnější 2.5HSD v RAV4. Nikdy jsem ale nechtěl SUV, takže byť jsme se ženou spokojeni, rád ho nahradím. Ideálně bez dalších investic, tj. do 700 000 Kč. 

Foto: Toyota

První možnost je Corolla TS s 2.0HSD, která by už měla důstojně zvládat i jízdu mimo město. Další pak zmíněná V60 D6, bylo by fajn mít zase možnost parkovat v modrých zónách. Taky nás zaujal Chrysler Pacifica PHEV, ale nevím, jak by to bylo se servisem auta, co se do EU nedováží a se spolehlivosti. A kvůli americkému motoru se nevejde se do limitu na parkovaní v zónách. Autíčkářská možnost by byla nahradit jedno auto dvěma-na popojížděni po Praze a do školky Hondu Insight, která by podobně jako Prius měla byt držák, nebo Prius, a za město Subaru Levorg. Co byste vybrali vy? 

Díky Michal 

Foto: Toyota

Ahoj Michale, 

Děkujeme za dotaz, byť na rovinu přiznávám, že jsem měl trochu problém pochopit, co vlastně hledáš a jak ti můžeme pomoct. Vyjmenoval jsi tu poměrně nesourodou skupinu aut a já přemýšlím, čeho se chytit. Máš tam full hybridy, PHEV, prostorné i méně prostorné kombíky, minivan či auto do města. Zcela upřímně, vážně poněkud tápu, čeho přesně se tam mám chytit. Přesto (anebo právě pro to) mě tvůj dotaz zaujal, pokusím se jej rozklíčovat a zkusím ti poradit. Začneme pěkně popořadě. 

Píšeš, že manželka by ráda přesedlala z full hybridu na PHEV. Docela by mě zajímala motivace k této změně. Jasně, PHEV na papíře vypadá jako ideální řešení, kde se spojí pohyb na elektřinu ve městě a bezproblémový dojezd, když potřebuje člověk vyrazit na dlouho cestu. Jenže papír snese všechno, jak se říká a realita bývá občas jiná. U PHEV velmi záleží, jak jej člověk bude využívat. Pokud máš možnost jej každou noc nabíjet a běžný denní nájezd po městě se vejde do omezeného dojezdu, pak říkám ano, PHEV by mohlo mít v tvém případě smysl. V opačném případě však dostaneš auto, které bude jezdit převážně na obyčejný spalovací motor a bude vozit nějaký ten metrák váhy v bateriích navíc. Což se logicky podepíše na spotřebě. Naproti tomu hybridní systém Toyoty je osvědčený a funkční všude. Sice nedokáže dosáhnout nulové spotřeby fosilního paliva, ale zato nabídne opravdu nízkou spotřebu prakticky v každém jízdním režimu. Pokud je motivací pro koupi PHEV parkování na modrých zónách, pak se obávám, že tato výhoda není dlouhodobě udržitelná a v nepříliš vzdálené budoucnosti skončí stejně, jako tomu bylo u full hybridu. Ostatně už na začátku letošního roku se na radě hlavního města vedla poměrně vášnivá debata na toto téma a hlasy pro ukončení této podpory PHEV stále sílí. 

Foto: Volvo

A teď již konečně ke konkrétním možnostem. Nová Toyota Corolla je povedené auto, tím spíš ve verzi s dvoulitrem. Skutečně zvládá důstojně jízdu mimo město (slabší 1.8 je pouze pro velmi klidné povahy), potěší přijatelnými provozními náklady i svými dynamickými schopnostmi. Corolla je jistě auto, které bychom mohli bez problémů doporučit. Ovšem trochu přemýšlím, proč měnit tři roky starou RAV4 právě za Corollu? To by ti musela vyloženě vadit vyšší světlá výška RAVky, jinak mi to nedává moc smysl. Prostorově budou obě auta podobná, jízdní dynamika též a samotný zážitek za volantem se také nebude příliš lišit. Jasně, Corolla bude trochu agilnější a hbitější, ale také to ani zdaleka není žádný sporťák nebo zásadně řidičsky přitažlivé auto. Když to hodně zjednoduším, místo vysoké hybridní Toyoty dostaneš totéž, jen v nižší verzi. 

Foto: Chrysler

Volvo V60 D6 minulé generace je zajímavý vůz, tím spíš svým PHEV pohonným ústrojím. Kombinace dieselu, kterému sedí dlouhé cesty a elektromotoru na poskakovaní městem se jeví ideální kompromis pro každodenní fungování. Tak proč, vyjma Mercedesu, nikdo jiný takové řešení nepoužívá? I Volvo již od něj upustilo. Osobně bych tipoval, že neustále vypínání a zapínání dieselu nedělá úplně nejlíp, ale to bych střílel od boku. Pravdou je, že plugin hybrid předchozí V60 je celkem ojedinělé auto, že jsem ani neměl možnost se s ním svézt, takže osobní zkušeností neposloužím. Diesel hybrid jsem si vyzkoušel pouze u zmíněného Mercedesu a tam mě osobně celý systém příliš nenadchnul. Znovu se pozastavím na možností výměny za RAV4, protože si nejsem jist, jestli dává smysl. Ano, ve Volvu dostaneš něco trochu odlišného, ale bude to lepší? Chrysler Pacifica PHEV je naproti tomu zcela jiný typ vozidla. Americký minivan se vším všudy. Šťastní majitelé si Pacificu velmi pochvalují, je to prostorné a chytře vymyšlené auto, dalo by se říct, že je to takový ten rodinný svatý grál. Ze servisu netřeba mít obavy, je u nás mnoho šikovných servisů, které si s takovým vozem poradí. Pokud bys potřeboval obrovské auto, do kterého naskládáš všechny rodinné propriety, pak by Chrysler byl jasnou volbou. Ale z tvého dotazu to spíš vypadá, že naopak tolik životního prostoru na kolech již nepotřebuješ, že? 

Foto: Toyota

Verze číslo tři se mi líbí asi nejvíc. Na městské popojíždění pořídit něco skladnějšího a zároveň nechat něco většího na delší cesty. Koketuješ s myšlenkou nákupu městského hybridu (raději ber Prius než Insight) a cestovního kombi. Což už dává větší smysl. Hybrid je do města jako dělaný a středně velký kombík jej může vhodně doplňovat. Říkáš, že se ti zamlouvá Subaru Levorg, což chápu. Je to jízdně velmi příjemné kombi, tak nějak akorát výkonné (musíš však najít variantu s přeplňovanou 1.6, atmosférický dvoulitr, který přišel loni je dost líný), poměrně pohodlné a rozumně prostorné. Není to žádný závoďák, ani Impreza STI s kufrem, ale jezdí to opravdu mile. Vyplatí se to však vyměnit za relativně novou RAV4? Sám nevím. Jak tedy zní naše finální rada? Dobře to promysli. Máš relativně nové auto, se kterým jsi spokojený, jak sám říkáš. Přesto přemýšlíš o změně, v podstatě jen kvůli tomu, že ti nevyhovuje princip SUV. Ok, nic proti tomu. Jen si nejsem jist, jestli by sis nějak výrazně polepšil, kdybys zvolil nějakou z tebou preferovaných variant. Asi bych se vykašlal na variantu PHEV, tím spíš, pokud bys to bral kvůli parkování v Praze. To nemá moc smysl. Osobně bych šel asi do té poslední varianty. Jedno auto do města (nepřemýšlel jsi o ojetém elektromobilu, pokud je pro tebe důležité parkovaní?) a jedno na delší cesty. Levorg zní dobře, ale možná bych se zamyslel, jestli se nevyplatí podržet si ještě chvilku Toyotu a jen k ní přikoupit ono městské postrkovadlo. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MB
MBMB
13. května 2020, 02:47
3

Prius/Insight je podle mě v pozici druhého auta na popojíždění po městě zbytečně velký. Děti se dají do školky v autosedačce odvézt i například v Yarisu.

reagovat
ma
martinw
13. května 2020, 07:01
5

Nepochopil jsem RAV4 vymenit za Corollu a nebo ten napad s PHEV mit nizsi provozni naklady za cenu dalsich penez ktery se vrazi 'do aut' no nevim... Free modre zony pro PHEV stejne dele nez 2 roky nevydrzi - skodovka uz chysta Enyaq ve velkych objemech. Jestli ravka nejezdi na dalnici dustojne tak si ji nechte dukladne odhlucnit, to je asi nejlevnejsi reseni :)

reagovat
Sedrik
13. května 2020, 08:50
1

Limit 700?

Do města - https://www.sauto.cz/osobni/detail/volkswagen/up/18632124?goFrom=list
Má to 4 dveře, 2 děti se tam vejdou a parkovat v modrých budeš moci určitě po celou dobu vlastnictví vozu (tj. oba dva roky)

Na dálky - https://www.sauto.cz/osobni/detail/audi/s4/18682534?goFrom=list
Atmosféra, V8, quattro, kombi. Trochu starší, ale co by člověk neudělal pro zábavu za volantem, že?

Mic drop :)

reagovat
ma
martinw
13. května 2020, 09:03
1

VW Up vyváží provozní naklady toho Audi S4 :D

krab
13. května 2020, 09:11
0

Stejně to je takovej dotaz jak z časopisu fdrive nebo jak se jmenují ti odborníci na elektroauta. Jak se tu píše nahoře - taky nevím pořádně co je to to "fjůů" :-D

Autíčkářskej výběr do 700 bych viděl aktuálně takhle :-D
1. Jak píšeš, ten Up, ale vzal bych benzinovej. Jezdil jsem s ním už asi 2x v rámci nějaké zápůjčky a funguje to výborně. Litr má docela chuť k životu, spotřebu minimální a dokonce i robotická převodovka funguje uspokojivě. To, že benzinovou variantu přestali dělat a nahradili předraženým elektrem je fakt důkaz degenerace naší společnosti. Kupovat mini auta nebo kompakty na elektriku za cenu 400 + anebo 600 + když jsou nová je podle mě fakt zhovadilost. A kvůli modrým zónám už vůbec... to místo je pak levnější si přeci zaplatit než řešit za statísíce kvůli tomu auto. A to myslím tentokrát doopravdy, většinou schválně přeháním...

2. Pro zasmání :-D Od Eduarda z Mostu Jagoš S-Type R za 200 ... krásný, zajímavý auto, rodina se vejde, automat od Mercedesu nabídne pohodlí a osmiválec s kompresorem potěší (když to bude fungovat, bude to za ty prachy pecka) https://auto.bazos.cz/inzerat/119706420/jaguar-str-s-type-r-42-v8-kompresor.php

Jo, ptejte se Kraba, ten vám poradí.

PS: ojetý Audi S4 Quattro Avant taky nezní jako blbá volba :)

Sedrik
13. května 2020, 09:18
0

Hehe - já to vykopnul pro zasmání. Ten dotaz je složitý a myslím, že ani autor neví, co přesně chce (což není kritika - v takové situaci jsem byl mockrát a mockrát ještě budu. U aut je to IMHO normální).

Ale reálně - asi bych přemýšlel podobně - k RAVce bych koupil něco malého do města (u mě by asi zvítězila starší Fiesta s litrovým 3hrnkem - to auto se mi děsně líbí). A až by byly zase nějaký korunky, tak bych prodal SUV a koupil kombi, pokud bych je potřeboval. A kdyby mělo být hlavně pohodlný, tak bych se koukal Volvo, M-B.

Ha
Habakukk
13. května 2020, 09:26
0

No pokud chce rodinná kočár být in tak jedině SUV když se ptá a autíčkáři tak jedině motor od Jaguáru https://www.sauto.cz/osobni/detail/land-rover/range-rover/18471669?goFrom=list

krab
13. května 2020, 09:48
0

Přesně, pro zasmání. To, že většina z nás taky neví, co by chtěla a snílkujeme u inzercí, to už je normální autíčkářův kolorit :-D
Škoda, že v redakci nemají dotaz na téma : Chtěl bych poprvé v životě velké kupé s dvanáctiválcem, v "kapse" mám tak maximálně 300 tisíc, banka mi však s radostí půjčí. Mám si jít pro svůj vysněný Aston Martin? :-D

Pořád chodí takový na mě už moc praktický dotazy....

Viola Procházková
13. května 2020, 10:04
1

To proto, že o podobných chujovinách se člověk nerozhoduje rozumem, a tudíž nepotřebuje rozumnou radu :)

Sedrik
13. května 2020, 10:31
0

Ale tak povzbuzení vždycky potěší: jdi do toho! Aston za 500tisíc zní jako super koupě a uservisuješ to i doma!

beastar
13. května 2020, 13:02
1

Ta S4 mi přijde k tomu UPu jako logická volba. Ta V8 má dobrou spotřebu dokázal sem s tím i za 12 když jezdíš EKO. Možná by mohli Upa vyměnit za Audi S1 to je taky solidní povoz. Trochu se zapomnělo na nejlepší rodinné auto. Za 700 jde koupit snadno. Servis není potřeba protože se to NIKDY nerozbíjí. Je to prémie prostorný, co víc chtít. A ten kufr hmm hmm to je na šest kočárků a jednu rakev. Sousedi se poserou závistí. V servisu budou blednout, protože přijdou o kšeft a manželka si bude broukat až vodšlápne těch 580 koní v automatu bouchne jí to za zadkem, tak zažije to co možná ještě nikdy nezažila:)

Tak šťastnou ručku při výběru

Sedrik
13. května 2020, 13:59
0

Hehe - dobrý volba :)
Tenhle konkrétní kousek byl (aspoň podle rozdílného laku na blatníku a dveřích) "lehce ťuklej"? :)

MB
MBMB
13. května 2020, 14:14
0

e-Up mě taky napadl. Nicméně zrovna ten odkazovaný kousek se podle mě moc nevyplatí za tuhle cenu kupovat, když předváděcí Citigo-e už s tou mnohem větší baterií se dá koupit za cca 450 tisíc (nové 500 tisíc). Komu dojezd té původní verze bezpečně stačí, může trochu ušetřit, ale o to méně za něj dostane při opětovném prodeji.

Obecně ale ojetý elektromobil už může dávat i ekonomický smysl, protože se zmenšuje ten absolutní odstup od spalovacího ekvivalentu. S e-Upem bude člověk v městském provozu oproti benzínovému Upu šetřit cca 1,5 Kč/km jen na palivu. Do toho v součtu nějaké tisíce za parkování, dost možná ušetřené peníze za servis a začíná se to dost přibližovat. Samozřejmě záleží, jaký by měl člověk roční nájezd. Nicméně nějaký příplatek je akceptovatelný, protože člověk dostane lepší auto - svižnější, tišší, s "automatem" v ceně a obecně slušnou výbavou. A to parkování není jen o penězích, ale i o tom pohodlí, že to člověk vůbec nemusí řešit.

Ha
Habakukk
13. května 2020, 09:08
4

Vymýšliš prasečiny a nech si co máš ono to stačí. Rač 700t Kč rozumně investuj než je vyhodit za auto.

reagovat
beastar
13. května 2020, 12:43
2

Tak nějak nevím jaký přínos by takový řešení na který se ptá mělo mít.

Ha
Habakukk
13. května 2020, 12:50
1

Já vidím jediný, že současné auto už je okoukané a prostě "chtějí" nové.

beastar
13. května 2020, 12:55
2

Tak asi nějak. Potom nemá cenu se ptát a chce to jít za štěstím ... :D

ro
rock
13. května 2020, 13:27
0

Podle mne tazatel vysloveně hledá možnost parkování v modré zóně, o kteroužto přišel, když z výjimek vyhodili fullhybridy. Nechť si koupí třeba to Volvo a za 1-2-3 roky, až tu výhodu zruší, ho pošle do světa stejně jako teď tu Toyotu.

Mne jenom zaujala ta suma 700 t. Možná to má vymazlený, s ještě nesundanýma krycíma foliema z displejů a čtyřciferným nájezdem. Ale pokud ne, tak je to docela optimistický. V Ostravě stojí hned trojice RAVek 2.5 HSD 2018 s nájezdem 10-20 tkm po 619 000 a našly by se i další podobné.

reagovat
ma
martinw
13. května 2020, 13:58
0

No těch zajímavých kousků bude v inzerci víc, lidi přišli o práci.

Ha
Habakukk
13. května 2020, 14:57
0

To je teprv začátek, počkej až se začnou vracet z OČR.

Ju
Junior
14. května 2020, 18:51
0

a co se stane?

Ha
Habakukk
17. května 2020, 07:37
0

No to je přeci jasné ekonomický růst a Bude Líp.

Pochtli
13. května 2020, 18:11
0

Marně přemýšlím, proč si to vlastně kupovali? Že by jen kvůli parkování v modrých zónách zadara (= bizarní podpora zazobaných)?
K té RAVce bych akorát sehnal lehce jetý elektrokrám jako třeba i3 a víc bych neřešil.

reagovat
whitenight
14. května 2020, 08:11
1

Za mě je blbost se toho auta zbavovat, zvlášť když prodeje teď vypadaj tak, jak vypadaj. To bych radši přikoupil něco ojetýho jen na elektriku.

reagovat
Peppan
15. května 2020, 19:20
0

Ten Levorg je dobra volba, ale pokud jste meli hybrid i kvuli dobre spotrebe, tak zde pozor.. a navic pokud se rad svezete a ze ten podvozek Levorgu snese opravdu hodne , tak v tom budete stale za 9+L/100km.

reagovat
Lukáš Naske
27. května 2020, 14:02
0

Já jen chci poděkovat tazateli - vypadá to, že se mu moje recenze Volva V60 D6 líbila :)

reagovat
beastar
27. května 2020, 14:11
2

Taky byla dobra a asi jedina nejen tady na podobny vozik kterou jsem docetl. Ono je vzdy fajn kdyz se na to koukne strizlive uzivatel. Nez novinar co to ma tyden.



Poslední komentáře