načítám data...

Poradna: Vybíráme rodinné auto za tři čtvrtě milionu

11. září 2023, 12:55 Daniel Borský Ptejte se

Na rozumné rodinné auto je třeba vyšší suma. Poradíme s výběrem v rozpočtu do 750 tisíc?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Zdravím celou redakci,

Rád bych se na vás obrátil s dotazem, protože už začínám být lehce zoufalý s výběrem nového auta. Už téměř dva měsíce sedím v nabídkách a pořád nevím, co by. Abych vás uvedl do situace, tak zhruba nějak takto vypadá aktuální stav. Doposud jsem k pracovním cestám používal naše soukromé auto (Astra K combi 1.6 CDTi), avšak na jaře jsem dostal v práci po letech konečně služební vůz. Původně jsem si říkal, že Astru nechám doma jako čistě rodinné auto, protože služební nemohu využívat na soukromo (resp. mohu, ale nevyplatí se mi to finančně), takže abychom měli něco na výlety s rodinou, cesty na dovolenou a podobné aktivity. Zároveň bych tím vyřešil každodenní mobilitu své ženy, která by auto využila přes týden, v rámci svých cest. Tato původní myšlenka však naráží na dva problémy. Za prvé, Astra má najeto téměř 200 tisíc km a začíná se do ní investovat více, než by se mi líbilo. Hádám, že městský provoz, který Opel teď bude čekat na každodenní bázi, nebude pro takový vůz zrovna to pravé ořechové. Za druhé, povedlo se nám před pár týdny koupit vysněnou chatu, která má jednu nevýhodu. Rozbitou příjezdovou cestu, která je běžným autem jen velmi obtížně sjízdná, Spousta kamení, díry, no prostě bída.

Foto: autickar.cz

Abych to zkrátil, hledám tedy zbrusu nové auto (ne ojeté), cenově tak do tři čtvrtě milionu, které zvládne běžné každodenní cesty po městě (takže nejspíš benzin/hybrid) a zároveň bude mít o něco vyšší světlou výšku, díky které bych se nemusel obávat o životnost karosářských dílů či stavu podvozku při cestách na chatu. Máme dvě malé děti (3. a 1. třída), takže potřebuju, aby se tam nějak poskládaly věci lyže, kola, paddleboardy prostě taková ta klasika. Kočárek už naštěstí vozit nebudeme. Je mi celkem jedno, zda-li to bude zvýšený kombík nebo SUV, na typu karoserie nesejde, pokud bude dostatečně prostorná. Stejně tak nevyžaduju ani pohon všech kol, který není potřeba. Příjezdová cesta na chatu je sice rozbitá, ale víceméně po rovině, takže sjízdná bude i v zimě. Rozhodně bych chtěl automat. Když jsem vybíral auto naposledy, před těmi šesti lety, zdálo se, že možnosti jsou široké a rozpočet víc než dostatečný. Tentokrát si přijdu bezradně a vůbec netuším kam směřovat svůj zrak. Dokážete mi poradit?

Váš čtenář Michal

Foto: autickar.cz

Ahoj Michale,

Děkujeme za dotaz, poradit určitě dokážeme. Musím přiznat, že se do tvé situace dokážu docela vcítit, sám mám naftový kombík, který využívám v současné situaci z 95 % procent na cesty po městě. Když si pokaždé představím těch 13 km v ranní špičce a 13 km v odpolední, tak je mi toho auta až trochu líto. To není ten účel, ke kterému bylo postaveno. Ale zpět k tvému problému.

Máš pravdu, nabídka jednotlivých modelů skutečně mírně prořídla a cena se zvedla, takže nákup je dnes o něco složitější. To však neznamená, že by nešlo něco vybrat, to vůbec ne. Dokonce bych řekl, že požadavky na vyšší světlou výšku a automat jdou přesně naproti dnešním trendům. Stejně jako myšlenka na hybridní pohon. Pojďme se tedy porozhlédnout po tom, co trh dnes nabízí.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Musím říct, že dříve bych se, po přečtení těchto požadavků, asi jako první podíval do střední třídy a zkusil najít nějaký ten zvýšený kombík. To však dnes není tak jednoduché a víceméně jediná značka, která má v tomto ohledu co nabídnout, je Subaru se svým Outbackem. To je mimochodem naprosto skvělé auto, bohužel cenově začíná na rovném milionu. Zbývají tak dvě možnosti. První je sejít o třídu níž a vybírat tam. V podstatě tam jsou dvě možnosti, které pasují do tvých požadavků. Subaru XV, které však není kombi a patrně bys mohl mít problém s vnitřním prostorem. Druhou variantou může být Ford Focus Combi Active. Tento mírně přizvednutý kombík nabízí poměrně zajímavý poměr ceny a užitné hodnoty. Jedná o velké a velmi dobře jezdící auto, které se dá sehnat okolo 700 tisíc korun. Pokud překousneš fakt, že největší motor ve Focusu je litrový tříválec, což by primárně do města vadit nemuselo, navíc jeho 155 koní a mildhybridní výpomoc jsou znát, pak se jedná o nabídku, která by rozhodně stála za úvahu. Jinak budeš muset směřovat mezi SUV a crossovery.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Tam už je samozřejmě výběr výrazně větší, přeci jen je to aktuálně nejžádanější automobilová kategorie. Vypisovat jednotlivé modely by zbytečné a velmi zdlouhavé, opravdu jich je hodně. Zkusím vytáhnout je ty, které by se mohly co nejvíc přiblížit tvým potřebám. Jako první mě napadá Toyota Corolla Cross. Letošní novinka největšího světového výrobce se opravdu povedla. Pěkně jezdi, je dostatečně prostorná a hybridní jednotky nové generace jsou až nepochopitelně efektivní. Reálně se s tím dá jezdit někde okolo 4,5 litrů. Oříškem může být cena, ale když nahlédneš do akčního ceníku, měl by ses v nějakých nižších výbavách do rozpočtu vejít.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Rozhodně bych také neopomněl stálici na poli SUV, Ford Kuga. Ta se v aktuální generaci těší velké popularitě a rozhodně má proč. Funguje velmi dobře, je prostorná a sežene se za rozumné peníze. 750 tisíc by mělo stačit i na silný hybrid, který má téměř dvě stovky koní. Na horní hranici rozpočtu pravděpodobně seženeš i Cupru Formentor, což pro mě bylo velké překvapení loňského roku. Akorát tady bys asi musel dobře měřit, jestli prostorově pokryje všechny tvé potřeby. A minout bys taky neměl korejské sourozence, Hyundai Tucson a Kiu Sportage. Oba dva se řadí mezi nejpovedenější zástupce kompaktních SUV, nabízejí všechny druhy pohonu, dost místa uvnitř, nadprůměrně zpracovaný interiér a stále vcelku rozumnou cenovku. Akorát u obou dvou musí člověk překousnout vnější design, který je velmi avantgardní a rozhodně není pro každého. Toť asi stručný přehled toho, kam bych osobně s těmito požadavky koukal. Přeju šťastnou ruku při výběru, ať ti nové auto dělá jen samou radost.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře