logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Ptejte se

Ptejte se: Rodinné auto s duší?

Někdo se s příchodem rodiny vzdá všeho zábavného a jde si koupit minivan. Jiní chtějí, aby jejich vůz rodinu doplňoval a ne jí jen sloužil. Jak to zkombinovat s praktickými požadavky?

Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací.

Milý Vojta,

nebudem tu krúžiť ako mladý indián okolo ohňa a začnem priamo. Už istú dobu hľadám auto, presnejšie rodinné auto. Čiže priestorovo dostatočne veľké pre 3-člennú rodinu s malým prírastkom. Taktiež spoľahlivé, čo najmenej nákladné na servisné úkony (v rámci možností) a s priaznivou spotrebou, ktorá by sa mohla držať pod tých 10/100. V tomto smere som sa po mnohých pátraniach a zisteniach preklopil z pozície "diesel seeker"  na benzín najmä pre spoľahlivosť a nenáročnosť jednotlivých komponentov. Keďže s tým vozidlom budeme ako rodina cestovať aj na dlhšie vzdialenosti, malo by byť aj pohodlné. Nakoniec ako bonus cenový limit do 80 000 Kč.

Po prečítaní niekoľkých tvojích príspevkov a odporúčaní som sa teda rozhodol ti napísať a poprosiť o pomoc pri hľadaní čo najvhodnejšieho auta k daným kritériám. Ako laik si však na začiatok netrúfam navrhnúť konkrétne typy aút.

Som si vedomý, že ti píšu mraky ľudí a tak bude tvoja odpoveď príjemným prekvapením.

Za odpoveď a rady vopred ďakujem.

Thomiqe

Duše automobilu. Věčné téma všech bláznů do aut, kteří se snaží nějak vyjádřit to, proč je přitahují určité, obvykle nepraktické a nerozumné stroje, a proč si naopak nechtějí koupit dopravní prostředky rozumné, praktické a veskrze užitečné. U aut, jako je zoufale nepraktická ale jízdně božská MX-5, případně charakterní, ale nevyzpytatelné italské stroje, je to jasné. Duše se skrývá kdesi v oné nedokonalosti, odmítání dělat kompromis a naopak jednostrannému důrazu na nějakou, obvykle z praktického hlediska nepříliš podstatnou vlastnost. Tedy, auto je třeba krásné, skvěle zní a při tvrdém zacházení skvěle jede, ale je věčne rozbité a po měste zoufale nepohodlné.

univerzální rady jsou skvělé. chybí jim ale charakter a na duši můžete zapomenout

Co ale dělat, když se požadavek na "auto s duší" mísí s požadavky racionálnějšími, jako je potřeba vnitřního prostoru pro rodinu, spolehlivosti, která rodinu uchrání před neplánovanými pěšími výlety, a spotřeby, která jí nepřivede k bankrotu.

Když jsme o tom debatovali s redakčními kolegy, padaly nejrůznější nápady. Jako první samozřejmě hned z několikerých úst zazněla typická "univerzální rada". Mondeo 2001+, tedy "hranatá" generace. V liftbacku nebo kombíku (lepší, má více váhy na zadku), s benzínovým motorem, pravděpodobně dvoulitrovým. Je pohodlné, je prostorné, skvěle jezdí, dobře vypadá. Možná má i charakter. Ale duši? Možná až trochu zestárne. Dnes je příliš "univerzální". Příliš obyčejné, praktické a rozumné.

 

Potom přišla na řadu auta z opačného konce spektra. Kdosi zmínil slůvko Lancia, ale byl promptně umlčen. Na přetřes přišla Alfa Romeo 156 Sportwagon se šestiválcem Busso. Každý petrolhead by měl mít alespoň jednou v životě Alfu, a teď máme dost možná poslední příležitost mít jí za rozumné peníze s jedním z nejcharakternějších motorů, které kdy tahle značka stvořila. Ano, spolehlivost trochu pokulhává a místa uvnitř také není moc. Ale zvuk vytočeného Bussa cestou do práce může určitě zlepšit den.

saabovitost, nebo jen vectrovitost? zatím nevíme

Saab  9-5 Aero si vysloužil čestnou zmínku, ale protože nikdo z nás dosud nenašel onu bájnou "saabovitost", ozvalo se brzy slůvko "Vectra" a celá myšlenka byla odložena na chvíli, kdy konečně zjistíme, jak to s tím Saabem vlastně je.

Jaguar X-type. Může být Mondeo, co šlo na maškarní za kočku, auto s duší? A dá se někde rozumně servisovat ta polovina auta, která není Ford? Víc otázek než odpovědí.

Volvo. Mají Volva duši? Jestli ano, je to duše skandinávského důchodce. Chce to něco mladistvějšího.

Lexus IS. Skvělá volba, ale kde to vzít v kombíku? Nejsou. A cpát kočárek do sedanu? Asi ne.

Mitsubishi Galant. Předek vypadá trochu jako Mustang. Je to levné a technicky zajímavé. Ale nikdo jsme tím nejeli, takže odkládáme k ostatním.

staré piáno bylo příkladem praktického auta s duší

Mercedesy. Stará Piána byla zářivým příkladem toho, že i úsporné a spolehlivé auto může mít duši. Platí to i o Mercedesu, který by dnes byl rozumnou volbou za 80 tisíc korun? Slavná W124 už stárne a hnije a předminulé "éčko", generace W210, nemá zdaleka tak skvělou pověst co do spolehlivosti. Ale možná… jen kdyby to auto nebylo tak ošklivé.

Že by hatchback? Za 80 tisíc se dá koupit krásný Focus ST170. Velikost by pro rodinu mohla stačit. A jezdit bude fantasticky. Jenomže… není moc malý?

Nakonec zůstalo asi jediné auto, na kterém se shodl každý. BMW E46 Touring, s tím nejsilnějším benzínovým šestiválcem, jaký se vejde do rozpočtu. Je řidičsky skvělé. Výborně vypadá. Má dlouhý rodokmen. Je to ukázka auta, jaké "už se dnes nedělá" (ať už to znamená cokoliv), což je jedna z typických vlastností "aut s duší". A přitom je pořád dostatečně prostorné a praktické, dostatečně úsporné a dostatečně spolehlivé na to, aby s ním nebyl problém žít každý den.

Nebo naše čtenáře napadne něco lepšího?

Máte nějaký dotaz, který si zaslouží být zodpovězen? Pište na bobash440@gmail.com!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Woyta
2. 12. 2014, 19:59

Impreza kombi? Pripadne Legacy ci Forester. Pernamentni 4x4. Kdyz se koupi s LPG tak i relativne usporna. :)

0 reagovat
Bambus
2. 12. 2014, 20:16

E46 je jasná volba, a jako BMW fanda ji nikomu rozmlouvat nebudu. Pokud bych měl navrhnou alternativu, tak doporučím Lagunu druhé gerenrace ve verzi kombi. Ne nezbláznil jsem se a ano vím, je to auto s asi nejhorší pověstí za poslední dekády. Sám jsem ale jednu v roli rodinného dopravníku provozoval taky a až na nešťastnou volbu motoru (2.2 DCi) to bylo nejpohodlnější a pro rodinu nejdomyšlenější auto, jaké jsem měl. Předchůdcem Lagu byla E36 v sedanu jejím nástupcem E90 v sedanu (obě 2.0 benzín). Aktuálně mám Lagunu třetí generace a ta co se pohodlí nesahá druhé ani po kotníky. Když se člověk vyhne problémovým motorizacím (ropáky nebo přímovstřikový 2.0 IDE), tak se zejména u verzí po faceliftu jedná o bezkonkurenční poměr, ceny výbavy a bezpečnosti. Třeba něco takového: http://www.sauto.cz/osobni/detail/renault/laguna/15870909?goFrom=list
Dalším pozitivem je nulový zájem zlodějů, nízká cena pojištění a ještě jsem dvojkovou Lagunu neviděl rezavou, což se bohužel o E46 říci nedá. Při přepravě prcků se hodí třeba roletky v zadních dveřích, od řidiče ovládaná dětská pojistka, která neblokuje jen okna ale i otevírání dveří. Odolné čalounění a ISOfix v základní výbavě.

0
Honza
3. 12. 2014, 10:39

Další možnost levného rodinného korábu s důrazem na pohodlí je Citroën C5, první generace v benzínu je k sehnání za zajímavé částky. Zábava za volantem... no, mě kormidlování celkem baví :-)

0 reagovat
bucek
2. 12. 2014, 20:54

mam jenom 9000 2,3 lpt v automatu takze asi nic

0 reagovat
PeTr
2. 12. 2014, 21:13

mam v garazi uz 4 roky 156 SW 2,5 V6, uz nescetnekrat sem se ji chtel zbavit, ale pak sem do ni sedl a po projete nadrzi sem myslenku na jeji vymenu vypudil z hlavy :-)
Pro rodinu je to ale male, co si budem rikat, kufr neni z nejvetsich. Na bezne denni jezdeni 90 km do prace a zpet pouzivam jednickovou lagunu dti a dvojkovou nelze nic nez doporucit. Najel sem par tisic po evrope s kamaradovou 2001 1,9 dCi a absolutne bez problemu, neuveritelne pohodlne, velky kufr, spousta mista vzadu.
Ale tezko tam hledat nejakou dusi, tu ma u me jednoznacne a bez vyhrad 156 s Bussem

0 reagovat
RomusCZ
2. 12. 2014, 21:50

Sice mám taky 156 SW 2.5 V6, ale bez váhání bych šel raději do E46... Má to ale jeden sakra velkej háček -> E46 bude o hooodně dražší než 156 ve stejným stavu/ročníku. Tzn. za prachy, za který koupím E46, tak koupím Alfu s Bussem + udělám rozvody, vyměním všechny provozní náplně, udělám přední nápravu a ještě mi možná něco zbude na blbosti ;o) Vím to, protože stejný dilema sem řešil loni... Nevýhoda 2.5 Bussa je že na běžný ježdění je moc rychlá a na blbnutí zase pomalá. Navíc Vám Alfisti budou říkat že jste měli jít rovnou do GTA a byť budete vědět že je to totální blbost, tak stejně budete pořád koukat na autoscout a mobile.de jestli se neobjeví modrej GTA sedan do 7000 € :o)

0
BobAsh
2. 12. 2014, 21:57

Smyslem auta s Bussem na denní ježdění není to, aby bylo rychlý, ale aby člověk slyšel Busso. Já taky denně jezdím osmiválcem kvůli pocitu, že jedu osmiválcem, a ne kvůli tomu, že by to dávalo nějakej racionální smysl :)

0 reagovat
Snowman000
3. 12. 2014, 08:57

Po precitani dotazu sa mi v hlave dokola opakovala E46, kedze +/- rovnake naroky som mal na auto aj ja. A uz viac jak 3,5 roka mi jedna parkuje v garazi (325i preFL sedan). Spotrebovo sa do 10 da zmestit v pohode (pokial clovek nejazdi mesto stop/go, vtedy je to medzi 11-12) a taktiez nakladovo to nie je ziadne peklo. Obcas sa objavia starecke problemy (derave koleno sania za 10ojro) a ano bohuzial aj hrdza uz vykuka trosku, ale pri mojom odkladani 100€ na mesiac na servisne veci to vpohode staci :)

Chyba mi obcas trosku koni a kym sme dvaja tak je to na mna trochu velke (130i by bola ideal), chcelo by to aj svor, no prinasa mi neskutocnu radost hlavne ked to porovnam s niecim sucasnym...balzam na dusu :)

0 reagovat
Nedy
3. 12. 2014, 17:13

Trochu problém vidím v tom, že E46 za ty peníze bude nejspíš jen 320. Za daných okolností, jak píše RomusCZ, mi přijde z těch dvou lepší ta Alfa. Měl jsem sedan s 1,8 TS. Následně jsem měl zmíněné Mondeo. Je pravda, že Alfa má rozhodně větší charakter, ale i tak bych spíš doporučil to Mondeo... Další věc je, že 156 SW 2,5 je dost málo. Mondeo se bude o hooodně snadněji shánět a je tak o dost větší šance mít lepší kus. Nehledě na to, že Ford bude mít pravděpodobněji o dost menší náklady na servis. V dané cenové kategorii mi Mondeo dle zadání přijde jako nejlepší volba...

0
BobAsh
3. 12. 2014, 21:00

Mondeo je super, sám jsem ho měl a koupil bych si ho znovu, jen s jiným motorem (měl jsem 2.0 TDCI automat). Ale není to zrovna "auto s duší". Je to vážně super dopravní spotřebič, ale nikoliv objekt petrolheadské vášně.

A rozhodování mezi 156 Busso a E46 by bylo na jednu stranu těžké, na stranu druhou, pro BMW hraje spolehlivost a RWD.

0 reagovat
riprex
3. 12. 2014, 23:22

Rozhodně bych se rozhodoval mezi 156 a E46. Ač mám Alfy rád, z důvodu zábavnosti bych šel spíš do BMW, už jen proto, že další Alfu k těm co mám nepotřebuju :). Nicméně ono pokud na ní finančně nebude, tak 156 s Bussem špatná volba nebude, pokud nejde o tu praktickou stránku. Tříčlenná rodina se do ní naskládá v pohodě, ale je to prostě spíš malé auto. Pokud to bude udržovaný kus, bude i spolehlivá, co se motoru týče - Busso je hodně bytelný motor a v Alfách asi ten nejspolehlivější. Bohužel, 2.5 24V moc nejede, ale o to víc žere. Dynamika je taková normální a oproti staré 3.0 12V, která má papírově kilowattů skoro stejně jsem byl zklamaný. 156 navíc sama o sobě není zrovna kvalitní auto a je zodpovědná za současnou pověst značky. Navíc najít nezrezlou je taky občas dost problém. Kdyby to nutně nemusel být kombík, tak bych hned řekl 166 3.0 V6. Je to o dost lepší auto a navíc i citelně líp pojede, za stejnou spotřebu. Navíc je to narozdíl od 156 auto poctivě zkonstruované a nerozsype se.

0 reagovat
Ronoath
4. 12. 2014, 11:17

Asi budu za blázna, ale jestli to má být pohodlné, za 80t, a rozumně servisovatelné pro rodinu, vychází mi z toho to, co mám v garáži já - Citroen Berlingo první generace po faceliftu. Motor 1.6 16v je úsporný (přes osm jsem se nedostal) a díky 80kW a vcelku krátkým převodům mnohonásobně překračuje možnosti nabízené podvozkem. Ten má zase obrovskou výhodu v pohodlí, neboť na našich okreskách se jen tak pohupuje. Technika je léty prověřená a Berlingo je určitě jeden z nejspolehlivějších Citroenů těch let. Navíc karoserie nabízí nejen velký prostor, ale také se dá dobře využít (to prostě všude neplatí)

Jasně, není to vůz pro petrolheady, ale nabízené kusy se dají přehrabovat vidlemi (tedy velký výběr mezi ojetinami), je spolehlivé a v zadání jsem nic o zábavě neslyšel:-)

A proč zatracovat Lanciu? Taková Lybra 1.6 SW by mohla být výborný nápad.

0 reagovat
Thomiqe
4. 12. 2014, 12:18

Ďakujem Vám všetkým za návrhy a nápady. To Mondeo som očakával a patrí do môjho užšieho výberu spoľahlivých rodinných áut a zaujal ma aj návrh E46. Osobne nepoznám nikoho Saab-skúseného, no to auto má čosi do seba a neraz som sa naň zapozeral, keď sa nejaké objavilo počas mojich ranných/večerných "MHD-tripov" :).
Čo do nákladov a priestoru, to však hraje do karát prave prvému spomínanému Mondeu, aj keď možno nepatrí medzi oku lahodiace chuťovky a posobí tak nejak všedne :). Ale každopádne mám čo zvažovať.
Ešte raz vďaka za pomocný krok k "novému" približovadlu ;).

0 reagovat
faust
4. 12. 2014, 14:49

Co treba starsi Fordy? Taunus, Granada, Scorpio, Sierra? V dobrym stavu je to presne co hledas a jako bonus budes mit rostouci hodnoutu.

0
BobAsh
4. 12. 2014, 16:19

Taunus a Granada jsou youngtimery, ne auta na denní ježdění. Sierra není ještě ani youngtimer, ale na denní ježdění je taky moc stará. Snad jedině poslední generace Scorpia.

BTW, nepíšu to proto, že bych staré Fordy neměl rád. Mám, a dokonce jsem je (kromě Scorpia) všechny vlastnil. Taunus byl na denní ježdění trochu hardcore už před 10 lety...

0
fauss
4. 12. 2014, 17:15

Proc delat kompromisy? :))

0
Trinom
12. 12. 2014, 18:35

Scorpio je OK, ale 99% z nich potřebuje neodkladně vstupní investici v hodnotě asi dvojnásobku ceny auta (což je ale vzhledem k jejich téměř nulové hodnotě furt přijatelný a do limitu by se ti vešly takhle oživený Scorpia 2 - 3). Jakmile se vychytá zanedbaná údržba, tak je na běžnou údržbu extrémně levný a nesravý. Jako bonus je to RWD a místa je v tom 3 prdele, v kombíku 4 :)

0 reagovat
Rampa
5. 12. 2014, 00:30

Accord... Galant byl doma a je to tak trochu "japonská alfa", jezdí a vypadá dobře, ale hnije to před očima a podvozek je po 250+tkm a 10 majitelích celkem drahá sranda.

0 reagovat
Subaru4ever
5. 12. 2014, 15:46

Legacy nebo Legacy Outback 1999-2003
2.5 ka s manuálem rozhodně není pomalá, jenom se v ní musí umět řadit, správně pohybovat pedálama, číst auto zadkem a prstama ... a pak umí řidiče nádherně odměnit. No a po instalaci nějakého značkového LPG za +/- 20000 Kč jsou náklady necelé 2 Kč na km ;-). Výhoda právě tohoto motoru je nezničitelnost a bezproblematický provoz na LPG. Navíc instalace LPG posune těžiště dozadu, což je jenom pozitivní :-)

0 reagovat
rainero
5. 12. 2014, 18:39

Čo takto MB W202 alebo W203?

0 reagovat
Thomiqe
17. 2. 2015, 17:32

MB S202 bola finálna voľba podľa, ktorej som hľadal ponuky, no nakoniec sa ku mne dostalo pre mňa a moju rodinu úplne skvelé autíčko :). A6 Allroad Quattro. Síce 14 ročné, ale s novším neproblemovým motorom takmer v cene akú som mal stanovenú, po výmene všetkého potrebného, čiže prakticky hotové auto :). Už s ním mám najazdených vyše 1300 km a som spokojný. ako so 4x4, tak aj so spotrebou, ktorú si po zaškolení držím okolo 9,5/100 a to jazdím aj veľa po meste. A ten priestor vo vnútri je nadmierru vyhovujúci.
Ešte raz vďaka za rady a nápady. Zisťoval som kvantá informácií, aby som si vybral to správne vozidlo a nakoniec si ono našlo mňa :D.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte