V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky. Máte nějakou vlastní? Pište na redakce@autickar.cz!
Ahoj chlapi!
Oblíbil jsem si náramně vaše čtení, auta mě baví, a ač se považuju za šetřílka a nemám nijak závratné ekonomické možnosti (pořád bydlím v podnájmu atd…), vrtá mi hlavou potřeba nějakého víkendového povozu k mé naftové Alfě 156. Právě jsem vyfakturoval nějaký extra cash a bylo by v mých možnostech za cenu jistého uskrovnění pořídit roadster Z4 s třílitrem za cenu těsně pod 200 000. Myslíte si, že by to mohla být smart choice z pohledu fun factoru a případného uchováni v garáži do budoucna jako možné investice? Já vím, že na to může existovat spousta pohledů a jedna pravda neexistuje, přesto by mě moc zajímal váš názor…. Výhled cen apod… Díky za pomoc. David
Ehm. Ergh. No, jak to jen… Nebudu chodit kolem horké kaše. Tvůj dotaz zní podobně, jako kdyby se někdo zeptal: Když se rozběhnu, přeskočím z jednoho okraje Macochy na druhý? Pořízení BMW Z4 pod 200 tisíc totiž není ani tak o smart choice (chytré volbě), jako spíš lucky choice (pořádném štěstí). A pokud ses již díval, kolik si majitelé za Z4 žádají, musí ti být jasné proč. Odolat pokušení z možností, které skýtá útrata náhlé nabytého obnosu, bývá občas těžké, obzvlášť když člověk přesně ví, co by si za ně pořídil. Je však třeba zachovat chladnou hlavu. Dvěstě tisíc korun je zhruba částka, za kterou se prodávají ty nejlevnější kusy Zetka. Tedy obecně ty nejstarší, nejobouranější pelechy s nejvíce ošizenou údržbou. Samozřejmě, občas se vyskytne anomálie, některý majitel se zblázní a prodá svůj vůz za cenu výkupu v bazaru, ale na to nemůžeme spoléhat.
Tvoje situace vypadá spíše tak, že hodláš utratit všechny své peníze za auto u holého cenového dna daného modelu, budeš se kvůli tomu dokonce muset uskromnit a ještě žádáš vrcholnou motorizaci. Tady vůbec nejde o to, zda se Z4 v budoucnu zhodnotí, ale jestli ti takové auto vůbec nějakou hodnotu poskytne. Pravděpodobnější je, že budeš mít v garáži zavřenou smutně stojící Z4 a o víkendech místo projížděk budeš lkát nad svým nuzným životem a počítat, kolik si ještě musíš odtrhnout od huby, abys smazal všechny položky ze seznamu nutných výdajů. BMW řady E85 jsou obecně spolehlivá auta, avšak nejstarší kusy už mají 14 let a navíc, jak bývá u ojetých bavoráků zvykem, si jej nekupují pouze osvícení motoristé s mimořádným smyslem pro péči a údržbu. Připravil bych se na vibrující brzdy, vůle na kardanu či poloosách, možné problémy se zatékáním a evergreenem budou komponenty podvozku, které na rozbitých českých cestách zkrátka trpí. Bolest v podobě praskajících pružin už bude mít takto stará Z4 pravděpodobně vyřešenou. Za to je velmi pravděpodobné, že levný třílitr nebo dva-pětka budou žrát olej. Stručně – utratit všechny peníze za nejlevnější auto daného modelu a ještě mít v plánu se kvůli tomu uskromňovat je hloupost. Pak je totiž úplně podružné, že Z4 bude rychlá i zábavná a ještě k tomu bude krásně kovově znít. Ani se zhodnocením bych to v blízké době neviděl nijak zázračně. Z4 ještě určitě půjde dolů a růst nad současnou hodnotu bych očekával až ve skutečně dlouhodobém horizontu.
Co tedy s tím? Vykašli se na Z4 a kup si jiné auto. Chceš zůstat u otevřených BMW? Sáhni po starší Z3 2.8. Ta se sice bude kroutit znatelně více než Z4, ale v rozpočtu už by mohl být k nalezení velmi dobře opečovávaný kus. 325Ci nebo 330Ci E46 se budou také shánět lépe. Anebo rovnou můžeš sejít o patro níž, oželet šestiválec a vybrat něco z triumvirátu MG TF, Toyota MR2, Mazda MX-5. A pokud jsi dobrodruh, můžeš zkusit štěstí s výběrem Mazdy RX-8 – do 200 tisíc se dá s rezervou vybrat krásné auto. Jen pozor na spptřebu PHM a oleje.









stirling
14. 7. 2016, 13:06RX8 mi teda ako rozumna volba nepride,MR2 je fajn volba, pripadne
stirling
14. 7. 2016, 13:07pripadne Saab cabrio
rowan
14. 7. 2016, 13:31Vážné doporučuješ, někomu kdo má zájem o sportovní roadster od BMW, Saab Cabrio? To nemyslíš vážně, že ne?
stirling
15. 7. 2016, 08:10V priamke,jasne v zakrutach to nebude ono ale urcite lepsia volba ako RX8
riprex
15. 7. 2016, 10:59Saab cabrio je mrdka a větší se mezi auty bude hledat blbě. Proti tomu RX8 je ve většině věcí dokonalá... až na tu spotřebu benzínu a nutnost občasné repase.
CerVus
15. 7. 2016, 10:59Tak pokud se koupí rx8 s motorem zralým na přestavbu nebo výměnu, tak výsledná cena i s cenou benzínu na 2 roky bude pořád nižší než ty nejlevnější Z4.
Nezn.uživatel
14. 7. 2016, 15:34Mně se Z4 vždycky líbila. To auto je podle mně krásný a neotřelý. Za kolik se dá koupit a v jakém bude potom stavu, to už je věc druhá. Chce to hledat.
Vrooom
14. 7. 2016, 17:49Investicni potencial ma tak jedine M Coupe. Z4 3.0 by si mohlo maximalne tak drzet cenu. Provoz extra drahy neni, plno dilu z E46, aut vyrobili hromady, takze z vrakace na to pripadne neco sezenes :-) ... Nejvetsi pruser muze byt porucha alektronickyho posilovace, ten stoji hromadu desitek tisic ... Z3 je pry vyrazne mene sofistikovany. Stara Z4 je dobry kompromis, mezi archaickou Z3 a vymeklou e89 Z4.
stirling
15. 7. 2016, 08:10tiez si myslim ze servis by mal byt v pohode, diely z E46 a E90 maju vela aftermarket moznosti
Liqid
14. 7. 2016, 18:32Za dvě kila bude Miata nejlepší volba, NC teď cenově dost klesly.
Andre
14. 7. 2016, 21:19A nebo MX-5 za 150 000 Kč a 50 000 Kč si nechat na servis atd.
Safa
14. 7. 2016, 21:44Liqid: Právě že zase tak moc ne. NC jsem kupoval vloni a podobné kousky, co jsou k mání dnes, si tu cenu stále docela drží. Jasně, dá se sehnat levnější kousek, ale buď je to fakt klika, nebo je tam nějaký háček...
Evlo
15. 7. 2016, 08:59No hlavne NC, to uz je fakt skoro jak Z4, NA a NB jsou jeste brutalni analog.
Evlo
15. 7. 2016, 08:58A jde nekde vubec jeste caterham pujcit v okoli Prahy? V dream-cars nemaj
M P
15. 7. 2016, 09:09http://www.fincall.cz/pujceni-vozidla-caterham/
http://www.caterham.cz/za-volantem-caterhamu/
Nezn.uživatel
15. 7. 2016, 12:37Přihoď ještě nějakou tu korunu a kup tu Z4. Miat už tu je dost a tohle je fakt pěkný auto a navíc přecijenom trošku prestižnější značka.
Sedrik
15. 7. 2016, 13:39Po téměř roce vlastnění BMW (e90) musím říct, že nejdůležitější pro mě by teď před rozhodováním bylo, jestli vím o servise, kde se o to auto budou umět postarat. Naštěstí jsem takový servis našel, ale díky jedné zkušenosti (kdy jsem auto dal jinam) jsem zjistil, jak specifický servis jednotlivých značek je. Když jsem servisoval Miatu, bylo celkem jedno kde. Nesetkal jsem se s tím, že by mi technik řekl: "to bude problém, protože na to je potřeba speciální nářadí". U BMW se toto stává (teda nestává - technik nic neřekne, ale pak zjistíš, že to udělal blbě).
Jinak servis BMW není tak drahý, jak se říká. Něco se dá dát aftermarket se stejnou kvalitou, u něčeho jsem dával originál (na servise a gumách nešetřím). Jsou na něm ale součástky, který drahý jsou - takže člověk skutečně ušetří tím, že koupí za víc pořádně servisovaný auto.
Rozhodně se ale přidávám s názorem - koupit auto za "všechny peníze" je blbost. I když jsem si přivezl auto ve velice dobrém stavuod člověka, o kterém vím, že se o auto dobře staral, nechal jsem vyměnit olej, auto zkontrolovat a našly se drobnosti, do kterých bylo nutné investovat (gumy, brzdy, naraženej elektron....). Rozhodně platí nechat si 10 procent pořizovací ceny na servis po koupi.
A k volbě auta - pročetl bych fóra co se týče známých závad - N52 je motor, kterej má dobrou pověst (pro: krásnej zvuk, moc se nekazí, proti: trošku vyšší spotřeba a někomu žere olej).
Tak držím palce při výběru
hb11
15. 7. 2016, 14:41V Z4 ze zacatku vyroby jsou motory M54, N52 se davala az po fl..
Sedrik
17. 7. 2016, 08:26Vím vím - ten neznám, tak jsem se vyjadřoval jen k tomu, který znám/mám :)
riderhenry
15. 7. 2016, 16:30Osobně bych považoval částku 200 000 Kč jako dost limitní i pro 330i E46 - díky své popularitě už stojí hezké kusy víc, než novější E90. Skoro jako by začaly i "obyčejné" benzínové třílitry kopírovat cenový vývoj M3 E46. Je to znatelné hlavně v Německu, jenže u nás zase není zrovna moc na výběr, obzvláště chce-li člověk třeba trochu hezčí auto, nedejbože má nějakou představu o výbavě...
Docela bych se podíval na Nissan 350Z, která sice za 200 000 Kč asi taky nebude pravděpodobně v perfektním stavu, ale šance by mohla být větší. Jinak bych souhlasil s RX-8. Přestože to asi nebude nikdy investice, tak to auto je tak strašně levné, že se dá do kupní ceny započítat i generálka motoru a pořád to vyjde stejně, jako u některých konkurentů. Spotřeba oleje a benzínu pak může být podružná - záleží na nájezdu. Při menším nájezdu může i taková blbost, jako dražší povinné ručení u velkoobjemových motorů (typicky právě 350Z) zvrátit rozdíl ve spotřebě na několik 1000 km. Mezi Z4 3.0i, 350Z a RX-8 bude rozdíl stejně v rámci jednotek litrů...
Nezn.uživatel
15. 7. 2016, 19:54350Z je dobrej tip. To neni spatny auto. Jeste ho tak sehnat v roadsteru a nema chybu.
franc
15. 7. 2016, 20:12debilnejsi "radu" jsem uz dlouho necetl
prej
nekupuj si spolehlivou sestivalcovou z4, sezere te na servisu - KUP SI RACI RX8
lol
Vavris Vavrisovic
15. 7. 2016, 20:33Tak to si přečtěte článek ještě jednou, protože nic takového se tam nepíše.
Komín
15. 7. 2016, 21:30To musi asi docela bolet tahle laska k bmw az za hrob ne? Jeste kdyz mas potize se ctenim
Debilnejsi komentar aby clovek pohledal.
franc
16. 7. 2016, 00:23aha
"Co tedy s tím? Vykašli se na Z4 a kup si jiné auto. Chceš zůstat u otevřených BMW? Sáhni po starší Z3 2.8. Ta se sice bude kroutit znatelně více než Z4, ale v rozpočtu už by mohl být k nalezení velmi dobře opečovávaný kus. 325Ci nebo 330Ci E46 se budou také shánět lépe. Anebo rovnou můžeš sejít o patro níž, oželet šestiválec a vybrat něco z triumvirátu MG TF, Toyota MR2, Mazda MX-5. A pokud jsi dobrodruh, můžeš zkusit štěstí s výběrem Mazdy RX-8 – do 200 tisíc se dá s rezervou vybrat krásné auto. Jen pozor na spptřebu PHM a oleje."
asi mam problem s chapanim slov v kontextu vety, ale pro me znamena VYKASLI SE NA Z4 A KUP SI... jenom jedinou vec
a na vyber krom bmw tu mame - mrdku, plevel, plevel, mrdku.. fakt rady k nezaplaceni.. kor jako auta k investici a zhodnoceni penez... btw. z3 souhlas, ale z4 ma urcite vetsi potencial na zhodnoceni v budoucnu, nez 330ci... ceny jeste mirne klesnou, ale nevidim to nijak drasticky
ke zhodnoceni 200k se da najit uplne jiny auto, ale to by chtelo zapnout mozek, sory
ad, bmw, mam je rad, ale vzdycky sem daval jako ciste ridicskymu nacini prednost jinejm lehcim a obratnejsim autum
Ča Snač Aj
16. 7. 2016, 07:34Takže co jste nám sdělil? Z4 je nej a ostatní jsou mrdky. Nepodložil jste své tvrzení jediným argumentem a oháníte se zhodnocením. Kdybyste článek četl jak tvrdíte, tak byste si všiml, že zhodnocení není hlavním kritériem a hlavně, že tazatel má na auto právě těch 200K a ne více. Je podle vás rozumné koupit ojeté auto a nemít na případné opravy? A není lepší RX-8, kterou za ty samé peníze dáte do pucu a můžete vesele jezdit? Zvlášť když to má být auto pro radost, takže majitel se další repase motoru jen tak nedočká.
Goldies
16. 7. 2016, 09:27Ja bych se rad zeptal jestli je MR2 (at uz jakakoliv generace) mrdka nebo plevel?
CerVus
16. 7. 2016, 10:52No, hlavně mu nejdou počty. Slušná z4 s 3l je minimálně 270k, plus nutný servis po nákupu je řekněme 10k. Jakákoli z4 pod 240k bude potřebovat větší investice. Takže se stejně vyšplhá o 60k nad limit. Jo zůstatková cena po pěti letech bude nejspíše jinde než ta rx8, jenže ta bude mít o třetinu menší pořizovací cenu, takže tolik neklesne, hlavně pokud po koupi bude následovat repase motoru a během užívání budou dodržovány pravidla pro wankel.
Tady je prostě problém v hledání auta mimo finanční možnosti. Za nějakých 170k by se měla dát sehnat faceliftovana 325i cabrio, což je podle mě lepší volba než archaická z3. C mx-5 je cenově nastejno s tou z4 i když její provoz a servis bude levnější, B mx-5 jsou vesměs rezavé kramy. Mr2 se nepovažuji soudit, mě přijde moc mala a má divný vzhled.
Goldies
16. 7. 2016, 13:39To jo, 3generace nesedi kazdymu, ja spis myslel 2generaci ktera vypada uzasne a jeji cena rozhodne neklesne, spis naopak. A verze s turbem tu Z4 si troufam tvrdit pojede jak v primce tak v zatackach... Ale je to plevel nebo mrdka no :-D
franc
16. 7. 2016, 21:20takze co jsem sdelil?
nez budes skolit o tom kdo neumi cist, precti si to znova
nikde nerikam, ze z4 je nej
ale urcite bych si z4 nebo hlavne z3 koupil radeji, nez jakekoliv ostatni vypsane...
jsou dva pozadavky FUNFACTOR plus uchovani jako INVESTICE
mg a rx8 je mrdka, ani jedno nijak zavratne nejede, oboje ma povest nespolehlivych aut=takovy auta zhodnoceni v budoucnu nemaj ruzovy.. viz jaguar... kolik by dnes stal dvanactivalcovy xj-s nebejt to takova mrdka.. rekl bych cca 7x tolik
navic auto, ktery te dokaze prekvapit opravou v radu hornich desetitisicu za vymrdanej motor, to je opravdu rada nad zlato pro cloveka s omezenym rozpoctem... je to duvod, proc jsou rx8 tak levny a tak bezcenny, nikdo to nechce a na par blaznu to v budoucnu opet nikdo chtit nebud
mr2 a mx5 je jak sraceka jsou to vzhledove naprosto nezajimavy auta=plevel, kterej muze na jakekoliv zhodnoceni zapomenout
abyste me nechapali spatne, ja tyhle auta neodsuzuju, mam je svym zpusobem rad, veci typu mr2cup sou mi sympaticky, navic ani neadoruju z4, zadnej vztah k ni nemam... pro me je z3 coupe kdyz uz zajimave auto, a jako investici bych ted poridil z3m coupe, ceny jsou zrovna na prudkym vzestupu
kdyz bych zustal u bmw, tak jako velmi dobrou investici dnes bych videl e24 635csi.. s trochou vic v kapse 3.0cs
dneska za 200k nic moc zajimavyho neni.. pred par lety byla honda s2000, lancia delta integrale, lancer evo etc.. jenomze tyhle auta z 200k za cca posledni 2-3roky poskocily na dvojnasobek
treba tadyta z4 mi prijde, ze zadny nutny investice v brzky dobe fakt potrebovat nebude
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=227232208&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&minCubicCapacity=2600&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=52&pageNumber=1
na podzim budou misto startovnich 7k e stat trilitrovy z4 pod sest.. navic rikal, ze ma k mani-tzn asi za lepsi, cenu nebo v ok stavu tu pod 200.. ja bych tu koupi z4 s 200k v kapse vubec spatne nevidel a pokud se mu libi, tak bych ji rozhodne nerozmlouval, protoze krom z3 tady z vasich ust zadna lepsi rada nezaznela
jinak btw. do 200k dnes dava smysl poridit klasickyho mini coopera.. ty na cene porostou, i kdyz je jich hodne, je to kult, je to krasny, otoci se za tim vic lidi nez za z4 nebo cimkoliv jinym vypsanym a fun factor maximalni
pokud nekdo potrebuje to auto pouzivat na denni jezdeni, tak prvni mini jcw se do 200k taky vejde, opet motokarovej funfactor tu je, to auto i porad dobre vypada a na hodnote uz taky spis poroste.. v poslednim roce jsem zaznamenal rust prvniho mini gp cca o tretinu.. ale tech bylo vyrobeno vsehovsudy jen 2000kusu
NoName
17. 7. 2016, 13:49Kolik si prosím najel kilometrů s RX-8 abys věděl, že je to totalní mrdka?
Děkuji za odpověd' "odborníku".