načítám data...

Auto ojetiny: Nákup luxusního sedanu za milion

28. ledna 2022, 08:12 Daniel Borský Ptejte se

Dá koupit luxusní limuzína s pořádným motorem za milion korun? Ano, ale bude to chtít pečlivý výběr

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: wheelsage.org

Ahoj do redakce,

Rád bych se na vás obrátil s dotazem do rubriky Ptejte se. Právě jsem ve fázi výběru nového (ojetého) auta a trochu tápu, kterým směrem se vydat. Rozhodl jsem se, že si konečně vyhodím z kopýtka a poprvé v životě si udělám radost a koupím si auto, které mě bude bavit. Chci auto, které mi bude dělat radost každý den, ať už pojedu do práce, či se jen tak projet. Rád bych, aby to mělo silný motor, pohodlný podvozek a bylo to velké. Možná jste již rozklíčovali tuto šifru. Ano, sháním luxusní sedan z té nejvyšší třídy, prostě takové to soukromé letadlo na kolech. Nemám žádné preference značky či modelu a proto se neumím rozhodnout a potřebuju poradit. Omezením jsou v zásadě peníze. Rád bych se vešel do milionu a preferuju spíš novější než starší auto. Spotřebu (rád bych benzín) či provozní náklady (jsem připraven na to, že mě servis může stát klidně 100 tisíc) neřeším, je to auto pro radost, najede tak maximálně do deseti tisíc ročně a nestojí mi na něm živobytí. Co byste mi poradili?

Čtenář Bob

Foto: wheelsage.org

Ahoj Bobe,

Děkujeme za zajímavý dotaz a zcela upřímně ti závidíme takové milé starosti. Vybírat si své vysněné auto je radost, tím spíš, pokud na to jsou rozumné finance, což v tvém případě nebude zřejmě problém. Těší mne také, že jsi patrně poučen co obnáší provoz luxusní ojetiny, a tudíž tušíš, co tě může potkat za nesnáze. Já si tak aspoň mohu ušetřit obvyklé moralizování na téma: „dej pozor chlapče co vybíráš, ať nezapláčeš, že za půl roku není na banány.“ Tvé povědomí o tom, na kolik může přijít servis rozbitého sedanu nejvyšší třídy je veskrze správné (tímto zdravím svého nejmenovaného kamaráda, jehož luxusní sedan odjel potřetí za dva měsíce na odtahovce, přičemž poslední odhad opravy se blíží čtvrtmilionové hranici). Proto můžeme toto všechno přeskočit a zabývat se rovnou výběrem konkrétní čtyřkolové radosti.

Foto: wheelsage.org

Když se řekne luxusní sedan nejvyšší kategorie, prostě to nejlepší z nejlepších, nevím proč, ale automaticky mě na první dobrou napadne Mercedes-Benz třídy S (ale pšt, neříkejte to Honzovi). Takže je nasnadě, že ti budu Sonderklasse doporučovat jako první. Je to totiž zcela přirozená volba, neboť právě eSkový Mercedes posouvá v každé nové generaci hranice, kterým se konkurence postupně přibližuje. Chtělo by se skoro říct, ať si koupíš Mercedes a nevymýšlíš blbosti. Jenže jak už to tak v pohádkách bývá, nejde všechno tak snadno. V tomto případě budou problémem peníze.

Foto: wheelsage.org

S milionem v kapse se totiž nacházíš přesně na pomezí mezi modely W221 a W222. V praxi to znamená, že si můžeš vybrat, jestli si koupíš starší model, který ovšem bude v nejvyšší specifikaci S600 či dokonce AMG verzi S63/65 a maximální možné výbavě se všemi tehdy dostupnými hračkami. Anebo dáš přednost novější generaci, která je zase o něco dotaženější a celkově lepší (především uvnitř) nicméně spokojíš se s horší výbavou, slabším motorem a pomineš fakt, že to auto do Evropy dotáhl beztak nějaký Turek bůhví odkud. Vím, těžká volba, ale tohle si musíš rozhodnout sám.

Foto: wheelsage.org

Přímým konkurentem Mercedesu je logicky BMW, v tomto případě řada 7. Oproti třídě S bývá sedmička obecně o něco méně komfortní, ale boduje zas vyšší agilitou na silnicích. Jaký faktor je důležitější, to už si každý musí uvědomit sám. Sedmička je však také velmi povedené auto a rozhodně bys ji neměl přehlížet ve výběru. A na jaký model se máš konkrétně zaměřit? To je stejně problematické jako u toho Mercedesu výše. Možná uvidíš v inzercích osmiválcové 750i za lákavých 350-400 tisíc. Mno, tak od toho prosím ruce pryč, tenhle osmiválec příliš nepovedl a provází jej velmi nelichotivá pověst. Problémů má více než dost a BMW trvalo poměrně dost dlouho (víceméně až do další generace) než se to podařilo napravit. Od V8 ruce pryč. Mnohem lepší varianta je benzínový šestiválec 40i, ale chápu touhu po plnotučnější motorizaci. Tvé choutky by mohla uspokojit 760i s vidlicovým dvanáctiválcem a suverénní dynamikou. Ta se cenově pohybuje okolo milionu. Čas od času se v inzerci objeví za milion také v podstatě aktuální generace sedmičky značená G11, která má rovněž co nabídnout. Pokud bys měl štěstí na hezký stroj, asi bych bral spíš novější než starší generaci.

Foto: wheelsage.org

Abychom zkompletovali německou trojici, nesmíme opomenout ani Audi A8. Zde budeš mít jednodušší rozhodování, neboť do limitu se vejde akorát jedna generace, ta minulá s označením D4. Rozhodovat se tak budeš mezi myšlenkou na S8 (před faceliftem) nebo pofacelitovou A8 V8. Oba dva modely mají pod kapotou stejný motor (4.0 TFSI) jen jinak naladěný. Pokud něčím Audi boduje, je to právě motor. Čtyřlitrový osmiválec je velmi dobrý. Má přebytek síly a zároveň si nežádá ani přemíru paliva. Naopak jako slabší stránku A8 vidím interiér, kterému chybí nápad a jistý wow efekt. Jen skvělá řemeslná práce už v této třídě nemusí stačit.

Foto: wheelsage.org

Velkou německou trojkou jsme vyčerpali hlavní proud, to však neznamená, že už nejsou jiná zajímavá vozidla. Ba naopak. Je tu krásný Jaguar XJ, který sází na neodolatelné charisma, šarm a styl. Skvěle jezdí a do karet hraje i cena, která se pohybuje docela hluboko pod milionem. Navíc osmiválec od Jaguaru má vskutku velké kouzlo. Vadit tak může především interiér, který nebyl z nejmodernějších již v době představení XJ a deset let navíc na tom příliš nezměnilo. Druhým takovým opomíjeným tipem je Lexus LS. Těžko říct, proč se na něj při výběru často zapomíná, ale je to velká škoda. Když člověk překousne ten lehce podivný vzhled, dostane auto, které snad nemá slabých stránek. Je extrémně pohodlné, fantasticky odhlučněné se skvělým audio systémem a má úžasné sedačky. Hybridní osmiválec sice ztrácí na své konkurenty poměrně dost výkonu, ale v reálu to zas tolik nevadí. Lexus LS600h jezdí velmi slušně i navzdory výkonovému deficitu. Největším trumfem je však zcela nadstandardní spolehlivost, kterou se nemůže pochlubit v této třídě nikdo jiný.Foto: wheelsage.org

Tímto jsme však vyčerpali všechny možnosti, které trh nabízí. Jasně máme tu ještě třeba takové Maserati Quattroporte, ale to je natolik specifické auto, že jej člověk musí vyloženě chtít, na doporučení to nebývá nejšťastnější volba. A co z takové směsice vozů doporučit? To není vůbec jednoduché. Já osobně bych přemýšlel, jestli mě více láká ta technická preciznost a celková dotaženost Mercedesu třídy S nebo jízdní nadšení a styl Jaguaru. A rozhodně bych nezapomněl na propracovanost Lexusu a jeho neprůstřelnou spolehlivost. Nakonec bych vybíral právě asi z této trojice a velmi by záleželo, do jakého dnu bych se trefil. Hádám, že dnes bych bral Mercedes, zítra Jaguar a příští týden zase Lexus. Jo, výběr auta pro radost není snadný, ale je krásný.

Jaký sedan z nejvyšší třídy byste brali vy? Láká vás představa takového vozu nebo vás děsí provozní náročnost? Diskuze je vaše.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

KS
28. ledna 2022, 15:43
0

Než pro A8 bych spíš vzal S7 4.0TFSI - liftback vypadá také fajnově a přidává příp. vysokou míru praktičnosti.
Lexus - rozumová sázka na jistotu (resp. zřejmě na nejméně náročný servis).
Quattroporte 3.8T GTS - volba srdce, mimochodem - motor má turba klasicky ven ke kolům, takže by se motor neměl přehřívat jako u "němců".
Nejvíc mě láká starší Quattroporte 4.2, které sice neumí tak zatáhnout jako novější konkurence s přeplňováním, ale ten zvuk (s nějakým lepším výfukem)....

reagovat


Poslední komentáře