načítám data...

Rodinné dilema: Jakým kombíkem nahradit oblíbený hot hatch?

05. března 2018, 10:32 Vavris Vavrisovic Ptejte se

Rodinné povinnosti jsou jedny z nejčastějších příčin prodeje zajímavých aut. Je však vždy nutné zbavovat se oblíbeného auta? A pokud ano, znamená to snad rezignaci na zábavu za volantem?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Zdravím redakci,
nějakou dobu sleduji Váš web a díky za zajímavé čtení, jako nadšenec do aut a motorek to oceňuji a najdu zde i odlišný názor, než na jiných webech.
Nějaký čas mě trápí celkem palčivá otázka – mám vyměnit Focus ST 2,5(5dv) za něco jiného, smysluplnějšího a aby mě to stále těšilo řídit? Pořídil se dům a rekonstruujeme, založení rodiny se též blíží, proto si říkám, zdali je STčko vhodným vozem pro tyhle účely.
Otázka zní, za co to vyměnit a rád bych slyšel názor někoho jiného, do poslední chvíle mi Focus bohatě stačil, aktuálně najedu kolem 12 -20 tisíc ročně autem, cestu pokud možno užívám, jezdím v podstatě 12 let.
Začal jsem se poohlížet po větším autě s rozpočtem 250-300 tisíc. 
Co mi prošlo rukama:
OIIRS 2.0 před face, kombi, motor mě celkem překvapil, ale podvozkově se nedá srovnávat
A4 1.8T (06) služebních několik cest, tvrdé a hodně nedotáčivé
Passat 2.0TDI poslední model automat, auto mě hodně zklamalo 
Mazda 6 2.5 125kw - jede celkem obstojně, ale odezva ve volantu katastrofa a obávám se servisních nákladů.

Z čeho vybírám (kolem roku 2010):
Mazda 6 2.5, Mondeo EcoBoost (se obávám o problémy s motory), A4 2.0TFSI (3.2 FSi), BMW e91 325i/330i (zde se obávám kvality zpracování), AR159 1.75TBi, Legacy 3.0 specB u posledních dvou mě trápí spolehlivost, ST v kombi by bylo ideál, ale to je s cenou už asi jinde.
A teď babo raď, prodat pomeranč, který je udělaný, mění se v podstatě jen spotřební věci a ještě na tom prodělat ranec. Vybrat něco jiného liftback/combi, co by mi dokázalo poskytnou podobnou porci zábavy (a v zásadě nevím, které auto by to mohlo být). Nebo se na to všechno vykašlat a nechat si ho?
Předem díky za názor, s pozdravem
Václav Heřman

 

Ahoj Václave, z tvého dotazu mám pocit (ale možná je to jen pocit), že se prozatím jedná spíše o filozofické přemýšlení než skutečně akutní potřebu výměny auta. Předem se tedy přikloním k variantě, kterou jsi zmínil jako poslední a vysvětlím proč. Nerozvádíš detailně použití auta, ale “vykašlat se na to a nechat si Focus” se mi prozatím jeví jako nejrozumnější varianta.

Píšeš, že do Focusu jsi investoval a je v dobré kondici. To je první důvod, který by měl odklonit pozornost od přesedlání na sportovní kombík. Nechat v autě čas i peníze, dostat jej do nějakého stavu a následně jej (se ztrátou) prodat, to nezní jako úplně ideální řešení. Dalším faktem je aktuálnost celé situace. Ale to je věc, kterou si musíš zodpovědět spíše sám. Nicméně z textu cítím dvě věci. A to, že Focus rekonstrukci domu nijak zásadně neomezuje, a že přírůstek do rodiny je zatím pouhá výhledová situace.

Do Focusu se bude těžko nakládat rozměrný nábytek či spotřebiče, ale pokud jsi s ST225 spokojený a vyhovuje ti, není v dnešní době nejmenší problém nechat si všechny rozměrné věci nechat dovézt až pod nos – příplatek za dovoz nejspíše nevyrovná případný rozdíl mezi penězi investovanými do auta a jeho reálnou tržní cenou. A pokud snad přepravuješ nějaký špinavý stavební materiál, ani tady nebude zachovalý sportovní kombík zrovna výhrou – mi osobně by třeba bylo velmi proti srsti koukat, jak se cementový prach nebo bordel z nářadí zakusuje do krásného velurového polstrování Alfy.

Přírůstek do rodiny je pak to poslední, co by tě mělo aktuálně trápit. Dokud partnerka nebude mít ten známý tvar, jako by spolkla meloun vcelku, je předčasné zbavovat se auta, které ti vyhovuje. Focus druhé generace je navíc dostatečně velký, aby s trochou šikovnosti pojal sedačku s čerstvým miminkem, kočárek i pár dalších nezbytných propriet – více prostoru bude třeba až s přibývajícím věkem a prvních pár měsíců určitě půjde s Focusem přežít bez větších problémů. Čímž nechci říci, že by nebylo mnohem pohodlnější strčit kočárek bez rozložení do nějakého velkého kombíku. Ve Focusu to bude určitě trochu tetris, ale předpokládám, že všechny potřebné věci budete kupovat trochu s předstihem, takže si sám reálně vyzkoušíš případnou nepohodlnost a náročnost ukládání dětských externalit a na základě toho se rozhodneš.



Pokud bych však situaci analyzoval špatně a kombík by se opravdu velmi hodil už nyní, pojďme si probrat možné adepty. Musím řici, že na tvém předvýběru mě zarazily dvě věci. Jednak zvažuješ Audi A4, které jsi předtím zhodnotil jako tvrdé a nedotáčivé (a tedy předpokládám ne úplně podle tvých představ). Věř, že s šestiválcem bude ještě nedotáčivější, jak se od auta, které má motor ‘v předním nárazníku’ dá čekat. Při vhodné volbě by však sprotovní kombík nemusel být oproti Focusu ST nijak velký krok zpět, co se týče zábavy za volantem. Focus přece jen patřil mezi řekněme těžkotonážní hot hatche a ingot od Volva nad přední nápravou svou hmotnost nezapře. Takže se rovnou přesunu k oné druhé věci, jež mě zarazila. Zmiňuejš jako kandidáta Ford Mondeo a já se ptám – proč Ecoboost a ne rovnou známý pětiválec 2,5 litru, který si nyní jistě užíváš ve Focusu? Mondeo 2.5T mi přijde jako nejlogičtější volba, pokud ti Focus vyhovuje. Stejný motor, stejná převodovka, stejná filozofie inženýrů, kteří ladili podvozek, podobné řízení. Samozřejmě s sebou budeš tahat pár kilo a decimetrů navíc, ale Mondeo Mk.IV pro majitele Focusu ST225 nemůže být špatná volba a navíc v rámci tvého rozpočtu seženeš vypusinkovaný exemplář. Tímto by se dala odpověď ukončit, ale pojďme si ještě stručně probrat zbytek. 

BMW E90 se šestiválcem je sázkou na jistotu. Místo liché obavy z kvality zpracování (oproti Fordu rozhodně trpět nebudeš) bych však raději věnoval pozornost motorům a rozhodl se, zda pořídit ‘klasický’ N52 nebo již přímovstřikový N53 (každý má své výhdoy a nevýhody) a pak samozřejmě hledal kombi vybavené m-podvozkem. Alfa 159 mi do tvého zadání příliš nesedí – je velmi šarmantní, ale celkově více cestovní než sportovní. Za to Legacy 3.0 Spec.B by zklamat nemělo – komponenty z WRX STI a plochý šestiválec by tě možná nadchly více, než tvé současné auto. Jen najít nějaké na prodej… Z tvého výběru zbývá Mazda 6. Tu bude s motorizací 2.5 opět trochu obtížné sehnat.. také se divím tvému poznatku o odezvě v řízení – z našich zkušeností disponuje Mazda dlouhodobě perfektními posilovači – a obavy ze spolehlivosti. Ojetá šestka by naopak měla být tou nejbezpečnější volbou ze všech aut, jejichž jméno zde padlo. Jenže ani Mazda mi do výběru příliš nesedí. Jezdí velmi dobře, ale pro pozici adrenalinového kombi je až příliš obyčejná.



A nebyli bychom to my, abychom na závěr nepřidali nějaký ten tip navíc. Pochází ze severu, tvému Focusu nadělil ono charakterní pětiválcové srdce, přičemž sám používá jeho odladěnšjí variantu s výkonem 300 koní. Jeho vlastnictví bude chtít trochu odhodlání a finančních rezerv na brzdy nebo podvozek four-c a v konečném důsledku jde spíše o rychlého cestovního parťáka se silným motorem, než nějakého sportovního přeborníka. Něco mi však říká, že Volvo V70R do tévho konceptu pasuje a bylo třeba jej zmínit.

Tak a teď už to je jen na tobě.

PS: Pokud by výměna Focusu za kombík byla aktuální až za nějaký ten rok, mohly by se do tvé cenové relace dostat věci jako Megane GT220 nebo Leon Cupra ST, což by byly zcela plnohodnotné náhrady tvého současného auta. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

S.
S.h.I.t.
05. března 2018, 07:45
1

Jestli te FoFo neomezuje pri baraku, nech si FoFo. Na rodinu s jednim ditetem je uplne v pohode i na dovolenou, obzvlast 5dv. Kocar se do kufru vejde v pohode, akorat se holt musi slozit.
Jeslti potrebujes kombika na stavbu na bordel, kup nejakej velkej parnik do 30k (mondeo, C5, nebo treba berlingo).. co udela spinavu praci za pakatel a bez litosti nad tim, ze se poskodi premiovy interier.

reagovat
st
stirling
05. března 2018, 09:01
0

co Honda accord 2.4 S v kombiku

reagovat
Bl
Blaazen
05. března 2018, 09:20
2

Focus ST jako kombík = Volvo V50 T5 AWD.

reagovat
At
Atomas
05. března 2018, 11:46
0

Dal bych na auto kouli, koupil přívěs a dál bych nic neřešil... Žádnou další vránu, její POV, servis, emise a jiné náklady ????

reagovat
GanGreen
05. března 2018, 14:40
0

hmmm koule na STčku, to je rajc, to bych moc chtěl :D

beastar
05. března 2018, 14:46
0

Yea, to když vidim tak mě to taky rozladí. Ideál taky třeba Golf posazenej milimetr nad asfalt kola jak F40 a vzadu koule a na ní tenisák z výprodeje:D

GanGreen
05. března 2018, 15:03
0

jooo připomíná mi to první a poslední tuningovej sraz na kterym sem byl: před náma jel borec, v blěděmodrý 120ce na ní navěšený husto-kruto-přísný spojlery kámo-brácho no a středem toho zadního skvostu na mě čumělo orezlý TZ na něm žlutá kachna a vedle toho na vorezlim vinglu luxusní mlhovka z výprodeje komunistickejch zásob... :D

Jimi
05. března 2018, 15:03
0

Když jdeš do baráku ven z většího města, 2 auta jsou nutné minimum. Pokud si můžeš dovolit živit ST, mít barák, ..., tak klidně můžeš provozovat i více aut. Mechanický couvací senzor jsem ještě na ST nepotkal :D

Ju
Junior
05. března 2018, 16:57
0

přesně tak, jak píše Jimi. Kombi klidně přikoupit, ale pro manželku. Jakmile člověk nežije na metru v Praze a váží si svého času, stejně lítá všude autem, protože (M)HD je pomalé zlo. Takže stejně bude potřeba něco pro ženu přikoupit. A to může bejt cokoliv :)

Breakthru
05. března 2018, 19:47
1

ještě údělat zástavbu LPG, nejlíp nějakej polskej podtlak a do kufru pořádnou flašku, páč ST nemá rezervu a toroid není kam schovat...na recara korálky, dozadu zemění, na dveře plasty s odrazkama a na šaltpáku čtyřlístek v jantaru....

beastar
05. března 2018, 19:52
0

Pro ženu přikoupit... V kombinaci s tím to může bejt cokoliv. Věř mi nemůže. Mám to za pár let praxe ozkoušený. Asi neřeší jestli to je Kia, nebo Porsche. Musí to bejt ale pěkný a velký. Nebo aspoň stylová blbost. Nemůžeš koupit něco jako Spark a tvářit se přitom ok. To pak nebude od večeře až po Evropě další laskominy nic;))

Ju
Junior
06. března 2018, 06:26
0

Nedávný rychlokvíz s přítelkyní na parkovišti: GLS fuj, nová X6 fuj, Kodiaq fuj (a Juke fuj, ale s tím se počítá). Líbila se třeba červená Fabie 3. Takže já ušetřím :))

beastar
06. března 2018, 11:55
0

Tak to se vyplatí. Že by se u mladší generace vracela láska k menším autům. Asi bych měl taky už vyměnit možná za model po fl.

Ve
Vena
06. března 2018, 08:19
0

Díky za odpověď a za názory. Rozhodně jsem na pomezí ano i ne se STčka zbavit. Nicméně BMW, AR, Spec B jsem viděl maximálně zaparkovaný a některý diskuze a fóra toho sice dost nakecaj, ale člověk nikdy neví. Spec B v kombi by shodou okolností měl prodávat známej, ale ten mi od něj odrazuje, že servisně se z něj oproti ST zblázním. A Audi mi doporučuje mechanik (dle mýho je A4 takovej naleštěnej prd). Se vším co je napsáno se dokážu ztotožnit.

Plyn do STčka udělá jedině magor a o nějakým bajonetu jsem přemýšlel už kdysi, naštěstí na ST to nejde díky tlumiči výfucku :), špunt je ve výhledu, ale nejdřív se musí trošku připravit bydlení. Tetris já rád, v podstatě jsem nás přestěhoval v STčku a na velký věci se půjčila navara s přívěsem. Do STčka se vejde šatní skříň (samo rozložená) nebo 4 chlapi a halda bagáže 600km (to bylo už trošku moc).

Asi opravdu výměnu odložím, přeci jenom budu objednávat nový papuče. Zajímalo by mě, kdy začne STčko stoupat na ceně :D, jelikož kupující by si ho nejlépe představovali zadarmo. Druhý auto je v plánu jen se bojím, že to bude miata, naštěstí pro mě, jsem dost vysoký (193) a drahá polovička by mě asi pověsila do průvanu.

reagovat
beastar
06. března 2018, 12:00
0

To že mechanik doporučuje A4, tak to mě vůbec nepřekvapilo. V podstatě vyměnit st za a4 snad krom rs4:) Tak to ničemu nepomůže a kombík stejně není velikostí žádnej zázrak. 159 je asi dobrý nápad ovšem ne jako náhrada za Forda. Takže zůstaň v tom svým a vyčkej jak to dopadne. Navíc teď prodávat je špatný.

Zd
Zdeny60
06. března 2018, 17:57
0

Vyjádřím se k SpecB. měl jsem ho dva a půl roku. Přišel jsem o něj díky polskému magorovi, co usnul za volantem dodávky a ze zadu to do mě napresoval v 70km/h, zatím co já jsem stal jako poslední v koloně. On měl ale na korbě ještě jeden osobák, tak hmotnost soupravy dle protokolu PČR byl téměř 4 tuny. Ale to je jedno, auto se prodalo, protože mě zbořená auta nesmí do domu. Nicméně, k věci. Chce-li člověk, aby SpecB ze sebe vydalo maximu, podmínkou nutnou je, aby byl ve 100% stavu podvozek. Tzn. zejména tlumiče, čepy , tyčky a ostatní díly: bez toho to je o ničem. Tuhej podvozek ale dělá divy.Je třeba se připravit na to, že díly něco stojí, ale rozhodně bych nesejčkoval, že tě to utrápí k smrti. Ono toziž PC tohoto auta byla 1,3 mega a bohužel, díly z Japonska něco stojí a šetřit na polskejch šmejdech se v tomto případě fakt nevyplatí. Dále to samý - 18´´ gumy. Opět - je to o výběru kavlitních = drahých gum. Barum fakt ne. No a zbytek je celkem OK bez problémů. Musí se dlěat pár základních úkonů, což ale by mělo platit všude. Olej po 15tkm (dával jsem Millers 10w60), olej AT po 60tkm (měl jsem AT), kotouče a desky, filtry, svíčky. Rozvody do 250-300tkm se neřeší, maximálně jedna kladka napínáku (/ložisko za cca 80,- a doma sám). Elektgrika absolutně OK, koroze nul (měl jsem 2007 a asi 85tkm najeto). U vysokých nájezdů je třeba počítat s výměnou katalyzátorů (2 kusy), někdy lambda, ale nic, co by nebylo třeba na BMW či Audi. Co hovoří za toto auto - tak famozní podvozek. To prostě A4 ani nějaká O RS nenabídne. A k ke všemu ještě samosvor vzadu u aut s VDC a AT. SPotřeba je 9 při dědkostylu až po 20 při pile, více jsem se nikdy nedostal v horském terénu u nás. Ale to bylo už za hranicí dovolené jízdy:-) Bohužel, sehnat SpecB ve slušném stavu u nás neexistuje, já ho sháněl před 5 lety přes rok (nakoce jsem koupil u Freye). Ale práce na něm bylo i tak, zejména na kosmetice. Lak, základní servis atd... U nás to, co ej na trhu, jsou vybydlený vraky. Mám je v merku, tohle auto bych si klidně zopakoval.

Mr
Mr_Ondrys
06. března 2018, 12:11
0

Zdá se mi, že do tohoto konceptu zapadá i Opel Insignia OPC. Velké prostorné kombi, s motorem 2.8 V6 turbo myslím 325 koní a pohon 4x4. Na převážení vzduchu a přehlušení děcek, kterým se nechce do školy je to stačí.

reagovat
eLzyx
11. března 2018, 11:12
0

nechápu proč brát Mondeo s 2.5T, zejména kvůli motoru, když je možné vzít originál ... Volvo V70. Ať 2. nebo 3. generace. Ať s 2.5T, T6, nebo 3.2 R6 či T6 ...

reagovat


Poslední komentáře