načítám data...

Ptejte se: Hothatch, který se neztratí na okruhu

26. listopadu 2019, 21:45 16 komentářů Daniel Borský Ptejte se

Kombinovat každodenní použitelnost a okruhové schopnosti není tak docela jednoduché. Přesto existuje pár aut, která to zvládají.

zobrazit celou galeriiPtejte se: Ptejte se: Hothatch, který se neztratí na okruhu

Zdravím celou redakci, 

Obracím se na vás, protože jsem poněkud v koncích. Potřebuju poradit s výběrem auta, ležím v jednotlivých nabídkách a srovnávacích testech už tři měsíce a pořád si ne a ne vybrat. Doma už mám obyčejný rodinný kombík, kterým jezdí manželka a pohodový youngtimer bez střechy na nedělní výlety. Sháním proto nové auto čistě pro sebe. Doposud jsem jezdil BMW 335i E90, které mi bohužel ztotálkovala madam, co přehlédla stopku. Proto sháním něco nového, čím bych se mohl dopravovat každý den. Mám však trochu specifické požadavky. Rozhodně už nechci auto s náhonem na zadek, protože mi to nevyhovuje, preferuju pohon předku. Zároveň by moje nové auto mělo zvládnout sem tam nějaké okruhové dny. A když říkám okruh, myslím tím větší autodrom typu Most, Brno, Slovakiaring či Nurburgring. Párkrát za rok s partou kamarádů vyrážíme vstříc tomu typu zážitků a chci auto, které se tam neztratí. Což 335i kupodivu nezvládala a byla tam hrozná. Určitě to taky musí být úplně nové auto a rád bych se s cenou vešel okolo milionu. Kolem a kolem mi vychází, že potřebuji asi hot hatch. Otázka tedy zní jaký? Který z nových hot hatchů zvládne víkend na okruhu a zároveň bude použitelný i na každý den (občasný převoz dítěte, nakupy, cesty do práce)? Záměrně nepíšu, čemu jsem nakloněn, abych vás při odpovědi nesměřoval k jednomu cíli. 

Díky za pomoc, Kuba  

Ahoj Kubo, 

Musím říct, že tvůj výběr vozu je z těch příjemnějších. Je přece krásné vybírat si nové auto a mít vcelku jasnou představu, jak by asi mělo vypadat a také mít možnost jej bez problémů pořídit. Nicméně zpět k tvému dotazu. Při daných požadavcích (trochu se divím, že už nechceš RWD, málokdo se chce vracet k předokolce, když jednou vyzkouší slušný zadohrab) je cílení na jeden z moderních hothatchů poměrně jasnou volbou. Tahle kategorie udělala za posledních 15 let značný pokrok a je až s podivem, jak moc univerzální auta to dnes jsou. Jen si dovolím takovou malou vsuvku. Pokud to s okruhovým ježděním myslíš vážně, pak se připrav, že dříve či později tě nemine investice do úprav. Minimálně brzdy ti brzy přestanou dostačovat, občas bývá problémem i sériové chlazení a podobně. Dlouhodobější provoz na okruhu bez potíží asi nezvládne žádný sériový HH, nicméně možností, kterak upravit jednotlivé komponenty je mnoho, takže netřeba mít obavy. Jen počítej asi s tím, že pouhým nákupem nového auto to neskončí. A teď už k jednotlivým tipům. 

Když se řekne schopný moderní hothatch, z nějakého důvodu se mi vybaví Hyundai i30N. Kdo by to byl, řekl Hyundai postaví takhle dobré auto. I30N je skvěle vyvážený a použitelný hothtach na každý den, který se však nezalekne ani ostřejšího zacházení. Jeho kouzlo tkví především v možnostech individuálního nastavení. Od relativně krotkého hatchbacku, který zvládne ranní kolonu, přes kladivo na okresky až po okruhový stroj. Je to vůz mnoha tváří a člověk si u něj může najít přesně to správně nastavení, které mu bude v danou chvíli vyhovovat. Přestože se však jedná bezpochyby o skvělé auto, nevím jestli je na tvé potřeby tím nejvhodnějším. Prvním problémem, na který na okruhu narazíš, jsou brzdy. Ty sériové totiž nejsou úplně nejlepší a není problém je utahat na běžné okresce, natožpak na okruhu. Jako větší nevýhodu však vidím motor. Přeplňovaný dvoulitr sice disponuje 275 koníky, ale pocitově mu v přímém srovnání s konkurencí schází trochu výbušnost. Pokud bys sháněl hothatch čistě na běžné silnice, s klidem bych ti enko doporučil. Jako okruhová hračka však Hyundai není tak docela přesvědčivý. 

Pak tu máme dva sourozence z koncernu VW, Golf GTI TCR a Seat Leon Cupra. Oba dva nabídnou drtivou rychlost na okruhu a těží především ze skvělého motoru. Dvoulitrové TSI je špičkový motor, který pocitově jede ještě lépe, než by se mohlo dle papírových údajů zdát. A obou dvou také vidím jeden společný nedostatek. Jsou jízdně trochu sterilní, dokonale funkční, ale vtáhnout řidiče do děje tak docela neumí, což je škoda. A navíc nevím, nakolik jdou objednat ještě jako nové, protože za dveřmi již netrpělivě čekají jejich nástupci.

Když se bavíme o hothatchi, který se neztratí na okruhu, nemůžeme zapomenout na Mégane RS. Chlapci z Renaultsportu platí za špičku ve svém oboru a nový Mégane to jen a jen potvrzuje. Potentní motor, perfektně odladěný podvozek, kvalitní brzdy, to všechno jsou komponenty, které na okruhu oceníš. Osobně bych asi doporučil rovnou verzi Trophy, která je o něco purističtější a drsnější než základní RS. Otázkou tak jen zůstává, co systém 4Control. Někteří řidiči na něj nedají dopustit, jiní na něj nadávají kudy chodí, že prý není vhodný pro takové a činí Mégane poněkud nevyzpytatelným a kousavým. Tohle by sis asi musel vyzkoušet sám. 

O slovo mezi silnými hothatchi se hlásí také nový Focus ST, který jsem měl možnost nedávno otestovat a jehož recenzi brzy přineseme. Já byl z nového ST dočista nadšený a okouzlený, osobně si myslím, že tady máme nového krále segmentu. Nicméně jestli bude fungovat jako “track tool” to si zatím úplně netroufám odhadovat. A více už prozradí recenze, která by mohla vyjít začátkem příštího týdne.

Nakonec mi tu zbývá japonský zástupce rodu, Honda Civic Type-R. A jak se říká, to nejlepší nakonec. Osobně si myslím, že právě tohle by mohl být tvůj vítěz. Civic Type-R je poměrně nekompromisní stroj, který se zrodil k jedinému účelu. Být nejrychlejší všude a za každé situace. Drtivá síla oturbeného dvoulitru, jehož výkon přesahuje 300 koní je zcela návyková. Podvozek je na každodenní použití možná trochu tvrdý na můj vkus, ale na okruhu z něj budeš nadšený. Všechny komponenty auta jsou však dokonale vyladěné na drsné zacházení a pokud hledáš kompaktní hothatch, který nejen, že se na okruhu neztratí, ale zároveň bude prohánět i mnohem silnější sporťáky, tady budeš na správné adrese. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Riccardo Martora
27. listopadu 2019, 09:03
0

A co Alfa Romeo Giulietta Veloce? Tady poslední skladovka s 1.75 biturbo motorem. Nové už jsou bohužel jen s naftičkama.
http://www.imofa.cz/alfaromeo/skladove-vozy/detail/980

reagovat
Matěj Podhorský
27. listopadu 2019, 09:24
0

Oni za to chtějí 880 tisíc? :D

Riccardo Martora
27. listopadu 2019, 09:34
0

A to ještě po slevě! :D Ovšem ta výbava... a tak ehm.

Riccardo Martora
27. listopadu 2019, 09:40
0

Ovšem od roku 2014 je tam stejný motor a převodovka jak ve 4C, tedy s hliníkovým blokem a TCT. A co jsem viděl videjka, tak to jede moc pěkně. A myslím si, že by ta cena stlačit u dealera šla :)

Matěj Podhorský
27. listopadu 2019, 09:42
0

Mi to stačilo se 170, víc bych tomu nedával :D ale třeba je to přeladěný nějak celkově

Kuře
27. listopadu 2019, 09:42
0

Jako, nádherný auto, ale ta cena je jako celkem úlet...:)

Ha
Habakukk
27. listopadu 2019, 10:17
0

Tak, že to má motor a převodovku stejnou jako C4 neznamená, že to pojede jako C4. Oni totiž asi pro motor 1750 jinou převodovku nedělali, tedy všechny aplikace jsou stejné Giulietta, C4 i159

Riccardo Martora
27. listopadu 2019, 10:28
0

Právěže dělali - 159 a původni Giulietta QV do roku 2014 mají ten motor jiný, s litinovým blokem (do podrobna jsem další změny nezkoumal) a taky právě ten starší motor byl spárovaný i s manuály (proto většína 159 i starších Giuliett QV ho mají, od roku 2014 už jen automaty). Jde to vidět i na zrychlení u Giu - i když výkonově je ten nový motor lepší jen o 4 kw, tak původní verze má zrychlení 6,8 sekundy, zatímco nová 6,0 a je vyšší i maximálka o kousek. Otázka jen je, kolik na těch časech dělá ten lehčí motor a kolik převodovka

Riccardo Martora
27. listopadu 2019, 10:31
0

Tady je pěkné video při srovnání s Golfem GTi.

;

Jaromír
27. listopadu 2019, 10:40
0

Mě dostalo úplně vespod inzerátu:
"DOPORUČUJEME"

krab
27. listopadu 2019, 10:34
0

Za mě : Hyundai i30N performance hatchback. Ideální poměr mezi schopnostmi, radostí z jízdy a ceny

reagovat
ToMyx
27. listopadu 2019, 11:36
0

Kdyby nebyl požadavek na úplně nové auto, pak bych doporučil předposlední generaci MRS, takhle si myslím, že to bude hlavně o vyzkoušení. Poslední MRS už není takový vládce a pak záleží na zaměření řidiče, protože není tracktool jako tracktool :-)

reagovat
beastar
27. listopadu 2019, 11:59
0

Není v čem ležet a vymýšlet radoby originální auta. Je to tahle trojička.
Seat Leon Cupra R- zvládá každodenně jezdit jako cokoliv od VW. Na okruzích zvládá drtit a auta jako 335i ve factory setupu si dává k snídani. Je to paradoxně docela sympatický a pohodlný i ve městě.

Renault Megáne RS Trophy- To je žralok. Řekl bych technicky vypiplané, jízdně velmi zajímavé auto. Dovede se chovat civilně a zároveň na okruhu přinést parádní výsledky. Ale hlavně. Baví. Renaul do toho naskladal to nejlepší co může použít. Brembo, Recaro, Torsen... Pokud má tazatel rád predkolky, tak tady si užije. Řízení je prosté otřesů a škubání, navíc mdc pomáhá i méně zkušeným se nezabít. Bohužel si myslím, že je jen zbytečně mocRACE a míň na tu školku a ježdění s dětmi...

Hyundai i30N- Jasné nešel bych do toho. Nemá to moje sympatie. Ale jezdí to skvěle i když nastavení sedadla není tak dobré jako v Renaultu. Na okruhu asi nebude tak rychlé jako cupra. Auto je samo o sobě pořád jen i30, kdyby na něj nesahal Biermann. Řízení, tuhost konstrukce, přední náprava vše přepracované. V civilu je to dobrý společník. No a co vidím a slyším tak si na okruhu poradí. Nicméně působí hodně obyčejné. Což může být problém pro někoho.

reagovat
Sedrik
27. listopadu 2019, 14:06
0

Pokud by to nemusela být předokolka, zvážil bych Focus RS. Nejel jsem v tom, ale několik lidí, kteří rádi (a dobře) řídí mi jej doporučovali, jako jedno z top daily/fun aut.

reagovat
motion
27. listopadu 2019, 16:06
3

Těch HH, které za něco stojí, je asi 5, podle mě není nic jednoduššího, než je projet a rozhodnout se... 3 měsíce ležení v testech je fajn, člověk může vyselektovat horké kandidáty, ale žádnej test ani rada místních spotřebitelů nenahradí osobní zkušenost...V autech, která tady zazněla se nedá šlápnout vedle, dobré je každé, takže stejně bude nejvíce záležet na osobních preferencích a dojmech...that's all

reagovat
Bavoraczech
28. listopadu 2019, 08:16
0

Neznám žádný z nich. A raději ani nebudu radit. Jen bych sem chtěl napsat, že každýmu sedne něco jinýho. V článku je soubor skvělých HH a nejlepší je si dojít do toho dealerství a ty auta si jedno po druhém vyzkoušet v co nejkratším čase.mezi sebou, aby měl tazatel srovnání. Měl jsem dva známé. Oba se cítili na sportovní jízdu a oba původně preferovali Seat Leon 2.0 TDI. Jednoho jsme "přemluvil" na Suzuki Swift Sport a není spokojený, zdá se mu to líný, preferuje zátah turbomotoru a nejspíš si půjde pro nějakou A3 TDI. Druhému jsem doporučil se podívat na Civica. V autosalonu si vyzkoušel toho Leona TDI, chtěl si ho koupit a pak šel kolem dealerství Hondy a byl nadšenej. Po pár letech ale Civica vyměnil za i30N. Jak je spokojený to nevím, ale nepřecházel z Type-R, ale z nejsilnější civilní verze.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Custom GMC 370 1958
GMC Custom GMC 370

1958 rok výroby
360 koní výkon
6 000 ccm objem

Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia 1994
Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia

1994 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Volkswagen Golf  2011
Volkswagen Golf

2011 rok výroby
77 koní výkon
77 ccm objem

Chrysler New Yorker  1973
Chrysler New Yorker

1973 rok výroby
1 koní výkon
7 200 ccm objem

Chevrolet El Camino V8 1976
Chevrolet El Camino V8

1976 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem