načítám data...

Poradna: Do města i pro zábavu. Hledáme obyčejný hatchback za rozumné peníze

18. března 2022, 09:26 Lukáš Vaverka Ptejte se

Automat, hybrid nebo něco sportovnějšího? To vše do čtvrt milionu

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv značek

Vážená redakce Autíčkaře,

chci pro svou manželku koupit ojetý automobil. Pravidelně si pročítám Vaši rubriku Ptejte se. Zejména díky tomu jsem si vybral několik kandidátů. Hlavním požadavkem je automatická převodovka. S automobilem se bude jezdit zejména v příměstském a městském provozu. Dále by to měla být pětidveřová karoserie.

Upřednostňoval bych benzín. Co se motoru týká, rád bych se vyhnul turbu a kompresoru a raději měl atmosférický motor. Nebráním se hybridním pohonům. Automobil bych rád využil i pro sebe na víkendové projížďky. Z toho mi vyplývá, že by ideální karoserií mohl být hatchback.

Auto bude využíváno hlavně pro cesty do práce, nákupy, v budoucnu snad pro dítě do školky apod. Pokud by to byl auťák, který by mě o víkendech nabídnul zábavné svezení po okreskách, bude to bonus navíc. Pro delší cesty máme rodinný kombík. Cenovka by se neměla vyšplhat přes 220 000 Kč.

Teď k našim favoritům. Mé ženě se obecně líbí Audi. Snad by 5dveřová A3 v automatu mohla být řešením. Renault Clio R.S., Suzuki Swift Sport jako zástupci hot hatchů. Toyota Auris jako zástupce hybridních automobilů. Dále BMW 130i. Prosím Vás o radu, které z uvedených automobilů se Vám jeví jako nejlepší volba. Pochopitelně budu velmi rád, když mi doporučíte i jiné automobily, které by naše požadavky mohly splňovat.

Foto: Audi DE

Teda vy nás nešetříte… snaze skloubit všechny myslitelné požadavky lidsky rozumím, ale řešení bez kompromisu to nemá. Menších aut s automatem je málo, hybridů zrovna tak a spojit atmosférický motor se zábavou je u ojetin, které mají před sebou ještě perspektivu dlouhého života, prakticky nemožné. Zkusím to vzít postupně, a třeba Vám z toho vyplyne závěr, který bude slučitelný s každodenní praxí.

1. Pokud možno atmosférický motor

V takovém případě je to BMW 130i přímo dokonalá volba. Jsou s ním ale dvě potíže – jednak nejsem schopen nikomu poradit na denní ježdění 15 let staré auto (snad jen že by to byla Toyota) a jednak takové auto neexistuje. S Vašim rozpočtem dosáhnete na dvoulitrový čtyřválec 120i, a to není nijak zvlášť zábavné auto. Především tedy proto, že moc nejede a svezení s nějakým tím turbem je o dost svižnější.

Další problém je, že jiných hatchbacků s atmosférickým motorem moc není. Pokud zábavnost zúžíme na to, že automat nemá být CVT, pak vypadne prakticky všechno od Mitsubishi Lancer až po Subaru XV. Když pominu opět nepříliš zábavnou Hondu Civic, ve výběru zbude už jen Mazda 3, která je s automatem mimořádně vzácná. Druhá generace, na kterou máte rozpočet, má nepříliš zábavné čtyř- a pětistupňové automaty. A o dost zábavnější generace minulá, kterou bych Vám moc rád doporučil, začíná nemilosrdně nad třemi sty tisíci.

Foto: Mazda Motor Corp.

2. Nebráním se hybridnímu pohonu

Toyota Auris Hybrid je pro ty cesty po městě a nějakou delší víkendovou vyjížďku vlastně velmi dobrou volbou. Je to ale to vůbec nejnudnější auto, co vás mohlo napadnout. S Vašim rozpočtem jste na rozmezí nepříliš rozšířené první generace a generace druhé, která má nižší posaz a je o něco řidičštějším autem. Zábava tady ale přesto spočívá akorát tak ve sbírání bodů do ekoskóre a plánovaní rekuperace tak, aby byla výsledná spotřeba co nejnižší.

Jiná možnost není, alternativy se totiž jmenují Prius, Yaris Hybrid a Honda Insight. Kdyby existovaly jen tyto typy aut, pak je Auris volbou petrolheada.

Foto: Toyota Europe

3. Máte už nějaké tipy

Vaši ženě se zamlouvá Audi… to je samozřejmě podstatný fakt. Váš rozpočet ale na žádnou pořádnou A3 s automatem bohužel nestačí. Do 220 tisíc pořídíte leda tak kombinaci 1,2 TFSI a DSG se suchými spojkami. Ani jedno není vzor spolehlivosti a tento tandem není nijak zvlášť zábavný ani v podstatně lehčí a menší Fabii. Na vhodnou A3, tzn. končící generaci s motorem 1,4 TFSI a automatem potřebujete podobně jako u té Mazdy rozhodně přes 300 tisíc.

Foto: Audi DE

Suzuki Swift Sport se nikdy do Evropy nedodával s automatem, takže tím je ze hry rovnou. Renault Clio R.S. je z Vaší strany mazaný nápad, ten měl naopak dvouspojkový automat vždycky. Zábavy byste si s ním užil vrchovatě, zejména u novější kousků, kde Renault upravil nastavení převodovky a taky si trochu pohrál s podvozkem. Má to jen tři velká ale: komfort jízdy ve městě je hodně omezený, to by se Vaší paní nemuselo líbit, vnitřní prostor je hodně omezený, takže by si nemusel rozumět s plánovanými cestami do školky, a Váš rozpočet na něj opět nestačí. I když tentokrát chybí jen pár desítek tisíc, takže to proti ostatním možnostem není taková hrůza.

Takovou polovičatou cestou a dobrým tipem je Clio GT. To mělo dlouhou dobu taky automat sériově a prošlo ladičskými dílnami RenaultSportu. Je to vlastně takové juniorské R.S., zábavné, snadno ovladatelné a ne tak radikální. Výkonu 120 koní se neděste, s Cliem umí cvičit hezky. Potíž je motor 1,2 TCe, který byl v některých sériích tak nepovedený, že ho Renault měnil v záruce rovnou za nový. Konstrukční nedostatky se (snad) už podařilo překonat, ale v principu to není motor vhodný na jízdy výhradně po městě. Takže s Cliem GT byste na ty víkendové vyjížďky prostě musel.

Foto: Renault Gruppe

4. Není odpověď náhodou hned na začátku abecedy?

Kdybyste mě Vašimi tipy nedonutil nad zadáním přemýšlet ze všech myslitelných úhlů, možná by mě to taky nenapadlo. Ale parametry praktický hatchback, trochu zábavný, s automatem a troufnu si domyslet, že by podle Vás měl být i trochu nevšední… to je přece Alfa Romeo Giulietta!

Pravda, podobně jako ti Japonci nečeká na každém rohu, a většina automatů (tedy ve skutečnosti opět dvouspojek, abych byl přesný) je s naftovým dvoulitrem. Tu a tam se dá ale narazit i na benzinovou čtrnáctistovku, která by Vám i s těmi 220 tisíci, co máte vyhrazené, mohla poskytnout více méně tu službu, co očekáváte.

Foto: FCA worldwide


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře