načítám data...

Hledáme nejlepší malý vůz s automatem za 350 000 korun

21. května 2020, 12:20 Lukáš Vaverka Ptejte se

Do poradny nám tentokrát přišel dotaz na "služební auto" pro nepříliš zkušenou řidičku. Hlavním požadavkem je automatická převodovka.

zobrazit celou galeriiPtejte se: Ptejte se: Automat za rozumné peníze

Dobrý den pane Dobeš,

nejsem vyježděná řidička, ale práce mne k tomu nutí. Budu každých čtrnáct dní jezdit 360 km. Chtěla bych menší auto s automatem, které by tohle zvládlo. Cena do 350 000 Kč. Mohl byste mi, prosím, poradit? Moc děkuji, hezký den.

M. T.

Dobrý den, paní M., pan Dobeš už na Autíčkář nepřispívá, tak jsem se Vaší otázky ujal já. Především Vám děkuji za dotaz, který se týká auta s automatem a přitom dává obrovský prostor k úvahám. Obvykle totiž bývá rozpočet mnohem svázanější, a výběr se tím smrskává na několik náhodně existujících kusů. S rozpočtem 350 tisíc si budete moct opravdu vybírat, zatímco ti, kdo chtějí automat a neplánují utratit víc než 200 tisíc, jsou spíš odkázáni na to, co na ně „zbyde“.

Teoreticky si můžete pořídit skoro cokoliv – od elektromobilu po osmiválcové BMW z roku 2011. To je jedině dobře, protože si můžete vybírat. Vaše auto by ale nemělo být asi nic speciálního, spíš něco docela konformního a ne zbytečně opulentního. Pro nadšence lákavá výzva, pro laika možná až příliš široké spektrum vhodných nabídek.

Uváděný nájezd 360 km jednou dva týdny dává celkový výsledek 10 tisíc kilometrů ročně, celkově tedy nejspíš najedete do 15 tisíc a převážně na delších trasách. Tomu by měl odpovídat výběr pohonu. Obecně nejvhodnějším typem převodovky pro Vás je klasický automat, v tom případě trvejte na šesti stupních. Rozhodně nekoukejte na auta čtyřstupňovým automatem, s libovolným z nich byste se zbytečně trápila. Uvažovat lze i nad dvouspojkovým automatem (např. DSG), vyhněte se naopak CVT, které se hodí pro převažující městský provoz.

Foto: Mazda

Co se týká motoru, můžete si dovolit čtyřválec, a toho se zjednodušeně řečeno držte. Nejlépe by to měl být motor benzinový, ale s Vašimi záměry připadá jako do úvahy jako vhodná volba i dobře vybraný diesel. Pokud je Vám sympatický hybrid, i ten je rozumnou variantou. Pak hledejte Toyotu Auris, není nad čím jiným rozmýšlet.

Z čeho vybírat jinak? Pokud nemáte zvláštní důvod mířit takovým směrem, vynechte SUV a auta s pohonem všech kol. Zbytečně za ně připlatíte při nákupu, zvýšíte si provozní náklady a na dálkových trasách nezískáte žádnou uživatelskou výhodu. Nejvhodnějším řešením Vašeho zadání je něco tak obyčejného jako hatchback. Menší auto neznamená malé, a tak by to klidně mohl být klasický „kompakt“, auto s délkou do 4,5 metru. Typické městské auto i ty delší trasy důstojně zvládne, ale bude stát podobně a nenabídne takový komfort.

Mazda 3 BM s klasickým automatem

Ano, hezká Mazda s automatem za 350 tisíc opravdu existuje, a pokud vám tento model vyhovuje, není dál nad čím přemýšlet. Bude to atmosférický benzinový dvoulitr, který by na závodech nevyniknul. Pro běžný provoz má ale dostatečnou výkonovou rezervu a je to zkrátka taková chytrá volba. Tady není co pokazit, stačí si vybrat dobře udržovaný kus, tankovat kvalitní benzin, nezanedbat běžnou údržbu a předcházet korozi karoserie.

Foto: Mazda

Opel Astra J/K s klasickým automatem

Astra bude nejspíš naftová, ale zase dost pravděpodobně za 350 tisíc opravdu málo ojetá. Z nepochopitelného důvodu tento model moc nedrží hodnotu, takže se dá výhodně koupit, ale o to složitěji brzy prodat. Do Vašeho hledáčku se vejde současná generace a ta předchozí (do roku 2015). Starší model je vyhlášený nadváhou a nedostatkem místa v zadní řadě sedadel, ten aktuální se to snažil co nejvíc napravit, a tak se srovnatelným motorem jede líp, ale kvůli zvětšení místa pro pasažéry vzadu má malý kufr. Pokud vyškrtnete starší provedení s benzinovým motorem, který má vysokou spotřebu, neuděláte chybu,

Foto: Opel

Volkswagen Golf VII s dvouspojkovou převodovkou DSG

Dá se říct, že 90 % lidí ve skutečnosti nepotřebuje nic jiného než nějaký Golf. Spektrum reálně existujících aut je velmi pestré, a to i s automatem. Všechny varianty jsou dobře navržené, relativně spolehlivé a uživatelsky přívětivé. Možná byste mohla vynechat varianty 1,2 TSI, ty na delší cesty nemají dostatečnou výkonovou rezervu. TDI o objemu 1,6 l bude lenivé, avšak nečekaně úsporné, dvoulitrový diesel bude mnohem přesvědčivější, i když zase hlučnější než ten Opel. A benzinový 1,4 TSI je taková zlatá střední cesta.

Foto: Volkswagen

Mercedes-Benz A s dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT

Zase německé auto, ale úplně jiný typ. Abyste dala přednost Mercedesu, měl by se Vám hlavně líbit. Rozum trochu úpí, je to auto s robustní konstrukcí, avšak fatálním nedostatkem prostoru na zadních sedadlech a obtížně přístupným kufrem. Pokud to ničemu nevadí, pak „áčko“ stojí za zvážení. V praxi půjde o auto, které v sobě spojí naftovou patnáctistovku Renault dCi s dvouspojkovou převodovkou od Mercedesu. Žádný zvláštní důvod bát se této kombinace neexistuje, pokud se Vám „Áčko“ zamlouvá, klidně zapomeňte na Mazdu, Opel a Volkswagen.

Foto: Daimler

Volkswagen Beetle jako tajný tip na konec

A co se trochu odvázat? Volkswagen Brouk se vyráběl nepřetržitě od roku 1946 do loňska a žádný další už nevznikne. Pokud snad ano, bude to nějaký elektro-Brouk. U nejnovější generace si můžete aktuálně vybrat ze dvou bílých exemplářů. Výhodou je, že to je tak trochu převlečený Golf, takže servisáka nepřekvapí a Vám se třeba bude líbit.

Foto: Volkswagen

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger 5.7 HEMI V8 370k SRT8 pack 2012
Dodge Charger 5.7 HEMI V8 370k SRT8 pack

2012 rok výroby
370 koní výkon
5 698 ccm objem

Škoda Fabia 1.2 TSI 66kW Ambiente+ 2017
Škoda Fabia 1.2 TSI 66kW Ambiente+

2017 rok výroby
90 koní výkon
1 197 ccm objem

Mercedes-Benz CLA CLA 180 2017
Mercedes-Benz CLA CLA 180

2017 rok výroby
122 koní výkon
1 595 ccm objem

Dodge Challenger GT 3.6 V6 ,4x4 11500km! 2019
Dodge Challenger GT 3.6 V6 ,4x4 11500km!

2019 rok výroby
305 koní výkon
3 605 ccm objem

Pontiac Fiero V6 1986
Pontiac Fiero V6

1986 rok výroby
120 koní výkon
3 100 ccm objem