Prototyp
Zpočátku vzdálené řinčení sílilo a nabývalo na intenzitě, až roztrhalo snovou realitu na kusy a dalo tak zvláště hrubým způsobem najevo, že přišel čas vypořádat se s dalším dnem. Ještě chvíli si to odmítal přiznat a doufal, že když bude zavírat oči dostatečně usilovně, ten otravný zvuk někam zmizí. Ale ten otrapa na druhé straně telefonu byl očividně velmi odhodlaný. S rozmrzelým zavrčením se vyhrabal z postele a v duchu proklínal toho nevychovance, který se opovažuje budit lidi takhle brzy ráno… nebo odpoledne, opravil se v myšlenkách ještě o něco rozmrzeleji po prvním pohledu na hodiny. Cestou k telefonu hodil vyčítavý pohled na téměř prázdnou láhev vína a ještě o něco prázdnější list papíru v psacím stroji. Měl by se nad sebou zamyslet. Ale nejdřív potřebuje umlčet ten příšerný zvuk a vyslyšet nářky svého organismu po ranní dávce nikotinu a kofeinu.
„Ano?“ Ze všech sil se snažil, aby to znělo co nejméně jako „Táhněte všichni k čertu“, ale nebyl si tak docela jistý, že se mu to podařilo.
„Popřál bych ti dobré ráno, ale jednak už dávno není ráno a když tě tak poslouchám, tak asi nebude ani dobré.“
„Hm. Co chceš?“
„Když vynechám patrně zbytečný dotaz na to, jak jsi pokročil s tou reportáží z Monte Carla, tak mi volal Jelínek. Měli by pro nás zajímavou věc do Brna. Zajímá tě to?“ Nadšený tón hlasu ve sluchátku se vůbec neslučoval s tak nemravnou denní hodinou. Ale redakce pro něj představovala kromě vítaného příjmu i způsob, jak se alespoň částečně udržet v záři reflektorů, kterou musel před šesti lety nedobrovolně opustit. Při vzpomínce na vesnici Stavelot mu tělem znovu projela ostrá bolest.
„To ti řeknu u snídaně. Za půl hodiny jako obvykle?“
„Dobrá, za hodinu tě tam budu čekat. Jestli ti teda nevadí, že já budu obědvat.“
„Hm.“
Položil sluchátko a chvíli pohledem nerozhodně těkal mezi postelí a koupelnou. Nakonec to vyřešil kompromisem a sáhl po novinách. Hned první stránka, plná předvolebních analýz a rozhovorů s prezidentskými kandidáty, ho ale nadobro odradila. Raději se s povzdechem vydal do koupelny. Třeba z té schůzky přeci jen vzejde něco zajímavého.
O nějakých padesát minut později se ulicí rozlehl řev vzduchem chlazeného osmiválce, následovaný ječením pneumatik. Často si říkal, jestli by si do pražských ulic neměl pořídit něco méně nápadného, ale pokaždé, když za sebou zabouchl dlouhé, jasně oranžové dveře, uvědomil si, že si život bez Obluda prostě neokáže představit. Jakožto bývalý závodní speciál se sice do běžného provozu příliš nehodil, ale byl plný vzpomínek na lepší časy. Jednou mu bude muset dopřát pořádnou péči a pořídit si na každý den něco obyčejnějšího. Ale to by mu museli začít víc platit…
O pár minut, jednu vyděšenou stařenku a několik dopravních přestupků později se už nízká oranžová silueta krčila před jeho oblíbenou Slavií. Vrchní se sice na požadavek anglické snídaně a irské kávy v jednu odpoledne tvářil všelijak, ale na uvedení organismu do provozuschopného stavu neznal nic lepšího. Možná bych to měl nějak pojmenovat. Třeba Spojené království. Jak by se to asi líbilo těm zrzavcům, co s nimi před patnácti lety čistil nebe nad Evropou. Až zase příští rok pojede na sraz do Duxfordu, musí se o tom zmínit.
Ale kvůli vzpomínkám na válku tu neseděl. Arnošt z redakce časopisu „Motor“ mu očividně chtěl nabídnout zajímavou práci. Automobilky se letos mohly v nadbíhání československým časopisům přetrhnout. A protože značka, kterou ve vztahu s tiskem zastupoval pan Jelínek, patřila mezi výrobci rychlých aut ke světové špičce, mohlo by to být zajímavé.
„Jak sis nepochybně ráčil všimnout, pokud alespoň někdy čteš ty výtisky, co ti posíláme, mělo by to být letos v Brně velké. A Jelínek z toho očividně chce vyrazit co nejvíc. Patrně si myslí, že by u nás ta jejich novinka mohla být opravdu trhák…“
„Počkej, oni už zase mají něco nového?“ Profesionální zájem zvolna převážil nad soustředěným soubojem s klobáskami a volským okem.
„Vypadá to tak. Prý je to vzduchem chlazený šestiválec s aerodynamickou karoserií. Nezávislé zavěšení, kotoučové brzdy. A vypadá to, že si docela věří. Prý jsme něco takového ještě nezažili.“ Jeho společník už dávno spořádal hlavní chod a teď si pochutnával na dezertu, ale nadšením jako by trochu zapomínal na svoji distingovanost uznávaného šéfredaktora.
„Hm, trh by tu na takovou věc byl. A co tedy vlastně chtějí ode mě?“, dostalo se mu nepříliš nadšené odpovědi.
„Mají jeden prototyp v Praze a chtějí, abys ho zítra dovezl do Brna a napsal o tom. Budeme mít exkluzivitu, nikdo jiný to zatím neřídil.“
„To zní docela dobře. Alespoň můžu konečně vyzkoušet tu novou dálnici. Možná si kvůli nim i nařídím budíka…“
Když druhý den v garážích novotou zářící administrativní budovy přebíral klíčky, nemohl se ubránit jistému rozechvění. Byl zvyklý, že zástupci automobilek přehánějí ještě víc než rybáři, ale tentokrát měli pravdu. Tohle bylo opravdu něco jiného. Nezapomenutelný boční profil karoserie a tvary, které byly očividně výsledkem stovek hodin v aerodynamickém tunelu. A plochá šestka umístěná až za zadní nápravou, která měla vozu dát úžasně nízké těžiště. Na podobné koncepci pracovali i za oceánem, ale jejich dílo mělo splňovat tamější představu o levném, kompaktním voze. Špičkovým technologiím a vycizelovaným tvarům prototypu, se kterým měl strávit pár následujících hodin, se nemohlo ani zdaleka rovnat.
A když najížděl na nedávno dokončenou Košickou dálnici, uvědomil si, že to není jen o vzhledu. Lehkost, se kterou zatáčela nezatížená přední kola a způsob, jakým předek auta „očichával“ silnici před sebou měl v sobě určité těžko napodobitelné kouzlo. Zařadil se do úplně levého pruhu, nasadil cestovní stoosmdesátku a zatímco míjel nesčetné Minory, Populary a Rapidy v pomalejších pruzích, přemýšlel o tom, jestli se právě nestal svědkem zrození legendy.
Za Jihlavou neodolal, opustil dálnici a chvíli se proplétal po souběžných okreskách třetí třídy. Tehdy se jeho myšlenky změnily v přesvědčení. Způsob, jakým tohle auto kombinovalo schopnosti dálničního polykače kilometrů a obratnost v zatáčkách, byly nevídané. Na chvíli zatoužil po tom, vrátit se k závodění. S tímhle nebyl problém objíždět závody po vlastní ose, aniž by trpěl nějakým nepohodlím. Možná se pozeptá, jak to vypadá s továrním týmem.
Před branou zbrusu nového Veletržního paláce v Brně se na chvíli zastavil. Věděl, že tohle auto musí vrátit, ale zatraceně se mu do toho nechtělo. Snad jen představa toho, že sériovou verzi by mu mohli půjčit na důkladnější vyzkoušení, ho přinutila branou projet a nechat se nasměrovat na připravené stání pod červeným kulatým znakem.
Vypnul motor a chvíli tiše poslouchal kovové praskání, jak dlouhou cestou prohřáté auto začínalo chladnout. Teprve jemné zaklepání na okno ho přimělo vystoupit, posmutněle odevzdat klíče a vydat se shánět něco k pití.
Když se po pár krocích otočil a znovu se zadíval na siluetu, která se jednou stane legendou, musel uznat, že tentokrát se jim to v Kopřivnici opravdu povedlo…
Yurii
19. 11. 2012, 15:40T87? :)
Paul Jaray
19. 11. 2012, 15:43plochej šestiválec? To Tatra nedělala. Není to alternativní Porsche? V případě, že by nezačla WW2.
BobAsh
19. 11. 2012, 15:50WW2 by nevadila. Stačil by trochu jinej výsledek voleb v roce 1947...
Paul Jaray
19. 11. 2012, 16:05Imho WW2 by vadila dost. Velká část elit zmizela před a během války. Následnej odvoz němců taky průmyslu rozhodně nepřidal, naopak.
V případě, že by WW2 nikdy nebyla, případně by skončila v zárodku, tak je možný si představit ČSR a region střední Evropy jako jeden z nejbohatších a nejrozvinutějších v Evropě..
BobAsh
19. 11. 2012, 16:13Německo o elity přišlo úplně stejně jako ČSR, možná ještě hůř. Zatímco Čechoslováci především utíkali, Německo mělo obrovské ztráty na odvedencích i civilním obyvatelstvu - spoustu lidí zabilo bombardování, spousta zůstala někde v bahně Ruska...
Většina těch, kdo utíkali před válkou do ciziny, to dělala s úmyslem se vrátit, až se povede válku vyhrát. A většina z nich (kupříkladu piloti RAF) to i udělala. Až v roce 1948 začali utíkat znovu, protože je k tomu režim donutil. V naší realitě by bývalý pilot RAF v roce 1960 ani náhodou nemohl psát do časopisu, protože byl "ideově nespolehlivý" a ovlivněný zkušeností se západem.
V roce 1945 jsme měli co do lidí i materiálních zdrojů mnohem lepší startovací podmínky než Německo - Němci museli stavět od začátku celá města, v podstatě přišli o veškerý průmysl. Nás se ve srovnání s nimi bombardování dotklo jen lehce.
Skutečný rozdíl nastal ve chvíli, kdy ČSR odmítla nabídku pomoci v rámci Marshallova plánu, který pomohl Západní Evropě postavit se na nohy, a začala si devastovat ekonomiku a průmysl plánovaným hospodářstvím.
Breakthru
26. 11. 2012, 20:28O našem osudu bylo rozhodnuto už za války.Díky zbabělosti Beneše a vypočívasti několika dalších se náše budoucnost začala rýsovat už od roku 1943.Pak to v únoru 1945 byla Jalta, kde bylo už všechno domluvené.Druhý prodej ČSR stejně jako v Mnichově 1938.A pak v dubnu 1945 v Košicích, komunisti rozhodli jak to po válce u nás bude probíhat.Vznikly nový zákony a kam přišla Rudá armáda, šly i Národní gardy.
Zatýkalo se a zatýkalo.Dosazovali se noví lidi a ještě před rokem 1948 se začlo s vykonstruovanýma soudníma procesama.Na úřadech, výborech atd. seděli už dávno komunisti.Často s pochybnou minulostí v souvislosti s kolaborací.Ještě před Vítězným únorem byla spousta podniků zadlužená po konci války.Především díky schopnosti nově dosazených soudruhů místo panů továrníků.....
Co se zde budovalo desítky let nebo při nejmenším od konce první světový války, co nezničili okupanti za války nebo válka samotná, tak to komunisti dokázali zdrancovat během pár měsíců max. roků....
Kdo utekl před válkou se buď nevracel nebo tu dlouho nevydržel.Není se co divit.......
Paul Jaray
19. 11. 2012, 17:31No to je sice pěkný, ale vzhledem k tomu, že znárodňování a cesta do pekel začala v roce 1945, kdy částečně pod vlivem zklamání z Mnichova se nastoupila cesta směrem k SSSR. Nic z toho by se nestalo, kdyby se Hitlerovi zamezilo rozpoutat válku. Bylo by daleko výhodnější, kdyby se zachovala kontinuita. Bylo by to taky daleko zajímavější.
BobAsh
19. 11. 2012, 17:39To sice ano, ale pořád byl čas jí zvrátit. K nerozpoutání WWII by byl potřeba zázrak, protože sen o Třetí říši by nezmizel, kdyby se nerozplynul ve válce.
A kromě toho, realita bez WWII už by byla moc "alternativní" - změnilo by se moc věcí, od politiky až po techniku. Technologie by bez WWII vypadaly jinak, změnilo by se tempo vývoje (válka vývoj ve spoustě věcí posunula, naopak třeba vývoj designu osobních aut se zastavil).
Navíc jsem záměrně chtěl, aby jedinej rozdíl mezi skutečnou a alternativní realitou byl v absenci komunistů u vlády.
Paul Jaray
19. 11. 2012, 17:45Ledwinka by zůstal v Tatře a ne ve vězení odkud dirigoval úpravy Tatraplánu. A Porsche by třeba u Liberce založil svou automobilku, místo aby ve francouzským kriminále projektoval Renault 4CV.
Paul Jaray
19. 11. 2012, 17:52Jinak imho konkrétně v automobilovým průmyslu toho válka až tak moc nezměnila. Celkem dobře si umím představit vznik mimořádně zajímavejch aut právě bez války. Zůstaly by značky jako Bugatti, Porsche a Ledwinka u Tatry, židi by tady vesele investovali...
BobAsh
19. 11. 2012, 18:08Změnila hodně. Jak technologicky - třeba vývoj motorů poskočil díky pístovým stíhačkám o obrovský kus dopředu, tak právě i strukturou značek na trhu. Spousta značek by nezanikla, jiné (Volkswagen) by nejspíš nevznikly.
Byla by to taky zajímavá alternativní realita, ale mě víc lákala ta, která je bližší naší realitě. Vymýšlet si alternativu k WWII už je hrozně složité.
Paul Jaray
19. 11. 2012, 19:42Je otázka na co by například přišel ve svý továrně Ettore, kdyby nebyla WW2. Nebo tady v Tatře (a jinde po Evropě) by dál vyvíjeli a nebyly by v omezeným válečným provozu pod nacistickou taktovkou, kdy vlastně ztratili 6 let. Naopak by neposílili USA a SSSR. Byl by to dosti pestrej svět.
Co se týká alternativě k WW2 nemusí to být vůbec nic složitého. Nejen v literatuře jsou jednoduchý metody efektivní. Však už na tom pracuju:)
Paul Jaray
19. 11. 2012, 20:02Nebo vymyslet komplexnější celek např: TGM je za války zatčen CK policií a popraven. V Rusku selže Leninův pokus o založení SSSR (například baniti přepadnou vlak, kterým ho tam Němci poslali, zabijou ho a zlato ukradnou.) Carský Rusko je ve válce až do konce v roce 1918 a posílá záložní síly na západní frontu. USA do války nikdy nevstoupili. Po kapitulaci vzniká na základě domácího odboje Republika Čechy a Morava v čele s prezidentem dr. Kramářem. Jemu se z pozice českého prezidenta podporovaného Ruskem (osobní přítel Cara), maršálem Fochem (který byl armádou jmenován francouzským prezidentem) a několika dalšími podaří zvrátit drtivé podmínky německé kapitulace prosazované francouzskými protiněmeckými elitami v cosi méně potupného...
BobAsh
19. 11. 2012, 20:08Já neříkám, že by to nešlo. Jen že to takhle dělat nechci a navíc se to nehodí k tomu, o co jsem se snažil - můj cíl je ČSR za podmínek, kdy ekonomiku neudusil komunismus, a to co nejjednodušším způsobem, bez toho, abych musel alternativní historii vysvětlovat ekvivalentem fiktivní učebnice dějepisu.
Premisa "komunisti nevyhráli, přijal se Marshallův plán, ekonomika vzkvétala" je dostatečně jednoduchá, dostatečně snadno pochopitelná, poměrně uvěřitelná a navíc má v době, kdy KSČ má v několika krajích hejtmany, přesah i do současnosti.
Paul Jaray
19. 11. 2012, 20:17a Hitlera pro jistotu přijmou na Vídeňskou akademii a stane se z něj docela úspěšnej krajinář.
Paul Jaray
19. 11. 2012, 20:28Povídka je bezva o tom žádná. Já bych si rád přečetl knížku ve stylu P.K.Dick - "Mistr vysokýho zámku", ale na náš region. Velkorysou a zábavnou alternativní historii. Pokud možno rovnou i sci-fi, možná s prvky fantasy. Kříženec mezi Troskou, Burroughsem a Dickem.
Asi to ale budu muset napřed napsat, hehe.
BobAsh
19. 11. 2012, 21:15Hlavní postava i alternativní realita povídky jsou původně vymýšlené pro něco většího, o čem ještě nevím, co a jestli vůbec by to mělo být. Nechci nic slibovat, protože se znám, ale snad to nebyl jen štěk do prázdna...
BobAsh
19. 11. 2012, 21:20Každopádně tuhle knížku jsem nečetl a je to očvididně chyba. Napravím.
Colombo
21. 11. 2012, 11:55Nebýt 2.sv.války, nevznikl by Jeep, a dvouocasý ďábel alias P-38 a těžko říct jaký design by nesly Harleyovy Cadillacy a další okřídlené legendy. Osobně bych sázel na proudnicové karoserie alá Delahaye..
Martin
22. 11. 2012, 13:44no a kdyby Vám nestačila tahle X tá realita, můžete si přečíst ASFALT od Kopřivy :-D tam zase F. Porsche vyrábí svá auta v pekle ze spánkových kostí a pohon obstarává osmikomorové srdce :-D
Colombo
22. 11. 2012, 20:14Aby ses vrátil do reality, projeď si Francouzskou ul. kousek před J.Masaryka už týden parkuje vyvoněná 505 sedan..
Martin
23. 11. 2012, 07:08Znám majitele, když jsem prodal Drobka, dával jsem mu dokumentaci a kontakty na Yousifa :-D
Pokud vím, měl v pácu koupi ještě jedné, ale nevím, jak dopadl :-( už není ani čas zajít na pivo :-(
Wanix
23. 5. 2016, 22:36tohle je nejspíš ten úplně nejlepší článek na celém autíčkáři :)
spooon
24. 5. 2016, 11:08ještě že si sem přidal komentář, jinak bych se o něm ani nedozvěděl, fakt dobrej článek. Asi si budu muset dopřečíst i oldschoolpunk autíčkáře :-)