načítám data...

Proč toužím po Fordu Model T

09. února 2020, 21:03 13 komentářů Jan Machač Editorial

Bude to znít divně, ale já, milovník osmiválců a samosvorů, jsem se použitím mozkového myšlení, zamiloval do Téčka. Proč?

zobrazit celou galeriiEditorial: Proč toužím po Fordu Model T

Musím na to trošku zeširoka. Už jako malého kluka mě fascinovala auta. Byl jsem to praštěné děcko, které otočí židli od klavíru naopak a s její kulatou podstavou si pak hraje jako s volantem. Fascinovalo mě řízení, nevím ani moc proč. Když jsem si pak udělal řidičák, byl jsem schopen trávit dlouhé hodiny tím, abych vymýšlel důvod, proč někam jet a jak z někoho vydyndat nějaké auto. Věděl jsem prd, ale řízení mě bavilo. Když jsem pak začal vydělávat, do aut jsem vrážel všechny své peníze pak ještě trochu a prostřídal jich fakt hodně.

A jedno z nich mi utkvělo v hlavě jako žádné jiné. Mercedes w123 "piáno" 200D přezdívané Rudolf. Po Rudym Dieselovi. Automobil byl slabý, gumově netečný a v příšerném stavu. Ani několik vrstev gafy nebylo schopno utěsnit střešní okno a zadní koberečky se musely dobře napozicovat pokaždé, když do interieru začal smrdět výfuk. K tomu vůle na řízení bez posilovače. A celý byl takový unavený a v zimě nestartoval. Ale právě proto, že člověk musel vědět, jak na něj, ho dělalo krásným. V zimě musel stát na kopci, protože tlaky nebyly a i kdyby žhavičky žhavily, no vždyť to znáte. Ale právě probouzení stařičkého vyběhaného dieselu, který odmítal umřít je to, co by mě k vlastnictví nějakého dalšího Rudánka asi nakonec udolalo.

A pak třeba ta akce s papírama na náklaďák. To byla prostě shoda náhod a já se ocitl v noci na výjezdu z průmyslového areálu za volantem velkého manuálního starého Atega, připadal si jako prvnička a snažil se nic nepodřít. Naučit se, jak odhadovat cestu pro takový velký hranol není sranda a když na mě učitel krásně přátelsky hulákal “kam dáváš ten tuplák!”, vždy jsem si uvědomil, že musím řešit nejen rychlost, lidi ve vedlejším pruhu, výšku větví před autem a hmotnostní omezení, ale taky ten tuplák umístit v sedmdesátce ± 10 cm. Ovládání strojů mě baví a ač si za volantem velkého auta připadám pořád velmi nesvůj, je to osvěžující zážitek.

A nebo v poslední době Kamýk. Zjišťovat i zadními kanály, co je na testovaném voze špatně, když se s ním bojím jet rychle, to je to, co mě baví. A taky o tom málokdy píšu, protože jsem tak zmlsaný, že mi to přijde normální… Pořád zjišťuji, jak bude nejvhodnější omluvit se chlapcům z Toyoty, že jsme jim Supru vraceli špinavou, ale prostě nebyl čas. Byli jsme s Kubajsem na oslizlém parkovišti a já mu vysvětloval, jak se chovat k zadohrabu. Jeho ženu Ester jsem pozval do auta slovy "pojď umřít", přetočil se, jednou to překorigoval a pak jsme se hezky roztočili tak 40kmh driftíčkem dokolečka, volant začal tančit v ruce a já se blaženě smál. A Ester se hihňala. Kuba pak dostal mírnou nalejvárnu, byl vyslán sólo, aby se trochu i bál a teď tvrdí, že už skoro ví. A já se to naučil sám, protože mě to prostě zajímalo a bavilo. Takže jak se začít bavit, když mě netáhne perfekcionismus třeba okruhových závodů? Pořídit si něco extrémního.

Chci se opět učit řídit. Chci být tím zdrceným nejpomalejším článkem dopravy se zpoceným čelem. Chci se na cestě cítit jako při pilotování mikrovrtulníčku z Lidlu! Chvíli jsem uvažoval nad tím, že si udělám piloťák, ale až na jednoho blázna mi celé okolí dost nevybíravě naznačovalo, že to není dobrý nápad a má záliba v přiblíženích ke dráze metodou "Leknutí" není to, co bych si měl užívat ve skutečnosti. Takže mi zbývají bagry (nééé, jen to ne!! pozn. Hamster), kloubové autobusy, trabanty a pak… Pak auta skutečně zvláštní.

Mít plyn na podlaze, brzdu uprostřed a neřadit nohama je přece tak konvenční! Nechci vám vysvětlovat, jak se Téčko ovládá, protože to sám pořádně nevím. Vím jen, že plyn a předstih jsou na volantu, jednička je zašlápnutím jednoho z pedálů na zem a spojka je snad spojena s ručkou. Jo a převodovku to má planetovou. A kromě toho to taky nemá ani vodní pumpu a teploměr je ta hezká věc na chladiči. Jo, to není grill, to je chladič, ano. A nejde o nějaký výstřelek a exotiku s plaketkou, vyrobilo se toho 20 milionů kusů! Tohle bylo to, co bylo normální! Přesto už by to dneska nikdo ani nenastartoval.

Tak proto, proto toužím po Fordu Model T. Protože je to jiný svět. A stejně jako spousta jiných chci poznávat nové věci. Jsem přesycený zmrzlinou, nebo rád trpím? Nevím… Chtěl bych Lízinku aspoň řídit…

Přijde mi, že se totiž v poslední době matláme v nesmyslech. Pereme se nad tím, jestli je Supra taková nebo onaká, stavíme bariéry mezi sebe a nechtěnou elektrickou budoucnost a přitom je tu tolik aut, která poskytují tolik dobrých věcí, tak rozmanitých zážitků, že ani já – přejedený zmrzlinou – si v podstatě nemám na co stěžovat. Stačí si sednout do něčeho trošku jiného. A co pak do auta, kterému je sto? To musí být zážitek, který bude tak nový, že bude celý barevný, nahlas a voňavý! Budu mít strach, já se tak těšíím!

Jak to máte vy?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BigBen
09. února 2020, 21:56
0

Úplně ti rozumím. Já už po Téčku koukal před lety :-)

reagovat
krab
09. února 2020, 22:05
1

Naprosto souhlasím s tím sdělením, opravdu pěknej blog. Vystihuje přesně to, co máme všichni rádi.
Taky se moc těším, až se zase svezu něčím hodně starým. Mám štěstí, že byl můj táta vždycky podobně praštěnej autama taky, takže máme doma dva předválečné stroje a i když oba neumím řídit tak hezky jak bych chtěl na řízení obou se vždycky děsně těším. Ale plyn, brzdu, spojku mají tedy normálně... jen jeden z nich nemá na jedničce i dvojce synchrony, takže se musí natrénovat pravý meziplyn...

reagovat
sp
spooon
10. února 2020, 11:12
2

To je nás víc, kdo obdivuju všechno divný :-D

BTW hrozně by mě zajímalo, proč máš krabe skoro u všech komentářů tolik mínusů, kdy komentáře jsou k věci a "autickarsky". Asi nějaký troll...no snažím se ho negovat, že to dorovnávam plusama :-D

krab
10. února 2020, 11:28
-1

Asi ... každopádně tady ten editorial nebo blog nebo jak to nazvat bylo fajn čtení ke kafi. Téčko bych si taky děsně chtěl zkusit řídit.
Zatím jsem párkrát bojoval s řízením našeho Standardu Little Nine, to je zážitek v zásadě asi ne už příliš odlišný, jen ty pedály jsou normálně.

Hledal jsem fotku přes google a našlo mi to jeden starej článek, kde jsem ho zmiňoval to auto i s fotkou :-D Na webu to nenajdeš, ale psal jsem o něm před lety celý velký článek do AMS Classic a Ondra Kroutil nám to fotil. I rodiče se k tomu stylově oblékly, takže to byla docela sranda... Ti si tohle auto užívají. Já to řídím vždycky s respektem, protože správně si podřadit, to je kumšt. A taky si dát pozor na to, abych nepřepálil rychlost někde s kopce. Všechno co víš o řízení moderních aut může člověk tak trochu zahodit a učí se něco nového od znova... https://www.autickar.cz/clanek/x-aut-ktera-vam-pomuzou-prezit-apokalypsu/

Vapno92
09. února 2020, 22:07
1

Mňa hlavne fascinuje, ako už nástupca Fordu T (Alias Bolt Ace), Ford model A (Bolt Model B) sa ovládal úplne normálne, teda až na ručné riadenie predzápalu. Chevrolet Master už bolo úplne normálne auto. Treba si pohľadať na Youtube, je to zaujímavé :D

reagovat
Ronoath
10. února 2020, 10:42
0

Že ty seš ten válečník, co dělal mody do Mafie jedničky? Přinejmenším si pamatuji pack Peugeotů 405.

Vapno92
10. února 2020, 10:44
0

To som ja. Komunita už síce umrela ale to nevadí. K príbehovému modu na cca hodinku hrania mi chýba robota na 2 týždne, ktorú nedokážem dokončíť už 3 roky :D

Ronoath
10. února 2020, 15:25
2

Ale to bych z nostalgie rád zkusil, tedy pokud ti vyjádření mé podpory pomůže v motivaci:-D

beastar
10. února 2020, 16:29
0

To je takový otevřený Jendovo přiznání. Že je jako fakt divnej. Takový Rainman automobilového žurnalismu. Člověk si přeje kde, co. Ale dostavník s volantem... To je vazne romantická naivita. Stejně hodně štěstí...

reagovat
Radek Chlud
10. února 2020, 18:53
0

Ještě že nejsme ti...Žurnalisti

beastar
10. února 2020, 18:59
1

Jste i nejste... ;)

Za
Zazaa
10. února 2020, 21:58
0

taky stary motorky sou fajn .... spojka na levou spicku nohy, zadni brzda na pravou patu, predstih a dekompresor levou rukou, predni brzda a vzduch a benzin pravou rukou , razeni tim co je zrovna volne :)

reagovat
Vojta Nekvapil
10. února 2020, 23:46
2

Me zase bavi stara omlacena auta bez elektroniky, ktera uz nikdo nechce. Tedy jsou za par korun. Kdyz uz se clovek prestane obavat nakladu na opravu, tak si zacne uzivat svobodu a vodit auto zpusobem, ktery konstrukteri urcite nemeli v popisu zadani prace. :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW Řada 5 E39 528i  1999
BMW Řada 5 E39 528i

1999 rok výroby
198 koní výkon
2 793 ccm objem

Cadillac SLS  1997
Cadillac SLS

1997 rok výroby
300 koní výkon
4 500 ccm objem

Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks 1978
Lincoln Continental limouzine Bradford Coachworks

1978 rok výroby
250 koní výkon
7 500 ccm objem

Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi 2012
Dodge Charger Policejní verze 5.7 hemi

2012 rok výroby
400 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí 2000
Ford Excursion 7.3 V8 TD POWER STROKE 4x4 8mí

2000 rok výroby
279 koní výkon
7 300 ccm objem