Může to vypadat divně. Redakce Autíčkáře, webu, který jako jeden z prvních u nás začal řešit investiční potenciál youngtimerů, již podruhé píše o tom, že byste se měli na investování do aut vykašlat. Že nás to dokonce štve. Zbláznili jsme se? Otočili jsme a chystáme se propagovat jen nablýskané nové stroje? Vadí nám, že naše oblíbená auta zdražují?
Vlastně skoro nic z toho. Tedy ano, je trochu mrzuté, že vzduchem chlazené 911 se odsunuly mimo dosah běžných smrtelníků a nejspíš tam zůstanou, i kdyby došlo ke korekci trhu. A pomyšlení, že člověk před pár lety přemýšlel nad předrenovačním E-type za pár tisíc dolarů a nechal to “na později” je taky docela otravné. Ale na druhou stranu, tohle (a spousta dalších) jsou vysněná auta generace našich otců. Jsou drahá ne tolik proto, že by byla tak dobrá a tak jedinečná. Jsou drahá proto, že představují sny o ztraceném mládí dnešních padesátníků a šedesátníků – mužů, kteří dnes mají nejvíce peněz na utrácení.
Samozřejmě, bývaly doby tahle auta představovala skvělou cestu k zábavě za rozumné peníze. Nabízela vzrušení za volantem, rozechvění srdce při pohledu na ladné křivky v garáži, dokonce i cestu k závodnickým začátkům. Ale ty časy jsou pryč. Magnus Walker se může snažit jak chce, ale punkové Porsche 911 už je jen póza. Krásná póza. Póza, kterou bychom si možná rádi nechali postavit, kdybychom byli rockové hvězdy. Ale už to nikdy nebude auto, které si můžete koupit za cenu nového rodinného hatchbacku a otevřít si tak cestu k jedinečným zážitkům. M3 E30 už není auto, které si koupíte pro to, jak jezdí. Se starým Ferrari už nikdo neujede tisíc kilometrů za noc. Tahle auta už jsou jinde – můžeme je obdivovat, toužit po nich, ale většině z nás to bude takříkajíc prd platné.
Pojďme se raději soustředit na legendy budoucnosti.
Ne na ty, které už jsou “skoro tam” a dávají vám největší šanci vydělat. Mám na mysli auta, která už jsou levná, ale možná budou ještě levnější. Nejspíš ne o moc, ale určitě na nich hned tak nezbohatnete. Ale i tak nabízejí spoustu zábavy za málo peněz. Můžete je drtit na pokraji schopností a pokud to nevydrží, snadno najdete náhradu. Nebo si můžete koupit další kus na díly. Nebudete mít pocit, že ničíte svůj odkaz budoucím generacím, když je vytáhnete ze suché garáže do sněhu a plískanice. Nebo když je dokonce vůbec nebudete mít v žádné garáži. Budou to auta, která budou sloužit vám a nestanou se z nich modly, vyžadující neustálou péči.
Z těch, která to přežijí, se možná časem stanou legendy a ceněné klasiky – legendy díky vzpomínkám, které pomohou celé generaci řidičů vytvořit, a ceněné klasiky díky tomu, že mnoho exemplářů tuto fázi nepřežije. A vám to bude jedno, protože ta chvíle bude příliš daleko, než aby mělo smysl se o ni zajímat.
Jak by takové auto mohlo vypadat? Pojďme se podívat ke značce, která by mohla být symbolem dnešního investičního šílenství. K Porsche. Jakékoliv Porsche z dob, kdy do nich ještě neuměli namontovat chladič, se dnes málem vyvažuje zlatem (kromě 914 – ale kdo by chtěl 914?). Dokonce i modely s motorem vpředu se už vydaly na strmou cestu do cenových výšin a opravdu zachovalé kusy 944 Turbo se pomalu dostávají do sfér, ve kterých jste ještě nedávno nalezli ty nejlevnější “vzducháče” 911. Už i některé ze vzácnějších vodou chlazených 911 stoupají na ceně.
Ale co na ceně nestoupá, to jsou první Porsche s vodou chlazenými boxery. Mnohými zatracovaná 911 996 a samozřejmě Boxster, který trpí image “auta pro holky”. Jejich investiční nezajímavost dává smysl – vyrobilo se jich opravdu hodně, nikomu nepřijdou nijak zvláštní a v případě Boxsteru navíc jde o auto, které mnoho lidí považuje za “chudého příbuzného” nebo “nedospělé Porsche”. Přitom posunutí motoru zpoza zadní nápravy z něj udělalo možná nejlépe ovladatelné Porsche vůbec. Jeho design je možná okoukaný, ale skrývá se v něm krásné retro na 550 Spyder. A spoustu věcí sdílí s “větším bráškou”, takže až budete chtít více výkonu, stačí čekat, až někdo obtočí další 911 o strom…
Problém je, že pro spoustu lidí není Boxster cool. Je to auto pro paničky, moc ulízané, moc nablýskané, moc málo drsné. Ale počkejte ještě chvilku – až budou Boxstery laciné a stanou se oblíbeným náčiním těch, kteří chtějí dostupný a přitom řidičsky skvělý sporťák. Stačí pár drobností, pár úprav, pár oděrek a Boxster setřese svoji image “auta pro holky” stejně snadno jako jí setřásla 356. A bude ještě dlouho trvat, než klesne na své cenové minimum, pobude na něm a zase se vyhrabe na cenovou úroveň, kdy by přestal být pro běžného smrtelníka dostupný. A celou tu dobu z něj můžete dostávat maximum potěšení. Vždycky stihnete koupit nějaký další, pokud byste nakonec přeci jen chtěli nudně nablýskaného veterána…
A není to samozřejmě jen o Boxsteru. Je tu mnoho dalších zajímavých aut, která dnes koupíte za rozumné peníze a u kterých se nemusíte zabývat tím, že by snad mohla mít v brzké budoucnosti nějakou zásadní hodnotu. Dívali jste se, co dnes stojí Alfy GTV? Za kolik se dá koupit MG F? Jak levný a přitom překrásný je Jaguar XK8 nebo předposlední generace sedanů XJ? S-type R? Cadillac Eldorado z 90. let?
To je samozřejmě jen pár příkladů – vy určitě najdete spoustu dalších nápadů, co koupit zajímavého, zábavného a levného, aniž by bylo nutné se zaobírat “investičním potenciálem”. Pochlubte se v komentářích!








JP
5. 10. 2016, 16:04Na Boxstery koukám už delší dobu a poslední dobou spíš jemně zdražily, 2 roky zpátky bylo na prodej několik vcelku pěknejch kusů pod 200... Myslím že dřív nebo pozdějš do nějakýho skočim, stejská se mi po MGF a Boxster je jediná cenově dostupná náhrada která mi dává smysl. Jen kdyby už v garáži nepostávalo GTV :D
Dek
5. 10. 2016, 16:24Mám pocit (možná jen pocit), že do teto kategorie svým způsobem zapadá mé bmw e46 330ci cabrio. Ano vím, že je to vlastně vcelku všední záležitost a že to není úplně čistě řidičské auto, ale vcelku mi sem zapadá...
Milan
6. 10. 2016, 19:37no spiš to bude fakt jen pocit.-)
A.J.Michal
5. 10. 2016, 16:37Já třeba pří koupi aut nikdy nepočítal s tím, že by měly někdy nějakou hodnotu. Kupuji jen kvůli tomu, že se mi líbí a dobře jezdí :)) ... zatím jsem žádné ze svých aut neprodal, buď mi Alfy zůstaly doma a nebo je mám rozdělané na půdách :))) .... ale něco na tom bude, užívejme si života jízdy, dokud nám to zdraví a finance dovolí. Bude jen hůř a nikdo pomalu neví, co bude zítra :)
Romus
5. 10. 2016, 17:15Řešit investiční potenciál u auta se kterým chci byť jen občas jezdit, je dle mě nesmysl.
Jiří
5. 10. 2016, 17:16Tak po Alfě GTV už se dívám nějakou dobu, jen ne a ne natrefit na ten správný kousek :-)
CerVus
5. 10. 2016, 19:13Já jsem boxsterem i jako fanda porsche dlouho pohrdal do doby než jsem ho viděl stát vedle 996. První třetina auta je totožná, jen jde o to překonat vzhled zadní části. No a toho že to je auto "v základu" - tj bez střechy.
Goldies
5. 10. 2016, 19:51Klasicky ceny MR2 3. Generace sou taky ulet :-) a taky jich zase tak moc neni ;-)
Milan
6. 10. 2016, 19:41jo díky podobnejm článkům se zoufalci snaží prodávat všechno zábavný najednou za dvojnásobek. Zrovna včera sem si říkal, ze se podívám, jestli bych neklofnul mk3 za dobrou cenu po sezoně. A obdobný auto je letos za dvojnásobek, což považuju za naprostej nesmysl.
Goldies
6. 10. 2016, 19:47Jj taky sem nakoukl a zdesil se :-D a sem najednou rad, ze jsem udela to co jsem udelal :-D
CerVus
5. 10. 2016, 20:39Ještě mě tak napadlo. Už i Magnus Walker to asi pochopil a teď objíždí LA v 996 GT3 a 924 turbo.
Adam
5. 10. 2016, 21:38Ja sem se svejma autama na nule. Coz je, vzhledem k tomu, ze sem student, super. Jezdim s nima normalne, ale staram se o ne. Jedna se o E36, E46 a Cecko ;)
peca
6. 10. 2016, 06:13Ja chci 914! :-D
Milan
6. 10. 2016, 19:42Super článek, víc takovejch a brzo si nikdo už nekoupíme nic, protože na nic nebudeme mít.....
krab
6. 10. 2016, 22:13Naštěstí je pořád hodně nadšenců, kteří si koupí "investiční klasiku" a používají jí na mnoho I dlouhých jízd! Snažím se věřit tomu, že takových je většina... Na druhou stranu existuje okruh majitelů nových limitovaných edicí sportovních aut, kteří s těmi auty fakt nejezdí. A po čase se je snaží prodat i za vyšší než původní cenu. Cayman GT4 budiž příkladem za všechny... Tomu se přiznám taky vůbec nefandim a štve mě to. To, že si můžeme pokouknout na krásné video například Chrise Harrise a zbrusu nové 911R je super, ale fakt že si to auto prostě nemáte šanci vyzkoušet natož pak pořídit i když máte fůru peněz je docela frustrující!
Boxster je dobra volba. Těžko říct co se bude dít do budoucna, to vlastně nevíme ani u těch "investičních" aut, ale myslím že Boxsterů je stale mraky a tím pádem dobrý výběr. Typ 986 se dá pořídit v dobrém stavu okolo 10tis EUR, což není vůbec nezajímavé. Jsou tam nějaká "ALE" týkající se ceny za údržbu a případně cen havarijních pojištění na to auto. Nicméně s Vojtovým výběrem souhlasím.
Zrovna tak si myslím že je atraktivní volba první generace Caymana. To je auto které bude stát okolo 25tisíc EUR a to je cena za kterou jde i pořídit 996 tka. A ta bude ovšem o nějakých 7 let starší a má tak trochu ( pro mě) neatraktivni interiér. Cayman je možná auto, který těžko už bude nějak dál výrazně klesat.
Můj tip je ale něco kompletně jiného. A rozhodně na tom autě nevyděláte! Zato se pobavíte a budete se jmenovat štístko pokud vás servisní náklady nedoženou k šílenství, jak by asi napsal kdejaký novinář :)
Já si naopak myslim že by to s trochou rozumu při výběru správného kusu šlo : Maserati 3200 GT
Biturbo V8, manuální převodovka, 375 koní výkonu a to vše za cenu nepřesahující hodnotu průměrných exemplářů M3 E46 s SMG převodovkou.... To bude mít něco do sebe. Akorát člověk musí realisticky počítat že to bude průšvih, ne taková sranda jako v jednom dílu Wheeler Dealers kde jí dávali dohromady.