logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial, Historie

Přehled cen sporťáků a hot hatchů z roku 2000. Slabší, ale dražší.

Dnes je kupujeme jako sportovní ojetiny z nejlevnějších kategorií. Ale kolik vlastně stály vozy jako Honda Integra nebo Fiat Coupé, když byly nové? Lidové sporťáky pro každého to rozhodně nebyly.

Přelom milénií je petrolheady často označován jako konec nejlepší éry v dějinách automobilismu. Motory neseškrcené emisními normami, menší tlaky a tendence ke ‘katování kostů’ či vývoj neregulovaný ekologickou lobby a nejrůznějšími normami. Tak znějí obvyklé argumenty, proč auta jako Honda Integra, BMW Z3 M nebo Peugeot 306 S16 patří k srdcovým záložitostem ortodoxních fanoušků do aut. Kolik ale stála, když byla nová a jak dostupná byla v porovnání s dnešními auty? Stejně jako v minulém článku, který se věnoval cenám vozů běžných kategorií, naleznete vše podrobně zpracováno v tabulkách. Jen připomenu, že ceny pocházejí z ceníku pro rok 2000 a jsou přepočteny na tehdejší průměrnou hrubou měsíční mzdu, která tehdy v ČR činila 13 219 Kč. Protože porovnatelné modely už u mnoha značek nelze najít, nejsou v tomto článku uvedeny ekvivalentní modely výrobce pro každé auto jako minule, ale kurzívou vždy jen pár typických zástupců daného segmentu. Samozřejmě i s přepočtem na současný průměrný plat.

Hot hatche

Kategorie hot hatchů dnes na poli levných sportovně zaměřených aut válcuje všechno ostatní se suverénní dominancí. Před 17 lety však byla situace úplně jiná a poměrně chudá tabulka ukazuje, proč byla 90. léta považována za černé období klanu ostrých hatchbacků – rozhodně nešlo vybírat z tolika aut jako dnes. Přesto Civic VTI nebo Saxo VTS rozhodně patří ke jménům, jež jsou zapsaná v rodokmenu splašených hatchbacků zlatým písmem. Hot hatche dnes své dávné předchůdce rozmazávají podávanými výkony na kaši a v přepočtu na současnou hrubou měsíční mzdu jsou také výrazně dostupnější – vždyť na chabý Golf IV GTI jste v roce 2000 potřebovali v přepočtu více výplat než dnes na nové Audi RS3 s dynamikou tehdejších supersportů. Avšak právě hot hatche jsou dle mého názoru auty, která během let ztratila nejvíce ze své bezprostřednosti a pocitové zábavy za volantem při rozumných rychlostech. Výkon není všechno… 

Model Výkon [kw] Cena [Kč] Cena / Počet platů
Alfa 145 2.0 T.S. QV  114 589.900 44,62
Audi S3  154 1.235.000 93,42
Citroen Saxo 1.6 16V VTS 87  449.000 33,97
Citroen Xsara 2.0 16V VTS 120 639.000 48,34
Fiat Bravo 2.0 20V HGT 113 539.900 40,84
Honda Civic 1.6 VTI 118 599.000 45,31
Peugeot 306 S16 120 700.000 52,95
Seat Ibiza 2.0 16V Cupra 110 478.200 36,18
VW Golf GTI 110 708.200 53,57
Peugeot 208 GTI 152 539.000 18,36
VW Golf GTI 169 699.900 23,85
Honda Civic Type-R 10G 235 929.900 31,69
Audi RS3 294 1.469.900 50,09

Kupé, kabriolety a sporťáky

Ta věc níže je krásná tabulka pravdy. Lze z ní totiž vyčíst omyly a petrolheadská klišé, ale možná také cosi pochopit. Tak za prvé, nová sportovní kupé či roadstery byly vždy o kus dražší než nové hot hatche a nic na tom nezmění, že dnes jako ojetinu pořídite Alfu Spider za menší peníze než Civica VTI. Hned druhým pohledem je také vidět, že dnes si na nový ‚lidový’ sporťák vyděláte mnohem dříve než kdysi. Je ale patrná i jiná věc, která možná vnáší trochu světla do kauzy Toyobaru a vysvětluje, proč se na něj lidé dívají skrz prsty. I ty nejlevnější starší sporťáky měly minimálně stejné výkony jako soudobé ostré hatchbacky. Leč kategorie hot hatchů nám za ta léta nabobtnala do tak obludných výkonových hodnot, že je dnes situace dosti jiná, a necháme-li promluvit suchá čísla, holt se nelze divit, že někteří považují Subaru BRZ nebo Mazdu MX-5 za předražené krámy bez motoru. Vždyť hot hatche dosahují klidně dvojnásobného výkonu.

Na druhou stranu se podívejte, za jak obrovské peníze se prodávaly věci jako MGF nebo Toyota Celica…  Hypotetická představa, že průměrný člověk by potřeboval téměř čtyřletý nezdaněný plat, aby si koupil malý roadster, je velmi vtipná, stejně jako fakt, že dnes by přepočtem na hrubé mzdy dosáhl na brutální BMW M4. 

Model Výkon [kw] Cena [Kč] Cena / Počet platů
Alfa Spider 2.0 16V T.S 114 1.160.000 87,42
Alfa GTV 3.0 V6 24V 162 1.190.000 90,02
Audi TT 1.8T Quattro 165 1.443.000 109,17
BMW M3  236 2.121.100 160,46
BMW Z3 2.8 142 1.416.000 107,13
BMW Z3 M Roadster 236 2.059.600 155,81
Ferrari 360 Modena 294 3.727.700 281,99
Ferrari 550 Maranello 357 5.979.200 452,32
Fiat Coupe 2.0 20VT 162 990.000 74,9
Fiat Barchetta 96  715.000 54,09

Ford Puma 1.7 

92  616.600 46,64
Honda Integra Type-R 140 829.000 62,72
Honda Prelude 2.2 VTI 136 799.000 60,44
Honda S2000 177 1.380.000 104,40
Mazda MX-5 1.8 103 789.900 59,75
Mercedes CLK 55 AMG 260 3.062.100 231,65
Nissan 200 SX  147 1.099.000 83,13
Porsche Boxster S  185 2.174.000 164,46
Porsceh 911 Carrera 221 3.419.000 258,64
Porsche 911 GT3 265 4.032.000 305,02
Renault Sport Spider 108 1.240.200 93,8
MGF 1.8 VVC 108 1.052.600 79,62
Toyota Celica 2.0 GT  129 1.090.000 82,46

Mazda MX-5 1.5

96  629.900 21,46
Nissan 370Z 240 915.000 31,18
Mercedes C43 AMG Coupe 270 1.657.700 56,49
BMW M4  317 2.219.000 75,62
Porsche 911 Carrera 272 2.720.000 92,69
Ferrari 488 GTB 472 5.390.000 183,68

Sportovní a luxusní sedany / kupé

Pokud jsem u hot hatchů mluvil o tom, že čas jim daroval hory svalů, ale možná vzal kus prostého přímočarého šarmu, pak u segmentu sportovních či luxusních sedanů můžeme pokrok jednoznačně blahoslavit. U kontinentální střely země–země s nadílkou sportovního charakteru je nějaká zábavnost či bezprostřednost přeci jen zastíněna primární potřebou zdrcujícího zrychlení a zároveň dostatečného cestovního komfortu, což jsou věci, kterých nám moderní technologie dopřávají vrchovatě. Z cenových podivností minulosti bych vypíchl na jedné straně překvapivě levné zástupce jako Hondu Accord Type-R, Lancii Kappa nebo Rover 620ti, na druhé straně pak velmi sebevědomě naceněné Volvo V70R nebo Lexus GS300. Dobová cenovka Bentley Continental, na které by průměrný člověk v roce 2000 nevydělal za celý život, je pak přímo omračující. Mimochodem, pokud některá kategorie aut do dnešních dní nepřežila vůbec, pak je to jednoznačně sportovní mainstreamový sedan. Mondeo ST, Accord Type-R nebo Vectra i500 jsou auty, jejichž následovníky už na evropském trhu nenajdeme…

Model Výkon [kw] Cena [Kč] Cena / Počet výplat
Audi S4  195 1.727.100 130,65
Audi S8  265 3.057.400 231,29
Bentley Continental T  297 11.499.500 869,92
BMW M5  294 3.057.400 231,29
Citroen XM 3.0 V6 24V Aut. 140 1.350.000 102,13
Ford Mondeo ST200 151 1.041.400 78,78
Honda Legend 153 1.549.000 117,18
Honda Accord Type-R 156 919.000 69,52
Jaguar XJR 276 3.015.000 228,08
Jaguar XK8 216 2.685.000 203,12
Lancia Kappa 2.0 Turbo 162 1.070.000 80,94
Lexus GS300 163 1.937.400 146,56
Lexus LS400 209 3.033.100 229,45
Mercedes C43 AMG 225 2.296.300 173,71
Mercedes E55 AMG 260 3.072.600 232,44
Mercedes SL600 290 5.121.300 387,42
Opel Omega MV6 155 1.199.900 90,77
Rover 620ti 147 839.000 63,47
Subaru Impreza GT  160 1.038.000 78,52
Volvo S40 T4  147 930.000 70,35
Volvo S70 T5  176 1.406.000 106,36
Volvo V70 R  184 1.990.000 150,54
Volvo S80 T6  200 1.683.000 127,32
Opel Insignia 2.0T 260 191 922.900 31,45
Volvo S80 T6  235 1.568.800 53,46
Audi S4  245 1.599.900 54,52
Mercedes SL500 335 3.176.250 108,23
Jaguar XJR 419 4.004.011 136,44
Bentley Continental GT V8S 388 5.900.000 201,05

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Související články

Komentáře

0 reagovat
Raspby
18. 9. 2017, 11:08

Velmi zajímavé srovnání...některá auta pro mě byla překvapivě levná, ale jiná zase až neskuteně drahá... :)

0
ToMyx
18. 9. 2017, 20:38

Úplně stejně to působí na mě. Doba, kdy je možné koupit auto v původní ceně přes meloun za nějakých 100-300tis je krásná:-)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte