načítám data...

Podle Mazdy přežijí spalovací motory a radost z řízení i po roce 2050

16. června 2017, 14:51 3 komentářů Vojta Dobeš Novinky

Vláda elektromobilů a smrt benzínu se prý ještě nechystá. Mazda plánuje nabízet auta se spalovacími motory i za více než 30 let. A nechce se vzdát radosti z řízení.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Mohlo by se zdát, že konec spalovacích motorů je na spadnutí a konec řidičů bude následovat těsně po něm. Zástupce generálního produktového manažera automobilky Mazda, Keničiro Saruvatri, si však myslí něco jiného.

“Potřebujeme mít v nabídce spalovací motory”, řekl magazínu Motoring. “Spalovací motory budeme používat i po roce 2050.”

Podle Saruvatriho nebude v dohledné době nabíjecí infrastruktura schopná podporovat stoprocentně elektrifikovaný vozový park a navíc požadavky různých světových trhů se budou stále lišit. Stejně jako dnes Evropa šílí po naftových motorech, zatímco většina ostatních trhů je statečně ignoruje, je možné, že některé trhy budou výrazně preferovat čistě elektrická auta, zatímco na jiných zůstanou populární hybridy nebo dokonce čistě spalovací vozy.

S tím také souvisí investice, které Mazda vynakládá na vývoj modernějších a úspornějších spalovacích motorů. Příští rok by se pod kapotu modelu Mazda3 měl nastěhovat vůbec první sériový motor na světě s technologií HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition – vznětové zapalování homogenní směsi), která by měla i u benzínového motoru nahradit tradiční svíčky kompresním vznícením a pomoci tak snížit spotřebu až o 30 procent.

Přesto se samozřejmě ani Mazda nevzdává elektrifikace. Na japonském trhu již dnes nabízí hybridní modely 2 a 3 a v roce 2019 by měla představit svůj první čistý elektromobil. Její plánovači předpokládají, že elektrická, hybridní a čistě spalovací auta vedle sebe budou koexistovat – a na některých místech, například v metropolích jako je Paříž či Londýn, se dá očekávat i čistě bezemisní vozový park.

Radost z řízení ve věku autonomie

Pro řidičské nadšence je ale možná ještě důležitější to, co řekl šéf amerického zastoupení Mazdy, Masahiro Moro o autonomním řízení: “Pro všechny automobilky jde o klíčovou technologii a Mazda souhlasí, že bude velmi důležitá. Již te vyvíjíme systém plně autonomního řízení. Věříme však, že potěšení z jízdy by nemělo nikdy zemřít. A prodáváme naše produkty především zákazníkům, kteří milují řízení.”

Bohužel jsme se nedozvěděli, jak přesně si Mazda představuje zachování radosti z řízení i v době autonomních aut. Můžeme si ale leccos dovodit – snad by mohlo jít o další rozvinutí analogie s koněm a jezdcem, kterou Mazda proslavila v ikonickém mottu “jinba ittai” (jezdec a kůň jedno jsou).

Možná budou plně autonomní Mazdy budoucnosti ještě blíže zážitku spojení jezdce a koně, v tom, že (podobně jako kůň) budou mít vlastní schopnost řízení, ale přesto dovolí řidiči je ovládat? Zábava za volantem by tak mohla vypadat úplně jinak než dnes – namísto čistého boje s fyzikou by bylo cílem najít souznění s “mozkem” stroje a fungovat společně, podobně jako kůň a jeho jezdec. Takové auto by mohlo nabízet potěšení z jízdy, které nebude horší (ani lepší) než u dnešních aut. Jen úplně jiné…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Safa
17. června 2017, 00:10
0

RX Vision. Hell yeah!
Na druhou stranu, plně elektrická daily Miata by mi vyřešila problém s parkováním v těch idiotských pražských zónách...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem