logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

Plochý boxer od Subaru slaví padesát let

Psal se rok 1966, když světlo světa spatřil Vůz Subaru 1000. Vůbec první model značky disponující plochým motorem typu boxer.

S výjimkou miniaut určených pro japonský trh se chlubí od května 1966 plochým boxerem úplně každé Subaru, které sjíždí z výrobní linky. Za padesát let výroby a vývoje se vyšplhal počet vyrobených motorů tohoto typu přes 16 milionů kusů. V současnosti jsou k mání čtyřválce a šestiválce, v různých objemech, s turbem nebo bez turba a spalující benzín či naftu. Všechny varianty jsou k dispozici většinou se stálým pohonem všech kol Symmetrical AWD.

Historicky se však objevili i různí jednorožci, většinou ve formě konceptů. Příkladem za všechny budiž dvanáctiválec o objemu 3,5 litru, určený původně pro Formuli 1. Nakonec se skončilo u výroby několika prototypů, ovšem i tak se jedná o velmi zajímavou záležitost. Agregát disponoval výkonem 650 koní a omezovač byl nastaven na nehorázných 13 500 otáček za minutu. Při konstrukci bylo využito pěti titanových ventilů na válec a titanové byly i ojnice.

Možná teď budu vysvětlovat již dávno vysvětlené, ovšem v čem vlastně spočívá kouzlo boxeru? Boxer, nebo přesněji motor s protiběžnými písty, patří mezi nejvyváženější motory s nejvyšší rotační stabilitou. Stojí za tím konstrukce klikové hřídele, na které jsou ojniční čepy uloženy pro každý píst zvlášť a proti sobě. Výsledkem je, že jednotlivé páry pístů chodí protiběžně a jejich kinetická energie se vzájemně ruší. Touto koncepcí se také boxery odlišují od vidlicových motorů s rozevřením válců 180 stupňů, ve kterých se písty pohybují souběžně. Dalším podstatným parametrem je těžiště. Plochý motor totiž pod kapotou auta leží na úrovni přední nápravy, což znamená, že je jeho hmotnost koncentrována nízko.

A jedna zajímavost na závěr. Víte, co stojí za typickým dunivým zvukem zejména starších Imprez s laděnými výfuky? Jsou to nestejně dlouhé výfukové svody od jednotlivých řad válců. V místě, kde se výfukové plyny z obou polovin motoru setkávají, vznikají vibrace, které znějí ven z výfuku jako typické dunění, zažité pod termínem Boxer Rumble.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Přemda Honda
18. 5. 2016, 11:52

Jako fanoušek japonských aut mám Subaru moc rád,občas i uvažuju,že bych si pořídil nějaké starší Legacy/Outback nebo Imprezu (atmosférickou)..Ale trochu bych se možná bál těch bezrámových oken,přece jen po těch letech,aby dobře těsnily..

0
jancaada
19. 5. 2016, 17:13

Mám Leone z roku 1983 s bezrámovými okny a těsní jak o život a za jízdy nijak nehučí. Úplně to samé těsnění pak mám na Outbacku 2004 a taky pohodička. Bezrámová okna mají jedinou nevýhodičku - před každou zimou to chce přetřít gumy silikonovým olejem, aby okna nepřimrzala.

0 reagovat
Shannar
18. 5. 2016, 16:34

Gratulace k výročí:)
Boxer mi doma pobroukává v JDM Impreze WRX a i po 19letech od výroby je to nádhernej zvuk. Těsnění oken se neboj, moje nepustí ani vapku při mytí:)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte