načítám data...

Platíte drahé povinné ručení? A co takhle zaplatit jen půlku?

Povinnému ručení, nebo správně pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, se nevyhnete. Opravdu ale chcete platit i o polovinu víc, než musíte?

zobrazit celou galeriiAutíčkářova reklama: Platíte drahé povinné ručení? A co takhle zaplatit jen půlku?

Nutnost platit pojištění odpovědnost z provozu vozidla, lidově nazývaného povinné ručení, jistě všichni znáte. Tuto povinnost ukládá zákon č 168/ 1999 Sb. ve znění pozdějších novel a úprav a stojí v něm, že každý vlastník motorové vozidla provozovaného na pozemních komunikacích musí mít pro toto vozidlo pojištění sjednáno. Také se uvádí, že  povinné ručení nesmí být za dobu provozu vozidla přerušeno, neboť vlastníkovi hrozí sankce.

Toto někteří nešťastníci zjistili například při prodeji auta, kdy si nezodpovědný nový majitel smlouvu o povinném ručení nesjednal, vůz na sebe nepřepsal a nebohý bývalý vlastník se následně dočkal nemilého dopisu od správního orgánu nebo ČKP (české kanceláře pojistitelů) s vyměřenou pokutou za neuhrazenou pojistku, jež může dosáhnout výše až 40 000 Kč.

Proč je vlastně sjednání povinného ručení tak důležité? Chrání naše životy a majetek před nezodpovědností jiných a samozřejmě ostatní před nezodpovědností naší. Jsme jen lidé a chybujeme. Ze zákonné pojistky se tak kryjí veškeré škody, které v případě námi zaviněné nehody vzniknou na zdraví nebo majetku jiných osob. Ať už jde o zdravotní výlohy, škody na vozidlech, životním prostředí nebo třeba poškození komunikace a přilehlých nemovitostí. Jediné, od čeho nás povinná pojistka neochrání, jsou v případě námi způsobené nehody škody na vlastním majetku – od toho jsou tady havarijní pojištění.

V souvislosti s předchozím odstavcem je dobré zmínit, že pokud by někdo způsobil škodu vozidlem bez sjednaného povinného ručení, byla by škoda následně vymáhána přímo na něm. A proti této situaci je čtyřicetitisícová pokuta ještě docela levná sranda. Léčebné výlohy případných zraněných osob hravě naskáčou do statisíců nebo milionů, ale ke zkažení si celého života stačí i banalita. Představte si, že sjedete do příkopy a kámen vám prorazí olejovou vanu, jejíž náplň následně vyteče do potoka. V chráněné přírodní oblasti, kde žije kriticky ohrožený druh živočicha. A je vymalováno. Ne nadarmo jsou zákonem stanovené minimální pojistné limity plnění (do této výše je pojišťovna povinna plnit) na hodnotě 35 milionů Korun.

Co ovlivňuje cenu povinného ručení?

Platit se to musí, ale když ono je to tak drahé. Většina z vás, našich čtenářů, je ještě relativně mladá a výše povinného ručení vás může nemile překvapit. Pojišťovny totiž při výpočtu výše pojistky zvažují celou řadu faktorů. Jednak do výše pojistky promlouvají technické údaje vozidla – výkon, zdvihový objem motoru, stáří anebo celková hmotnost. Obecně, čím slabší a menší auto, tím nižší pojistka. Závisí také na věku a bydlišti pojistníka – jinými slovy, pojišťovny dobře vědí, že u mladého řidiče parkujícího a žijícího v centru Prahy je riziko vzniku škody mnohem vyšší, než v případě paní středního věku pobývající v odlehlé obci u Jeseníku. Do ceny pojistky samozřejmě promlouvá typ produktu – tedy výše pojistných limitů a spoluúčasti, a výhody, které pojistka obsahuje (například, asistenční služba zdarma, připojištění čelního skla, atd.). Posledním faktorem jsou nasbírané bonusy / malusy, neboli délka období, ve kterém jste nezpůsobili žádnou škodu, popřípadě četnost a výše škodních událostí za předchozí období. Zvláště u technických parametrů vozidla se však mohou kalkulace jednotlivých pojišťoven lišit. Některé pojišťovny také mohou nabízet speciální produkty pro řidiče, kteří najedou málo nebo jezdí pouze sezonně. A proto je výhodné neuzavřít první pojistku, která vám spadne pod ruky, ale využít srovnávačů pojištění. Jedním z nich je například www.okfin.cz.

Co bych měl o pojištění vědět a jak ušetřit až 60%?

Dnešní svět je rychlý a všechno běží svižným tempem. Například při koupi ojetého auta je nyní typické, že se celý proces nákupu a vyřízení formalit – mezi které patří také uzavření povinného ručení na nového majitele – musí stihnout během jednoho dne. Právě v takových chvílích jsou neocenitelným pomocníkem online aplikace a srovnávače pojištění, kde si můžete jednotlivé pojistky nejen porovnat, ale samozřejmě také uzavřít.

Primárním úkolem je najit toho správného partnera, který se danou službou zabývá. Pak už stačí jen zadat iniciály vlastníka/pojistníka a parametry vozidla do kalkulačky povinného ručení a vybrat si ten pravý produkt. Jak bylo řečeno v minulé kapitole, výpočty pojišťoven se mohou lišit – některé mohou přikládat vyšší váhu výkonu vozidla, jiné zdvihovému objemu, a to už může šetřit Koruny. Některé pojišťovny dokáží slevit na podmíněném bonusu – v případě, že nemáte maximální počet měsíců bezeškodního průběhu, umí vám nějaký bonus „podmínečně přičíst“, pokud po dobu průběhu smlouvy nezpůsobíte žádnou škodu. Volbou vhodného produktu lze ušetřit až 60% z ceny povinného ručení!

Možná ještě větší výhodou sjednání pojištění online je rychlost. Všechno vyřizování vám nemusí zabrat více než 5 minut, zelená karta vám navíc příjde e-mailem ihned (a fyzicky poštou druhý den), takže pojistku máte prakticky bez čekání a můžete auto bez problému přepsat.

My bychom ale doporučili obětovat pár minut navíc a výsledky z kalkulačky alespoň v základních parametrech porovnat. Levné nabídky pro někoho mohou působit až podezřele. „To jo, já si tady pořídím nějaké levné povinné ručení a pak se něco stane a pojišťovna mě vypeče…“

Jako v mnoha jiných případech, také zde výše ceny nemusí věrně odrážet kvalitu nabízených služeb – tedy, levná pojistka nemusí být pojistkou nekvalitní – také v pojišťovnictví o ceně velmi rozhoduje značka. Důležité je, zkontrolovat si nejpodstatnější údaje. Jaká je výše krytí? Ze zákona je minimální částka 35 milionů Korun, je však velmi vhodné zvolit zlatou střední cestu, která obvykle bývá nastavena na hodnotu 70 milionů Korun. Pozor také na geografickou platnost, u základních pojistek některé pojišťovny kryjí provoz pouze po tuzemských silnicích – s takovou pojistkou pak není možné vydat se na zahraniční dovolenou.

Zkontrolujte si také údaje o spoluúčasti, dobrá pojistka by měla mít spoluúčast nulovou. No a v neposlední řadě je vhodné přečíst si i rozsah doplňkových služeb. Asistenční služba nebo odtah zdarma může být velmi užitečnou pomocí v okamžiku, kdy to budete potřebovat nejvíce, přitom příplatek v pojistce může být jen minimální.

Další užitečné tipy

Věděli jste, že vlastník a pojistník vozidla se mohou lišit? To se může vyplatit zejména u mladých řidičů. Ti mohou být vlastníci vozidla, ale pojistku lze uzavřít například na rodiče a to opět hýbe s cenou směrem dolů. Nevýhodou je, že mladý vlastník si tímto způsobem „nevydělává“ vlastní bonus za bezeškodní průběh.

S bonusy souvisí ještě další věc. Mnoho lidí si myslí, že bonusy se vztahují ke konkrétní pojišťovně a jsou „nepřenositelné“. Jinými slovy, přechodem k jiné pojišťovně bonusy zaniknou. To ovšem není pravda. Údaje o průběhu pojistných smluv se ukládají v centrálním registru, takže váš nastřádaný bonus je platný u jakékoli pojišťovny! Srovnávat pojištění se tedy vyplatí každoročně – obchodní podmínky jednotlivých pojišťoven se mohou měnit, ale vy se svým bonusem můžete přejít ke konkurenci.

Chcete-li krom povinného ručení sjednat i havarijní pojistku, určitě tak udělejte zároveň a u jednoho subjektu. Opět ideálně využijte kalkulačky a produkty si srovnejte. Obecně pojišťovny nabízí zajímavé slevy, když sjednáte pojistek více.

Tak a teď už byste měli vědět všechno, takže hurá do toho a sami uvidíte, že jste možná dosud na povinném či havarijním ručení platili více, než bylo nutné.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

dom
27. srpna 2019, 18:19
3

A já čekal, že můj oblíbený web vyjednal nějakou super vyhodnou pojistku, kam bychom všichni přepsali ty naše plechové miláčky. No tak snad příště

reagovat
Skipper
27. srpna 2019, 18:44
1

To by nebylo odvěci! Měl bych tady tři auta...

Goldies
27. srpna 2019, 21:49
0

Já 5 :-D a skútra k tomu!

Skipper
29. srpna 2019, 09:44
0

Jako bez srandy, kdyby nás bylo víc, nešla by vyjednat nějaká obstojná skupinová sleva?

Jimi
27. srpna 2019, 18:49
9

Problém u kalkulaček je, že bez zadání všech osobních údajů včetně telefonu nemůžete ani zkouknout nabídky... a potom vás následně otravují telefonáty pojišťovny a nebo zprostředkovatelé. Před nějakým časem to ještě šlo, nemáte tip...?

reagovat
sp
spooon
27. srpna 2019, 22:40
0

stačí smyšlený mail a všechny ostatní údaje, co nejsou potřeba do výpočtu ceny. Pak se na to dá kouknout.

bitner
27. srpna 2019, 20:51
0

2007. Kupuju 1. auto v bazaru. Nabdili mi jakysi Triglav. Jak dlouho mate ridicak? 8 let? Tak vam dame maximalni bonus, chcete?
Za Megane 1,6 jsem bez jakekoliv historie platil neco kolem 2500 rocne. Tim mi vlastne nabehly realne roky a tim bonusy pro dalsi auta. Drahe povinne? Co to je?

reagovat
liška
27. srpna 2019, 21:11
0

Allianz melo (mozna jeste ma) malo jezdim, malo platim ruzne odstupnovane dle rocniho najezdu takze kdo najezdil do 5tkm rocne mohl to mit az za pulku. To mi prislo dobre.

reagovat
tomyks
27. srpna 2019, 23:13
0

Jj, ma, super vec. Dik tomu mi asi Allianz vychazi nejlip.

wdave_t
28. srpna 2019, 00:26
0

To ti pak pojišťovna chodí koukat na nájezd auta nebo jak to funguje?

liška
28. srpna 2019, 06:13
0

Vyzadaji si foto tachometru po roce.

Bavoraczech
28. srpna 2019, 08:16
0

jo minulý týden jsem fotil :D

liška
28. srpna 2019, 21:19
0

Fotil nebo fotosopoval?:)

Bavoraczech
29. srpna 2019, 08:39
0

Opravdu fotil. Mně vychází výročí v listopadu. A většinou to období kdy začíná padat sníh a na silnicích je solná břečka přestávám jezdit a začínám tak někdy koncem dubna :-D. Takže za ty 4 měsíce fakt 7k nenalítám. To dám s daily tak za pul roku.

sp
spooon
27. srpna 2019, 22:42
1

Nevím, jestli se to zase nezměnilo, ale rozhodně nebyla nutnost mít auto pojištěný, když stojí na soukromým pozemku. Vím že ČKP takhle prachy jednu dobu vybírala, ale někdo to dotáh k soudu a měli po prdeli.

reagovat
skretik
28. srpna 2019, 07:40
1

Problém s kalkulačkama je ten, že jsou (pro mě) prostě drahý
6500 nejlevnější, ještě ke všemu od Slavie, s ftipným dodatkem 90% spoluúčasti mimo ČR (max. 100k, ale i tak) ... sorryjako :D

reagovat
Bavoraczech
28. srpna 2019, 08:18
0

Bacha na to. U přepisu auta po mně chtěli originál zelené karty a ne výtisk z mailu. Ten výtisk mi nebyl schopen udělat ani pojišťovák a když jsme s tím jel přímo na pobočku pojišťovny, tak tam to ještě neměli v databázi. Musel jsem počkat až přijde zelená karta poštou a pak jsem musel znovu vystát 2 hodiny frontu na úřadě.

reagovat
Vojta
28. srpna 2019, 11:04
0

Po mě chtěli taky, ale je to nesmysl. Platné je to například i v elektronické podobě. Takže stačí udělat kravál, zavolat si nadřízeného atp. a najednou to jde i s černobílou zelenou kartou :D

Bavoraczech
28. srpna 2019, 11:06
0

Taky si myslím, že důležitý je pojištění a ne to, jestli je cár papíru vytištěnej doma na tiskárně nebo v pojišťovně, ale někteří úředníci musejí asi být důležití. Mně to prostě neprošlo. Musel jsem do Prahy na přepis ještě jednou.

ma
martinw
28. srpna 2019, 08:29
4

Tip pro lidi s čerstvým řidičákem : I když nemáte vlastní auto najděte si nějakého levného mopeda,babetu a plaťte za to povinné ručení za nejnižší cenu. U pojišťovny Vám začnou naskakovat bonusy za každý měsíc bez nehody. Za pár let až budete kupovat zánovní auto který bude napsaný na Vás budete mít výrazně nižší pojistku (u jakékoli z pojišťoven protože počet měsíců bez nehody se reportuje do centrálního registru který pojišťovny sdílí mezi sebou).

Neříkám že se to hodí pro každého ale zamyslete se nad tím - já ušetřil na pov+hav+gap 6000 ročně po dobu 2 let tím že jsem platil za nepoužívanou babetu co měl příbuzný v garáži 3 roky (=počet bezeškodných měsiců 36) předtím než jsem si koupil auto (1 rok stare, 350tis kč nákupka).

reagovat
ma
martinw
28. srpna 2019, 08:32
1

*po dobu 2 let = pak skončilo gap pojištění a měl sem už jen klasicky pov+hav a už se platilo celkově o dost méně (jednak kvůli bonusům jednak kvůli tomu že pojištěná cena vozu u havarijky výrazně klesla po 3 letech)

Vojta
28. srpna 2019, 11:05
0

To už je lepší koupit si nějakého veterána a toho mít na sebe a normální auto mít na rodiče nebo někoho starého.

Rush
01. září 2019, 20:26
1

Přesně, pojistit na sebe v 15 letech babettu u pojišťovny, která uznává bonusy z motorek je ideální. Optimálně se na to osvědčila ta, kde je pat a mat, neboť vozidla s r.v. do 1980 mají dostatečnou slevu na to, aby ta pojistka vyšla tak na 50,- ročně. A to se s ohledem na nabíhající bonus vyplatí převelice. ;-)

Ronin
28. srpna 2019, 10:40
0

S povinným ručením je veľký problém u veteránov,a celkovo starších hodnotnejšícg vozidlách,pretože na ne nemajú meter.Pred dvoma rokmi mi odťahovkár rozbil Triumph TR3,r.v 1959,auto v priebehu renovácie,pri výkone pracovnej činnosti.Pretiahol naviják a auto nabúralo do neho.Škoda vyrátaná na 3000 eur,celé predné čelo.Poisťovňa vyplatila 1000...Nemajú na to meter,amortizácia 60 ročného vozidla vychádza skoro tak,že by som mal platiť ja im,pretože to počítajú ako obyčajné auto a je jedno,že má historické papiere..

reagovat
Vojta
28. srpna 2019, 11:40
0

To je pojišťovák od pojišťováka no... já se na nehodě starého a vzácného auta "nabalíkoval". Nacouval do mě borec na parkovišti, odnesl to blatník a světlo. Pojišťovna dala tabulkově 35kkč, světlo jsem sehnal fungl nové za 5000,- obě (ať to nevypadá blbě), blatník vyklepat a stříknout... a zbyly kačky i na další opravy :D

Ronin
28. srpna 2019, 12:46
0

Neviem ako u vás,ale pri takejto udalosti si pojistovňa necháva vytvoriť znalecký posudok vozidla.Situácia sa mala týmito znaleckými posudkami zlepšiť a samo Združenie Zberatelov Historických Vozidiel na SR si vyžiadalo pridelenie takéhoto "znalca" do kancelárie poistovateľov,ktorý je ale umelo dosadený človek ktorý má papierovo štatút odborníka na historické vozidlá,a pritom to je len vypatlaný chlap ktorý má poistovni ušetriť peniaze a videl v živote tak dedovu 1000ku MB...

Pochtli
29. srpna 2019, 22:10
0

Povinné ručení napsané na rodiče fakt není dobrý nápad, pokud jezdí i svým autem. Stačí nabourat a mají vyšší pojistku i na to svoje.

reagovat
Vojta
01. září 2019, 21:04
1

Pořád je levnější jim doplácet ten rozdíl... to mi věř :D Když jsem si na sebe v osmnácti chtěl přihlásit třílitrovou Alfu, tak po mě chtěli přes 15kkč... na mámu s plnými bonusy to stálo tehdy něco pod 3 tisíce. Sice jsem nikdy nezavinil nehodu, ale i kdyby, to navýšení by opravdu nebylo tak zásadní, byla by to tak pětistovka na rok ;)

Pochtli
06. září 2019, 14:29
0

Tak 15 tisíc už je docela mazec.. A 6 po havárce je furt míň než 15 před..



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 4.0i, V6, top stav, Benzin/LPG 2010
Ford Mustang 4.0i, V6, top stav, Benzin/LPG

2010 rok výroby
213 koní výkon
4 ccm objem

Lincoln Continental Mark 5 1977
Lincoln Continental Mark 5

1977 rok výroby
166 koní výkon
6 600 ccm objem

Chrysler PT Cruiser Custom Touring 2002
Chrysler PT Cruiser Custom Touring

2002 rok výroby
116 koní výkon
1 600 ccm objem

MG ZS X-Power bodykit 2005
MG ZS X-Power bodykit

2005 rok výroby
111 koní výkon
1 994 ccm objem

Ford Mondeo 2.0TDCi, 103kW 2014
Ford Mondeo 2.0TDCi, 103kW

2014 rok výroby
103 koní výkon
2 000 ccm objem