V tuhle chvíli určitě někteří z vás v duchu, nebo možná i nahlas, spílají tomu povrchnímu pisálkovi, který neví, že existovala i rychlá piána. Třeba skvostná 280E, jejíž řadový šestiválec poskytoval na svoji dobu fantastických téměř 190 koní.
Pisálek však ví. A pisálek dokonce rád vzpomíná na 280E, kterou kdysi vlastnil. Ze všech aut, a rozhodně ze všech sériových, která jsem kdy vlastnil, byla rozhodně nejlepším naplněním slova "sleeper".
Jenomže hlavním důvodem pro vlastnictví klasického piána bývá to, že nejen fantasticky jezdí a příjemně se řídí, ale také se snadno a levně udržuje. A přítomnost dvouvačkového řadového šestiválce v místě, kde jste zvyklí vídat čtyř- nebo pětiválcový komůrkový diesel, tuto myšlenku poněkud narušuje. Ne snad, že bych chtěl motor M110.988 podezírat z nespolehlivosti. Ale přeci jen, mechanické vstřikování Bosch K-Jetronic nepatří mezi věci, které by mechanikům navozovaly sladké sny a levné díly z druhovýroby neexistují. Takže nezbývá, než se k 280E chovat jako ke starému luxusnímu automobilu, kterým také je.
A to je drahé.
Co ale dělat, pokud nechcete při plánování cest používat geologické počítání času, Piáno vám je sympatické a dobře se vám řídí, a chcete zachovat jeho levný, nenáročný provoz a jistou "punkovost".
Na americké eBayi právě teď najdete ideální řešení. Na první pohled (když přehlédnete poněkud nevkusná kola) to vypadá jako normální kombíkové Piáno. Dokonce i po otevření kapoty uvidíte typický Mercedesí vzduchový filtr. Pod ním se ale skrývá motor, který svou lácí, dostupností dílů, trvanlivostí a všestranností perfektně odpovídá Piánu. Tedy samozřejmě nic jiného než Chevy Small Block s podobně věčným a univerzálně dostupným automatem 700R4.
Takže… Piáno se zvukem osmiválce, odhadem dvěma stovkami koní a (s výjimkou spotřeby) stále poměrně nenáročným provozem? Co může být lepšího?
20. ledna 2014, 18:31
0
Lepší už by mohlo být jen to, aby mi říkalo pane na českých SPZ...