načítám data...

Peugeot Boxer: Tajemství úspěchu

28. června 2020, 06:16 Adam Forman Recenze & testy

Největší dodávka od Peugeotu je nejprodávanějším vozem ve své třídě. V jednoduchosti je síla, jak potvrzuje i náš test.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Peugeot Boxer: Poštovní panáček

Kdo mě zná, ví, že zbožňuji dodávky a vůbec všechny utilitární, užitkové a hlavně užitečné vozy. A kdo mě nezná, tak se to právě dozvěděl. Divili byste se, jak je těžké, dostat se za volant vytoužené dodávky. Automobilky tlačí novinářům hlavně mainstreamové modely střední třídy a tak zatímco není problém půjčit si Octavii snad v každé motorizaci, výbavě a barvě, dostat se za volant specifické dodávky je téměř nadlidský úkol. O volbě motorizace, výbavy, nebo nedej bože rozvoru si můžete leda nechat zdát. Ono to vlastně dává smysl. Dodávku si totiž firmy obyčejně nekoupí jen jednu. Koupí jich třeba dvacet a pak za pět let dalších dvacet. Výběr se pak odehrává v rovině fleetových slev, servisních smluv a výhodných leasingů, tak k čemu je potřeba něco testovat, že?. Škoda. Postavit dobrou dodávku je totiž podle mě ten největší kumšt, kterého automobilka může dosáhnout. Takové luxusní SUV totiž není nic těžkého. Vezmete tunu hliníku, přidáte půl tuny bitrubového šesticového vidliválce a na vrch sypete kůži a plastové dřevo, dokud se váha nezastaví za druhou tunou. Pak už jen zapnete mixér. Nalepte navrch cedulku Gucci, Louis Vouitton nebo pro mě za mě Maserati a můžete vesele prodávat.

Dodávka je ale nástroj pracovní, nikoliv pozérský. I když kritéria výběru pro firmu jsou v rovině papírových válek, ještě pořád je tu malinká skupinka lidí, kteří si odjakživa zasloužili můj obdiv. Lidí, kteří brzy ráno vstávají, aby se vyhnuli dojížděcí špičce, lidí kteří se domů vrací s bolavými zády a zatrhnutými nehty. Řemeslníci podnikající ‚na sebe‘ totiž ke své práci potřebují především spolehlivého parťáka a nuance v cenách, i prestižnost značky je zajímá asi stejně, jako poslední výkřiky milánské módy. Rádi si připlatí za spolehlivější motor, pojem emise oxidu dusíku považují za produkt trávicího traktu, a když jim je v kabině horko, otevřou si prostě okno. Přímočaré myšlení tedy vyžaduje přímočarý vůz a tady je situace na trhu zajímavá: Mercedesy a VW jsou sice v současných generacích velice povedená auta, ale nechají si za své služby řádně zaplatit. Ford funguje spíše na dolní hranici spektra užitečného zatížení, a když podnikáte, každá koruna a každé kilo nosnosti se hodí. Je potřeba něco jednoduchého, bez výbavy a spolehlivého. Jak si s takovým úkolem poradil Boxer ve verzi L3H2 s naftovou dva-dvojkou o výkonu 103 kW?

Tak především na palubě nebyla žádná zbytečná výbava a tím myslím vlastně vůbec žádná výbava. Dvě jeskyně naznačovaly, že je teoreticky možné objednat si cosi jako rádio, či tachograf, ale tady bylo jen odkládací místo. Oranžové podsvícení budíku s jednoduchým centrálním LCD displejem připomínalo dobu, kdy v rádiu hráli Phila Collinse a materiály interiéru musely být blízcí příbuzní těch v matčině jedničkové Laguně. Na druhou stranu byste v kabině mohli zavřít smečku vzteklých lišek a po týdnu by k úklidu stačil vysavač a vlhčené ubrousky. Zkrátka žádný luxus, ale taky jednoduché, trvanlivé materiály účelných tvarů. Tak to mám přesně rád.

Po nastartování se ozve typický zvuk naftové dodávky, avšak na rozdíl od oblíbeného manažerského sedanu domácí značky, který zní lautr stejně, tady je akustický projev na svém místě. Pozice za volantem připomíná… eeeh… no, zkrátka místo, kam i královny chodí samy. Trochu v předklonu, abyste viděli pod sebe, najdete u loktů placatý volant. Ačkoliv na fotkách vypadá dost vertikálně, dojem z řízení je podobný, jako v některých modelech značky Karosa. A víte co? Vůbec to nevadí. Ba naopak! Tohle není žádný ‚užitkový osobák‘. Kdepak, tohle je velká dodávka, co zní jako velká dodávka, jezdí jako velká dodávka a vypadá… No, protě je to velká dodávka.

Tedy když říkám velká, mám na mysli 13 m prostoru a nosnost jeden a čtvrt tuny. Spotřeba se dlouhodobě pohybovala kolem devíti litrů se zhruba poloviční dobou jízdy po dálnici. Nějaké to tahání bordelu do sběrného dvora (proč mají prarodiče potřebu nechat po sobě tolik krámů?) zvládal Boxer bez větších výkyvů apetitu a jediné co se s naložením nákladu změnilo, byl komfort posádky. Zadní listová pera sice mají odstupňovanou tuhost, přesto jsou s nákladem výrazněji pohodlnější a míň uskákaná než bez něj.

Cestování je díky absenci zvukové izolace vůbec plné malebných zvuků přeplňovaného vznětového motoru, a když se zasníte, můžete si představit, že táhnete kontejnerovou loď na čekánku k molu. Ale na to zasnění se bacha, na palubě nejsou žádné bezpečnostní systémy a dokonce i start-stop systém svojí funkci plní s ostražitostí nočního hlídače před důchodem. Co měl k večeři guláš se šesti a pívo. A je závislý na opiové dýmce. Jenže absence elektronických ‚trpaslíčků‘ je vlastně dobrá zpráva, vzhledem k tomu, jak se Francouzům v poslední době daří, takže spíš než důvod k pochvale je zde důvod k absenci kritiky. Spojka jde velmi zlehka a stejně tak i řízení. Obojí však poskytuje tolik zpětné vazby, co PR oddělení Al-Džazíry. A tak si s pěkně podupáváte, točíte si volantem jak autobusák Zdenda co vás v dětství vozil do školy a podobně i kvedláte pákou, která má přes svou krátkou délku klasicky francouzskou přesnost prasete lovícího poslední jablko z kbelíku. Krajina kolem přitom nenuceně ubíhá a vůkol panuje pohoda a vlastně ani nevadí, že zde nehraje žádné rádio.

Shodou okolností jsem za volantem strávil opravdu hodně času (čemuž napomáhala i nízká spotřeba a ohromná nádrž- tedy novinářské kilometry zdarma). Dokonce jsem na sedadlo řidiče nacpal svoji mladší sestřičku. Drobné stvoření s váhou příručního zavazadla a postavou Samary Morgan se za volantem zabydlelo rychle a s rozměrnou dodávkou zvládalo stejně dobře manévrovat, jako ostřílený pošťák. Ano, tohle je totiž přesně ta verze, kterou uvidíte ve službách náhodné distribuce zásilek po našem státu. Chybělo vlastně jen obrovské modré logo a jsem si jistý, že jen co doslouží novinářům, dostane na každý bok jedno a vyrazí lidem vysvětlovat, že jejich adresa neexistuje.

Kilometry na spartánské palubě jsem si opravdu užil a mohl jsem konečně vnímat tu pravou esenci dodávky, nerušen armádou natvrdlých asistentů a komicky absurdních designových výstřelků. Přesto bych měl k testovanému vozu jednu výtku. Z předchozích zkušeností vyplývá, že lepší variantou by byla sesterská verze od Fiatu s motorem Iveco, jelikož Fordí motory historicky neoplývaly spolehlivostí, ale zaznívají i hlasy smířlivější. Osobně mám raději jmenované konkurenční italské strojovny.

Krychle na kolech s jediným výstřelkem opulence v podobě tlačítka manuální klimatizace mi naprosto sedla. Drndal jsem po městě, za monotónního bublání motoru byl oddělený od ošklivého světa tam venku a přišlo mi, že jsem zpátky v roce 2002, kdy byl svět lepší, lidi upřímnější, no zkrátka v narůžovělém oparu mládí. Snad ve mně ten sentiment vyvolaly výpary zbrusu nových plastů interiéru, snad čitelný projev přeplňování nebo možná vzpomínky na brigády za volantem Peugeotů, které se za posledních dvacet let vlastně moc nezměnily. Na testovaném voze bych vlastně měnil jen jedinou věc a tou by bylo zakrytí plechové podlahy nějakou vyměnitelnou dřevotřískou, protože když už bych si Boxera pořizoval, počítal bych s ním na půl milionu kilometrů a dvacet let parťácké služby.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 179 cm3 
Maximální výkon: 140 k (103 kW) 
Maximální točivý moment: 340 Nm
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 160 km/h
Kombinovaná spotřeba udávaná/v testu [l/100 km]: 6,2/8,4
Užitečná hmotnost: 1 250 Kg 
Objem nákladového prostoru: 13 m
Cena testovaného exemláře dle konfigurátoru: 815 000 Kč

Legální poznámka: Všechny fotky pořídíl autor článku foťákem autora článku na paměťovou kartu autora článku, aby je přesunul (autorem článku) a editoval na počítači autora článku. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JohnyLBC
28. června 2020, 08:24
-9

Jestli budu někdy v práci umírat nudou ( a zatím se mi to naštěstí nikdy nestalo), možná si ten test i přečtu.
Je to jen můj názor, ale tohle na Autíčkář prostě nepatří. A i kdyby to bylo sebelépe napsané, a věřím že je to napsané skvěle, je to test DODÁVKY na serveru, který se jmenuje Autíčkář :-(

reagovat
Kuře
28. června 2020, 09:38
5

A dodávky nejsou auta?

bkralik
28. června 2020, 10:54
5

JohnyLBC: Naopak, kdybys to tu už chvíli četl, věděl bys, že přesně tenhle typ vehiklů je na autíčkáři jako doma!

Pochtli
28. června 2020, 12:41
3

JohnyLBC: Dodávky osobně fakt nemusím, ani ty "civilní", ale i tak si myslím, že sem recenze na tyhle škatule patří stejně, jako třeba na autobusy či různé vojenské vehikly. Takže jsi asi trochu vedle.

JohnyLBC
28. června 2020, 14:12
-5

Pochopím civilní Multivan, pochopím civilní V-klasse, nákladní Boxer nebo Ducato fakt ne. Nezlobte se na mě. Je to jen můj názor.

JohnyLBC
28. června 2020, 14:17
-5

Už se nemůžu dočkat na příští test přívěsných vozíků a traktorů. Protože i ty si tady asi zaslouží své místo, když už tu máme nákladní verze dodávky. Trochu jsem si myslel že jsem na webu kde nás nezajímá spotřeba ani objem kufru, a už vůbec ne dieselové motory s dodávkovou charakteristikou. Asi jsem se mýlil.

JohnyLBC
28. června 2020, 14:19
-5

bkralik: registraci mam chvili, ale uz nejakou delsi dobu jsem sem chodil cist clanky o zajimavych autech,sportacich a roadsterech, motorech, a nestacim se divit posledni mesice jak se zmenilo “téma” webu

JohnyLBC
28. června 2020, 14:27
-3

Máte asi pravdu , že podle popisu webu to sem patří. Nicméně nic pro mě.
“ Naše tvorba byla, je a bude výsledkem lásky ke všemu, co brázdí povrch Země na čtyřech kolech. Ať už čtete test nového auta, historické okénko, nebo horkou novinku ze světa automobilového průmyslu, vždy se jedná o autentický a ničím (krom osobních zkušeností) neovlivněný názor autora.”

Mi
Michal Lenc
28. června 2020, 14:43
7

A to máš strach, že kvůli času strávenému s dodávkou nestihli otestovat nějaké Porsche, co jim dealer nutil? Nebo, že kvůli kilobajtům co ten článek zabírá se na server nevejde test posledního BMW?

Jestli autíčkáře čteš rok, dva tak ti holt přijde recenze na dodávku neobvyklá. Harcovníci tohohle webu, co jej znali ještě jako blog se žádným tématům nediví.

Já s dodávkou v holobytu problém nemám. A popravdě ani bych se nedivil, kdyby vážené čtenářstvo webu v souhrnu nakoupilo více nových dodávek než nových zadokolek.

JohnyLBC
28. června 2020, 15:00
-3

A kdy jsi Michale naposledy viděl nějaký test nového Porsche?
Dodávku tu vidíme bohužel asi 10X častěji, a to mě mrzí

Jaromír
28. června 2020, 16:03
3

No vidíš, a já čím jsem starší, tím víc mě rajcuje než porsche představa jednoduché dodávky s matrací vzadu a adiós moderní světe, aspoń na pár týdnů. Popravdě by mě bavil i článek o traktoru. Redakce by si určitě vymyslela kvalitní opičí dráhu na psí kusy a testy stylu "při jakém úhlu se traktor převrátí?"

Pochtli
28. června 2020, 16:15
0

JohnyLBC: Na druhou stranu, kolik si myslíš, že je tu lidí schopných si to porsche opravdu koupit?

Kuře
28. června 2020, 17:05
3

Nejde o to, kolik lidí si to Porsche opravdu koupí. Místní čtenáři si to rádi přečtou i tak. Jde spíš o to, kolik lidí jim to Porsche reálně je ochotno půjčit na test...

Mi
Michal Lenc
28. června 2020, 17:32
0

Teď jsem to spočítal, ze sta recenzí jich je deset na dodávky. Z toho tak pět jich bylo užitkových a pět ve verzi "je mi malej S-max".

Nějakou čtenost to asi mít bude, když píšou další a další.

Adam Forman
28. června 2020, 19:23
6

Bych to neostřil, někdo holky, jiný zadokolky. Upřímně, kdyby mi nabídli test Porsche, bál bych se tomu na veřejné silnici sáhnout do rezerv. S dodávkama jsem spokojený, obsah všichni redaktoři tvoříme prakticky zadarmo a věřte, že veškeré monetární zisky z trackdayů poctivě spálíme tankováním čehokoliv, co nám zrovna dělá radost. Já bych si třeba neotevřel další článek o Miatě... Příště vás ode mě čeká další dodávka, konkrétně od Renaultu a pak nějaké ty pokusy rozeběhnout Mazdu s millerem a kompresorem pod kapotou :-)

Tomáš Trýska
28. června 2020, 20:05
3

Adame, nezkusíme i ten traktor? Mrk mrk :-D

JohnyLBC
28. června 2020, 21:04
0

No vidíš Adame, na tu Mazdu se budu těšit :)

Goldies
28. června 2020, 09:54
0

Taková drobnost, už jste slyšeli o drobných živnostnících? Ti si totiž (a teď se podržte) koupí jen jednu dodávku! A ta jim musí vydržet co nejdéle! Klidně 10let! Takže dodávky opravdu nekupují jen velké firmy po 20ks ;-)

reagovat
Goldies
28. června 2020, 09:55
3

Omluva :-) měl sem to dočíst celé :-) takže ještě jednou se omlouvám

Adam Forman
28. června 2020, 14:14
9

Alespoň nemusíme provádět test, za jak dlouho přestane petrolheda bavit článek o dodávce ;-)

Zajda
28. června 2020, 20:43
4

Jen tak dál, na test další dodávky se těším.
Nemusím s tím jezdit v práci, ani nejsem fixovaný na jediný pravý sportovní zážitek za volantem, takže dokážu ocenit články napříč automobilovým spektrem. Když si půjčuju dodávku kvůli stěhování, těším se na to. Osobní verze dodávek pak považuju za jediné funkční řešení pro přepravu 5 a více lidí najednou. Díky vzdušnosti, prostornosti interiéru a výhledu to má úplně jinou atmosféru než s jakýmkoliv osobákem.

reagovat
PeterLuk
28. června 2020, 21:50
2

Buď som už po celom dni vonku tak unavený a zmätený, že je mi jedno čo čítam, alebo píšeš fakt dobre :D Nie vážne, fakt čtivé, tie prirovnania ma bavia :D

Btw, nenapadlo mi, že do Fiatov z tej istej linky dávajú iné motory. Zaujímavé...

reagovat
mariov8
29. června 2020, 10:37
2

V době, kdy se tam pro PSA dávala Fordí Puma, to byl zásadní argument proč koupit Ducato s Ivecem F1C nebo alespoň F1A.

Pro autora článku, pointa použití dvou per vzadu je, aby to tlumilo jak prázdné, tak i plně naložené. Lehké auto pruží na jedné pružině a po naložení si to sedne na tu druhou tužší a pruží to na ní. Vytvoří se tak vlastně dvoustupňové odpružení které výrazně potlačí tendence zádi odskakovat na nerovnostech u nezatíženého auta.

Ne že bych byl z testu dodávky na tomto webu nadšen, ale živí mně a v rozumném procentu si tu rád přečtu i nějaký úlet... ostatně, kliknout na jakýkoliv článek je moje dobrovolné svobodné rozhodnutí.

PB
29. června 2020, 00:01
0

Haha:) takovej dobrej retro clanek:) presne mi to pripomelo moje brigady s dodavkou...

reagovat
beastar
29. června 2020, 00:57
7

Urcite me obcas obsah tady v tehle nove Autickarovo ere sere. Kazdopadne ja sam sem rikal i v PM. Pokud ma psat nekdo ty uzitkace at to dela Adam. Cetl sem od nej to Berlingo. Ted toto. Ma pro tyhle obycejny vehikly slabost. Skutecne ho to bavi a z textu to je citit. A o tom to tu vzdycky bylo. Autenticky napsana dodavka. Takze dik. A myslim ze test 911 od Adama by byl vcelku nuda...nic proti

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
30. června 2020, 09:35
0

Je to placaty.. hmm. Docela to jede. Hmm. ale koncepce motoru se jmenuje stejně jako moje oblíbená dodávka. Takže je to super :) Lék je sehnat Boxera, plaťák a udělat test jak se tahá Porsche za Pažoutem. (Viděl bych to radši než test toho Porsche, těch je všude dost :)

Adam Forman
30. června 2020, 11:44
0

Ečko ještě nemám dodělaný :-)

beastar
30. června 2020, 11:53
2

Dit to nevadi ti ecko pucim

Ča
Ča Snač Aj
30. června 2020, 14:45
0

Bude aspoň C+E? Já si kdysi udělal pro srandu céčko a k éčku už se nedostal.. a teď si říkám, že by to nebylo marný, už jen pro tu zkušenost.

Adam Forman
včera v 12:04
1

Céčko už je :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem

Dodge Challenger SRT8, 250hp 2008
Dodge Challenger SRT8, 250hp

2008 rok výroby
250 koní výkon
3 518 ccm objem

Ford Bronco II XLT 1991
Ford Bronco II XLT

1991 rok výroby
104 koní výkon
2 933 ccm objem

Mercedes-Benz Třídy C BRABUS D6  2011
Mercedes-Benz Třídy C BRABUS D6

2011 rok výroby
313 koní výkon
2 997 ccm objem