Mám rád sedany a kombíky střední třídy. Nabízí totiž podle mého ideální mix užitných vlastností a každodenní použitelnosti. Jsou dostatečně velké i pro náročnější rodinu, obvykle mají rozumně silné motory, které i při maximálním obsazení netrpí na při dálničních přejezdech třeba na dovolenou. Mám rád silnější (chcete-li sportovnější) verze, protože se rád svezu rychleji a ať chcete nebo ne, dostatečný výkon se prostě hodí. Nemusíte se bát při předjíždění, když vám někdo začne vedle přidávat rychlost, máte za každé situace výkonovou rezervu. V devadesátých letech a ještě v prvních dvou dekádách nového tisíciletí nebyl problém si takové auto koupit. Nabídka byla rozmanitá a téměř každý výrobce i v mainstreamovém segmentu měl v nabídce středně velké auto s dostatečně silným šestiválcem či potentním přeplňovaným motorem. Jistě pamatujete na šestiválcové Superby, Passaty či Mondea, popřípadě jejich novější varianty s přeplňovanými čtyř a pětiválci. Nebo třeba na japonské turbofofrníky. Jenže se poslední dobou zdá, že tyhle časy definitivně odvál vítr. Nejenom, že postupně končí výkonnější motory (Mondeo, Mazda6, Insignia a další), ony končí i jednotlivé modely, bavíme-li se o evropském trhu (Legacy, Accord, Talisman, Optima…). Všechna čest pro modely, které zůstávají i s potentnější motorizací stále na trhu, jako je třeba Arteon nebo Superb. Nicméně pro člověka, jako jsem já, je to mírně smutná doba. A proto jsem obzvláště rád, když se čas od času ještě nějaký takový vůz objeví. Jako třeba nyní u Peugeotu.
Francouzský výrobce se lvíčkem ve znaku má se silnějšími modely střední třídy poměrně dlouhé zkušenosti. Začalo to v 80. letech, kdy se na scéně objevil 505 s přídomkem GTi. Pokračování nabídl Peugeot 405 hned ve dvou sportovnějších variantách Mi16 a T16. A zapomenout nemůžeme ani na 406, která dostala do vínku sametový šestiválec, jež si našel cestu i pod kapotu novější 407. Jenže nástupce čtyřistasedmičky, model 508 nabídl jako svůj vrchol pouze čtyřválcový diesel. Ani druhá generace na tom ze začátku nebyla lépe. Nejsilnějšími motory byly přeplňovaná jednašestka a hybrid o shodném výkonu přesahujícím lehce 200 koní. Až doteď.
I když, jak se to vezme. Peugeot 508 PSE není úplně žhavá novinka. Už nějakou chvíli je dostupný u našich východních sousedů ze Slovenska. Nově si ho však můžete pořídit oficiální, i když poněkud strastiplnou, cestou také u nás. Co to znamená? 508 PSE nenajdete v oficiálním ceníku. Český importér má za to, že je zbytečné marketingově uvádět tento model na náš trh, protože neočekává, že by měl mít nějaké zásadní prodejní úspěchy. Nicméně, pokud o něj budete jevit zájem, milerád vám jej doveze na vyžádání. Je to zajímavá strategie, ale myslím, že dává smysl. Na následujících řádcích, vám zkusím přiblížit, proč by vás tohle auto mohlo zajímat.
Peugeot 508 považuji za jedno z nejhezčích aut své třídy, jestli není vůbec tím nejpřitažlivějším. Však se přesvědčte sami. Sebevědomý výraz čelní masky s nápadnými tesáky. Nádherná boční silueta s bonusem ve formě bezrámových dveří. A velice osobitá záď se spojenými světlomety, které mají velmi pěknou grafiku a vtipnou uvítací animaci, připomínající legendární seriál Knight Rider. Tohle auto má prostě šmrnc a vážně mě baví na něj koukat. Dokonce mi ani nevadí ta šedivá barva (kupodivu není pastelová, ale metalická), kterou obvykle na jiných vozech nemohu vystát. Tady to sedí ideálně. Asi tomu pomáhají ty kontrastní doplňky, což je specialitou právě verze PSE. Agresivnější nárazník s výrazným splitterem je povedený. Nepřehlédnutelné aerodynamické prvky (těžko říct, nakolik je to funkční záležitost) se objevují i na zadním nárazníku. Je zde spousta malých detailů, které potěší a hlavně to funguje jako celek. Tohle auto se mi opravdu líbí a snad při každém zaparkovaní, jsem se za ním ohlédnul, což se mi obvykle nestává. A rozhodně nejsem sám, koho designem oslovuje. Tolik zvídavých pohledů ostatních řidičů a kolemjdoucích už jsem dlouho nezažil. V 508 PSE prostě budete středem pozornosti ať se vám to líbí, nebo ne.
Interiér je starý dobrý Peugeot, jak jej známe. Opět zde nalezneme typickou architekturu vnitřku, kterou Francouzi označují souhrnným názvem i-Cockpit. Někomu to sedí, jiný to nemůže vystát. Chápu obě skupiny. Já osobně už si na tohle řešení docela zvyknul a v 508 je to fajn i z toho důvodu, že sedačka řidiče je ukotvena opravdu nízko, takže se sedí takříkajíc na zemi, což výrazně zvětšuje možnosti nalezení té správné řidičské pozice. Dá se říct, že i-Cockpit mi zde vadí jen z jednoho jediného důvodu. Kvůli budíkům, vytaženým až ke spodní hraně čelního skla, nedělá Peugeot head up displej, který mám rád, a k autu dané cenové kategorie by se jistě hodil. Prostornost vnitřku je naprosto očekávatelná a dostačující. V podélném směru je místa dost a kupodivu jsem se vešel i na zadní sedačku a nemusel provést dekapitaci (184 cm). Do kufru pak poskládate dětský kočárek, nebo třeba výbavu na golf, prostě co je vám bližší. Je to liftback střední třídy. Jak jsem říkal na začátku, ideální velikost pro každodenní potřeby. Pojďme se však přesunout k těm důležitějším věcem. Jak to jezdí?
Možná si to pamatujete z nějakého předchozího mého textu. Nejsem zrovna velký fanoušek plug-in hybridů. Jejich nevýhody totiž při mém způsobu využívání auta převažují na výhodami. Jediný PHEV, který se mi doposud líbil, byl velký Ford Explorer (zanedlouho si k němu řekneme víc). No, a po týdenním soužití mohu do tohoto seznamu přidat také Peugeot 508 PSE. Takhle si totiž představuji ideální využití elektřiny. A hned vysvětlím proč. Nejprve však několik tvrdých dat. Peugeot ve svém nejostřejším modelu využívá kombinaci přeplňované benzínové 1,6 a dvou elektromotorů, přičemž každý má na starost jednu nápravu. Ano, jedná se o čtyřkolku. Souhrnný výkon činí moc pěkných 360 koní a 520 Nm točivého momentu. To nejsou vůbec špatná čísla. Z nuly na stovku to trvá 5,2 sekundy a maximální rychlost činí obligátních 250 km/h. Adekvátní papírová dynamika, ne? Jaká je realita?
Přiznám se, že asi lepší, než bych čekal. Občas mívám u hybridních aut pocit, že reálná dynamika neodpovídá papírovým předpokladům. Prostě se mi pocitově zdají pomalejší, než by měla být. Tohle však není problém Peugeotu 508 PSE. Tady je vše v nejlepším pořádku. Ano, v hybridním či komfortním režimu to řídícím jednotkám trvá trochu déle, než si uvědomí, co po nich chcete, ale pokud se pohybujete ve sportovním či 4WD režimu, jsou reakce velmi svižné a veškerou sílu všech motorů jasně cítíte. Ve městě se můžete pohybovat až nezvykle rychle, agilně a jen si musíte hlídat příval všech těch newtonmetrů. Peugeot vám je totiž dá k dispozici velmi ochotně a hutný zátah od nízkých otáček může nepřipraveného řidiče lehce zaskočit. Se stejnou suverenitou se 508 PSE zhostí i okresek. Stačí jen sešlápnout plynový pedál a tenhle temperamentní lvíček okamžitě zkrátí rovinku mezi jednotlivými zatáčkami na nezbytné minimum. Mírné trápení jsem očekával na dálnici, protože tam obvykle PHEV funguje nejhůře, neb se musí spolehnout především na spalovací motor, který se sebou musí táhnout těžkou elektrickou výbavu. Nicméně i zde byly dynamické schopnosti lepší, než bych očekával. Nevím sice, při jakých rychlostech se odpojují jednotlivé elektromotory (ten zadní snad někde při 140 km/h), ale akcelerace vozu mi přišla přesvědčivější než by výkonové parametry spalovacího motoru (200 koní) napovídaly. A to se bavíme o rychlostech začínajících dvojkou. Příjemné překvapení. Samozřejmě využití hybridního systému a malého čtyřválce si vyžádalo oběť v podobě zvuku motoru, který je takový nijaký, umělý a ne zcela důstojný dynamickému potenciálu auta. Ať se to úředníkům líbí nebo ne, zvuk motoru je důležitá věc pro někoho, kdo považuje auto za víc, než jen spotřební záležitost.
Ještě větším překvapením pro mě však byl podvozek. Ten totiž funguje naprosto excelentně. Nabízí ideální kompromis mezi tuhostí a komfortem a to i na velkých dvacetipalcových kolech. O to se patrně zasloužily elektronicky řízené tlumiče, které má PSE jako jediné z modelové řady 508. Inženýři z divize Sport Engineered naladili celé šasi opravdu nad očekávání dobře. Skelet vozu je velmi tuhý a 508 PSE se nekroutí ani přes absenci rámů dveří. Tuhost podvozku je perfektně vybalancovaná tak, aby Peugeot neobtěžoval svou posádku při kodrcání rozbitými ulicemi města, ale zároveň podržel svého řidiče, když potřebuje jet velmi rychlé. A že to umí. Limity této 508 jsou až nečekaně vzdálené a celé auto je přísně neutrální až do opravdu velkých skopičin. Minimálně tedy na suchu. Na oslizlé vozovce je to horší, ale to přičítám především zvoleným zimních pneumatikám (které mě mimochodem nepříjemně překvapily už na několika jiných vozech tuhle zimu). Docela rád bych to auto vyzkoušel někdy i na letních. Schopnému podvozku sekunduje také povedené řízení s kratším převodem a precizní přesností. Díky tomu se PSE dá po zakroucených silnicích vodit až velmi neslušnou rychlostí. Jedné věci se však nedočkáte. Pokud očekáváte zábavu za volantem, tady jí moc nenajdete. Stabilizační systém je možná až zbytečně přecitlivělý a veškeré náznaky zábavy utne poměrně nekompromisně už v zárodku. Neřeším teď, že to nejezdí dveřmi napřed, to snad nemůže čekat nikdo. Ale neholduje ani přenosům váhy, nebo lehčímu utažení zádě, když si ťuknete do brzdy při nájezdu do zatáčky. Je prostě zbytečně přísný. A když jsme u těch brzd, vepředu najdete 380 mm kotouče, které se starají o velmi důrazné zpomalení a nevadnou ani větším divočení.
Verdikt
Jistě jste si udělali z předchozích řádků představu o tom, jak moc se mi nejsilnější sériový Peugeot v historii líbil. Pokud ne, tak na rovinu říkám, že mě nadchnul. Má velmi přesvědčivé pohonné ústrojí a fantastický podvozek. K tomu všemu navíc dobře vypadá. Z mého pohledu se jedná o velmi schopné “daily” auto, které skvěle poslouží při každodenních městských cestách a zároveň potěší i na těch delších. Je to ideální cesťák podle moderního receptu a také jedno z mála PHEV, u kterých bych si uměl představit, že mi říkají pane. Peugeot zde totiž využil elektromotory primárně ke zvýšení výkonu a jízdního zážitku a ne k redukci spotřeby, jak to dělají jiní. Možná jste si všimli, že jsem v celém textu nezmínil spotřebu. To má jednoduchý důvod. Navzdory tomu, že se jedná o PHEV, tady prostě není důležitá. Trochu mě mrzí, že jej na cestách nebudu potkávat častěji, protože o něm moc lidí nebude vědět a cenou se také zrovna nepodbízí. Na druhou stranu, přímá konkurence stojí obdobně. Pokud se vám však líbí, máte mé požehnání. Vůbec bych se nezlobil, kdyby jednou zaparkoval i v mé garáži.
Technické údaje
Spalovací motor: zážehový 1598 ccm, 147kw (200 koní) v 6000 ot/min, 300 Nm v 3000 ot/min
Elektrická soustava: 81kw (110 koní) + 83 kW (113 koní) baterie 13,2 kWh (11,5 kWh využitelných)
Pohon: 8stupňová automatická převodovka, pohon všech kol
Systémový výkon: 265 kW (360 koní) / 520 Nm
Maximální rychlost: 250 km/h, 140 km/h (elektrický režim)
Zrychlení 0-100 km/h: 5,2 s
Spotřeba v testu: 6,6 l/100 km
Provozní hmotnost: 1 850 kg
Cena: (508 PSE): 1 700 000 Kč






































Opelfahrt
6. 4. 2022, 02:05Kolik prosím aktuálně stojí? 1,65 mio?
Daniel Borský
6. 4. 2022, 02:13Ano, oficiálně 1,7 mio.
esmo
6. 4. 2022, 08:09Fííha, ta cena to docela kazí...
Habakukk
6. 4. 2022, 09:08Pěkné auto, ale toto si koupí jen fanda značky. Běžný uživatel se s 1,7 mega bude dívat po německé prémii a pokud je introvert koupí Volvo.
Daniel Borský
6. 4. 2022, 14:06Je to tak, cena je vysoká a bude akceptovatelná asi jen pro fanoušky značky. Ostatně samotný importér si je toho vědom, proto není v běžné nabídce, ale jen na individuální objednávku. Celý týden jsem si též říkal, že ta cena je dost vysoká. Ale pak jsem si otevřel ceníky nejbližších konkurentů a zjistil, že vlastně stojí dost podobně. Kia Stinger 1,5 milionu, Arteon R, po dovybavení skoro dva. Peugeot za 1,7 tak vlastně zapadne přesně mezi ně. Jasně je tu ještě německá prémie, zrovna teď máme v redakci M440i, což je odpovídající auto, jenže to už je za 2,2 milionu
MBMB
6. 4. 2022, 15:10Ono v téhle cenové kategorii se dá pořídit i slušný BEV s obdobným výkonem: BMW i4, Polestar 2 či Tesla 3. Čili z určitých úhlů pohledu to je opravdu dost drahé.
Habakukk
6. 4. 2022, 15:26Daniel Borský Je zcela v pořádku, že prémie je s podobnými vlastnostmi dražší je tam ta neuchopitelná prestiž kterou čísli nevyjádříme. Proto jsem vnímal, že za 1,7 mám C class která začíná v hybridu 300e za 1,5 a budu mít další 200 litrů na to aby to bylo slušivé auto. Při prodeji neočekávám takový padá jak za tuto 508.
rock
6. 4. 2022, 16:28No nevím, M440 mi přijde už o kategorii jinde. Na hodně podobný výkony ti stačí obyčejná 330i xDrive. Má sice "jenom" 190 kW, ale taky je o dva metráky lehčí, takže na silnici bude víceméně nastejno a narozdíl od Peugeotu nemusí spoléhat na to, jestli má zrovna nabito (narekuperováno) a těch 190 kW dá vždycky. No a je "od" necelých 1,3 M, s výbavou do těch 1,7 to vypadá docela důstojně.
Initial C
6. 4. 2022, 16:53BMW 330e xdrive je od 1,4m, za 300k by snad slo dovybavit. Takze zda se mi zcela premiova cena.
Daniel Borský
6. 4. 2022, 17:36MBMB: BEV bych do toho asi netahal, tam se dle mého neprotíná cilovka zatím.
Habakukk: ano, to nerozporuju. Přidaná hodnota prémie (nebo prestiž) je něco, za lidi rádi připlatí, to je úplně v pořádku. Jen si nemyslím, že by to mělo nějak ovlivňovat cenotvorbu Peugeotu, protože ten, kdo je reálný zákazník třeba BMW nebo Mercedesu, vůbec nebude nad nějakým Peugeotem ani uvažovat. Dost pravděpodobně nebude ani vědět o jeho existenci. Prostě si ta auta v reálném světě vůbec nekonkurují a do zelí si nepolezou. Cenu 440 jsem zmínil jen pro elementární představu pro někoho, kdo se úplně neorientuje v aktuálních cenících.
508 PSE má velmi úzký okruh potenciálních zájemců, kteří se rekrutují z lidí, kteří bytostně odmítají německou prémii nebo uvažují nad alternativou třeba k tomu Arteonu. Nic víc, nic míň. Jsem skoro až překvapen, že se jich tu už povedlo asi 10 prodat.
To jestli si bude či nebude držet cenu, to si v dnešní době, kdy se ceny všech ojetin zbláznily, vůbec netroufám odhadovat.
Rock: kupodivu se mi za celý týden nepovedlo 508 ani jednou vybít tak, že by elektromotory nepomáhaly. Skoro bych si tipnul, že to ani nepůjde, ten výkon bude dostupný pořád. Ve sportovním režimu to dobíjí jak vzteklé.
MBMB
7. 4. 2022, 08:27Mně to až tak od věci nepřijde. Už toto je PHEV, kde ještě víc než u BEVu platí, že bych měl mít možnost dobíjení doma. A pokud vysloveně nemám use case, na který se BEV nehodí, tak kupovat si PHEV, když za stejné peníze (tzn. v TCO za méně) můžu mít rovnou moderní BEV se stejným nebo dokonce s ještě vyšším výkonem, mi přijde v principu rozporuplné. Samozřejmě jsou lidi, kterým se líbí přímo tohle auto a chtějí ho, tak si ho koupí, ale to je pár lidí a sám Peugeot to evidentně ví.
VK
7. 4. 2022, 09:00Tohle to nebo jiný PHEV ekvivalent si člověk kupuje proto, že je to silné a zároveň relativně úsporné, dobíjení je spíš trpěná vlastnost, když už to musí být; PHEV si člověk nepořizuje na prvním míst kvůli dobíjení v garáži. BEV si naopak koupí někdo, kdo se přímo koncepčně rozhodl pro ježdění na elektriku se vším, co to obnáší.
HeavySmoker
7. 4. 2022, 09:08MBMB: Use case pre plug-in hybrid v tejto cene je, aby mohla firma robiť green washing za rozumnú cenu, nikto nebude od hodiny platiť account managera aby hral Angry Birds na nabíjačke.
Daniel: Asi tie časy už budú preč, ale u Peugeotu (a Citroenu) vždy platilo, že číslo v cenníku bolo to jediné, za ktoré sa auto nikdy nepredávalo. Lexus vie dať ES300 hybrid za milión bez DPH v slušnej výbave, naozaj to s tými 1,7 mega myslia vážne?
MBMB
7. 4. 2022, 13:01VK: Pravda je, že u některých modelů nemám jinou volbu než PHEV, pokud chci nejsilnější variantu. Ale obecně pokud nechci nabíjet a jezdit na elektřinu, tak si rovnou můžu levněji koupit čistý spalovák, nebo obyčejný HEV.
Když už si někdo dobrovolně kupuje PHEV, tak se dá očekávat, že chce jistý typ tras odjet na elektřinu, a tím pádem to musí v zásadě denně někde nabíjet. Pokud ale ten PHEV stojí stejně jak BEV s WLTP dojezdem 500+ km a rychlým nabíjením, tak to přestává až na nějaké specifické případy dávat smysl.
Michal Lenc
8. 4. 2022, 14:17Já teda nemám mega a půl na auto, ale kdyby jo tak možná upřednostnil 508 PSE před elektromobilem z toho důvodu, že je to jediné kombi které jezdí na elektřinu.
Anebo importovat kombíka na baterky z číny.
Initial C
13. 4. 2022, 21:40330e delaji uz i v kombiku.
VK
6. 4. 2022, 12:47Pěkné. Jaký je v tom vnitřní hluk, při těch bezrámových oknech.? To musím říct patří k horším zkušenostem, co jsem zatím měl možnost třeba se Stingerem udělat, při dálničním tempu už kapku intenzivnější, než by mi bylo milé.
Daniel Borský
6. 4. 2022, 14:10Nepozoroval jsem nějaký výrazný hluk, který by mne obtěžoval ani ve vyšších rychlostech. Ale každý má trochu jiné ucho a vadí mu jiné typy zvuků. Chtělo by to osobně vyzkoušet. Až někde okolo 215 km/h se začalo ozývat výraznější ševelení. Ale ne takové, které by mi vadilo. Třeba taková AR Giulia vydává pro mě nepříjemné zvuky už někde okolo 170 km/h
VK
6. 4. 2022, 20:51Jakmile musím výrazně zvyšovat hlasitost systému, abych přes hluk rozuměl přehrávané audioknize, začíná to být subjektivně obtěžující. Docela přísné kritérium, obzvlášť když má být srozumitelnost v němčině, jsem si vědom.