načítám data...

Peugeot 5008 GT Line: MPV v outdoorovém hábitu

Peugeot 5008 prošel mírnou modernizací. Jsou všechny změny k lepšímu?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Peugeot 5008 GT Line: MPV v outdoorovém hábitu

Není to tak dávno, co jsme na našem webu rozebírali důvody konce evropských MPV. Jako jeden z důvodů jsme zmiňovali nástup SUV a crossoverů. A jedním z nejviditelnějších zástupců transformace z MPV do crossoverů je Peugeot 5008. Pokud si pamatujete na první generaci 5008, jistě se mnou budete souhlasit, že se jednalo o vcelku klasický automobil z kategorie velkoprostorových vozů. Druhá generace však otočila kormidlem a začala vábit zákazníky na módní a stylovou karoserii SUV. Shodou okolností se nám před časem dostala modernizovaná 5008 do rukou a mohli jsme se tak na vlastní kůži přesvědčit, jestli tato proměna dává smysl, či nikoli. 

S Peugeotem 5008 jste se na našich stránkách už setkali několikrát. Proto asi není třeba představovat již představené a místo se raději pojďme podívat na to, co je důležité. Názor na design si beztak udělá každý sám. Za sebe mohu jen říct, že vnější vzhled 5008 mě nijak neuráží, ani ve mně nebudí přehnané nadšení. Svým způsobem se jeví jako zajímavý, pro někoho možná trochu překombinovaný a nejspíš nebude budit žádné velké pozdvižení. Což je možná dobře. Nejvýraznějším prvkem karoserie, který mě upoutal, je tak asi chromová linka u C sloupku, která umně maskuje vskutku krabicoidní tvar 5008. To se povedlo. 

U rodinného auta je mnohem důležitější, jak se povedl interiér. A jak možná tušíte, tady může být kámen úrazu. Peugeot používá poněkud netradiční architekturu interiéru i-cockpit, která rozděluje zákazníky na dva tábory. Jedni si na to zvykli a chválí si to, druzí tomu nemohou přijít na jméno. Když jsem na sedadlo spolujezdce posadil svou partnerku, utrousila něco ve smyslu, že se jí takový interiér moc nelíbí (ano, použila při tom trochu peprnější výrazivo). To mně se zase vnitřek celkem i líbí, ale nedokáži se srovnat s některými ergonomickými přešlapy. Tak třeba středový tunel. Vypadá sice jako z vesmírné lodi, ale proč je tak strašně široký? Nikdy jsem nechápal, proč lidi nadávají na pověstný středový tunel u dvojkové Octavie, že je tlačí do nohy, protože já tento problém nikdy nezaznamenal. Jak je takový tlak na pravé koleno či holeň nepříjemný, to jsem zjistil až za volantem 5008. Malý volant a vysunuté budíky, to už je takový Peugeotí kolorit, na který jsem si za ta léta už nějak zvyknul, nicméně najít si naprosto vyhovující pozici stále úplně nedokáži. A tvrzení, že budíky vytažené na hranu čelního skla, mají bezpečnostní aspekt je možná pravdivé, ale kdyby tam dali normální budíky a HUD, možná by to bylo ještě bezpečnější. 

Zatímco ergonomie interiéru může být lehce diskutabilní, jeho prostornost je naprosto příkladná. Vnitřek vozu těží z dostatečné šířky vozu. Cestující na předních sedačkách se na sebe nelepí rameny. Vzadu pak najdete tři plnohodnotné sedačky a všechny jsou osazené systémem Isofix. Navíc jsou polohovatelné ve všech možných směrech, takže si buď můžete vytvořit stěhovák, anebo královský prostor pro posádku. Přesně dle libosti. V kufru pak objevíte i další dvě sedačky, ale jejich využitelnost je velmi limitována velikostí potenciálního uživatele. Prostě tam je místo maximálně na prostorově nenáročné dítko. Na druhou stranu, pokud máte opravdu početnou rodinu, pamatujte si, že Peugeot povoluje i na sedačkách ve třetí řadě připoutat dětskou autosedačku pásem, což moc jiných aut neumí (respektive to výrobci většinou nedovolují). Co se vnitřního prostoru týče, pak Peugeot 5008 obstál na výbornou. Pokud jste se báli, že příchodem módní karoserie přijde o praktickou stránku, pak vás mohu uklidnit. 5008 patří mezi nejprostornější vozy své kategorie a je pořád v interiéru víc MPV než SUV. A to se cení. 

Pod kapotou testovaného vozu pracovala přeplňovaná benzínová jednašestka o výkonu 180 koní. Oproti dřívějšku to znamená nárůst o 15 koní a také automatická převodovka dostala k dobru další dva kvalty, takže jich teď nabízí celých osm. A to je nejspíš kámen úrazu. 180 koní není málo a rozhodně by to mělo stačit k nadprůměrné dynamice v běžném provozu. Jenže právě převodovka hází klacky pod nohy jinak snaživému motoru. Za prvé, navzdory tomu, že se jedná o klasický HDM automat, neřadí úplně hladce, a především v městských kolonách ji často nachytáte na švestkách, jak si trochu škubne. Což asi není nic, co by nešlo napravit SW aktualizací. Horším problémem je zvláštní odstupňování, které především v dálničních rychlostech vede k mnohem častějšímu řazení, než by bylo zdrávo. Prostě si tak jedete na tempomat tachometrovou 140 km/h, aby v nepatrném stoupání převodovka podřadila až na šestku. Pak dojedete na “horizont”, kde lupne sedmičku, aby ve stejně mírném klesání cvakla osmičku a pak na rovině vrátila zase sedmičku. Občas mi připadalo, že převodovka řadí jen proto, aby se ujistila, že tam skutečně má všech osm kvaltů. Kde jsou ty doby, kdy stačily na všechno dobře odstupňované šestikvalty, o kterých člověk nevěděl celou cestu, co se pohyboval po dálnici, protože na Chodově zařadily šestku a odřadily z ní až po příjezdu do Brna. Já vím emise… což mě však přivádí k otázce spotřeby. Čekal bych, že auto s takhle dlouhou skříní bude relativně úsporně, nicméně 8.6 l/100 km, což byla průměrná spotřeba za celý týden, mě zase tolik nenadchla. A to jsem se poměrně úspěšně vyhýbal pražským kolonám a většinu času trávil na okreskách a dálnicích. 

Popisovat nějak hlouběji jízdní vlastnosti 5008 nemá asi valného smyslu. Jezdí přesně tak, jak čekáte. Je opravdu velmi pohodlná, ale zároveň se vyvarovala jisté rozměklosti či rozbředlosti. Nevyvede ji z míry ani hodně rozbitá silnice. Na druhou stranu však nečekejte zážitky za volantem. A to žádné, což je asi logické. Řízení je trochu ostřejší, než bych v této kategorii čekal, ale největším nepřítelem rychlejší jízdy budou náklony karoserie, které nevyvolávají zrovna pocit sucha a bezpečí. Ne, že by 5008 byla nestabilní, nebo se kymácela jak pirátská bárka na rozbouřeném moři. Jen si při ostřejším nájezdu do zatáčky zaklekne k dorazům rychleji, než by se mi líbilo. Na druhou stranu, potenciální zákazníky to asi trápit nemusí, ti budou užívat pohodového komfortu a klidného plutí krajinou, jak se sluší a patří na takové auto. 

Verdikt 

Peugeot zvládnul transformaci 5008 z MPV do SUV (crossoveru chcete-li) skvěle. Lehké zvýšení a ošacení do outdoorového oblečení neubralo sedmimístnému Peugeotu pranic na skvělé variabilitě a prostornosti interiéru. A navíc se dá sehnat za opravdu slušné peníze. Pokud tedy máte v oblibě MPV a bojíte se, že už není co kupovat, mám pro vás dobrou zprávu. Peugeot jedno takové MPV stále vyrábí, jen mu říká crossover.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1 598 cm³
Výkon motoru: 180 koní (133 kW) v 5 500 ot./min
Točivý moment: 250 Nm v 1 650 ot./min
Převodovka: automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 218 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,3 s
Objem zavazadlového prostoru: 702l 
Pohotovostní hmotnost: 1430 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,6 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 8,6 l/100 km
Cena od (s danou motorizací): 760 000 Kč
Cena s danou motorizací a výbavou: 865 000 Kč (výbava GT Line)


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
10. října 2019, 16:27
0

Teď si porovnávám siluety původní MPV 5008 a nové SUV 5008. V tomhle případě ten přechod MPV -> SUV (crossover) spočívá vlastně jenom v tom, že kapota je vodorovnější a čelní sklo svislejší, aby se vytvořil stupňovitý přechod mezi kapotou a čelním sklem. Zbytek je proporčně +- stejný (o 10 čísel se mezigeneračně natáhl rozvor a celková dálka, ale to je tak nějak normální).

Jinak teda zvenku žádná sláva, zevnitř klasická i-cocpitovská ergonomie (takže nic moc; spíš nic než moc) a že by to coby rodinný křižník bylo nějak úsporný, to teda není. Za míň jezdím s 2.5 l pětiválcem...

reagovat
Ny
Nyte
10. října 2019, 23:58
0

Mně se i-kokpit v 5008 líbí (až na ovládání všeho v dotykáči), je takový útulný. A jízdně mi přišla fajn na takovou krabici.

reagovat
Pochtli
11. října 2019, 08:51
0

Za milion dostanu ošklivou oplastovanou škatuli, co ani neumí 4x4?? Díky, nechci.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka 1999
Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka

1999 rok výroby
89 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem