načítám data...

Nový Peugeot 308 SW je krásný a má obyčejný diesel. Jen kdyby nebyl tak drahý

15. července 2022, 09:18 Daniel Borský Recenze & testy

Novinka od Peugeotu v sobě snoubí styl a praktičnost. Zachoval si však ten správný francouzský akcent?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Automobilový svět je plný zbytečných předsudků, mýtů a pověr, které zpravidla nejvíce šíří lidé, jež s daným autem či značkou mají jen minimální, či vůbec žádné zkušenosti. Ne, opravdu není vtipné, pod každou zmínkou o Fordu, přidávat fotku vlaku. Stejně oblíbená je také říkanka o vyhýbání se všem autům, co začínají na písmeno F. To zase cílí především na „fšechny Francouze“. Je pravda, že najít si cestu k francouzským vozům může být pro některé jedince poněkud složitější, ale pokud jim dáte šanci, mohou vás velmi pozitivně překvapit. A to mluvím z osobní zkušenosti. Na začátku své řidičské kariéry jsem se na vozy francouzské provenience také koukal s mírným despektem. Jenže pak se objevily postupem času doma dva vozy ze země galského kohouta a oba dva se mi dostaly pod kůži. Světe div se, já si je oblíbil, byť každý z úplně jiných důvodů. Proč o tom povídám? Francouzi mají svůj svébytný naturel, který promítají i do svých aut. A přestože se někomu nemusí pozdávat, je super, když je ono unikátní DNA jasně rozeznatelné. A je škoda, když se snaží vyrobit „jiné“ auto. Nová 308 je pro Peugeot důležitým modelem, o tom nelze pochybovat. Povedlo se v ní však uchovat ten správný francouzský šarm? To si povíme na následujících řádcích.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pokud bych měl vybrat automobilku, u které se mi líbí bez rozdílu celá modelová řada, dost možná bych ukázal právě na Peugeot. Však posuďte sami. Malá 208 má prostě šmrnc a vypadá pořád skvěle. Větší 508 považuji za jedno z nejhezčích aut střední třídy. Snoubí v sobě dravost a eleganci zároveň. Povedly se i všechny crossovery od nejmenší 2008 až po rodinnou 5008. Na všechny Peugeoty se dá koukat a vypadají prostě dobře. A rozhodně to platí i pro zbrusu novou 308. Tenhle zástupce kompaktní kategorie dostal letos po dlouhých letech mezigenerační obměnu a náramně mu prospěla. Lehce konzervativní design předchůdce je ten tam. Novinka je extravagantní, dynamická i elegantní. Tohle se prostě povedlo, a pokud si k tomu vyberete výraznou barvu (buď testovaná červená či zelená), budete rázem středem pozornosti. Ani nevím, jaké konkrétní detaily se mi líbí nejvíce, to auto funguje jako celek. Každá linka má svůj smysl a dotváří celkový dojem. Na mě to funguje a vážně se mi líbí.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Interiér je opět veden pod zaklínadlem známým jako i-Cockpit. Nebudu vám tvrdit, že vám to má vyhovovat a sedět, a že si na určitě časem zvyknete. Nemusí to tak být. Každý má rozdílné fyzické parametry a prostorové potřeby. Za sebe jen mohou říct, že já už si zvyknul a tohle uspořádání vnitřku už mi tolik žíly netrhá, byť zcela bez chybičky to pořád není. V nové 308 je toto řešení zase o chlup dotaženější a příjemnější, ale klasika to stále není, o tom žádná. Co však musím pochválit, to je dojem z interiéru. Takový ten subjektivní pocit vnímané kvality. Na tom u Peugeotu očividně zapracovali a výsledek je až neuvěřitelně dobrý. První dojem je skvělý, skoro mám pocit, jako kdybych seděl v interiéru nějaké prémiově značky. Plasty příjemné na dotek, stejně čalounění a všechna madla, na která přímo saháte. To všechno budí dojem kvality a dlouhé výdrže. A je to velmi příjemné. Stejně tak se povedlo vylepšit infotainment, který dříve sklízel poměrně velkou kritiku. Nový systém je výrazně svižnější, s hezčím uživatelským prostředím a je také jednodušší na ovládání. Rozhodně pomáhají programovatelná tlačítka, či spíše jakési widgety na druhém displeji, přímo pod tím hlavním. To je příjemná změna.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Bohužel jsem v interiéru vozu našel i pár věcí, které mi už takovou radost neudělaly. Za prvé sedačky. Ty mají být snad dokonce nějaké ortopedické, ale já si v nich pohodlí za celý týden neudělal. Přišly mi až moc tvrdé, zejména ve střední části opěradla, kde je takové zvláštní žebrování. Možná to bude problém koženého čalounění, neb kolega Jarda, který měl přede mnou 308 a stejné sedačky, ale bez kůže, si na nic podobného nestěžoval. Druhá potíž je o něco horší. 308 ani ve variantě SW nemá zrovna místa na rozdávání. Nejvíc to pocítíte, když instalujete dvě autosedačky. Já nejsem zrovna nějaký obr (184 cm), ale musel jsem si posunout přední sedačku blíž k volantu, než mi bylo milé, aby se za mne mohlo usadit pětileté dítko a nezlomilo si při tom nohy. Manipulaci s dětmi neusnadňují ani poměrně úzké zadní dveře. Potíže nastanou i v případě, že vezete většího spolujezdce. Designový zlom palubní desky míří přímo na kolena a nehezky to tlačí. Vnitřku vozu by prospělo i větší prosvětlení, především v zadní části je trochu ponuro. U Peugeotu rozhodně umí lépe obestavět vnitřní prostor, tady mi přijde, že spíš vyhrála forma nad funkcí.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pod kapotou je to však pořád stará dobrá Francie. Naftový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,5 litru a výkonu 130 koní je už naším starým známým. Je to jediný diesel, který si můžete v tomto modelu dopřát, a uvidíme, jak dlouho se ještě Peugeotu podaří, udržet jej v nabídce. Projevem je to starý dobrý francouzský diesel. Je příjemně kultivovaný a odhlučněný, takže nic neruší a neotravuje. Nemá při sobě žádnou hybridní výpomoc, která by vyhladila výkonová okénka, takže k ideálnímu životu potřebuje aspoň 1500 otáček. Pak ovšem funguje moc hezky. Navzdory nevelkému výkonu nemá problém s předjížděním, na dálnici můžete nasadit i trochu rychlejší cestovní tempo a nebude to problém. Spojení s osmistupňovým automatem je zcela naprosto ideální a bez připomínek. Důležitým aspektem je také spotřeba. U mě se ustálila na 5,7 litrech, ale asketičtí jezdci se jistě dostanou i pod pět. A to se v dnešní době počítá. Tohle je pravé francouzské DNA.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

To se však bohužel někam zatoulalo při nastavování podvozku. Zkusím to vysvětlit. Nová 308 je jízdně velmi schopné auto. Je tužší a pevnější, což má blahodárný vliv na projíždění zatáček. Celé auto až překvapivě agilně reaguje na podněty volantem, do zatáček vjíždí s chutí, je příjemně neutrální a prostě funguje vlastně zcela správně. Když to řeknu na plná ústa, tak bych řekl, že jezdí jako Golf. A v tom vidím onen kámen úrazu. Opravdu chceme, aby francouzský kombík jezdil jako Golf? Nebylo by lepší mít trochu houpavější a konejšivější podvozek, který by tolik nezakopával na větších nerovnostech? Já bych možná vyměnil tuhle vyšší rychlost v zatáčkách za větší dávku typického francouzského komfortu. Tím spíš, když akustický komfort je na velmi vysoké úrovni. K tomu by se přeci houpavější nastavení náramně hodilo

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Celkové hodnocení Peugeotu 308 SW není jednoduchá záležitost. Rozhodně se jedná o povedený kombík, který má co nabídnout. Je krásný zvenku i uvnitř, má velký kufr a obyčejný diesel. To jsou rozhodně plusové body. Nemohu se však ubránit pocitu, že by si zasloužil ještě o chlup více onoho typického francouzského stylu. Na můj vkus tam vidím až příliš německých prvků.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 499 cm3
Výkon: 96 kW (130 k)
Točivý moment: 300 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1 475 kg 
Maximální rychlost: 208 km/h
0-100 km/h: 10,9 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 4,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 5,7 l/100 km
Základní cena modelu s daným motorem: 760 000 Kč
Cena testovaného kusu: 1 067 000 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře