načítám data...

Peugeot 308 GTI: Osobnost vyváží všechno

Navazuje na tradice zakladatelů ‚žánru‘, ale musí čelit silné konkurenci starousedlíků i nováčků. Jak si 308 GTI stojí mezi dnešními hot hatchi?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Proč si vlastně lidé kupují ostré hatchbacky? To je otázka, která může znít na úvod testu až příliš filosoficky, ale přitom je naprosto klíčová pro jeho výsledek. Pokud bychom totiž měli zvolit chladně racionální úhel pohledu a vyjít z toho, že cílem hot hatche je nabídnout co nejvíce rychlosti v co nejdostupnějším a pro každodenní život nejpraktičtějším balení, mohli bychom tento test rozhodnout poměrně rychle. Od doby, co jsem s 308 GTI poprvé jezdil na okruhu v MostěMatěj ho o něco později proháněl po silnicích, se toho na samotné 308 GTI změnilo jen málo, zatímco mezi jejími konkurenty mnoho. Tedy, změnila se především jedna věc, ale o to zásadnější.

Na trh totiž dorazil Hyundai i30N, první pokus korejské automobilky o seriózní hatchback – a to pokus zatraceně úspěšný. Byl z něj nadšen kolega Krab při první ochutnávce, ódy na něj pěl Vavris po důkladném testu, a v tom krátkém čase, který jsem strávil za jeho volantem při jednom nízkém průletu Železnými horami, jsem byl okouzlen i já. 

Kdybychom měli postavit Peugeot 308 GTI proti novému králi hot hatchů (nebo, vzhledem k jejich výkonům a rychlostem, už spíše “superhatchů”), mohl by být test poměrně krátký a jednoznačný. Hyundai postavil téměř dokonalý superhatch. Je až neslušně rychlý, dokáže se vyrovnat se všemi druhy povrchů, je snadné ho řídit v ostrém tempu a zároveň vám poskytne dost zpětné vazby na to, abyste si jízdu užili. Když na něm Vavris s Krabem hledali vady, našli slabé LED světlomety a odporně modré podsvícení palubky.

Bojovat proti takovému autu na jeho vlastní půdě a jeho vlastními zbraněmi je zatraceně těžké až nemožné. Hyundai vzal všechno, co dělala legenda třídy, Golf GTI, otočil volume na 12, a přidal k tomu více německé preciznosti, než dostanete od německých automobilek. 

Peugeot se ale očividně už od začátku nesnažil vyrobit druhý Golf GTI – a možná to byl výsledek moudrého rozhodnutí nesnažit se hrát na stejném hřišti, ale zkusit raději trochu jiný sport. Už svým základem, od poněkud pozoruhodných ergonomických řešení v interiéru po torzní příčku mezi zadními koly, to zkrátka není materiál na vrcholný hot hatch. A to ani nemluvíme o tom, že PSA nejspíš nedisponuje zdaleka takovým rozpočtem a možnostmi, pokud jde o vývoj ostrých verzí. Udělat auto, které umí všechno nejlíp a v cíli bude vždycky první, zkrátka nebylo na seznamu možností.

Proto automobilka se lvem ve znaku zvolila poněkud jinou cestu, která nás vrací k otázce položené na začátku. Proč si vlastně kupujeme hot hatche? Je to výsledek racionality? A může být vůbec koupě rodinného hatchbacku, který nabízí tempo za všech okolností srovnatelné s Ferrari z dob našeho mládí, racionálním rozhodnutím? Je vážně něco, k čemu takové auto dokážeme využít?

A nebo je to spíše záležitost emocí a pocitů? Je cílem rychlého auta být všude první, nebo si tu cestu pořádně užít? Chceme najít dokonalost, nebo největší zážitek? Jo, zní to jako teoreticko-filosoficé žvásty. Jenomže po projížďce s 308 GTI – zvláště pokud jste nedávno řídili i30N – vám přesně takové věci budou běhat hlavou. 

Absolvoval jsem s ním stejnou trasu přes Železné hory jako s i30N, a v průběhu testovacího týdne jsem přidal i splašený úprk do Krkonoš ve stylu Winstona Wolfa (“ Do Pece je to hodina a půl. Budu tam za hodinu.”). Zejména tyto dvě cesty mi přinesly několik zásadních poznatků.

Za prvé, jak dokazuje zejména ta druhá z nich, Peugeot 308 GTI je na samé horní hranici toho, jak rychlé auto na silnici dokážete využít. Je možné, že i30N nebo jiný superhatch si dokáže s tím či oním aspektem poradit lépe – snáze se vyrovná s nerovnostmi, dovolí vám držet větší tempo do zatáček, lépe zrychluje ve středním pásmu. Ale do cíle stejně rychleji nedojedete. Nebo alespoň ne tak, aby to mělo nějaký význam.

Za druhé, preciznost a dokonalost nemusí být všechno. Když řídíte i30N, je vaším nejintenzivnějším pocitem fascinace jeho mechanickou dokonalostí. To, jak každý kousek auta funguje přesně jak má, jak do sebe všechno zapadá, všechno ladně funguje a souzní. Je to jako symfonický koncert s pěti dveřmi a spoilerem na kufru. Ale 308 GTI je spíš koncert punk rockový. A to nemusí být úplně na škodu.

To, že je přeplňovaná šestnáctistovka od Peugeotu, jejíž kořeny sahají kamsi deset či více let do minulosti a která nás okouzlovala už v Mini Cooperu S řady R56, lepší než skvělý dvoulitr od Hyundaie, to neřekl asi nikdo a nikdy. Objektivně to není pravda. Ale malý motor v Peugeotu je, zvláště ve vyšších otáčkách, naléhavější. Výbušnější. Víc vám dává najevo, že chce řvát a chce se prát.

A navíc mezi dvěma devatenáctipalcovými koly, která roztáčí, trůní a muziku tvrdí poctivý mechanický samosvor. Samozřejmě, není to tak dobré řešení jako v “enku”. Nepřenese výkon tak ladně a efektivně. Občas vás pořádně zatahá za volant, který navíc není úplně tam, kde by měl být, a nemá ten tvar, který by vám vyhovoval. A pokud nejste jako já a nemáte zálibu v nastavování volantu kamsi do klína, nejspíš přes něj neuvidíte.

Jenomže potom se vřítíte na klikatou okresku. Před první zatáčkou se destičky zakousnou do mohutných kotoučů, vy krátkým pohybem maličkého volantu pošlete auto k apexu, přidáte plyn a volant začne dávat najevo, že má svoji hlavu. Přeperete ho a vystřelíte k další zatáčce možná ne rychleji, ale s větším divadlem než u korejského konkurenta. A celé se to opakuje. Motor prská, podvozek občas poskakuje a dělá rány, s řízením se musíte trochu prát.

Možná máte trochu víc pocit, že je rychlost zásluha vaše a ne zásluha německých inženýrů v korejských službách, kteří vám vytvořili dokonalý nástroj. Že auto občas nehraje tak úplně s vámi, ale trochu i proti vám, a tím vám dává možnost prožít všechno o malý kousek intenzivněji.

A možná právě tohle je důvod, proč nad 308 GTI uvažovat i ve světě, kde existují objektivně a racionálně lepší varianty.

Verdikt

Ve stínu nejnovějších konkurentů může 308 GTI působit poněkud neurvale a nesofistikovaně – a nestojí na špici nabídky ani jako auto pro každý den, ani jako nástroj pro pilování posledních desetinek z času na okruhu. Přesto ale má osobnost. A osobnost vyváží všechno.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

CerVus
16. června 2018, 19:13
0

Oni do takhle drahého auta dali torzku? To mi hlava nebere.

reagovat
Ju
Junior
16. června 2018, 22:35
1

tu měla snad i Astra OPC.

CerVus
17. června 2018, 10:19
0

No dobře, ale Astra stojí o 100k méně. Dát více než 800k za auto s nápravou z V3S je šílené. Já se nechal uchlácholit řečmi Hondy o tom, že to vychytali a že to nemá vliv proti minulé generaci a už nikdy do stejné řeky nevstoupím. Torzka funguje jen na hladké silnici, jak tam jsou hrboly tak se to změní v trakař. Jinak se mi ta 308 líbí. Jak zvenku, tak i uvnitř se mi sedělo pěkně.

mk
mkp
17. června 2018, 14:01
2

308 GTi mi ani na rozmlácené cestě jako trakař nepřijde. Zadní náprava není rozhodně nic, co by auto limitovalo. Jediné co mi chvilku trvalo a na co jsem si musel zvykat je malý volant ve spojení s ostrým řízením. Ono to chce občas zahodit předsudky a neposuzovat auto podle “papírových” údajů, ale na základě vlastních zkušeností. Limity 308 GTi jsou na běžných cestách natolik daleko, že jen opravdu hodně dobrý řidič se k nim přiblíží a většinou i pak si řekne, že to šlo ještě rychleji :)

BobAsh
17. června 2018, 23:18
0

Ono nejde o to, jak je drahý Peugeot 308 GTI, jde o to, kolik bylo peněz na vývoj a výrobu 308 jako takové. Vyvíjet nezávislé zavěšení pro jednu sportovní verzi se nevyplatí.

BTW, všechny Mégany RS jí měly taky (nevím z hlavy jak ten aktuální, ale ty minulé, vzývané, měly)

Ar
Aramik
25. června 2018, 20:26
0

Ano, i nový Mégane ji má, ale nad tím se nikdo nepozastaví. Pokud jde o víceprvek, tak se znovu objevuje v nové 508, odkud by se mohl rozšířit i do nové 308 (obě využívají EMP2 platformu), která by se měla objevit v 2020. Údajně by měla být i GTi verze, byť už asi ne pouze se spalovacím motorem. Mělo by se jednat o čtyřkolku s elektromotorem vzadu a i vpředu, kde by měl doplňovat spalovací motor (tedy v podstatě 308R). Něco mi ale říká, že už nebude s manuálem.

beastar
16. června 2018, 19:44
-1

Zní to jako typickej pežó. Trochu odfláklá kára která ale umí pobavit. To lakování jakože tvrďácký tj hnus na tomhle konkretnim kousku. Cena ... No ja nevim fakt dá někdo osm kil za takový auto.

reagovat
briza
17. června 2018, 08:00
0

Díky tomu lakování to auto sice vypadá, jako kdyby to vařil Miko se Sivákem někde ve stodole ze dvou, ale pravděpodobně to má maskovat, jak hnusný to auto je. Bohužel to člověka nedokáže připravit na tu zrůdnost, která je vevnitř, takže slabší povahy můžou rovnou zamířit k Hiltonu do garáží, kde je nostop mytí a neštítí se blití.

Ju
Junior
16. června 2018, 22:36
0

A ten otáčkoměr, co jde proti směru tachometru, vymejšlel kterej hipster?

reagovat
mk
mkp
16. června 2018, 23:00
1

Mám 308 GTi přesně rok a jsem naprosto spokojený. 308 GTije to přesně ten typ auta který proste musí sednout, musíte ho vyloženě chtět. To není auto pro lidi kteří se diví že to má vzadu torzku, jen jednašestku pod kapotou a že to je Francouz :))) Je to auto pro šoféry, kteří se nechtějí jen vozit, ale pro šoféry srdcaře, kteří rádi auto krotí a kteři už mají něco za sebou a kteří vědí, že hmotnost auťáku je to oč tu běží. To je i důvodem, proč je 308 GTi i na okruhu tak rychlý. Hmotnost, podvozek a brzdy. Motor je skvělý v tom, že podobné jako atmosféra ze sebe to nejlepší dává od středu nahoru. A má to i jeden bonus na závěr. Umí to při tom všem jezdit za relativně slušnou spotřebu.

reagovat
Ju
Junior
17. června 2018, 17:21
0

co jsi zkoušel kromě toho a co tě odradilo, respektive zvýhodnilo Peugeota? Cupra/GTI...?

mk
mkp
17. června 2018, 19:58
1

Do finálního výběru jsem zařadil vedle 308 GTi ještě Type R a Mégane RS. U Megane bylo v tu dobu ale rozhodnuto, protože byl ukončen prodej. Type R i když technicky je to bezesporu špička, tak nakonec rozhodl celkový pro mě fakt už moc tuning pouťový design a nakonec už i poměrně vysoká cena. Prugeoty mám rád, je to pro mě srdcovka. Kdysi v devadesátkách jsem měl laděnou 205 GTi s motorem z Mi16 a potom 306 s16. Vždycky se mi líbila syrovost v nenápadným kabátu. Žádný kraviny okolo, ale auto pro blázny a to v dobrém slova smyslu. Německý auta jdou mimo mě, takže Golf ani Leon jsem ani neuvažoval. Nic proti nim, ale je to jako s ženskou :) Prostě musí tam být i emoce. A ačkoliv je Peugeot pro spoustu lidí nepochopitelná volba, tak pro mě naopak volba jasná. Je prostě super že máme z čeho vybírat. Dnes kdybych kupoval hothatch, tak bych se vážně zajímal o i30N. To auto mě moc zajímá a rád bych se v něm sklouzl.

krab
17. června 2018, 22:16
0

Pravda je, že to enko se povedlo. Oni investovali nemalé peníze na vývoj a konec konců na přijetí Alberta Biermanna a určitě dalších inženýrů od BMW na to, aby jim auto odladili. Bude to skvělá roční / dvouletá ojetina stále se zárukou. Na druhou stranu i tak cenovka není tak špatná, vzhledem k tomu, že toho moc konkurenčního k tomuto autu není. Zálibu ve starých rychlých Peugeotech chápu. Taky je mám nesmírně rád. U mě Peugeot tak nějak končí s 306 S16 a 406 3.0 V6 Coupe. To byla nádherná auta a pak to další se mi už nikdy nedokázalo líbit. Dakarskou 405 jsem měl jako jeden z nejoblíbenějších modelů Bburago. Takže tohle nové 308 GTI mě nějak nedokáže nic moc přitažlivého říct.

Kdybych dnes kupoval hot hatch a nebylo by to určené tolik na praktičnost a ujetí spousta kilometrů ročně, tak bez váhání koupím 2009-2012 Renault Sport Clio 200 Cup. Tohle auto jsem řídil dvakrát a pokaždé mě nadchlo. Kdybych chtěl víc praktičnosti asi by to dopadlo rozstřelem mezi Mégane R.S 260 Cup / 275 Trophy a Fordem Focus RS (MK2) v zelené nebo modré.

Snad jedině, kdybych to auto bral současně i jako denní pracovní , hodilo by se ať už z jakýchkoli důvodů, že bude nové a najíždělo se dost km ročně, volil bych Hyundai i30N. Ale tím Peugeotem jsem nejel ... takže fakt nevim.

ToMyx
18. června 2018, 11:57
0

Ty reakce na torzku chápu, internet je jich plný. Ale co takhle si připustit, že existují lepší a horší produkty, kde i ta torzka funguje skvěle? Na druhou stranu, dokážou nadávající skutečně využít ten rozdíl? Co Renault Sport, na ty nikdo neřekne nic špatného, protože nastavené je to dobře. Chce to méně předsudků a remcat až po vyzkoušení ;-) Pár aut s tou "hnusnou" torzkou jsem vyzkoušel a i třeba ta 20 let stará paštika Primera má vzadu něco podobného a i při opravdu rychlé jízdě na české okresce (čti záplaty, vlny a díry) je to krásně ovladatelné a nezáludné.

Fandím těm, kteří jdou proti proudu, nejdou za chladnou efektivitou, razí svou cestu i za cenu vyloučení. Pažout mi tak i celkem přijde, jen těch "vychytávek" je tam na mě až trochu moc a chce to určitě zvyk (budíky, volant). Možná bych ubral palec na kolech a přidal trochu svalů na karoserii, ale to už jsou ryze subjektivní názory a ty se počítají jen v hospě:-)
Před krátkým časem jsem se svezl RCZ a jako brána k Peugeotu to posloužilo dokonale. 308 gti by chtělo vyzkoušet. Tak ať slouží mkp!!

-
Komentář upraven 18. 6. 2018, 12:02:01
-
Komentář upraven 18. 6. 2018, 12:02:45
-
Komentář upraven 18. 6. 2018, 13:39:41

beastar
18. června 2018, 12:17
0

Nevim no. Každopádně tomuhle majiteli to nevadí a je s projevem auta okej. A předsudky jsou o ničem. Každopádně chápu tu touhu nemít VW a tak podobně. Chce to někdy změnu a pak některé řešení nehrajou vůbec prim. Já s tim nejel tahle kategorie jde kolem mě celej život. Jenže na českejch jakože silnicích je to na konec celý jedno. A na větších kolech jsou místa, kde já subjektivně ubírám i kdybych jel v xbow. Vlny, záplaty, spáry, zničená krajnice, šťerk. Na tom se nechová mnohdy dobře nic ve vyšší rychlosti. Já bych do toho auta šel jen v jiný barvě:)) Protože Golfa potkáš na každém rohu.

bitner
18. června 2018, 11:19
0

Ty jo tak nevim, treba pan Koubek mi z toho eNka zas tak vyNdanej neprisel. No a jak pise Krab, pezoty konci cislem 406.

reagovat
beastar
18. června 2018, 12:21
0

No jo není to Hanzova krevní grupe. On si potrpí na kvalitu :D S tim 406 souhlasim to byly výborný auta. Paradox je že Enkovy Háčko sem potkal 1x zatim. Tehle Pažoutu aspoň 5 a Brz potkávám pomalu denně. Někde bude něco špatně. Asi většinovej řidič nesdílí Kekeho a Šumiho nadšení. Btw zas taková bomba to nebude když si Pietro koupí nakonec starší anglii a ne to bombastický enko:)

M P
20. června 2018, 10:35
0

Jestli on tam Honza nechtěl jít trochu proti proudu, ale to je jeho věc a nechci domýšlet za autora, co myslel tím, když napsal, že závěsy jsou modré... každopádně bych s ním nesouhlasil v tvrzení, že existují ostřejší a více zaměřené věci, než i30N, a jako příklad dát Golf GTI.

ro
rock
20. června 2018, 11:20
0

to beastar:
Žiješ v nějaké zajímavější lokalitě. Toyobaru jsem za posledního čtvrt roku viděl jedno, a to ještě jen díky tomu, že jsem se stavil na parkovišti firmy, kde byli nějací zapálení; z celkem šesti aut tam mimo BRZ byl ještě Levorq a Forester. Jinak 308 GTi ani eNko jsem naživo snad ještě nepotkal a vídávám spíš v horším případě Octávky RS a v lepším Mustangy :-).

beastar
20. června 2018, 13:18
0

Nevim možná asi i jo. Denně jezdim docela hodně. Praha, okolí, hodně centrum. Německo, Rakousko sem, tam Slovensko a Švýcarsko. Už sem pár krát přemejšlel že to začnu fotit. Když vidim jak tady lidi kolikrát bulej, že nic zajímavého nejezdí;) Mustangu těch je moře tj fakt. Jinak u těch Brz jsou to jednotky aut, ale potkávám některý i vícekrát. Přímo u mě v baráku má borec novou 911. Denně jezdím kolem Jaguaru Xf. Šedivý Brz stojí na Vinohradech kolem Slezský. M4 a další veteš od Karlovek to tady snad znaj fšici Pražský už se to tu řešilo. Týden zpátky ve Vestci Gallardo a kalifornie. V Pařížský 611 skaliety:)) V Hostivicích mě předjížděl Rolls. Na Vinohradsky sem jel a predemnou Bentayga. Miját je plná Praha to už ani neresim. Těch Pažoutu sem potkal málo v Praze jezdí vínovej a frája jezdí jak píčus:) Takže tak chápu že jestli si z Dolní Polomy makat jedeš do Horní a největší událost je nákup v Tescu Jihlava, tak pak ty lidi tolik možností nemaj potkat nějakou káru. Pro příklad já potkal úplně náhodou i Kraba ještě v té klaunovo botě u nás na Barrandově....

ro
rock
20. června 2018, 14:06
0

No, skoro. Jsem z Horní Dolní, jezdím makat do Brna a tam bych doufal, že aspoň čas od času něco uvidím, ale zrovna moc štěstí nemám. To už toho víc potkávám když jsem na kole :-)

beastar
20. června 2018, 14:40
0

To bude snad i proto, že na kole jezdíš tutově zajímavější trasy (okresky a tak) a asi víc o víkendu. A tam bude větší výskyt zajímavější techniky, než v ranní špičce v Brně kde to bude samá služební koreja a boleslav.

ro
rock
20. června 2018, 14:53
0

Celkem přesně vystiženo.

ro
rock
20. června 2018, 21:14
0

btw
až dneska mi docvaklo, proč je mi to označení (308) takový sympatický a kladné pocity vzbuzující...

reagovat
KD
KDB
21. června 2018, 10:28
0

add. torzka....ono to není jak sofistikovaný kus železa kde je, ale s jakým cíllem a jak dobře (dokonale) se to železo naladí a sladí dohromady s celkem.
Jako u ženských ...tabulkové předpoklady (90-60-90) nesouvisí s tím, jakej život s ní bude.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem