Peugeot 306 S16 už mezi námi není 15 let a to je přesně doba, po kterou se značka s lvíčkem ve znaku nevyskytuje v seznamu výrobců produkujících kompaktní ostrý hatchback. Nafouklá 307 nedisponovala ostrou variantou ani náznakem a komplikovaně tvarovaná první generace 308 sice označení GTI oživila, leč se jednalo jen o běžnou 308 se silnějším motorem. To by se nyní mohlo změnit. Současná 308 si totiž pro komfortní rodinný dostavník se silákem pod kapotou, jež sportování pouze naznačuje, vyhradila označení GT a ono okřídlené GTI se ukáže až na festivalu rychlosti v Goodwoodu a mělo by hrát na výrazně rychlejší i ostřejší notu..
Co víme
Aktualizováno – Peugeot už veškerá technická data odhalil oficiálně, takže jsem se s původními odstavci, vycházejícími pouze z informací dostupných dle uniklé holandské brožury včera pachtil naprosto zbytečně. :-) Nyní už jsou doplněny o aktuální informace v kruzivě.
Oficiální data potvrdila to, co Holandská brožura naslibovala. 308 GTI bude mít velmi nízkou pohotovostní hmotnost 1205 kg (či 1280 kg - zdroje se zatímn rozcházejí, zda li jde o hodnotu s/bez EUROřidiče) a k jejímu pohonu bude nepřekvapivě sloužit čtyřválec 1.6 THP s krouťákem 330 Nm, jež po vzoru konkurence nabídne dvě výkonové varianty – 250 a 272 koní. GTI dostane v případě silnější verze velká 19" kola s pneumatikami o rozměru 235/35 R19, slabší GTI pak bude obouvat kola o palec menší. Důležité však je, že pod nimi bude skrývat velké a skvělé brzdy s talíři o průměru 380 mm a čtyřpístkovými třmeny, které patří k tomu nejlepšímu, co si lze ve třídě kompaktních hatchbacků přát a ty černé šlupičky budou mít na nízké bočnici nápis Michelin Pilot Supersport.
Peugeot nás potěšil i instalací samosvorného diferenciálu torsen. Dostane jej sice pouze GTI 270, ale bude tam! Sprint na stovku (jež jsem před chvíli zhejtoval v jiném článku) zabere 6,2 respektive rovných 6 sekund a to jsou výborné hodnoty. Maximální rychlost pak bude obligátních 250 km/h. Velmi potěšující zprávy však přinášejí i informace o řízení či podvozku. Posilovač řízení byl upraven a měl by se od ležérnosti 308 GT přesunout spíše k přesnosti z RCZ. Hlavně však má 308 GTI o 16 mm širší postoj, dostane tužší uložení, tlumiče i zadní torzní příčku a revidována je také geometrie podvozku --> 308 GTI by tak mělo být mnohem ostřejším vozem, než spíše pohodová 308 GT.

Proč by měl být výborný
Tak za prvé, protože RCZ je výborné, RCZ-R ještě lepší a 208 GTI naznačila, že Peugeot umí postavit i docela příjemný hot hatch, když chce. 308 sdílí s RCZ platformu a i přes nesporně vyšší těžiště je v onom šasi bezesporu spousta potenciálu, takže když bude Peugeot chtít, bude 308 GTI jezdit úplně jinak, než 308 GT – a dle oficiálně zveřejněných úprav na podvozku zřejmě skutečně nebude mít s houpavějším GT příliš společného. Pak tu máme pohonnou jednotku. 1.6 THP je motor, který nikoho nemůže urážet, je silný v celém spektru, pružný a jeho výkon s otáčkami graduje, takže je radost jej točit. Pokud jsou zdroje spolehlivé a hmotnost skutečně bude jen muších 1280 nebo extra muších 1205 kg, projeví se THP v celé své kráse. Peugeotí současný šestikvalt je přesný a kalibrace pedálů v RCZ je příkladná – stačí jen zkopírovat. No a pak tu máme možná nejlepší brzdy v segmentu kompaktních hatchbacků a já pevně věřím, že zmiňovaná převodovka bude vybavena i mechanickým diferenciálem s omezenou svorností, protože ve Francii by byli vážně padlí na hlavu, kdyby Třistaosmu o svor připravili. A jak už víme, tak padlí na hlavu nejsou – tudíž další body pro GTI. Pokud tohle všechno dopadne dobře, jinými slovy, pokud Francouzi vážně jen přeskládají RCZ-R do pětidvéřové kastle kompaktního hatchbacku, pak věřte, že 308 GTI neomylně zamíří na špičku segmentu.
Co vše může Peugeot pokazit
Jenže ono to může všechno dopadnout i jinak a úplně nejvíce se bojím dvou věcí. První je volba délky převodů. Šestikvalty v RCZ jsou poskládány skvěle – rychlosti jsou krátké a naflákané jedna za druhou. Jenže ve všech ostatních inkarnacích koncernu PSA bojuje jednotka THP s převody tu delšími, jinde přímo dlouhými a to má za následek částečou nebo úplnou ztrátu výbušnosti a horečnosti tohoto motoru. A pak mě ještě straší ono naladění podvozku. Jak se konsktruktéři rozhodli můžem pořád leda hádat a třeba si řekli, že RCZ v rouše hot hatche svět vůbec nepotřebuje a o jeho hravou záď a sportovní naladění vlastně nikdo nestojí, protože občané Evropy chtějí a potřebují auta laděná jako 308 GT.í na Ale ze specifikace už je nyní na 90% jisté, že tomu tak nebude… Ještě existuje varianta, že 308 v Peugeotu nadělí až příliš betonový podvozek a v kombinaci s nízkoprofilovými pneu (mimochodem, profilu chybí 5% oproti RCZ-R a to je tvrdostí tak akorát na hraně) bude vymalováno. Ale já jim věřím.
No, nezbývá než si počkat na první jízdní dojmy… Po zveřejnění oficiálních technickcýh parametrů jsem si ale skoro definitivně jistý, že můžeme začít tleskat, protože 308 GTI pořádně rozvíří vody těch nejlepších hot hatchů, které se dají koupit.












JayK91
18. 6. 2015, 09:34škoda jen, že Peugeot musí všude cpát ten svůj, na špatnou stranu ukazující, otáčkoměr ... :(
mq
19. 6. 2015, 00:12To by mi ani nevadilo. Ale přijde mi ten interiér strašně hnusný. :) To přece není možné, aby vytvořili takový složitý přeplácaný shit. Připomíná mi to levnou elektroniku, která se prodávala kolem roku 2000. Čím víc tvarů, tím víc adidas. Tak velká firma a nedokáže najmout designéra, který má trochu smysl pro eleganci a jednoduchost.
JayK91
19. 6. 2015, 09:44já na něm nic přeplácaného nevidím akorát ta barva mi tam nesedí (z fotky to vypadá jak nějaká šedá semiš nebo tak něco), spíš funkčně by mi asi vadilo, že všechno ovládání je na displayi ... ale to je asi spíš o zvyku (a viditelnosti?) ... to mi více přeplácaná přijde Honda Civic ...
Panda
19. 6. 2015, 10:50Mne se to docela libi, az na to ovladani na displeji, to musim souhlasit. Ta semis, pravdepodobne alcantara, me nejak neurazi, napriklad soucasna BMW jsou trosku horsi, napr. 135i ma priserny interier, ale na sedadlech se skvele sedi. A pak je tam neco pres 300 koni, takze se stejne nedivas na plasty a na potahy:D
mq
19. 6. 2015, 14:00http://preview.netcarshow.com/BMW-135i_Coupe-2008-1024-16.jpg To mi teda přijde podstatně lepší než ten Peugeot.
Panda
19. 6. 2015, 17:51Jo, omlouvam se, zapomnel jsem zminit, ze jsem mel na mysli tu novejsi...:) http://image.motortrend.com/f/wot/we-hear-bmw-3-series-diesel-awd-wagon-coming-to-u-s-340481/59345878/bmw-m135i-interior.jpg
Jako nepochopil jsem to. Na fotce je to klasicke BMW, ale v realu to na me pusobilo cele nejak divne. Nicmene urcite plusove body sklizi za jednoduche ovladani topeni atd, i iDrive uz se da celkem pouzivat. To auto naprosto zeru, nejmin se mi ale libi prave zevnitr. Plus ta vystrcena televize nahore... Nicmene kazdemu po chuti.