načítám data...

Peugeot 205 GTI 1.9: Sršeň v plechovce a dobytí Bastily

Nastal konec starých časů, přichází revoluce. Tak nějak jsme se to přeci učili v dějepise. Klasická sportovní auta už vždycky budou mít po svém boku otravného konkurenta, kterého nelze přehlížet.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Než plynule přejdu k citoslovcím, k vrčení motoru, pískání pneumatik a pubertálnímu vzrušenému ječení, udělím vám krátkou hodinu dějepravy. Peugeot 205 GTI není zdaleka prvním ostrým hatchbackem. Protože tím je (pokud si odmyslíme fakt, že to vlastně není hatchback… -pozn. šéfredaktora) geniální autíčko navržené slavným Alecem Issigonisem. Přesně tak, je to Mini. Dovedete si představit, že Mini s námi bude příští rok už šedesát let? Musel jsem si to spočítat, protože jinak bych tomu neuvěřil. Mini a jeho rychlé veleúspěšné soutěžní verze od Johna Coopera přišly na trh tak nějak příliš brzy. Byly snad až příliš skvělé na onu dobu. Pravý rozvoj malých, praktických kapesních raket nastal až ve druhé polovině sedmdesátých let. To byla vůbec zvláštní doba. Po ropné krizi se svět automobilů změnil. Do módy přišel určitý asketismus. Automobil měl být přeci především praktický a současně bezpečný. Ta bezpečnost se tehdy ještě vůbec netýkala motorsportu, ale na silnice se dostalo už daleko víc vozů, ve kterých se teoreticky nehoda dala přežít. Mnoho expertů v automobilovém průmyslu si myslelo, že doba klasického sportovního roadsteru definitivně skončila. Ani se není čemu divit. Většina dostupných sportovních aut v roce 1976 zůstala konstrukčně zamrzlá v šedesátých letech. Takové MGB, Triumph Spitfire i Alfa Romeo Spider nakonec i díky kalifornským emisním limitům nemělo pomalu dostatek výkonu, aby pokořilo hranici sta mil za hodinu. A na ženevském autosalonu se najednou objevil Golf GTI. Měl sto deset koní a byl ve všech ohledech rychlejší. K tomu nechyběly ani zadní sedačky a prostorný kufr. A tím celá popularita ostrých hatchbacků začala.

Francouzi se ale nenechali zahanbit a německý náskok poměrně rychle doháněli. Renault 5 Turbo byl fenomenálním sportovním náčiním a Peugeot díky akvizicím Talbotu a Simcy získal nové inženýrské „know how“ a pustil se do výroby malého veskrze moderního auta. Peugeot 205 se dokonce automobilce povést musel. Byla na tom v ranných osmdesátých letech ekonomicky bídně. A my víme, že se povedl. Peugeot 205 se zapojil veleúspěšně do motoristického sportu. Nakonec komu z nás, dnešních třícátníků, tedy spíše skoro už čtyřicátníků, nevisel plakát se žlutým Peugeotem 205 Turbo T16 s obrovským křídlem a logem tabákové společnosti Camel v pokojíčku. Rok 1987, ten plakát, Ari Vatanen, Pikes Peak a speciál Peugeot 205 zaniklé skupiny „B“ je přesná asociace v momentě, kdy usedám do červeno-černého interiéru krásné 205 GTI našeho čtenáře Pavla.

Vyprávět si příběhy z automobilové historie je sice příjemná kratochvíle, jenže tady a teď mám před sebou bílý Peugeot 205 GTI 1.9. Sedám si do tmavošedě čalouněných anatomických sedadel s červeným prošíváním a v ruce tisknu tenký klíček zapalování. Jdu jezdit a encyklopedii o slavné historii Peugeotu házím na zadní sedadla. Naopak, rád se zadívám okolo, nadechnu onu vůni zašlých plastů smísenou s lehkým odérem benzínových par a čerstvého motorového oleje. Peugeot 205 GTI je moderní, ale je to „oldschool jako řemen“ jak by leckdo řekl. To jsou ta osmdesátá léta. Když někde náhodou uslyšíte hrát „Relax“ od Frankie goes to Holywood, tak to přesně vystihuje ten pocit. Peugeot 205 GTI je malý a náramně prosvětlený. Mám rád tyhle karoserie. Nedávno jsem parkoval staré BMW Z3 Coupe vedle Toyoty GT86. Pořád jsem si připadal, že v Toyotě sedím hezky nízko a v BMW malinko výš oproti přístrojové desce. Je to jen optický klam. Ve starém BMW sedím jednoznačně níž a jen nižší horní hrana dveří a větší prosklená plocha s tenčími A-sloupky působí, že si připadám v autě poněkud příliš velký. Stejně se sedí v gétéíčku. Už vůbec raději nechci domýšlet jaké by to bylo, když bych ho zaparkoval přímo vedle fungl nové 208 GTI. Bude obrovská!

Tenkým klíčkem otočím ve spínací skříňce a probudím motor. Interiér rezonuje a vršek přístrojové desky zaskřípá. Z výfuku se ovšem ozvou příjemné jadrné tóny. Okamžitě poznáte, že výfukové plyny nemusí urazit extra složitou trasu výfukovými svody, než jsou vypuštěny jednoduchou ocelovou koncovkou ven.

Peugeot zní na studený volnoběh jako sršeň uvězněný v plechovce od Coca-Coly.

Řadím jedničku a pomalu se rozjíždíme. GTI není ničím archaické. Spojka je i docela měkká, řazení francouzsky tajemné a ovládací síla na pedálech vlastně ideální, dalo by se říci. Není to veterán. Zrovna jako ty popové hity osmdesátých let a pankáčské účesy nejsou zastaralé. Mají jenom svůj charakter, jsou to „vykopávky“, ale proto je ve skrytu duše máme rádi. A já se k tomu klidně přiznám. Někdy si pustím doma večer i Davida Bowieho. A to už Peugeot projel městem, blíží se konec obce a motor se začíná prohřívat. Zbožňuju auta, u kterých na ovládání poznáte, jak se ohřívají na reakcích motoru, zapadání rychlostí v převodové skříni a na dalších zvucích, které vyluzují. Nová auta už vám ten pocit tolik nepředají, ale v Peugeotu 205 GTI se postupně rezonující tvrdé plasty ztiší a podvozek vyhladí tím, jak se mechanické díly auta prohřívají.

Poprvé jsem se svezl v Peugeotu 205 GTI 1.9 v Anglii v roce 1996. To si pamatuju naprosto přesně. Byli jsme tehdy na školním výletě a bydleli v rodinách v okrajové části Londýna. Naše paní domácí měla Ford Scorpio, ale její syn mě jedno ráno vezl se spolužákem na sraz k autobusu v jeho červeném Peugeotu 205 GTI. A paní domácí, jeho maminka, mě povídala, když viděla, jak si s nadšeným úsměvem ve tváři 205 GTI prohlížím: „Tohle auto syna, to je hotové mini Ferrari, víš? On s tím jezdí jako blázen, ale vás poveze opatrně, neměj žádný strach“. Víc si toho nepamatuju, mě bylo tehdy asi patnáct, ale setkání s 205 GTI bylo jednoznačně zlatým hřebem dne poznávacího zájezdu. Jestli jsme pak šli do muzea voskových figurín nebo si prohlížet Buckingham Palace, to fakt už netuším. Ale Peugeot byl červený. To vím na jisto.

Konečně máme zahřátý motor a já už si pamatuji jak „správně na dvojku“, protože se tam často při nedostatečné síle a koncentraci vrazí čtyřka. Přijdou i zajímavé zatáčky, silnička zůstala pokrytá ještě zimním posypem šotolinou a začnu konečně řídit. Motor má silný střed, zní pořád jako sršeň v plechovce, ale docela solidně protahuje autíčko pozvolnými zatáčkami údolím na trojku. Jedna šestka prý prahne víc po otáčkách, ale tady u tohoto motoru 1.9 není potřeba se dostávat vyloženě nad pět a půl tisíce. Hodně síly je ukryto těsně okolo čtyř tisíc otáček. Řízení je bez posilovače a síly se přenášejí přímo a přirozeně. Není tu přítomna žádná gumovitost, jaká se u podobně starých předokolek objevuje. Tím myslím třeba Favorita, kterého všichni dobře a notoricky známe. Při výjezdu z vlásenek auto pod rukama na volantu opravdu ožívá. Dal jsem si ten úsek podruhé a už rychleji. Peugeot se mi začíná zarývat pod kůži a dovolím si malinko víc. Majitel na sedadle spolujezdce neprotestuje, spíš naopak. Jen prý si mám dát pozor na slabší brzdy.

Z kopce to valím na trojku, sledem táhlých přehledných zatáček se protáhnu a co nejvíc si je narovnávám. Pak přichází první vracák z kopce navíc trochu na štěrku. Podřazuji se snadno trefeným meziplynem na dvojku, soustředím se až mi z řadící páky upadává vrchní plast s vyrytým schématem řazení a posílám auto do oné první serpentiny. Na volantu cítím to, co potřebuji. Auto šikanou protančí docela elegantně a neutrálně a já už můžu zase začít topit. Volant se pod plynem rovná, ale není to nic zběsilého. Přichází druhý vracák, situace se opakuje, a to už frčím k mostku, na který je potřeba se správně trefit. V protisměru nic nejede, a tak využiji pěkně celou šířku silnice a za mostkem už letíme nahoru do kopce. Toho výkonu je fakt tak akorát. Není to pomalé, ale z auta se dá ždímat poslední kůň. Silnice stáčí mírně vlevo, rovná se a já už mám plnou trojku a řadím za čtyři. Silnice je úzká, zvlněná a já tam letím…kolik? Možná sto dvacet kilometrů za hodinu, určitě ne víc. Přijde mi to jako by to bylo dvě stě. Řízení je intenzivní, auto poslouchá, ale je živé. Kola chytají různé nerovnosti a koleje, ovšem podvozek je umí taky pěkně dobře vyžehlit. Je fakt, že náš Peugeot má zrenovovaný podvozek a lepší tlumiče Koni.

Pocit rychlosti a intenzita zapojení řidiče do procesu je to, co mě na GTI chytá za srdce. Pohánějí ho přední kola, ale bavím se méně, než když bych na té stejné silnici krotil třeba rychlé nové trojkové BMW? Asi ne a klíčovým slovem je navíc ono slovo „krotil“. Letos v zimě jsem si zajezdil s fungl novým ostrým hatchbackem Hyundai i30N. Hodnotil jsem ho jako kolegové novináři až nekriticky pochvalně. Jenže tady je ten typ zážitku jiný. Zatímco v Hyundai bych na té rovince vážně na vytočenou čtyřku těch bezmála dvě stě valil a hledal jen správný včasný brzdný bod před další zatáčkou, která se musí projet. V Peugeotu si jízdu užívám víc mechanicky. Auto není zdaleka tak tuhé a pracuje pod vámi. Víc se ovládá plynem, zadní náprava se snadno odlehčí a člověk ví, že možná přijde i přetáčivost. A to jsem měl sucho. Na mokru to bude skvělé řidičské dobrodružství a vážně na to nemusím zrychlovat silou forsáže proudového motoru.

Peugeot 205 GTI je legenda. Je jí právem, i když přeci jen víc řidičských zážitků jsem si pokaždé odnesl z auta s poháněnou zadní nápravou. Takové Porsche 944 z té stejné doby bylo delikátnějším nástrojem k potěšení mého benzínového srdce. Jenže Peugeot tehdy jako nový stál ani ne polovinu. Nedivím se, že se říká, jak moc si ho v devadesátých letech oblíbili zlodějíčci. Takový ti, co se snadno do chatrnější karoserie vloupají, spojí dráty a pod rouškou noci lítají na štorc přes ruční brzdu křižovatkami centra Manchestru. Tohle auto bylo tenkrát v Británii nesmírně populární. Jen si představte mladého Richarda Hammonda v kšiltovce s nápisem „Total“ jak spěchá v pět ráno do místního rádia přesně v tomhle autě a každý kruhák objíždí nadvakrát. Před výjezdem prudce ubere plyn, hodí zadkem GTI a letí dál ranní mlhou směrem k dalšímu objezdu. Ani není potřeba být Richardem Hammondem. Kdyby byl tenhle Peugeot můj tak totiž přesně vím, jak s ním budu jezdit. Jako šílenec. Je to sice perspektivní klasika, dozajista investiční auto, ale já bych si ho koupil a jezdil s ním trochu jako bych ho ukradl.

Majitelé Peugeotů, nezavírejte je v garážích, užívejte si to!

Jiný smysl vlastnictví téhle splašené krabičky tu není. Na druhou stranu, dílů už se sežene poskrovnu, například ten malý černý spojler na vršku víka kufru sháněl majitel vážně dlouho, současně už ani Peugeot nenabízí kompletní seznam náhradních dílů. Musí se hledat a shánět a na některé díly opravdu i dlouho čekat. Je to škoda, protože tohle auto je skvělé náčiní například pro absolvování vaší první amatérské rallye. Ale bohužel, už je na tyto účely příliš vzácné. A teď mi řekněte, kam zmizely všechny ty Peugeoty 106 Rallye? Bývávaly za pár drobných, když už to tak delší dobu neplatí u 205 GTI. Od toho příjemného pátečního odpoledne stráveného za volantem legendy na ně mám tak trochu spadeno čili jsem opět v zajetí automobilové inzerce.

Technické údaje:

Peugeot 205 GTI 1.9 (1988)

Motor: zážehový řadový čtyřválec XU9JA
vpředu napříč, SOHC, 2 ventily na válec, vstřikování Bosch L-Jetronic
Zdvihový objem 1905 cm3 
Kompresní poměr 9.6:1
Maximální výkon: 96kw/128k při 6000 otáčkách/min (s katalyzátorem méně, 88kw)
Točivý moment: 161N.m při 4750 otáčkách/min
Převodovka manuální, 5st. plně synchronizovaná 
Pohon předních kol, zavěšení vpředu typu McPherson, vzadu vlečená ramena se zkrutnou tyčí
Brzdy: kotoučové na všech kolech, model 1.6 GTI (bubnové vzadu, i náš testovaný je měl)
Pneumatiky: 185/55/R15
Rozměry: 3705 x 1.572 x 1.372 mm 
rozvor: 2420 mm
pohotovostní hmotnost 875-900kg
Maximální rychlost 198 km/h
zrychlení 0-100 km/h 7.8 sekund
Spotřeba 9.7/5.9/7.7 l/100 km

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Beny
14. března 2018, 07:39
0

Paráda, vidím to jak včera když spolužák jezdil na střední s 1.9 Rally, moc krásný auto. O tej tancující zadní nápravě taky vyprávěl. :-D

reagovat
GanGreen
14. března 2018, 09:09
0

hele nechci něják chytrákovat ale nebylo rally nějáká 1.3 nebo 1.4 cca 100 koní?

Ho
Honza123
14. března 2018, 09:23
0

verze 1,9 Rallye se delala pro trhy, kde se bezna Rallye s 1,3 nemohla prodavat kvuli emisim..

GanGreen
14. března 2018, 09:25
0

jo tak tomu rozumim, karburátory už i v té době asi byly zastarlé :D díky za rozšíření obzoru ;)

Irwinek
14. března 2018, 07:51
0

Jo, vezl jsem se právě tou 1,6 v černé barvě, chtěla trošku točit, ale vzhledem k tomu, že jsem 1,9 neřídil, tak netuším, o kolik víc. Měl jsem srovnání jen s 505 GTi 2,2, no a to je nesrovnatelné :-D
autíčko maximálně živé, jen manželka si vzadu stěžovala, že má pocit zadku na silnici :-D chybělo jí ten 1,5 m železa vzadu. Klasický excelentní výhled tehdejších aut a spotřeba, o které si dnešní auta i s těma vychytávkama můžou nechat jen zdát :-D
škoda jen, že tenhle článek čtu v práci a ne u ranního nedělního čaje, musím si ho pak vychutnat ještě jednou :-D

reagovat
GanGreen
14. března 2018, 09:13
0

taky jsem měl tu čest řídit 1.6ku a do ted na to hrozně rád vzpomínám... že by se musela něják moc točit mi si nevybavuju, je to 10let zpátky :D ale vim že tenkrát mi to připadalo jako hrozná raketa!

Irwinek
15. března 2018, 08:20
0

To je přesně ono, já neměl žádné srovnání, než s autem o větším objemem a úplně jiného typu, takže když jsem ve 2,2 točil do kopců 3 tisíce a motor táhnul jako blázen, ve 1,6 jsem na nižší váhu při stejném stylu musel točit 4000, takže mi to zákonitě přišlo , že se musí víc točit :-D

briza
14. března 2018, 08:32
1

Pěkné, pěkné, ještě kdyby se tak ten volant před focením srovnal... :)

reagovat
krab
14. března 2018, 09:18
0

Jo, břízo, to jsem si přesně říkal doma taky, když jsem se díval na to, co jsem vyfotil. :) Jak říkaval jeden soudruh z mauzolea : učit se, učit se, učit se :)

beastar
14. března 2018, 15:03
0

briza
14. března 2018, 21:05
0

Tentokrát to vyřešíme domluvou :)

Wanix
14. března 2018, 09:06
0

oh yes! Přesně tyhle články na Autíčkáři potřebuju! Naprostá srdcovka, nesplněný sen, každý článek o tomhle autě musím číst, každé video sledovat. Třeba se jednou poštěstí, zatím jsem řídil jen 1.4 XS a i ta jela moc pěkně..

reagovat
Jakub Pospíšil
14. března 2018, 09:38
5

Dobré to je. Krabe, ty umíš psát tak, že i ta kanclžidle se na chvíli změní v to "tmavošedě čalouněné anatomické sedadlo s červeným prošíváním".
Jinak ten Favorit na jedné z fotek je nějaký příslib dalšího testu? Kdyby jo, vůbec bych se nezlobil :)

reagovat
krab
14. března 2018, 10:26
0

Dík :) Proto to taky dělám, abychom si to živě představili. Peugeot legendárním očekáváním nezklamal :)

beastar
14. března 2018, 14:10
-1

Jo, jo soudruh Lenin je v Ječný no. Taky mě to napadlo jak jsem uzřel tu pohromu. Nicméně text dobrý a auto vlastně v mých očích děsné. Ale evidentně zábavné a čitelné.

Anorex
14. března 2018, 10:21
1

Hezky pěkně. Tohle je prostě klasika. Buď tohle nebo jedničkový Golf GTi. Nicméně už to finančně začíná být lehce nedostupné... :-)

Pamatuji si minulý rok, jak jsem se de facto omylem a velkou náhodou svezl v Saxu VTS. Jel jsem na návštěvu, jen tak ke známým a tam stál za barákem a jejich máma ho měla jako otloukánka do města na nákupy. Nikdo moc nechápal, co na tom vidím, ale klíčky jsem dostal. Na tu půlhodinu po okreskách kolem ValMezu dodnes vzpomínám. Tyhle starší pidiauta s trochou výkonu mají nezaměnitelné kouzlo a je celkem jedno, od jaké značky to je. Ten pocit z krabičky od sirek na kolečkách je ojedinělý. Škoda, že kopice z nich je dnes už neexistující nebo zubožená. Ale bourat bych v tom nechtěl, to zas teda ne... :D

reagovat
LuckyK.
14. března 2018, 12:32
0

No bourání bude problém...už hodně dávno jsem zaslechl rozhovor kde se v jedné větě vyskytovalo: "205GTI" a "pojizdná rakev", bohužel mám pocit, že to bude asi odůvodněná asociace :D

sumy
14. března 2018, 16:31
2

Kolega to kdysi měl dotažený z reichu a měl to vyklecovaný. Byl za to rád, páč 14 dní po té co si to přivezl provedl pana-vorel-pana-vorel mánevr a klec to podržela. Tak to znovu naskládal do jiný kastle a dva roky s tím spokojeně drandil. Pak to prodal a nový majitel to do 14 dnů roznesl o strom. I ten děkoval za tu vmontovanou a homologovanou klec. Další osud již neznám. Každopádně po letech si na to kolegáč vzpomněl a už to zase shání. Asi mu Hypermotard od Ducati nenahání dost strach, že potřebuje ještě něco "nebezpečnějšího" :-)

luknav
14. března 2018, 10:47
0

.. tak jsem málem nevystoupil z metra, jak jsem se začetl. Skvělé. Tohle mě baví (-: Ale mám otázku Krabe a ostatní co jste GTI řídili. Možná je to z cesty, ale v porovnání s Miatou NA, která je samozřejmě jiné koncepce, o několik let mladší, rwd apod apod,. nicméně výkon/váha analogické. Co vy na to - na nějaké objektivní srovnání nesrovnatelného?

reagovat
krab
14. března 2018, 11:57
0

Tak to je dobrý :) ... no náhodou to je velmi zajímavý, až skvělý námět na srovnávák. Totiž Miatu NA jsem osobně asi 2 roky vlastnil a paradoxně majitel Peugeota 205 GTI jednu zelenou NA Miatu má. Dokonce vzácnější 1.8.
Jsou to jiné světy. Mazda je zpomalená verze opravdového gentlemanského sporťáku a GTI je zrychlená verze nákupní tašky na kolech.

třeba někdy/někde nějaký takový duel i vyjde :)

Jimi
14. března 2018, 11:11
1

Hezké, taky mám rád speciály resp. vrcholné modely, co se dělaly Francouzi v osmdesátkách. Konkrétní zkušenost mám s jiným frantíkem, Renault 11 v úpravě Zender. Taky to mělo poladěný podvozek, karburátorová 1.4 s pomocí malého turba měla nějakých 105 koníků. Nebylo to až tak hravé, ale rychlé to bylo podobně. A docela praktické.

reagovat
Vavris Vavrisovic
14. března 2018, 11:31
2

R11 s věkem získala neuvěřitelné množství přitažlivosti

beastar
14. března 2018, 14:13
0

Pěkný auto. Přitom v tehdejší době to byla docela krabice bez nápadů. I když u nás po revoluci to byl kočár:))

krab
14. března 2018, 15:30
0

to je fakt. A ten nápis turbo vzadu je přímo úžasnej. Mě se z téhle doby líbil daleko víc ještě jiný Renault a to model Fuego. Jsem ho měl jako model, ale asi nepřežil nějakou bouračku :)

Kryton2X4B-523P
14. března 2018, 12:01
0

Pokud by byl zájem o jednu 106Rally tak o ní vím. Jen je to určený spíš pro záchranu :D Na druhou stranu bude za hubičku. Ve žlutý barvě s 1.6 8V tak jak má být ;-)

reagovat
krab
14. března 2018, 12:26
0

takovéhle nebezpečné komentáře ... :)

Kryton2X4B-523P
14. března 2018, 12:47
0

Petře, nebezpečný to není, on se toho velice rád zbaví a pokud si to někdo dá dohromady, tak má super povoz ;-)

beastar
14. března 2018, 15:02
0

A kolik za to chce ten chlapec?

Kryton2X4B-523P
15. března 2018, 08:17
1

Osmičku za auto + šestku za originál litý patnáctky 195/45 s nasazenýma Kumhama jetý dvě sezóny. Ale je to pouze pro šikovného majitele svářečky, protože kastle už na tom moc dobře není. Tenhle měsíc tomu končí STK. O ceně je ochotnej ještě jednat. Kdybyste někdo měl zájem tak mi napište. Já se s ním ještě domluvím ať to hodí na autofrc i s nějakou fotkou.

saage
15. března 2018, 08:23
0

Vezmeme to do sdruzeni Krab-Beastar- Saage.? :-) Kdyz dobre pocitam, je to tu cerne na bilem - plechcup special jak vysitej. :-)

M P
15. března 2018, 08:31
0

o osmiventilem, jak má být? A není tak náhodou šestnáctka trochu lepší? Just sayin... vím že to pak už není rally, ale S16, ale i tak.

krab
15. března 2018, 09:43
0

Rally je Rally Matěji :) Tenhle kus za 14 s kolama, to zní krásně, jenže pak ještě sehnat dobrého klempíře, lakýrníka, pak si vyhrát se vším co nebude úplně pěkný, interiér a tak... 1.6 8V motor asi nebude potřebovat GO, i kdyby něco bylo, tak to nebude tak drahý, ale hoši už to vidím jak to naskáče :-D

Ale byl by to krásnej projekt. Otázka jestli je to dobrej základ pro uvedení do špičkového původního stavu. Aspoň by bylo o čem psát v seriálu o renovaci .... nechcete to někdo sponzorovat ? :)

saage
15. března 2018, 09:54
-1

Krabe, nemusi to bejt lestenka. Na plechcup to staci :-)

beastar
15. března 2018, 12:55
0

Tak podle popisu to kus na renovaci asi nebude. Takový auto se na nějaký extra servisy nekupuje. Jak je psáno nahoře svářečka, dráteník a košikář. A plechcup nebo jiný džouk rejsing. Na renovaci pítře nekoupiš přece káru za 8 klacků. Mohla by to sponzorovat Eu ne? Vyplní někdo formulář na dotace. Můžeme tomu říkat třeba zájmovy kroužek:)

krab
15. března 2018, 13:23
0

To právě asi nebude no :) Ono na tu renovaci to chce šikovnej kousek. Třeba rezavej, ale ne extrémně, ale s původním krásným interiérem, aby měl nějakou historii, servisku, faktury a takový ty fetiše pro nás magory. Nejhůř se renovuje něco po tunerovi. To je pak k ničemu.

Se mi líbí, že je žlutej, tak jsem se zase trochu zasnil, že by se dala postavit "zbusu" nová 106 Rallye :) A s tou EU to není blbej nápad. Když se dohodnem, já to zaplatim a pak mi Juncker proplatí fakturky, to by šlo :-D Beztak by to bylo v rámci rozvojového operačního plánu : "zachraňujeme francouzský průmysl" :)

beastar
15. března 2018, 13:30
0

Přesně. Hlavně to stojí neskutečný prachy potom. A nikdá se to nevrátí zdravim nového majitele mojí ex944. Deus ex machina. U toho Pugu by to asi bylo snazší. Ale stejně. Tohle je kapová kára z který budou lítat třísky. No Junka a jeho cifrspies by to mohli zalepit. Beztak platěj kdejakou blbost takhle by udělali lidem alespoň radost.

krab
15. března 2018, 13:50
0

Právě, proto jsem zatím do žádnejch renovací nešel... Jen Ford Cortina v minulosti, ale to se dělalo kromě klempíře a lakýrníka dost svépomocí, dneska je taky cena práce trochu jinde. Teď dělá táta Saaba 96 z roku 68 a to je dlouholetej projekt. Ale už se rýsuje a bude to špičkový teda ... Jenže když bys koupil 106 Rallye za 14 s kolama na renovaci, dáš to nějaké dílně s úkolem : udělejte z toho nové auto, tak to bude darda no... Porsche 944 bude taky stát fakt hodně. Záleží v jakým stavu si to měl, ale to auto má bohužel i dost drahých dílů ... není to sranda.

Jako ty dotace nejsou špatnej nápad :) Přesně jak říkáš .. platěj kdejakou blbost a zachránit auto, hele to je extra chvályhodná činnost.
Leda ještě dělat české "wheeler dealers" show :) Třeba by to bylo populárnější než výměna manželek či exkluziv Kateřiny Brožové :-D ( nebo jak se ty šílenosti jmenujou) ...

beastar
15. března 2018, 14:46
0

Stav byl řekněme B-. Nebylo to úplně mrtvý. Ale renovace je prostě něco jinýho, než to jenom sprovoznit. Taky tě to musí bavit a já nerad čekám. Táta je asi nadšenej veteránista tam je to jasný, že z toho má radost. Snad ti to půjčí až to bude hotový:))

No na český wd máš takovou platformu jůtjůb. Jenže vono udělat vlastní pořad kterej má smysl nejni sranda že. Sponzory poshánět dotace nasát tj full time džob. Každopádně tyhle levný auta jsou fajn pro to si zahrát na renovaci. Zase zachranit to a závodit s tim taky neni od věci. Asi malej pazout bude lepší jak porsche jako cenově.

Jan Šoupal
16. března 2018, 07:04
0

Nechce to hodit na ten Autofrc? Měl jsem saxo 1.6 8v a bylo to zábavné autíčko, hledám zase něco podobného :)

Jan Šoupal
16. března 2018, 18:04
0

Už jsem se na to díval, díky. Na plechcup by to bylo dobrý, jen to mám 300km z domu

krab
16. března 2018, 19:23
0

Super, už jsme na to se Saagem koukali jako správní bazaroví snílci :) Ty jo .. nevypadá to vůbec blbě. Jen by člověk musel ustát doma hněv paní Krabové a současně sehnat dobrýho klempíře, lakýrníka a motoráře, kterej se na to vrhne. Epesní startovací tlačítko by se asi dalo zase vymontovat a uvést do původního stavu. Žlutá je zajímavá, kola k tomu super, interiér je ten co tam má bejt , jestli to má i papíry a nějakou aspoň mini historii , návody k použití a takový ty hezký serepetičky k tomu , tak se mi to jako projekt moooc líbí :) ....jen ten hněv Krabové co se sešle na mojí hlavu ....

beastar
16. března 2018, 19:59
0

Je to za ty peníze rozumný. Ovšem jak je psáno, tak je dáno. Je to auto na opravu a vůbec nějak to dát do kupy. Takže kupní cenou to jenom začíná. Přípravou na stk pokračuje. Mě by za to doma prokleli do desátýho kolene.

saage
16. března 2018, 20:07
-1

Haha, to je vzdy řečí kdyz jen ocumujeme a chytracime.. A kdyz ma bejt akce , tak cukneme. :-) Hele ja z toho taky vycouvam. Za ty prachy ale asi dobrej kauf, pro nekoho s sikovnejma rukama, s casem a svareckou. ja nemam ani jedno.. Kupte to nekdo kluci.. Skoda to nezachránit.

Kryton2X4B-523P
17. března 2018, 11:52
1

Teda tady jste se všichni kasali jak to už už kupujete a najednou před tím všichni utečete :D. Tak já doufám, že se ozve aspoň někdo, když už jsme si dali na tom inzerátu tak záležet ;-). Přece jen poslat to do šrotu by byla vážně škoda a ta osmička mi přijde jako rozumná cena za celej rally interiér, i kdyby z toho mělo zbýt jen to ;-). Přestrojit to na obyčejnou 1.4 Sport by neměl být problém, kastle i s plastama je stejná. Stačí swap motoru a vnitřek a rally je doma :D

Raspby
14. března 2018, 14:40
0

Paráda, okusil jsi opravdovou ikonu :). Teď ještě ten Peugeot 106 Rally nebo S16 .)
-
Komentář upraven 14. 3. 2018, 14:41:10

reagovat
beastar
14. března 2018, 15:01
-1

Já jel jen v běžné 205 jako spolujezdec. Tahle kategorie jde nějak kolem mě. Asi protože je to takový divný. Pořad je to ta nákupní taška. Trochu jako nacpat do fáčka 1.6 z feldy trochu poladit podvozek a říkat tomu ridičský auto. Ta narážka na 944 to už mi zaskočil domácí kejk naštěstí to potom bylo vysvětleno Ryškou zamlada. Takže zážitek asi supr za volantem. Já z toho cejtim že optikou dneška je to pomaly a neohrabany... Isnt it pánko Krabs?

Jinak majitel má pěkný investiční zboží. V hezkým stavu. To jako sombréro. Už bych to tem žurnálům nepujčoval šak s tim lítajou jako blázni;)

reagovat
krab
14. března 2018, 15:35
0

Právě, že pomalý a neohrabaný optikou dneška vůbec. Je to takový akčnější. A kdyby to "investiční zboží" majitel půjčil žurnálovi jako vyloženě z dohledu, myslím, že by s tím i důvěryhodný a opatrný "žurno" jako Krab lítal jako úplnej magor :) .... Ale bourat bych v tom vážně nechtěl. To klobouček dolů všem těm bláznům, co v nich jezdívali a stále jezdí rallye ( po úpravách a s rámem, ale stejně...)

beastar
14. března 2018, 15:53
-1

No já se přiznám, že tyhle auta jdou úplně mimo mě. Proto se ptám. Moc si neumim představit, že mě řídit něco takovýho vážně baví. Jinak jasný no s majitelem vedle se jezdí úplně jinak. Ona i jízda s instruktorem je docela zámrd, když do tebe hustí za každou kravinu:)) Já bejt majitel tak to nepujčuju přesně v duchu rčení ženský a auta se nepučujou.

Jinak s tim rallye souhlasim tyhle nákupky to je mazec. Zase pořád bezpečnější, než ty feldy bez rámu na těch amaterskejch rally. To je jedna rána a můžou zhasnout voba jak pajlot tak sebevrah na sedadle smrti.

sumy
14. března 2018, 16:42
0

Tyhle nákupní tašky jsou super. Pro kamaráda jsem před mnoha lety (teď koukám v roce 2006-to to letí :-/ ) postavil Fistuli XR2i. Já se v tom tedy bál i jen když jsem testoval a ladil :-) Závodit by mě v tom nikdo nepřinutil. Ale jelo to úžasně. Navíc, když se těmhle prdítkům sebere všechno zbytečný, poladí se podvozek, brzdy, motor a šoupne se tam klec s pořádnejma skořepinama, tak je to hoóóódně bezprostřední a intenzivní zážitek.

BubaaCZek
14. března 2018, 15:24
0

Super cteni. Nemohlo by Twingo RS byt svezeni na podobne urovni?
Ohledne toho kde jsoh ty 106ky. Taťka vypravel jak ty stokonove verze jednu dobu hodne lidi chtelo, bylo jich spousta videt na cestach, ale netrvalo dlouho a byly jich plne srotaky (IT) odkud vozil auta...

reagovat
beastar
14. března 2018, 15:54
0

Proč to asi skončilo na šroťákách v takovym množství si můžeme jen domýšlet :D

ToMyx
14. března 2018, 15:41
2

Krabe, ty máš dar! Super útěk do minulosti! Takovéhle články bych mohl hltat pořád!
Je to auto, do kterého si sedneš, jen tak se rozhlížíš a představuješ si tu historii. Nasaješ ty ty vůně a ihned si k tomu papírovému vozítku vybuduješ vztah, který je spojením respektu a něčeho pubertálního a mechanického :-)
Tyhle kola se mi na té 205 strašně líbí.

reagovat
krab
14. března 2018, 19:13
1

Dík. To je vždycky radost si to přečíst. Hele, když se jeden těší na to, že si otevře v neděli k čaji, druhý se začte a málem nevystoupí z metra jak tu psal a další si v hlavě přemění kancelářskou židli v anatomický sedák toho konkrétního auta, tak to znamená, že to má celé dobrý smysl :) A taky, že nejsem zdaleka postižen podobným způsobem sám :)

Jindřich
14. března 2018, 18:33
0

Díky za článek Krabe.
GTI v jedna šestce jsem měl jako devatenáctiletý čucák a možná i díky tomu to do teď považuji za svoje nej auto. Super návrat do minulosti.

reagovat
saage
16. března 2018, 20:13
-1

Jaka je ta 1.6 ? Zkousel si nekdy oproti 1.9?

Jindřich
16. března 2018, 21:13
0

Asi nemám dostatečně objektivní názor. Mě přišlo, že to jede jako prase :D
Bavila mě na tom asi spis ta agilita čistota projevu. Říkalo se, že 1.9 je divočejší, 1.6 hravejsi a víc vyvážená. Ale chtěl bych se v tom dneska svézt.

krab
17. března 2018, 10:11
0

Přesně, ono já si myslím, že 1.6 vs. 1.9 nebude takovej rozdíl. Důležitý je pocit v 205 GTI jako v lehký krabičce se kterou je to od osmdesátky výš vážně fofr ( pocitově)
To není jako když na oblíbené okresce kouknu v Porsche na jedné z rovinek na tacho a je tam 120 a já si řeknu - ty jo ... takhle rychle, to bych vůbec neřekl... A to přitom člověk jede velmi piánko a tak na čtvrtku plynu. ( stále se motor ještě zabíhá ..) Já mám pocit, že i v MGB, které je o více než dekádu starší než 205 GTI mám takovej pocit, že rychlost kolem 100km/h je vlastně příjemná věc. Tady to musíš fakt tak trochu drtit a i pomalá jízda je taková rychlá a pocitově akční.

Možná to je právě podstata malých hot hatchů. Dnes už mají bohužel příliš moc "GT" schopností, což je škoda, jenže najdi dostatek bláznů, kteří by dneska chtěli funglovku, která pojede vlastně i celkem pomalu, zato jízda bude jen akční. ( pro lidi co mají rádi pohodlná auta = otravné) Druhá věc je ta bezpečnost karoserie. Takže diskuze 1.6 nebo 1.9 , já myslím, že to je jedno, obě budou vzrušující. Jen některé 1.9 tky pak měli i kotoučové brzdy vzadu, takže možná 1.9tka líp brzdí hádám.

St
Stichon
14. března 2018, 22:00
0

Super článek! S kamarádem jsme ho měli na blbnutí, bohužel on to s tím poslal do autobusu. Tenkrát jsem ho koupili za 30 tisíc a dneska by nám utrhali ruce za 100. Úžasné je tam švihnout převodovku z 1.6, pak to je teprve pořádný peklo. :)
Jen malá drobost, a to že Ari zajel Pikes Peak v 405. ;)

reagovat
St
Stichon
14. března 2018, 22:01
0

Kdo sledoval asi před 10 lety EDDA CUP, tak si ho možná bude pamatovat.

krab
14. března 2018, 22:21
4

Tak to je škoda teda ... :( Fakt pěkný auto to bylo. No, někdy se nepovede nebo někdo to naopak pošle do tebe ...

S tím Pikes Peak - já se to vždycky snažím ještě kontrolovat, abych něco vyloženě nepopletl ( protože to je hned) a v sezóně 87 nasadil tým Jeana Todta 3 Peugeoty 205 T16 a Ari Vatanen byl jedním z pilotů. To byl první ročník, kde se sešlo hodně 86' Group B aut, upravených přesně pro tento závod, protože se v Rallye změnily pravidla a skupina B skončila. 405 speciál jel až o rok později. Ten jsem měl ve žluté barvě taky od Bburraga v 1:24 ...

Tady je k tomu článek ( mimochodem samo o sobě pěkné téma) : https://rallygroupbshrine.org/the-group-b-cars/post-group-b-evolutions/peugeot-205-t16-pikes-peak/

Irwinek
15. března 2018, 12:05
1

No a tak si myslím, že po všech těch příspěvcích o lehkonohém peugeotku bude zmínka o jeho pancéřované verzi určitě zajímavá :-D Tím spíš, že zmiňovaná 1,9 GTI je na prodej za 37 500 éček a měla slavného majitele :-D
https://www.novinky.cz/auto/466229-obrneny-peugeot-205-gti-je-jediny-sveho-druhu-ted-je-na-prodej.html

reagovat
beastar
15. března 2018, 13:00
0

Zajímavý auto. Už jen sběratelsky. Ty úpravy museli ten původní charakter auta zazdít. Klima, posilovač:))

M P
15. března 2018, 14:13
0

Hlavně to pancéřování a hmotnost 1400kg.. :D

beastar
15. března 2018, 14:48
0

Jo, do sbírky dobry no. Na silnici vskutku nenápadný panceřák za milana s agilitou jednickovyho superba.

Dakatass
23. března 2018, 12:02
0

Moje první vozidlo bylo 205 gentry, bylo to jakési Gti v luxusním kabátě, znáte to někdo? Mělo to černé kožené sedačky, černé tapece a dřevěné linky v interieru. Velké střešní okno, lahvově zelená metalíza "britishgreen", kola takové dvojpaprsky, motor ta velká 1.9
Nevím zda je to tím, že před tím jsem řídil jen felicii v autoškole, a dědovo favorita. Přišlo mi to jako naprostá stíhačka.Ještě teď mám zježené chlupy, když si vzpomenu...
20let věku plus tohle vozidlo = neštěstí na sebe nenechalo dlouho čekat. Po 1/2 roce zběsilého krocení mne Peugeot potrestal za moje chyby výjezdem po tečně mimo vozovku.
Rameno, sloupek řízení....tenkrát mi to připadalo, strašně peněz za opravu, tak jsem po roce váhání, kdy mi auto stálo před domem prodal jednomu klukovi, který si ho chtěl opravit.

Do dnes mne mrzí, že jsem ho takto prodal. Chtěl bych si to vyzkoušet alespoň
ještě jednou, jestli je to tak skvělé auto, nebo to mám jen spojeno s tou "nevycválaností" ve dvaceti.

Díky za skvělý článek, rozjitřil mi skvěle vzpomínky na první auto za své $.

beastar
23. března 2018, 14:41
0

To si udělal docela chybu tím prodejem:) 300 kusová série. To má dnes hodnotu. Jen koukám že Gentry měli jen automat a bubny vzadu. Takže to muselo opravdu být dost rychlý na brzdy. Snížený výkon a ten automat si taky něco vezme. Přesto to teda bylo obstojně vybavený a dost rychlý. 880/102 mluví za vše. Takže to asi nebyl jen pocit. Když udělá krabice od bot kilo za 9s tak to stačí.

Dakatass
23. března 2018, 22:55
0

Jojo, A, bubny vzadu měl a myslím že i servo,jestli se nepletu. I ten motor byl myslím trochu podladěný oproti Gti, jak píšeš. Vida, tak to ani nevím, že to byla takováhle limitka...tak tohle vědět...nešel by z domu. Ani ten maník od kterého jsem to kupoval to nezmiňoval, taky asi nevěděl, že to je ediční kousek. Kupoval jsem tehdy za 60k a to se nijak nelišilo od cen Gti.Já už se tenkrát tak dlouho rozmýšlel jestli prodat, nebo nechat spravit. To bych si nafackoval.
Jak říkáš, splašená krabice, ale ve dvaceti jsem neměl pud sebezáchovy...a taky to dle toho dopadlo, vlastně jsem měl asi štěstí, že to nedopadlo hůř.
Gti dnes nejsou a když tak za dost peněz, to už bych za to asi nedal. I když možná dal, nicméně nevím jak by to prošlo doma, že potřebujeme rakev z roku razdva za 100k :-)

C70C
19. března 2018, 09:17
0

"Francouzsky tajemné" řazení bych pasoval na historicky nejkulantnější popis mizerných převodovek :-D
Měl jsem jak 106Rallye tak i R5 1.7 (byť ne turbo) ale k charakteru těch aut to sedělo a pocity v 205 GTi evidentně přebijí i to, co by člověka na běžné verzi rozčilovalo.. Moc pěkný test..

reagovat
ra
raven
22. března 2018, 14:08
0

Pěkný článek, už pěkných pár let lituju, že jsem poslal do světa svoje 1.6GTI. Byla to skvělá motokára i když mně párkrát v ostrých zatáčkách pěkně vyděsila. Ten zadek byl ve vyšších rychlostech občas nepředvídatelný

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem