načítám data...

Peugeot 108 1.0 VTi: Lekce ekonomie

Přímý konkurent Škody Citigo vyráběný v Kolíně a sdílející techniku s Toyotou se snaží zaujmout rozmáchlým designem. Stačí to ale?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Předevčírem jsem vrátil novinářskou M5. Včera na okruhu úspěšně porazil v bratrovražedném souboji Nissan Juke ani ne litrovým Renaultem Captur. Až pojedu večer domů svým Cadillacem CTS "Béda Trávníček Edition", budu se těšit na hybridní i8. Kam v téhle kakofonii zážitků zařadit Peugeot 108? Už delší čas nad tím přemýšlím a docházím k jedinému: Je to levné auto. Být levným autem mohlo být dříve dosti jednoduché. Málo plechu, primitivní technika klidně ukradená z nějaké motorky, snad i střecha z něčeho jiného než jen plátna a hlavně málo součástek, aby byla výroba levná. Jenže když tohle platilo, ještě jsem nebyl na světě a moji rodičové právě zkoumali, jestli se dá hranatá věc narvat pomocí mléčných zubů a pěstiček do kulaté díry. Výdaje automobilek se už několik desetiletí točí hlavně okolo vývoje a marketingu, výrobní ceny samotných aut jsou snad jen třetinou jejich nákladů, takže je jim v podstatě jedno, jestli se tadyhle použije trošku více plechu a támhle o šroubek více, důležité je, aby se auto trefilo do vkusu a potřeb zákazníka a zaplatil se jeho vývoj.

Až na auta malá, kde je marže – překvapivě – malá, a tak se musí šetřit už nejen na vývoji, ale i na samotné výrobě. A to až na kost. Já vím, i u velkých a drahých kočárů někdy najdete místa, kde se šetřilo, ale pouze u Peugeotu 108 najdete černočerné čudlíky stahování oken bez jakéhokoli popisku. Je to nepodstatné? Možná. Kupujete si přeci malou levnou věc… U McDonalda taky nečekáte stříbrné lžičky a zlaté lemování talířů, tak o co jde?

O škodu Citigo. Ocitli jste se totiž zcela omylem ve článku, kdy má jeho autor přímé srovnání s přímým konkurentem. S konkurentem, o kterém se nejednou rozvášnil a na který má tak nekritický názor, že ho jeho kolegové v redakci několikrát zkoušeli zbavit svéprávnosti. Jenže zase nám to hapruje. Ač jsou parametry obou strojků velmi blízké – letargický motor jen tak tak stačící na dálniční provoz, podvozek naladěný ‚na nudu a bezpečí‘ a relativně muší váha dovolující s nimi mávat ze zatáčky do zatáčky bez ohledu na fyziku, zacílením jsou si tak nepodobné, jak to jen jde. A peugeot má ten podvozek asi tak o 0,02 % horší než Citigo, to jsme ověřovali pásovým měřidlem.

Peugeot se snaží o cokoli jen ne o to, aby vypadal usedle a staromilsky. Na palubce drze a modře zívají okrasy okolo výdechů ventilace, panel s klimatizací vypadá jako Darth Vader a místo skleněné díry ve střeše u Citiga dostanete prďácky vypadající stahovací střechu. Chromovaná cingrlátka kolem celého vozíku pak mile kontrastují s modrým lakem karoserie. A kdyby se vám snad nelíbila korporátní maska Peugeotu, můžete dostat ještě tu od Citroenu nebo Toyoty. Cenově jsou Citigo i Peugeot srovnatelné, jen výbavy se liší a tím pádem si musíte dobře uvědomit, co chcete, a pokud jde jen o cenu, dobře si rozmyslet, u koho za to ty peníze utratit.

Jenže je tu jedno ale, které to pro mne zcela jednoznačně rozhodlo. A bohužel jde o “ale” čistě subjektivní. Začnu Citigem: Není to žádný krasavec a interiér je možná nudný až k uzoufání, ale působí hodnotněji. Tuhle frázi asi nesnášíte stejně jako já, ale je to prostě tak. Příklad: U Peugeotu dostanete sice velkou dotykovou obrazovku podporující CarPlay a Android Auto, ale její matný povrch (i když ho mají někteří lidé rádi) ji činí celou takovou levně vypadající, a i když svěže reaguje, její levný display nestačí překreslovat, takže výsledkem je, že to sice funguje, ale sousedovi se s tím chlubit nepůjdete. Oproti tomu Citigo dodá nedotykové rádio, které prostě navigovat nebude, ale je tak krásně zpracované, že jsem Honzu Křečka asi 5 minut trápil monologem o tom, jak se mi to líbí a jak je to super. Než mi došlo, že usnul. Nu což, prostě a jednoduše v některých ohledech se v Peugeotu šetřilo praktičtěji.

Já bych si asi vybral Citigo, ale pokud máte zálusk na výbavu, která je u Škody dražší, nebo se vám zdá design německého závodníka urážlivě nudným, máte tady francouzskou alternativu. Jen si uvědomte, že kupujete levný auto… Bude to vždy o kompromisech…

Mně udělal Peugeot radost tím, že je to další snaživý prcek. A těch není nikdy dost.

Techničtěji

Peugeot má litrový tříválec běžného zvuku o výkonu 53 kW. Jeho projev je letargický a zvukově plastový. Výkon pohonného ústrojí lze označit jako dostatečný i pro dálniční provoz. Spotřeba se v testu pohybovala okolo 6,8 litrů / 100 km, protože více to nešlo. Řazení zadrhává, to přičítáme mládí vozu. Podvozek je v rámci možností pohodlný, předvídatelný, bezpečný a nedotáčivý. Podtunová hmotnost umožňuje řidiči s vozidlem máchat jako magor a přesto se nezabít. Plně vypínatelná stabilizace dovoluje ve velmi táhlých a rychlých zatáčkách vyvolat velmi mohutný liftoff oversteer. Sundavací střecha je super a líbí se ženským. Automobil ze zjevných příčin působí levně, ale srdnatě a mile praštěně a dá se v něm sedět bez bolesti v zádech.

 

Druhý pohled – Jakub

Když jsem viděl testovací 108 poprvé, vyjížděl s ní Jeník zrovna na vytočenou jedničku z podzemní garáže. S jekotem naštvané aku vrtačky se prohnal kolem mě a zaflekoval u krajnice. Vystoupil a se zvukem připomínajícím zavření plechové popelnice zabouchl dveře dvířka.  „Klíče jsou v tom, dělej si co chceš a někdy to vrať,” zahlásil ještě a zmizel kdesi v útrobách kancelářské budovy.

Kakofonie – tak by se dal jedním slovem popsat dojem z auta. Rádio hrálo, motor vrčel, cosi vibrovalo v palubce a přes otevřenou střechu foukal vítr. Modrou řadičkou jsem střídal první dva kvalty a proplétal se provozem. A bylo to, překvapivě, docela fajn. Jasně, Peugeot je prostě levný. Sálá to z každého detailu. Třeba takové tlačítko na srolování elektrické střechy – má tak ostrou neopracovanou hranu, že než se plátno zcela shrne, máte na bříšku ukazováčku pořádný šlinc. Stačilo by asi tak 20 vteřin práce s pilníkem a problém by zmizel, ale evidentně na to nezbyl budget. Nebo třeba zadní okénka. Stahování na kličku? Ale kdeže. Ani to ne, maximálně vyklápění.

Jenže ono to celé dohromady docela funguje. Zatímco Honzou preferované Citigo je volba rozumu, relativně slušně zpracované auto, které by vám asi doporučil rozumný specialista, já říkám: „Kupte si stoosmu!” Nemá to žádný racionální důvod. Je diskutabilně zpracovaná, laciná, zvláštní, v zimě budete plátno nad hlavou asi nesnášet, ale to je jedno – to jsou problémy vašeho budoucího já. Zatím si užívejte otevřenou střechu a cool vzhled. A ve finále i ten barevný displej, ne nějaké trapné jednodinové rádio. Je to možná hloupé, trochu nerozumné, ale strašně fajn. 

Jen to, proboha, nekupujte prarodičům…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fa
Fandatik
18. září 2018, 08:41
0

Jsem jediný, kterému tento typ vozu nedává žádný smysl? Kdyby to stálo 60k, pak možná. Jinam než po městě se s tím vyjet nedá. Bál bych se i na magistrále natož na spojce. A než projezdím víc jak 200k uberem bude Citigo i 108 odpočívat dávno na vrakáči.

reagovat
bkralik
18. září 2018, 08:55
0

Proč to nekupovat prarodičům? Babička má 108 prefl v holobytu s 1.0 automatem a je s ní naprosto spokojená - nežere to nic, maličký to je (takže zaparkuje všude), taška s nákupem se jí do kufru vejde, levný to bylo, od spojky ji nebolí koleno... samý pozitiva :-)

reagovat
Jakub Pospíšil
18. září 2018, 09:11
-2

Protože dotykový displej, neintuitivní ovládání klimatizace, "motocyklová" přístrojovka a otevírací střecha jsou v tom případě spíše na škodu. Samozřejmě čest výjimkám, ale většina prarodičů ocení spíše konzervativní řešení a tam vítězí Citygo na plné čáře.

Oh!Gust
18. září 2018, 14:31
0

Možno v tom starší šoféri vidia návrat do svojich mladších čias, keď autá (ak boli dostupné), neboli natoľko zdokonalené ako dnes. Napríklad chýbajúci otáčkomer, odkryté plechy...

Jakub Pospíšil
18. září 2018, 14:36
0

Ne, reálně - tohle je "stylovka". Android auto a otvírací střecha si mě docela získaly. Pro běžného uživatele bude ale lepší Citygo. Bude s ním asi míň starostí. Se 108 je ale snad i trocha té zábavy a to se cení.
-
Komentář upraven 18. 9. 2018, 14:37:00

bkralik
18. září 2018, 15:56
3

Jasný, pokud si myslel nekupovat prarodičům přesně tuhle konfiguraci, tak s tím souhlasím. U nás babička má pevnou střechu, základní rádio co má sedm čudlítek, prefl klimapanel a je to opravdu ideální auto pro staršího člověka - nenáročné, jednoduché, malé, levné...

Oh!Gust
18. září 2018, 17:54
0

Predstavoval som si auto, o ktorom bkralik hovorí, dosť podobne. Čo tam nie je, to sa nepokazí a čo tam je, ľahko sa používa a ovláda.

A propo zábava - neviem, nakoľko sú si v jazde podobné staršie a novšie kolíňatá, ale v lete som pár dní jazdil s prvým Aygom a sranda s tým bola ???? bolo ale treba v aute sedieť sám a bez klímy

Jan Machač
20. září 2018, 20:37
0

Nemám přímé srovnání, ale kámoš, co jezdil obojím se nechal slyšet, že se to s radostností starších Kolíňat bohužel nedá srovnat.

ma
martinw
18. září 2018, 09:00
1

Bych se bál že přes to cool střechu bude časem zatékat.

Se měla udělat porovnávačka oproti Citigo kde byste na palubu vzali jeptišku a ta by dala feedback jak se jí cestovalo :))

reagovat
beastar
18. září 2018, 11:01
2

Tady je patrné to prvotní zaměření auta v tom srovnání. U Citiga se počítá se zájmem podnikatelů. Prostě je to v první řadě fleetový trhák. Rozváží pizzu, balíčky, sushi, doprovází odvoz vozidel a je nejmenším autem pro neschopné asistentky. Musí vydržet. A musí působit jako miniaturní oktávka. Nejde tam o výbavu, vychytávky ani hitech vzhled. A v neposlední řadě o displej. Ona by ho stejně většina aut neměla. Pizzař ho totiž v autě stejně jako stylisch střechu nepotřebuje. Škodovková filozofie začíná i končí u jemně opracovaných tlačítek a dobře udržitelného plastu v kombinaci s praktickými řešeními v rámci třídy.

A teď tohle. Od Pežó. Vypadá zvenčí cool. Střecha a další drobnosti. Ideální městské auto pro mladou holku či kluka. Designové vychytávky typu panel klimy. Auto má oslovit mladé a začínající řidiče. Ne fleet menejdžra. A ta příslovečná houpavost a že jde autem jakoby pohazocat? To byla tradiční vlastnost malých francé pekáčů. Nefalšovaný městský veselý postrk. Navazující tak nejak bezprecedentně na své předchůdce. Samozřejmě že cenově jsou dneska malá auta jinde. Ona už taky nejsou úplně malá. 4 lidi nouzově po městě odvezou. Což ve 106 byl nadlidský výkon. Takže no konkurence to je přímá s Ctg. V kontextu věci okolo ani tak ne.

reagovat
Ka
Kavis
18. září 2018, 22:43
2

To me vratilo do casu, kdy jsem rozvazel pizzu. Za dva roky jsem s P107 fl, ktery jsem dostal fungl novy misto felicie najezdil 60kkm. Dostavalo to neskutecne na prdel, ale vubec se to nekurvilo (krome zamku kufru) a jezdilo to za 6. Jediny co se moc sefovi nelibilo bylo to, ze se co 20kkm menily kotouce a desky. :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem