načítám data...

Pět konceptů, které bych rád viděl ve výrobě

Automobilky se rády prezentují na různých autosalonech koncepty, ztělesněním vizí a plánů do budoucnosti. Praktická stránka věci může jít v tu chvíli stranou, toto má být jakási výkladní skříň. Přesto je nám někdy líto, že koncept nepřešel do sériové výroby.

zobrazit celou galeriiTopX: Pět konceptů, které bych rád viděl ve výrobě

Mnohé koncepty jsou skutečně především kompilátem tvarů a nápadů, z nichž některé mají za úkol pouze šokovat a přilákat pozornost, zatímco jiné představují směřování značky v budoucích letech. Výsledkem je tak často podivná a v praxi zcela nepoužitelná automobilová skulptura. Jsou však případy, ve kterých je koncepční auto něčím, co bych chtěl mít doma a používat to jako .. no jako automobil. Toto je pět z nich:

 

2004 | Volvo YCC

Už je to dávno, psal se rok 2004. Tehdy přišla automobilka Volvo s konceptem auta pro ženy. Vážně, nedělám si legraci. Na autosalonu v Ženevě představilo Volvo vizi YCC. Samotný projekt YCC vedl tým složený z žen, které měly za úkol zmapovat potřeby něžného pohlaví a integrovat je do funkčního automobilu. Některé jejich výstupy zní natolik jako klišé, že přijít s nimi muž, dostal by od feministických hnutí co proto už tenkrát (o dnešní době radši ani nemluvě), auto mělo například odolnější nelakované nárazníky a od volantu mělo být vidět na všechny rohy vozu.

Jiné nápady by snad ani dnešní emancipované ženy neurazily. Spousta odkládacích prostor, runflat pneumatiky, výklopné dveře, které dámě usnadní řekněme společensky zvládnuté nastupování i vystupování i v kratší sukni. Trochu bizarně působí rozpůlená hlavová opěrka. Do mezery se měl vejít cop či drdol, aniž by řidičku tlačil či hrozilo narušení jeho integrity. Samozřejmostí potom byla možnost individualizace, čalounění interiéru bylo dokonce výměnné.

Ale to všechno nechme stranou, s vystupováním v sukni problém nemám a pomačkaný drdol mě též netrápí. Ostatně Volvo YCC ve svém blogu velmi detailně už představil kolega Kubajz. Ale podívejte se na to auto ještě jednou. Takové hezké kupátko! To je přesně to, co mi dnes chybí. Kam se poděla všechna ta krásná auta? Dnes, když chcete něco trochu šmrncovního, nabídnou vám hot hatch. Obyčejnou nákupní tašku s příšerným spoilerem a uřvaným výfukem. Já bych ale radši kupé. Nemusí být nutně přemotorované a polozávodní, stačí mi elegantní auto s párem dveří a hezkou siluetou. Něco jako mohlo být Volvo YCC…  

 

2011 | Rolls Royce Phantom 102EX

Teď se všichni praví petrolheadi chytají za hlavu. Rolls Royce, taková legenda, a na elektřinu? Nechtěl by Hamster rovnou Královně narazit kšiltovku? Ale dejte tomu šanci. Dvanáctiválec pod kapotou velkého Rolls Royce má samozřejmě své opodstatnění i kouzlo, zkusme si ale projít to, co z tohoto auta dělá onu ikonu či dokonce legendu. Je to jízda. A ne jízda sportovní, královstvím Phantomu je nenucený pohyb prostorem. Podobně jako v extrémním voze Bugatti, i tady najdete na přístrojové desce ukazatel výkonu motoru. V Bugatti vám ručička sděluje, jakých fantastických hodnot motor právě dosahuje, ne však v Rolls Roycu – tady stupnice konejšivě říká, kolik výkonu ještě zbývá v rezervě. Jsou tam jako ušlechtilí koně ve stáji, víte o nich, máte z nich radost, ale ve skutečnosti je vůbec nepotřebujete.

Hlavní devizou jízdy v Phantomu je klid, pohodlí a ticho. Sama automobilka Rolls Royce kdysi poměrně chvástavě prohlásila, že nejhlasitějším zvukem na palubě jejích aut je tikání hodin v palubní desce. Samozřejmě poté následovaly zkazky o nejhlasitějších hodinách v automobilu, ale co kdyby to měla být pravda? Co kdyby Rolls Royce dostal motor, který nebude vůbec slyšet. Zachován musí být mohutný zátah z minimálních otáček, hladkost a linearita tahu, ale bez hluku. Jak toho dosáhnout? Už chápete?

A jako bonus dostanete rovnou podlahu bez středového tunelu. Velmi luxusní….

 

2003 | Lancia Fulvia Nuova

Už jsem se toho dotknul u Volva YCC, kupé jsou pryč. Krásná auta jako Fiat Coupé, Peugeot 406 Coupé, Renault Laguna Coupé – to vše odvál čas. Přitom vozový park se rozrůstá, rodina s více auty se stává i u nás standardem, rozhodně není potřeba, aby každé prodané auto uvezlo tři dětské sedačky a příslušný počet kočárků a skákacích hradů k tomu.

V roce 2003 představila Lancia koncept malého kupé. Auta přesně podle mých představ. Karoserie odkazovala na původní kupé Fulvia, legendu rally, stejné to bylo i v interiéru, v obou případech se však retro snoubilo s novou dobou. To auto bylo prostě krásné. Jen do něj sednout a vypravit se na výlet na Sicílii. A ne po dálnici, hezky po pobřežních silničkách. Zastavit se v maličkých kavárnách, projíždět úzké dlážděné uličky, letět krajinou se staženými okny, užívat si cestu.

Interiér konceptu Fulvia Nuova mě nadchnul. Je to nejlepší retro, jaké jsem kdy viděl. Dost možná je to vůbec nejpovedenější přítrojová deska v autě. A fascinující je, že nebylo nutné nic zakrývat. Všechno je tu na očích, nic není schované za nějakými dvířky, aby to nerušilo, je tu display radiomapy, tlačítka telefonu – všechno. Je opravdu škoda, že toto auto Lancia nepustila do výroby.

 

2001 | Jaguar R-Coupe

Když Jaguar od základu změnil svou image a přišel v roce 2007 s modelem XF, tleskal jsem mu. Narozdíl od mnoha tradicionistů, já i přes dlouhé roky stagnace a lpění na původním stylu vnímal Jaguar jako značku pokroku a moderny. Do takového auta patří vyjíždějící otočný ovladač převodovky, ne prehistorická páka s kulisou ve tvaru ‘J’. Jaguar musí jít dopředu.  Přesto mě na rychlém, pozoruhodném a velmi úspěšném přerodu značky mrzí jedna věc. Jaguar R-Coupe.

Jaguar s ním přišel v roce 2001, je postaven na základě modelu XKR a tvarově se odkazuje na model S-Type, posledního zástupce staré doby. Do výroby se však nikdy nedostal. Některé prvky později přebral faceliftovaný S-Type, ale roli kupé hrál Jaguar XK. To bylo jistě povedené auto, ale jedna věc mi na něm vždy trochu vadila – z mnoha úhlů až příliš připomínal Aston Martin. Koncept R-Coupe byl jiný. Byl ladný, moderní a přesto tradiční, elegantní a přesto svalnatý, kompaktní a zároveň velkorysý.

Ne, nechtěl bych, aby Jaguar neudělal ten velký krok. Přesto by bylo hezké, kdyby poslední hurá staré doby stálo za to, kdyby ještě před tím, než čtyřoké kočky zmizely z nabídky, přišlo něco velikého, něco neopakovatelného, oslava toho, co bylo. A přesně tím mohl být Jaguar R-Coupe…

 

2010 | Alfa Romeo 2uettottanta

Psal se rok 2010, když studio Pininfarina představilo svou vizi sportovní Alfy Romeo budoucnosti. Alfa Romeo Spider k milánské značce patří, roadster od Alfy je zkrátka pojmem. Vždy trochu extravagantní, nikdy neoplývala praktičností a vlastně ani sportovními výkony, smyslem Alfy Romeo Spider je jízda po zakroucených silničkách na břehu jezera Como s větrem ve vlasech. Člověk je v kabrioletu od Alfy Romeo krásný, všechno je krásné.

A přesně taková je 2uettottanta. Když říkám, že cílem Spideru nejsou sportovní výkony, neznamená to, že je Alfa tupá a řídit ji je nuda. To rozhodně ne. Motor má pravý alfí charakter, podvozek je laděn tak, aby poskytoval dostatek zábavy i jistoty při ostřejší jízdě, přitom to však není žádný nesmyslný kostitřas určený snad jen pro pouhé kroužení po okruhu do zblbnutí. I proto se pod krásnou karoserií 2uettottanty ukrývá motor 1750TBi. Ten je spřažen s dvouspojkovou převodovkou TCT a pohání zadní kola.

Má to nějakou chybu? Bohužel ano, má. 2uettottanta vznikla pouze jako oslava spojení Pininfariny a Alfy Romeo, jako narozeninový dárek, do výroby se tato kráska nedostala. Trůn je prázdný, novou Alfu Romeo s větrem ve vlasech dnes u žádného prodejce nekoupíte. Prozatím….


To je mých pět snových konceptů, jaké jsou ty vaše?


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Breakthru
28. prosince 2018, 15:21
0

není to sen přímo , ale Škoda Tudor...asi jediný auto z AZNP , co by mi doma nevadilo...s 2.8 V6 4x4....
Kdyby tu nebyla uvedená ta Lancie, tak přidám ještě tu.
A od Fordu 021C a Interceptor 2007

reagovat
Nimrod
28. prosince 2018, 16:35
0

jo, tudor je vážně nádherný, pamatuju si ho z autosalónu v brně

Breakthru
28. prosince 2018, 18:18
0

taky jsem ho viděl v Brně...to bylo tak 2003/04....měl jsem B5 2.8 Syncro, projev to mělo skvělej, jízdní vlastnosti slušný, takže na to tuhle slušnou tudoráckou kastli a bylo by to super....Věřím, že by se to prodávalo...

Nimrod
28. prosince 2018, 16:37
2

rovnou podlahu má i multipla, vskutku luxusní :-)
abych netrolil, tak za mě třeba cadillac sixteen. tohle auto bych fakt hrozně rád potkával čas od času na ulicích

reagovat
beastar
28. prosince 2018, 17:11
0

Tak rovnou podlahu má i B klasse že;)

Kuře
28. prosince 2018, 17:45
0

Sixteen mě taky hned napadl:)

beastar
28. prosince 2018, 17:11
0

Nejdřív sem chtěl napsat něco jako. Koncepty lol. Musím ale uznat, že všechny zmíněný stroje se mi taky líbí. Nová Lančja měla vážně co nabídnout. A ten elektro RR to by byl král elektroodpadu. A ta rovná podlaha je v autě tohoto typu vážně+.

Takže škoda jich. Jen snad ona Lancia v době představení konceptu nebyla v situaci kdy by si takový vůz mohla dovolit vyrábět. Pro pár tisíc kusů.

reagovat
Breakthru
28. prosince 2018, 18:19
0

k čemu je dobrý mít rovnou podlahu?Mě tunel vprostřed nesere a stačí mi, když je vzadu rovina po sklopení sedaček...

beastar
29. prosince 2018, 14:27
0

To bude tim že nejezdíš vzadu. U auta jako Multipla to zajišťuje lepší pohodlí pro nohy toho uprostřed. Obecně víc místa k sezení. U auta jako RR to působí opticky líp a nakonec je tam taky lepší prostor. Umožňuje to utvořit interiér vzadu víc variabilní.

JirkaBruss
28. prosince 2018, 17:11
0

Rok 2002 a Cadillac Cien. Tenkrát se mi hodně líbil

reagovat
PachezZ
28. prosince 2018, 17:29
1

rozhodně Saab Aero-X

reagovat
Bigg.I
28. prosince 2018, 18:07
0

Napadají mě z hlavy jen 2 a to Ford Indigo a Ford GT90

reagovat
Jakub Pospíšil
28. prosince 2018, 18:30
0

Citroen C-Crosser. Zajímavý minivan/pickup/MPV/kdovícotobylo. Měl přendavací volant ze strany na stranu a střecha a zadní okno mu zajíždělo do podlahy.
https://www.supercars.net/blog/2001-citroen-c-crosser-concept/

reagovat
Knightrider
28. prosince 2018, 19:49
0

Když concept cars, tak jedině od Cadillacu. Už tady padnul supersportovní Cien a superlimuzína Sixteen, ale i méně opulentní Escala vypadá úžasně. A pak třeba coupé Elmiraj nebo kabriolet Cien. Ten jsem viděl naživo a musím říct, že to vypadá naprosto fenomenálně. Tak to bysme měli pět conceptů za pana Knightridera. :-D

reagovat
Te
Tesaros
29. prosince 2018, 00:22
1

Já teda vůbec nechci být hnidopich, ale nová Alfa s větrem ve vlasech se ještě stále prodává v podobě 4C Spider.
Nebo se pletu?

reagovat
Te
Tesaros
29. prosince 2018, 00:28
0

Jinak já bych si osobně v prodeji přál Nissan IDx

Honza 'Hamster' Křeček
29. prosince 2018, 09:48
0

4C Spider je samozřejmě stále v nabídce. Já měl ale na mysli klasickou Alfu Spider, 4C je spíš kapesní supersport. Ale nástupce Brery/Spideru snad zas bude...

briza
29. prosince 2018, 00:50
2

Pokud bych si měl vybrat jedinej, je pro mě Maybach kábro jasná volba. Za to bych snad vyměnil i můj oblíbenej plakát s Haničkou Zagorovou.

reagovat
Rien
04. ledna 2019, 20:13
0

Maybach me taky napad, ale takovej ten starsi, ve kterym jeli v kobre 11. Tenhle je ale taky super. Jinak z toho vyberu me bavi snad jenom ta alfa, mozna i jaguar.

Testeuros
29. prosince 2018, 02:08
0

Jop, 4C Spider se stále prodává (no, začíná na dvou milionech, ale prodávat se prodává).

reagovat
Testeuros
29. prosince 2018, 02:08
0

Awww...mělo jít o odpověď pod příspěvek od Tesarose/Tesara (či jak se to sakra skloňuje :D)

beastar
29. prosince 2018, 14:33
0

Tušim rok 2019. Pohon v8, 4x4 permanentně, 600 hp/666nm. Cena od 773.009,-.

reagovat
Caddy
29. prosince 2018, 18:51
0

pekne, jen ten Jaguar mi prijde mimo a fakt nehezky :) Tenhle grill a-la S-type mi prijde mimo i na tom S-type, to auto se proste nepovedlo a radeji bych Rovera 75, byt je to proti Jaguaru plebejec...ale je o dost hezci, zvenku i uvnitr. A zadek toho koncpetu mi pripomina Volvo C70 CC :)

Jiank u me je jasne, jake koncepty mi chybeji ve vyrobe :)
Cadillac Sixteen
Cadillac Ciel
Cadillac Cien
Ford Interceptor
Ford 49

Ovsem kralem vsech konceptu je GM LeSabre z roku '51. Zajimavejsi o to, ze s nim jeho tvurce proste jezdil jako se svym autem. Tehdy bylo mozne vse, dneska uz ani prd...

reagovat
Caddy
29. prosince 2018, 18:53
0

jo a jeste jsem zapomnel na Cadillac Voyage, ktery mel dokonce dve varianty a obe uzasne...

Irwinek
05. ledna 2019, 14:24
0

Líbil by se mi Pininfarinův Start StreetKa Concept 2001, nebo Buick Blackawk Steva Pasteinera z r. 2000

reagovat
Moses
06. ledna 2019, 20:17
0

Za mna Laguna 1990. Je akoby z ineho sveta :)

reagovat
custom1
07. ledna 2019, 16:01
0

Už dlouho mě nic nezaujalo tak, jako tohle: FIAT 127 Concept
Fakt se mi moc líbí!
Více zde: http://davidobendorfer.com/projectF127.html

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mini Clubman COOPER S 2007
Mini Clubman COOPER S

2007 rok výroby
174 koní výkon
1 598 ccm objem

Pontiac Trans Sport  1992
Pontiac Trans Sport

1992 rok výroby
102 koní výkon
3 100 ccm objem

Chrysler LeBaron  1983
Chrysler LeBaron

1983 rok výroby
80 koní výkon
2 200 ccm objem

Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 147kW  2006
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 147kW

2006 rok výroby
200 koní výkon
2 387 ccm objem

Buick LeSabre Limited 1990
Buick LeSabre Limited

1990 rok výroby
165 koní výkon
3 800 ccm objem