načítám data...

Parkování v Praze čekají změny. Hybridy už nejsou dostatečně ekologické, pokud se nenabíjí ze zásuvky

Parkování v hlavním městě je boj. Minulé vedení Prahy nastavilo pravidla, která dávala výhodu vozům s hybridním pohonem. Nové vedení chtělo ještě přitvrdit. Výsledek jejich konání je však absurdní.

zobrazit celou galeriiAutíčkářův hejt, Novinky: Parkování v Praze čekají změny. Hybridy už nejsou dostatečně ekologické, pokud se nenabíjí ze zásuvky

Možná si ještě pamatujete, jak minulé vedení pražského magistrátu loni v létě s velkou pompou schválilo zvýhodněné parkování pro hybridní auta. O co tehdy šlo? Každý hybrid mladší deseti let, jehož spalovací motor disponoval maximálním výkonem 135 kW, a který umožňoval pohyb čistě na elektřinu pomocí speciálního tlačítka, mohl využít snížené sazby parkovného. Po registraci na místním úřadě a zaplacení správního poplatku ve výši 100,- tak mohlo takové auto parkovat kdekoli po Praze prakticky bez omezení. Což bylo poměrně zajímavé zvýhodnění, vzhledem k tomu, jakým způsobem se rozšiřují tak zvané modré zóny, jejichž reálný přínos je minimálně velmi diskutabilní. Přibližně tři čtvrtě roku toto fungovalo a počet registrovaných hybridních vozů v Praze stoupal docela rychle. Dokonce jsme pro vás připravovali článek, ve kterém by byl ucelený přehled aut, která výše zmíněné podmínky splňují. Na starosti ho měl Vojta, jehož dodací lhůty jsou trochu delší, takže se stalo nevyhnutelné. Politika je věc nestálá a podzimní volby výrazně překreslily politickou mapu Prahy. A nová vládnoucí garnitura si dala za cíl být ještě ekologičtější, než vláda předchozí (také máte pocit, že Praha má akutnější problémy, než je ekologický dopad automobilové dopravy?). Nově ustanovená rada tak na pondělním zasedání změnila původní pravidla. Jak už to tak bohužel bývá, vzniknul ještě větší kočkopes, než jaký byl doposud. 

Podle nových pravidel již nemají nárok na ono zvýhodněné parkování klasické hybridy, které známe třeba od Toyoty, kde hybridní systém skutečně reálně pomáhá městské spotřebě. Před časem testovaná RAV4 předchozí generace opravdu zvládla jezdit po městě za zhruba 6–6,5 l na sto, což na auto dané velikosti a o výkonu rovných 200 koní, není vůbec špatná hodnota. Menší C-HR Hybrid to zvládal dokonce hluboko pod pět litrů. V městském režimu se takový hybrid projevil jako dobrý sluha. Jenže nové vedení Prahy je jiného názoru a myslí si, že přínos těchto aut je nedostatečný, takže si zvýhodnění nezaslouží. Oficiální zdůvodnění, že magistrátní pracovníci byli zahlceni touto agendou a nestíhali, je už vyloženě úsměvné. Proto přichází změna. Změna, která nedává příliš smysl. 

Nově totiž budou zvýhodněny pouze hybridy, jejichž normované emise nepřekročí 50g CO2. Papírově samozřejmě. Což znamená, že takové podmínky dokáží splnit pouze plug-in hybridy (a čisté elektromobily), tedy takové, které můžete dobíjet i ze zásuvky. A tentokrát bez omezení výkonu. Což znamená, že na reálně úspornou Toyotu C-HR zvýhodnění nedostanete, ale například Volvo XC60 T8  o výkonu přesahujícím 400 koní a s reálnou spotřebou za hranicí 10 litrů se do nově nastavených pravidel vejde. Nebo třeba Mitsubishi Outlander PHEV, se kterým kolega Hamster jezdil v průměru za více než 8 litrů. Pokud máte sportovnější choutky, můžete si například pořídit bavorský supersport budoucnosti, alias BMW i8 , jehož skutečná spotřeba se sice pohybuje někde mezi 8 a 10 litry, ale v papírech má psáno 1.9l, což odpovídá zhruba 44g CO2, takže zvýhodnění dostanete i na něj. Také vám to přijde absurdní? To nejste sami. Ekologii prostě nařídíme za každou cenu. 

Co si myslíte o nových pravidlech vy? Podporujete zvýhodnění hybridů formou levnějšího parkování, nebo je vám proti srsti? Podělte se o názor v diskuzi.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ča
Ča Snač Aj
03. dubna 2019, 16:04
1

Je to vtipný v kontrastu s UK kde se právě že zmiňovaných důvodu od úlev pro plugin hybridy ustupuje. Zjistili, že většina lidí si je kupuje kvůli výhodnějším daním a pak stejně jezdí hlavně na benzín a ne za málo.. překvápko :)

reagovat
beastar
03. dubna 2019, 16:17
2

:D teď sem to chtěl napsat. Hrozná fraška. Zase o 5 let nazpět jako vždy babišově. I když Praha je teď vlastně hříbková. Tady nikdy nebude inteligentní primátor. Pořád chlastaji a fetujou a už se neinspirujou ani v zahraničí.

ma
martinw
03. dubna 2019, 16:05
0

Nepřekvapuje mě to. Už ty loni schválená pravidla byla šitá na míru Toyotě, teď zjistili že je štve počet těch vozů, modré zóny mají smysl pokud nemá modrou každý s hybridem že, navíc úplně bez vazby na Prahu (adresa, podnikání apod) Teď měli šanci omezit max. výkon nebo hmotnost vozu, alespoň by se zbavili těch SUV které jednu dobu magistrát pronásledoval :)) no nic z toho.

reagovat
ma
martinw
03. dubna 2019, 16:10
0

Jinak pro hybridni vozidla nad 50g/co2 muzou abonenti a rezidenti parkovat dalsi 3 roky. Ti co nejsou z Prahy si mohou prodlouzit o 1 rok. Takže lonska pravidla ted nezarizli, ti co parkuji teď maji šanci fungovat chvili dal...

Daniel Borský
03. dubna 2019, 16:34
1

Ano, to platí pro stávající majitele hybridů, nové žádosti se již přijímat nebudou. Ale zvýhodněná sazba už se jim nebude vztahovat na celou Prahu, nýbrž jen na vybranou městskou část.

ho
honziss
03. dubna 2019, 19:34
0

Na magistratu zjevne pracuje banda hlupaku. Nerikam ze musi bejt kazdej odbornik na hybridni technologie, ale tak snad stacilo otevrit spritmonitor a podle realnych vysledku odvodit co funguje a co ne. Chapu ze predchozi pravidla byly napsany na ruku hybridum od toyoty, jenze proc ne kdyz v realu to je jediny co funguje.

Kolega v oxfordu si koupil 330e, kvuli dani a parkovani, kdyz ji po 3 letech prodaval, mel tam prumer 12. Nenabijel, pouzival to jako hybrid, protoze mu to nabijeni nechtel nikdo v praci proplacet.

reagovat
Knightrider
03. dubna 2019, 20:34
1

Já nerozumím jen jedný věci. Čemu se na tom divíte?
Hřib Podpapírák z aliance Piráti z Karibiku si sednul se svýma soudruhama ke kalkulačce a hoši najednou objevili Svatej Grál v podobě hybridů. Když zjistili, kolik jich po Praze jezdí a kolik by se na nich dalo vyrejžovat, tak jen vymysleli novej způsob, jak jim to parkování zkasírovat. Spočítejte si, kolik peněz to přinese do městský kasy. Nějaká ekologie nikoho nezajímá. To je jen perfektní alibi, za který se dá nový nařízení schovat. Jakože aby lidi neřekli, že jsme ti zlí, že? O ekologii tady fakt nejde. Ale městskou kasu je potřeba naplnit. Že přitom nejspíš ukápne někde bokem? Ona ani ta ganža pro hochy dredatý není zadarmo. ;-)

reagovat
ma
martinw
03. dubna 2019, 23:32
1

Schválili to ještě před volbama a ty aktuální podmínky jsou tak zvláštní že to spíš vidím na jemný vliv nějakého velkého výrobce hybridů mrk mrk. To že se teď podmínky narovnávají dáva docela smysl a nevidím důvod proč se navážet do pirátů v tomhle případě. Rejžuje se spíše zavedením zon do dalších městských částí.

No čekám kdy se začnou realizovat ty velké P+R, na zličíně měli už stavební povolení a najednou že prý nic nebude...

custom1
04. dubna 2019, 08:11
1

@Knightrider: Bartoš přece nehulí! :D

Knightrider
04. dubna 2019, 15:46
1

Custom: Určitě ne. Alespoň ne v televizi. :-D

ro
rock
04. dubna 2019, 08:21
0

Hmm, a nebylo by lepší z těchdle úlev hybridy vyjmout úplně? U hybridů nikdo nezajistí, že se jim tam nebudou courat na spalovací motor a když si teda jako chceme hrát na co nejnižší lokální emise, tak proč ne jenom pro EV? Tak jak je nemám rád, tak zrovna pro jejich výskyt v centru mi to smysl dává.

reagovat
ro
rock
04. dubna 2019, 08:23
0

...normové emise jsou zrovna u pluginů číslo totálně nekorespondující s každodenní realitou...

ratan groch
04. dubna 2019, 22:01
2

JEDNODUCHE POCTY
Isli do projektu, ktory nemali dobre zratany a navyse chceli zbierat body za ochranu prirody. Pri skutocnom naraste poctov pochopili, ze sa im auta na vynimku premnozili, parkuju si kde chcu a obmedzuju tych, co tam skutocne byvaju. Cize im ubudli peniaze do kasicky a maju staznosti od volicov, ktori v centre byvaju a maju tymto zhorsene parkovanie.
Teraz urobili cut, ktory by mal vytvorit rovnovahu - tvarit sa, ze sme bio greenpeace a aj udrziavat primerane nizke mnozstvo aut, na ktorych nezarabaju a nenasrat ludi, co tam byvaju.
A TU A TERAZ BY SI MALI Z TOHO LUDIA VZIAT PONAUCENIE:
Dnes im kazdy hovori o kolko lacnejsie je jazdit na elektrinu oproti fosilnym palivam. Akonahle mnozstvo elektrickych aut prekroci kriticku hladinu, tak im to tak zdania, ze sa z toho poseru. Benzin totiz nie je drahy, drahe su dane na nom. A stat si nemoze nechat ujst 10 percent HDP, ktore ma prave z tychto dani. Proste by chybali na zdravotnictvo, dochodcov atd.
A nema sa zmysel bavit ci ano alebo nie, ale len odkedy a ako.
Kedze sa nebude dat zdanit elektrina ako benzin, tak akurat neviem, ktorym sposob si zvolia na doplnenie vypadku prijmov.
AMEN

reagovat
Bavoraczech
05. dubna 2019, 06:56
0

Prakticky všechny EV jsou dnes současně hodně "inteligentními" vozy. Předpoklad je takový, že pokud budeš nabíjet doma, vyšle vozidlo s pomocí IoT tvému dodavateli energie impuls, že jsi "natankoval" tolik kWh energie ze své sítě a tohle množství ti stát zdaní odlišně. Rychlonabíječky pak budou samozřejmě zdaněny zvlášť :-).

ratan groch
05. dubna 2019, 11:27
0

az take lahke to nebude. 72 hodin po zavedeni takehoto systemu na aliexpress kupis za 13,99 usd prevodnik , ktory bude na tieto ucely ziskavanu energiu deklarovat ako mrazak alebo vyhrievanie bazenu. Elektrarne budu v soku ako za tyzden stupne mnozstvo bazenov v Prahe 1.
Zas ani vyjebat s obcanmi nie je take jednoduche...

Jimi
05. dubna 2019, 11:54
0

Se zavedením sociálního kreditu bude odhalení snadnější. Problém bude, když logicky s nárůstem spotřeby elektřiny kvůli přechodu na jiný typ mobility naroste její cena typuji tak o 40-75%, + se stejnou daní bude provoz el-auta těžce nerentabilní... nebo bez vysoké daně stát z toho nebude mít skoro nic... budou muset pustit do světa nové technologie.

Bavoraczech
05. dubna 2019, 06:39
0

To bych byl pěkně naštvanej, kdybych si řekl... hmm, tak si připlatim těch 200 tisíc a pořídim hybrida a mam po problémech s parkováním a za třičtvrtě roku někdo přišel a řekl... máš smůlu, my jsme si to rozmysleli.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3.7 V6 2016
Ford Mustang 3.7 V6

2016 rok výroby
227 koní výkon
3 690 ccm objem

Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998

1993 rok výroby
142 koní výkon
3 800 ccm objem

Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI 2006
Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI

2006 rok výroby
145 koní výkon
3 499 ccm objem

Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive

1996 rok výroby
167 koní výkon
3 000 ccm objem

Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor

1990 rok výroby
160 koní výkon
1 840 ccm objem