načítám data...

Oslavy 100 let Citroënu v Letňanech: Důstojně připomenuté výročí

Koho neodradilo deštivé počasí, měl se první zářijovou sobotu rozhodně na co dívat.

zobrazit celou galeriiAutíčkář na cestách, Co se kde děje?: Oslavy 100 let Citroënu v Letňanech: Důstojně připomenuté výročí

Letos je tomu už sto roků, kdy se objevilo první vozidlo se značkou Citroën na přední masce. V létě proto proběhly velkolepé oslavy ve Francii, na které vyrazil třeba i náš ochočený citroenista a blogger v jedné osobě, Michal88. Jeho report z tohoto velkolepého setkání si můžete přečíst zde.

Pozadu nezůstalo ani české zastoupení značky a tak se 7.9. odehrála na letišti v Letňanech menší (ale rozhodně ne malá) verze francouzských oslav. Na travnaté ploše stály vystavené desítky naleštěných veteránů z celé historie značky, nechyběl bohatý program, chutné občerstvení servírované stylově z Citroënů HY, ani vzácní hosté.

Pod pojmem “výstava veteránů” se dnes prezentují lecjaké skupiny zaparkovaných aut z osmdesátek. To ale rozhodně nebyl případ této akce. Pod deštivým nebem tu stály desítky unikátních vozů ze všech etap historie značky. Nad všemi vyčnívala jedna z osmi vyrobených “oper” (SM Opera), vůz téměř nevyčíslitelné hodnoty tu stál mezi ostatními auty na dosah přihlížejícím, pršelo na něj a mnoho lidí ho jen tak mimochodem přešlo. Právě takové vystavení mimo klimatizované muzeum a záři reflektorů ale snad ještě přidalo unikátnímu vozu na kráse a drobné kapky na naleštěné karoserii dělaly z vozu ještě zajímavější umělecké dílo. Už jen kvůli tomuto pohledu návštěva oslav stála za to.

Jenže Opera nebyla zdaleka jediný zajímavý vůz, který se tu vyskytoval. Trochu nápadněji působil naproti zaparkovaný Citroen BX4TC. I ten tu celý den moknul, jeho masivní bodykit a ale přeci jen napovídal i neznalým, že tohle není jen tak ledajaký rodinný liftback. 

Za pozornost rozhodně stály i vystavené Citroëny 2CV Sahara s pohonem všech kol a dvěma motory. Jeden plně pojízdný a druhý, který prochází renovací a tak sloužil jako učebnicový exemplář, na kterém bylo možné detailně obdivovat originální použitá technická řešení. Právě tento rozebraný vůz stál v jednom z přilehlých stanů, kde kromě expozice o historii značky mohli návštěvníci shlédnout i několik historických filmů a dokumentů v kinosále.

Na přilehlém jevišti mezitím probíhal pestrý doprovodný program. Názorné rozborky některých vozů (2CV, DS, Traction Avant) střídaly rozhovory s hosty, dokonce dorazil i dlouholetý Citroënista Marek Eben, který poreferoval o svých zkušenostech s vlastněnými modely značky a nevynechal ani stesky na mizernou kvalitu Oltcitu.

Na své si přišli i fanoušci letectví. Oslavy totiž byly spojené i s dnem letiště Letňany. Celý den se tak nad hlavami účastníků proháněly historické i současné stroje. Ve vzduchu se pravidelně objevovala třeba L10 Electra, nebo letouny Zlín při akrobatických vystoupeních. Zlatým hřebem pak byla, alespoň pro mě, akrobacie s kluzákem Let L13 Blaník, kterou si můžete prohlédnout na následujícím videu, jež zachytil jeden z přihlížejících.

Závěrem bych chtěl vyzdvihnout skvěle zvládnutou organizaci a vysokou úroveň celých oslav. I přes nepřízeň počasí se organizátorům povedlo připravit důstojný svátek pro všechny milovníky automobilů a letectví. Mezi naleštěnými veterány si každý z návštěvníků našel “to své”, majitelé vozů se zájmem referovali přihlížejícím, jak se se starým Citroënem žije, někteří kromě naleštění svých aut oblékli i stylové kostýmy, takže se po ploše pohybovalo i několik jeptišek, četníků a přišel dokonce i Fantomas. Přejeme Citroënu k jeho výročí ještě alespoň dalších sto let a co nejvíce technicky zajímavých a legendárních modelů.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
18. září 2019, 11:57
0

Na citroeny si moc nepotrpím, ale ta zbloudilá 604 je nádherná :-D

reagovat
Jakub Pospíšil
18. září 2019, 12:28
0

Říkal jsem si, zda si toho vetřelce v galerii někdo všimne. Stála tam opodál s podvalem, ani nevím, co přivezla.

Irwinek
19. září 2019, 11:12
0

Tipnul bych to na DS v kabriu, majitel je střídavě občas používá na " běžné " jízdy.
Potkávám je za pěkného počasí po ránu ve všední den cestou přes Jarov a vždycky mi zvednou náladu :-D

Michal88
18. září 2019, 20:54
0

Akce se celkem povedla a článek je moc hezky napsán (Ne, neříkám to proto, že jste mě zmínili v úvodu, myslím to vážně :) ). Ale za tu pochvalu moc děkuji. :)

reagovat
beastar
19. září 2019, 01:30
1

Bylo to hezký akorát to počasí mohlo ještě chvíly vydržet trochu víc letní.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka 1999
Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka

1999 rok výroby
89 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem