Bývaly doby, a není tomu tak dávno, kdy se okruhové portfolio tradičního japonského výrobce ubíralo dvěma prostými směry, stopětadvácu dnes přeskočíme. První byla R6, snad nejlepší zástupce střední třídy a vrcholná R1. Ani na jednu z nich nedají mnozí okruháři dopustit a na závodních tratích se objevuje velké množství obou z nich napříč všemi vyráběnými ročníky.
Jenže dnes je všechno nějak složitější a méně přehledné. Pro začátečníky je v nabídce R3, která mimochodem také pro rok 2025 dostane několik vylepšení, i když u ní se spíše jedná pouze o decentní facelift. Pro pokročilejší začátečníky se nabízí R7 s řadovým sedmistovkovým dvouválcem. Točivou R6 si dnes stále můžete také koupit, ale zpřísňující se emisní normy ji připravily o silniční homologaci – tzn. na silnici se s ní nepodíváte, pouze na okruh. Nyní přichází na scénu novinka v podobě R9. Oblíbený tříválec CP3 známý z modelu MT-09, nyní však zastavěný do zbrusu nového rámu překrytého kapotami. Sám jsem si ho vyzkoušel v XSR 900 a moc mě bavil. R1 stále stojí na vrcholu, ale o tom si ještě povíme.
Čím vším se nová R9 liší od MT-09? Už jsme zmínili rám, který má být mimochodem nejlehčí v historii supersportů od Yamahy. Přední USD vidlice je oproti MTčku s průměrem 43 milimetrů robustnější. K radiálním třmenům Brembo Stylema přibudou opletené hadice. Dle Yamahy jde o aerodynamicky nejúčinější stroj, dokonce i ve srovnání s R6 a to i přes větší chladič a čelní plochu. Na palubě bude také šestiosá jednotka s veškerou elektronikou a moderními hejblaty. Samozřejmostí je také quickshifter nebo vypínatelné ABS pro zadní kolo. Elektroniku bude možné propojit i s appkou YRC (Yamaha Riding Control), takže nastavení si budete moci ladit i na mobilu a později nahrát do motorky.
A ještě je tu jedna věc, Y-TRAC. Následující dva odstavcw jsem si vypůjčil přímo z oficiálních materiálů Yamahy:
“Aplikace Y-Trac povyšuje zážitek ze supersportů a umožňuje jezdcům zlepšit jejich jízdu na trati a výkon prostřednictvím nástrojů, které jsou obvykle dostupné pouze profesionálním závodníkům. Pomocí aplikace Y-Trac lze zaznamenávat časy na kolo a sektory a také údaje o stroji včetně úhlu náklonu, otáček motoru, polohy převodového stupně, rychlosti, polohy škrticí klapky a úrovně podpory elektronických podpůrných systémů, jako je kontrola trakce.
Údaje o poloze GPS lze předávat prostřednictvím chytrého telefonu jezdce, ale pokud chce
jezdec na motocyklu používat jednotku GPS, lze systém Y-TRAC propojit se zařízením Garmin GLO2. Y-Trac také nabízí možnost „virtuálního pitboardu“, kdy můžou mechanici z boxů posílat zprávy na palubní desku jezdce během jízdy na trati.”
V podstatě telemetrie závodního typu a váš týmový mechanik s vámi může být v kontaktu v reálném čase, stejně jako s jezdci MotoGP. Ledaže … byste nebyli jezdci motoGP a k Y-TRACu by se dostali vaši dobří kamarádi. To se vám pak nejspíš začnou zobrazovat hlášky typu: „Jedeš jak s hnojem!“ nebo „I moje máma na babetě má lepší čas na kolo!“
Motor CP3 o objemu 890ccm z MT však zůstal bez úprav, což znamená 117 koní. Tady nám to trochu začíná drhnout. Spoustě fandů to, vzhledem k objemu, přijde prostě málo. Kvůli chystaným změnám v MotoGP pro rok 2027 (motory o max. objemu 850ccm namísto 1000) se nyní vrcholná R1 nachází ve vakuu a už jen čeká na svůj konec. Spousta lidí tak má pocit, že ji má nová R9 nahradit. Jenže zde se spekuluje taktéž o zbrusu novém stroji, jenž by měl dostat nový motor V4, ale na oficiální informace si ještě budeme muset počkat.
Momentálně se tak jedná spíše o nepochopení situace. Yamaha R9 ve skutečnosti nahrazuje R6, aby zase mohla na silnici. PR oddělení každopádně čeká kus práce, jelikož Honda vyrukovala nedávno s 600RR, která nabídne 119 koní, Kawasaki ZX-6R dokonce až 124. Jasně, R9 bude mnohem příjemnější na ježdění a nakonec i rychlejší, díky mohutnému kroutícímu momentu, ale… posunout omezovač o tácek a přihodit alespoň na 130 koní přece nemůže být až takový problém, ne? Dokonce jistá tříválcová motorka oněch sto třicet vydoluje a přitom z menšího objemu, leč bez kapot.
Česká cena zatím oficiálně oznámena nebyla, ale zvěsti o evropské cenové politice se točí nejčastěji okolo 370 000Kč. Sám jsem zvědavý, jak se bude R9 dařit a zda se dočkáme oživení supersportovní kategorie. Jaký nový supersport by dnes byl vaše volba?
















