načítám data...

O moderních hot hatchích a radosti z rychlosti

Máte taky kamarády, kteří na střední dokázali zapíjet absinth slivovicí a skákat bungee, ale teď jsou z nich usedlí tatíci, kteří jen vydělávají, sedí na gauči a koukají na fotbal? Mám pocit, že s kategorií hot hatchů se stalo něco podobného…

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ostré hatchbacky jsou mezi automobilovými nadšenci fenoménem. Můžete je mít neradi, můžete proti nim protestovat, ale nic nezměníte na faktu, že jde (na poměry ‚iracionálních‘ kategorií aut) o mimořádně úspěšnou a rozšířenou skupinu vozů. Trh s hot hatchi praská ve švech a každá větší automobilka si chce ukousnout svůj díl z koláče. Není se zas až tak čemu divit. Pro jedince, kteří chtějí do svých motoristických životů vnést trochu vzrušení a rychlosti, se jedná o tu nejvýhodnější koupi. Nikdo nenabízí takový poměr akcelerace, jízdní dynamiky a ceny, jako právě ostré hatchbacky (jistou výjimku v podobě Fordu Mustang V8 nyní pomineme). Výkony okolo 300 koní se staly běžným standardem stejně jako fakt, že nové hot hatche hravě zadupou do země starší supersport nehledě na to, zda se zrovna nachází na silnici, či okruhu. To všechno za nejdostupnější ceny v historii…  A přesto budou následující řádky spíše kritické…

Nedávno se nám v redakčním chatu rozhořela poněkud vášnivější debata. Náš šéfredaktor Vojta se vyznal ze své jednostranné zášti, kterou chová k modernímu pokolení naštvaných kompaktů a setkal se s ostrým odporem části redakce, protože své konstatování vyřkl, jako kdyby se jednalo o obecný fakt a nikoli subjektivní názor. My se mezi sebou hádáme strašně rádi, takže nastal mohutný filozofický spor, který bylo nutno vyřešit nehledě na počet hodin, po které mohli čtyři lidé tvořit hodnoty. O co ve stručnosti šlo? Vojtovi se zdají soudobé hot hatche nesmyslné a nepoužitelné. Příjdou mu příliš rychlé a výkonné, takže aby se s nimi člověk bavil, musí jet jako ryzí magor a naopak, pokud se s nimi jede alespoň trochu normálně, působí ploše a ještě ke všemu jsou z uživatelského hlediska horšími auty než jejich civilní varianty. Ostatní kolegové oponovali, že ne každý potřebuje jezdit na limitu, aby se bavil a pro mnoho řidičů jsou současné hot hatche přitažlivé právě onou snadností, se kterou dosahují šílených rychlostních průměrů. Sám jsem se výjimečně této světu prospěšné debaty, která všem vzala dvě hodiny života, neúčastnil, ale někde vzadu v hlavě jsem tiše chápal Vojtěchův postoj.


Za posledních pár měsíců se mi podařilo dostat za volant sedmi různých ostrých hatchbacků, které se dají zařadit do moderní éry této kategorie. Jaká že moderní éra? Pro mě osobně onen předěl představuje masivní nástup turbodmychadel. Zhruba do roku 2005 byly splašené nákupní tašky lehké, atmosférické a (na poměry například sportovních kupé) nepříliš výkonné vozíky. Po mnoho let se příliš neměnily a jejich motory přinášely s novými generacemi spíše symbolická rozšíření koňských hlav pod kapotou. Jakmile však zpřísňující se emisní normy začaly brát přirozeně plněným motorům jiskru a výrobci se hromadně uchýlili k použití turbodmychadel, všechno se změnilo. Jako by někdo do všech automobilek vysypal hromady steroidových injekcí a nutričních tyčinek a přikázal, že všechen materiál můžou spotřebovat pouze malé a kompaktní hatchbacky. Výkony počaly skokově růst, dynamika nebývale bobtnat a celkové jízdní schopnosti dalece překračovaly původní píseček aut ze staré školy. Typickými hodnotami ostrých hatchbacků už nebyly balanc, lehkost a určitá jankovitost. Štafetu přebralo družstvo složené z hrubé síly, naddimenzovaných šasi a širokých pneumatik. Z hlediska papírových čísílek a těžko uvěřitelných časů z Nordschleife to byla jistě prospěšná věc. Ale vůbec si nejsem jistý, jestli tyto benefity dokážu ocenit i v reálném světě, který není složený z grafů, tabulek a rekordních hodnot.

Už nás znáte. Na Autíčkáři nejsme typičtí petrolheadi žijící z minulosti a zavrhující všechno nové. Také já, ačkoli mám rád stará auta a byl jsem (do příchodu Kraba) označován za nejortodoxnější benzínovou hlavu redakce, vůbec netrpím předsudky vůči novým autům. Jenže zrovna u ostrých hatchbacků mám pocit, že jim technologický pokrok vzal jedny z vlastností, které tvořily základní stavební kameny této kategorie od dob jejího vzniku. Zábavnost a bezprostřednost. Jak už zaznělo výše, v nedávné době jsem se dostal za volant dvou Focusů ST225, Renaultu Mégane RS R26 a RS250, Opelu Corsa OPC, Golfu VI GTI a Octavie RS230. V 6 ze 7 případů se jednalo jen o krátké svezení. Pouhé nízké desítky kilometrů, které zdaleka nestačí, aby člověk nasál všechny vlastnosti auta, natož třeba stvořil článek s jakousi vypovídající hodnotou. Avšak dost na utvoření hrubého prvního dojmu, protože probíhaly na těch správných silnicích a ve velmi svižném tempu. Sice daleko od limitů aut, ale přesto vysoko nad limity rychlostními. Ačkoli se jednalo o pestrou směsku aut různého stáří, výkonu i najetých kilometrů, některé věci si byly až strašidelně podobné.

Vždy jsem zaznamenal velkou ochotu zrychlovat (v případě Focusu s výkonem asi 300 koní už to byla spíše zpupnost než ochota) a velké množství dynamické rezervy. Více či méně jsem cítil i jakousi uživatelskou všestrannost moderních aut s veškerou potřebnou výbavou a dobrým odhlučněním. Ale ani jednou jsem nezaregistroval náznak hlubšího zaujetí z řízení. Aspoň jedno pořádné zježení chlupů, náhlý nástup husí kůže, nekontrolovatelný automatický smích. Nic. Jen chladné uspokojení z fungující techniky, které bylo pouze v případě Meganu RS250 naředěno nefalšovaným obdivem ke způsobu, jakým jezdí a v případě zmiňovaného vylepšeného Focusu hubou otevřenou dokořán a srolovaným čelem, když se ta oranžová věc rozhodla ukázat, jak vypadá torque steer ve své ryzí podobě. Zkráceně, jedním velkým společným jmenovatelem všech aut byla zážitková plochost. Ačkoli jsme jeli rychle, bylo to pořád příliš pomalu, než aby mě to pořádně vtáhlo do děje.

Nemůžu popřít, že pětiválec ve Focusu zní velmi podmanivě, Octavia RS by mi asi docela vyhovovala jako auto pro každý den a taky jsem si docela jistý, že Mégane RS250 bych si po delším čase a větším odhodlání za volantem velmi oblíbil. Jenže na první dobrou nic necinklo. Žádné řvaní smíchy, žádné zážitky, které nejdou dostat pryč z paměti. Jen funkčnost a automatická rychlost. Velká rychlost. Přesně dle argumentů, kterými Vojta v chatu hájil svůj postoj. Při tempu, kdy se ještě nemusíte morálně stydět pokaždé, když potkáte zrcadlo, se vlastně nic zásadního neděje. Taková normálka, při které jen nějakou záhadou předjíždíte ostatní auta jako na běžícím pásu. Jaký to rozdíl oproti staré škole ostrých hatchbacků. Když si vzpomenu na Escort RS2000, Clio RS172 nebo dokonce i Civic Type-R sedmé generace, vyplavuje mi paměť úplně jiné vzpomínky. Nadšení, rozpustilost a bezprostřednost… Zábavu od prvních metrů, aniž by tempo muselo znamenat instantní riziko ztráty řidičáku. A samozřejmě taky hluk anebo interiéry, které už z hlediska moderního uživatele nevyhoví každodenní použitelnosti.

Pokud se octnete se Saxem VTS na dálnici, jediná věc, po níž budete toužit, je exit. S (téměř) jakýmkoli moderním hatchem jen zařadíte šestku a necháte se konejšivě unášet po širokém pásu asfaltu s vědomím, že motor brblá sotva 3000 otáček a pod pravou nohou máte dostatečnou zásobu arzenálu pro každou příležitost. Jenže na okresce je to jiná. Nové hatchbacky jakoby s rostoucími výkony a schopnostmi paradoxně ztratily chuť ze života. Už to nejsou nezbední a rozvášnění puberťáci, ale zodpovědní pánové, kteří berou život vážně a poslouchají příkazy šéfa. Hlavně rychle a efektivně. Hlavně aby byla dvoustovka na tachometru dříve, než u konkurence. Hlavně aby se marketingové oddělení mohlo opírat o neuvěřitelný výkon ze Zeleného pekla. Působí to při normálním tempu příliš ploše a samozřejmě? Ale tak to přece moderní zájemce o ostrý hatchback chce. Zřejmě…  Prodejní výsledky nelžou… Takže je to evidentně problém několik jedinců.

Přeberte si to jak chcete. Já se s tím vnitřně nějak nemůžu srovnat. Přestože všechny moderní hot hatche objektivně splňují mnohem více potřeb současného člověka, subjektivně selhávají v jedné z bazálních funkcí, kvůli kterým vlastně vznikly. Poskytnout dostupnou zábavu. Nechci tím říct, že jsem se nudil. Jen je dávka automatické rychlosti tak velká, že se za volantem nemusíte příliš snažit, a stejně tachometr ukazuje vysoká čísla. Escort si pamatuji, protože to byl neotesaný pařez s nedokonalým podvozkem a hlubokým zvukem motoru, Saxo pro jeho neutuchající nadšení a teatrální přetáčivost, Clio pro zběsilost s jakou se dokázalo popasovat s okreskou a Civic zase nechá vzpomenout na mechanické orgie, které předvádí převodovka a vysokootáčková strojovna. Každý byl trochu jiný, každý měl slabiny, ale všechny je spojuje taková nehmatatelná lehkost jízdy a nenucený způsob, kterým projevují svůj sportovní talent. Schopnost srůst s řidičem od prvních metrů, nutnost řídit je a pracovat s jejich převodovkami a podvozky…

U moderních ekvivalentů jsem se zhusta dočkal stejného zastřeného šustění přeplňovaných motorů (občas narušeného práskáním výfuku) a podobné dynamické samozřejmosti. Jen ta živelnost kamsi vyprchala. A rozmanitost zážitků částečně také. Svět hot hatchů mi najednou připadal spíše monochromatický, než pestrý. Jako by bezstarostná koťata, která si dokázala jen tak z plezíru hodinu hrát s myší, vyrostla a dospěla v nelítostné šelmy, které chladnokrevně a efektivně loví stáda gazel na cestách.

Nechci tvrdit, že to je špatně. Vlastně ani nemohu říct, že bych v nových ostrých kompaktech nechtěl jezdit, jen jsou mi ty staré jaksi ideově bližší. Přitom o moderních sporťácích klasické koncepce, sportovních sedanech a většině běžné produkce nic takového říci nemohu a žádný problém s jejich technologickým pokrokem nemám. A to zřejmě proto, že tyto kategorie buď třeskutou zábavnost v rozumných rychostech nepotřebují anebo jí stále v určité míře disponují. Celé to je o úhlu pohledu a subjektivních požadavcích. Z mého hlediska se však nemohu ubránit dojmu, že moderní hot hatch ztratil kus duše. Vyměnil rozpustilost za chladnou efektivitu a stal se jakýmsi podivným přemotivovaným GT v pubertálním outfitu. Jak moc to je chronické a zda nejde jen o špatný první dojem budu v následujících měsících zkoumat za volantem Corsy OPC, která rozšířila řadu vehiklů v redakční garáži. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Beny
17. října 2017, 13:39
0

Pravda je, že mě to víc táhne k těm starším. Musím zatlačit slzu že jsem ještě neměl možnost projet se v sedmičce "tajpáru" nebo Cli(t)em 172 nebo 182, jak já bych chtěl...

reagovat
Pólin
17. října 2017, 13:55
0

Cosi na tom bude...ale tak je to asi se všemi automobilovými odvětvími- dneska mají běžné hatche dynamiku, jakou měly před patnacti lety hothatche, dnešní sportovní sedany jsou výkonnější, než byly tehdy supersporty atd atd. Buďme za to rádi, páč taky klidně mohla (může)nastat situace, kterou tady ve svém ART-blogu popisoval TheKubajz. Nějakému chorému mozku z EPA, nebo EU to špatně cvakne a nic rychlého se už nevyrobí.

reagovat
beastar
17. října 2017, 13:55
1

Takový trochu staromilský názor. Přece jen od dob Escortu RS či 205, nebo Golfu Gti z dávných časů uplynulo hodně doby. A co se stalo? Auta hodně vyrostla a přibylo nám hodně předpisů. Ono totiž když do dnešního hatche dáš 1.4 atmo, tak to prostě pocitově nepojede a 200 koní z toho nedostane nikdo. Takže ten vývoj dává smysl v některých ohledech. Samozřejmě se mi víc líbí Escort rs, než třeba ostrý Focus dneska stejně jako se mi víc líbí Miura, než Reventón. E30 m3 je skvělá, jede jak pila a doprovází to i zvukem to už ty poslední nenabidnou tu autenticitu a vjemy. Jenže přesto bych raději jezdil těmi novými možná právě proto. Rozdíl je totiž jezdit a bavit se. Dříve jezdit šlo snáze zaměnit za bavit se na silnici, protože to ježdění bylo vlastně míň pohodlné a méně běžně uživatelsky přívětivé. Takže je to velmi subjektivní. Já jenom dodám, že ze stejnych pohnutek jako jsou psány v článku mě nebavilo 135i a ani Leon Cupra 300. Jsou super, ale ve většině případů působí obyčejně.

reagovat
Vavris Vavrisovic
17. října 2017, 14:12
0

Staromilský názor... No, vlastně úplně jak z učebnice... A přitom jsem měl během psaní dojem že to bude nějaké jiné :-) Až po přečtení jsem zjistil, že to je brek, kterých je na internetu plno. Nějak mi totiž z textu vypadla jedna podstatná věc - totiž že ten negativní posun vnímám hlavně u těch hot hatchů. Ostatní kategorie mi nijak zážitkově plošší nepříjdou. Takže to tam je dopsáno v závěru aspoň dodatečně a ve dvou větách...

Sedrik
18. října 2017, 07:51
1

Já jsem názorově tak nějak mezi - hlavně u HH. Beru to tak, že mít HH znamená, že mám jedno auto můžu je používat denně na přesuny do práce + občas se bavit.
Nedovedu si představit, že bych měl jako daily Golf II GTi, nebo to Saxo.
Dnešní provoz ve všední dny je o stání v koloně a tak bych jako daily měl 100x raději moderní HH.

ALE - v čem se s Vavrisem shodnu - dnešní HH a jejich 450 koní mi příjdou už trošku mimo. Pokud bych nad HH uvažoval, byl by to Golf GTi - akorát tak koní a hlavně auto diskrétních proporcí (koukám na vás, Type-R a Focus RS). Prostě zábavné daily s moderní výbavou.

Pólin
18. října 2017, 21:32
0

Je fakt, ze tyhle dva HH jsou designove uplne mimo. Aby vykon odpovidal designu, muselo by to mit asi tak 10000 koní.

krab
17. října 2017, 14:30
0

Hezký článek :) Já svoje automobilové chutě docela často měním ze dne na den, tak už vlastně ani nevím s jakou argumentací jsem se snažil tvrdošíjný Vojtův názor kontrovat ...

Pravda je, že některé hot hatche odtažitější jsou. Sedí se v nich moc vysoko a váží příliš na to, aby ti vytvořily rohlík na tváři při každé jediné možnosti, kdy se náhodou na pár pěkných zatáček otevře silnice bez provozu před tebou. Na to jsou jiná auta..

Jsou ale tři, které jsem řídil a které jsou perfektní. Mini Cooper S , Clio MK3 RS Cup a Mégane 265 Cup. O všech jsem tu letos psal a líbí se mi. Cooper S umí vtáhnout do děje i při malé rychlosti a při pomalé jízdě, speciálně v těch příplatkových Recarách s JCW podvozkem. Clio RS MK3 ( o tom jsem vlastně nepsal..) je perfektní pro řízení v každém ohledu. Jen prostě sedíš výš než bys chtěl. To je celé. A Mégane 265 Cup má tak skvělý podvozek, že si nejde nevšimnout a cítíš se v něm "slavnostně" i když pohrkáváš po městě v koloně.

Zkušenosti nemám s VW group hot hatches a novým CTR ani novým Focusem RS zatím... to napravíme :-D

reagovat
ne
neGryk
17. října 2017, 15:27
0

Mám zkušenosti z poslední doby s Leonem Cupra 290HP a Focusem RS mk3. Musím říci, že mě cupra tolik nebavila, to auto poslouchalo a jelo jako z praku, ale tak nějak poslušně a koncernově a pokud to člověk přehnal, skončila v nedotáčivém smyku, případně po dopadu po skoku se to celkem vlnilo. Focus RS je až na značnou váhu na limitu parádním autem, které umí zrychlit tep. Jen krizové brždění je oříšek, ta váha se nedá zamaskovat. Nejsem ale automobilový recenzent, z dalších hot hatchu jsem zkusil jen Golfa 5 GTI a Golfa 3 GTI a trojka mě bavila mimořádně, ta 5tka mi přišla podobná jako Cupra. Auto poslouchalo a fugovalo, ale 6ti kvalt automat to u mě zabíjel. Osobně bych se bál něco takového vlastnit, asi bych to někde omotal o strom, měl jsem pořád potřebu pokoušet, co to auto dokáže. Cuprou jsme kdysi byli i na autíčkářově akci v HK, najíždělo to tam prvních 200km :-D

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
17. října 2017, 16:44
2

Mně tady tyhle filosofický debaty nikdy moc nebraly, ale v posledních několika týdnech jsem vystřídal pár úplně nových aut, který mně taky donutily k podobnýmu zamyšlení. Ono se to netýká jen hot hatchů, ale asi obecně všech moderních normálních aut. Taky z nich mám pocit, že je to všechno na jedno brdo a liší se to jen znáčkem na volantu. Chování a projev motoru je jak přes kopírák a moc velká zábava to není. Doba se mění a auta taky. Dneska není problém i v nákupní tašce dosáhnout nesmyslných rychlostí a přitom v klidu a v pohodě ,aniž by se člověk snažil. Jestli je to dobře, těžko říct. Každej asi vnímá jinak výhody nebo nevýhody takovýho auta. Když to vezmu za sebe, tak já jsem prodal 5 let starýho Mustanga, kterýho jsem koupil jako roční auto se 7 tisíci km na tachometru, abych ho vyměnil za 20 let starou šlupku, Corvette C4. Mustang byl modernější, pohodlnější, bezpečnější a hezčí. Corvette naproti tomu náročnější na řízení, hlučnější, starší, furt se na ní něco opravuje a stojí to pětkrát tolik, plasty v interiéru mizerný, všechno tam vrže a skřípe, má 360 koní a teda o 200 míň než Mustang, takže je v přímce pomalejší. A víš co? Já nejen že týhle výměny nelituju, ale mám Corvettu mnohem radši. Proč, to ti asi sám nedokážu pořádně říct, ale mám pocit, že to auto tak nějak víc žije se mnou a ne, že je to stroj, kterej jen tupě plní zadaný úkoly. Jenže já se v tom myšlení taky posouvám dál a dneska už naprosto vážně přemýšlím o tom, že (až konečně dostavím ten barák, se kterým se seru už takovou dobu) pošlu do světa i C4 a místo ní si koupím C3 nebo nějakej jinej vergl se stářím 40-50 let. A věřím, že budu absolutně spokojenej, přestože o nějakým trhání asfaltu nebo apexech už potom nebude moct být řeč. Ono je to totiž v zásadě o těch pocitech, který to auto na řidiče přenáší a ne o rychlosti, v jaký se člověk pohybuje. A protože ty moderní posunovadla už jsou tak dokonalý (nebo jen dokonale odtažitý), tak tam máš pocit, že jedeš ve zrychlený lednici, kdežto ty starý krámy furt musíš řídit oběma rukama. A to je právě asi to, co nám, nadšencům do divných aut, přináší radost. :-)

reagovat
Irwinek
18. října 2017, 13:20
0

Souhlasím s Tebou, a taky proto naleju do svého 22 let starého volva se 125 kW atmosférou těch 50 litrů, o které si říká, než abych koukal po něčem novějším, oturbeném, nebo dokonce úplně novém na blízink :-D
mám tedy k dispozici 81 kW fabii, ale kdyby jste věděli, jak já se vždy těším za ten starý volant, na tu těžkou spojku,....... a vůbec mi nevadí, že mne na okresce občas předjede třeba Kia ( tedy dokud se nena... :-D )

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. října 2017, 13:47
0

Jooo, tak to mam uplne stejne. Do toho svyho staryho placatyho roadsteru se vzdycky tesim, jak malej kluk a kdyz uz v nem jedu, tak je mi uplne jedno, kdo mne predjede. :-)

Irwinek
18. října 2017, 14:14
0

Tušil jsem, že jsi stejná krevní skupina :-D

Ju
Junior
17. října 2017, 17:16
0

Viz testy R8 V10 od Pavla Jandy na AF.cz (sorry). Dnešní auta jsou pořád zábavná, akorát v jiných rychlostech než za stará. Vývoj. Dřív na rychlé a nenápadné GT bylo potřeba vynaložit dva miliony tehdejších peněz (třeba M3 E46). Dneska už stačí milion (třeba Golf R). Lze z toho nemít radost? Těžko.

Připomíná mi to názor Kapitána Šneka z TopGearu, který vyzdvihuje kvality 100HP Pandy. Protože každé auto je zábavné na limitu a u Pandy jste na limitu prakticky pořád. Logickým vyústěním je tedy koupit si staré, poddimenzované auto, jehož podvozkové/motorové schopnosti budou převýšeny mými řidičskými a užívat si, jak to drtím. Celkem jalová zábava.

A mimochodem, Saxo je o třídu menší než oněch 7 exemplářů, kromě Corsy OPC. Kromě věku tedy může hrát roli i segment. A tady to začíná být zajímavější. Měl jsem půjčené Polo GTI, na den, bez účasti prodejce. A bavil jsem se, vážně hodně. Známé okresky, na otočku do Prahy po dálnici, pár obchvatů a zase zpátky. Vozidlo zcela bez antiradaru, takže jsem se, hlavně po městě, krotil. Ale stejně mě bavilo a neměl jsem pocit, že prasím. Oproti tomu Cupra mě za srdce taky nechytla. Měl jsem ji jenom na chvíli, řídit 300k na přední nápravě je pro mě relativně neznámý pocit, a nedokázal jsem ji "ovládnout". Ale pořád si myslím, že při delším užívání si i na ni půjde zvyknout, dostat ji do ruky a bavit se. Jenom je to holt vyšší dívčí :)

reagovat
Ju
Junior
17. října 2017, 17:37
0

A mimochodem, kolegovi v práci už na Focusu RS poslední generace motor vyměnili. Nájezd 13kkm :)

BobAsh
17. října 2017, 18:35
3

Mě třeba "drtit" slabé auto na limitu jeho schopností a hluboce pod limitem svých vlastních, nepřijde vůbec jalové. Člověk si tak může dovolit spoustu věcí, které by si jinak dovolit nemohl ani vzdáleně - třeba "poslat" auto do zatáčky opravdu na limitu, nebo se s někým nahánět (protože je to ještě v civilizovaných rychlostech). Zrovna dneska jsem s Kiou Rio 1.25 v úplném základu pocuchal sebevědomí nějakému majiteli spěchající Octavie.

Kdybych seděl v Golfu R nebo Cupře, mohl bych teoreticky podobně "vytrestat" průměrného řidiče s M5. Jenomže to už bych neudělal, protože by to zapáchalo smrtí. S moderními "superhatchi" dokáže i úplný idiot jet rychlostí tak strašidelně mimo normální meze, že je to... no, strašidelné.

A jezdit rychle bez toho, aby v tom byla nějaká výzva - no, to je teprve jalové. To můžu rovnou začít jezdit 250 po dálnici.

beastar
17. října 2017, 18:56
0

No tak Vojto od tebe bych nečekal ani jiný názor. Je to takový postoj z kterého zjevně neuhneš, což je sympatické ale tento názor je obecně menšinový. Jestli je to dobře, nebo ne nechci řešit. Základ je to, že já třeba těch 300 koní na předku vidím právě v moderním autě jako docela pohodovou věc. Koupí si to a odřídí víc lidí a nemusí to být lidi, co je nějak extra baví řídit třeba sportovněji. Navíc na silnici nejsme abychom někoho vytrestali. Tady je problém, že prostě většina dneska propadla přesvědčení že sportovní, rychlé auto musí být dobré i ve městě a když vezu babičku na nákup. Proto tyhle hot hatche jezdí a působí takhle. Mimochodem to Polo jak píše Jr. je vskutku dobrý příklad, že ani dneska není nutné mít nesmysl aby to jelo hezky. Mimochodem slušný řidič si užije i Rapida pro petrolheady v benzínu a při dovádění na té dálnici dnes jede všechno stejně v mezích logiky. Až na nějaký ty milionářský věci typu m, rs, gt, lambo, zonda a tak;) To stejně mi tam vadí mnohem víc, než to jestli to má 50 koní, nebo 500. Po dálnici jezdím třeba 200 v noci, ale ne u nás a ne za provozu. V běžném sedanu bez sportovní ambice v jiném autě bych se těch 250 i když třeba krátkodobě zase tak nebál. No takže horší je ta uniformita dneška. Najít zajímavou káru chce lupu a trpělivost. To před 25 lety takový problém nebyl. A jet Kiou Rio chce odvahu za to tleskam.

BobAsh
17. října 2017, 19:02
0

Já vůbec nemám problém třeba se 600 koněma u něčeho, co má bejt primárně rychlý a pohodlný. Ale superhatche pořád pohodlný nejsou, pořád to jsou frenetický blbosti, který dělají kravál a drncaj. Takže od nich chci zábavu, protože jinak jsou otravný. A oni zábavný nejsou.

GanGreen
17. října 2017, 19:03
1

Mluviš mi z duše Vojto! Jak se rika, je mnohem zabavnějši řidit pomalé auto rychle, než rychlé pomalu...

krab
17. října 2017, 19:11
0

Koukám že redakční debata bez jasného konce se úspěšně přenáší i sem :) A Vojta má za svůj pevný názor za odměnu testovací Kiu :-D
Já to vidím občas tak, občas onak ... mám dny, kdy by mě určitě i 300k předokolka bavila... asi míň když bych jí otunil na 400k .. pak už je to asi moc..

beastar
17. října 2017, 19:31
0

Krab: Nevím jestli je to odměna ta Kia :) Zase na druhou stranu neprší do toho a nepojede to o moc hůř, než všechny podobný auta ze stejný třídy a to mi vadí mnohem víc, než nesmyslný výkony u krabiček. Které už dnes vlastně velikostně suplují 90s limuzíny.

Vojta: No tak takhle bych to asi viděl podobně taky. Je občas nesmysl cpát ultra výkon do krabice, která je jinak malá a nepovedená a její hlavní cíl v základu je kodrcání po městě na dvojku.

BobAsh
18. října 2017, 00:49
0

Kia náhodou v pohodě, má to docela schopnej a podhodlnej podvozek, dobrý sedačky, docela slušnej posaz, převodovka je taky příjemná a s tou 1.25/90k to vlastně jede asi tak, jak to potřebuje, když to člověk chytí pod krkem. Na auto "již od" (je to fakt férově v úplným základu, včetně bílý barvy a plecháčů) je to docela slušný. A hlavně příjemný osvěžení v moři supernašláplých testovaček.

Raspby
17. října 2017, 19:51
1

Naprosto s článkem souhlasím, mluví mi s duše. Ještě bych dodal, že krom oné chuligánské povahy, hravosti apod. byl u hothatchů dost široký výběr motorů. Dnes je to všechno 1,6 nebo 2,0 turbo s automatem s pádlama a hotovo. Dříve to bylo rozmanitější...Focus pětiválec, Honda čtyřválec VTEC a vysoké otáčky, Golf V GTI měl turbo, Alfa 147 GTA měla dokonce šestiválec 3,2, prostě nejen ve značce byly rozdíly, ale i v přístupu a charakteru auta, takže si každý našel to svoje. Dnes je skoro jedno, jaký si člověk pořídí, protože to bude downsize turbo s automatem (dobře dobře, sem tam i s manuálem)

reagovat
saage
17. října 2017, 22:32
0

To je fakt, to me nenapadlo jak ty motory jsou ted vlastne osekany. Posledni hothatch ktery by se mi libil, a dokonce jsem jednou zamyslel jeho koupi je bmw135. :-)

Pólin
18. října 2017, 21:38
0

A jeste bych dodal, at se taky uzivatele zamysli nad litrovym vykonem tech dnesnich HH motoru. Ma to litrovy vykon jako superbike z roku 2000 a servisni intervaly jsou jako u normalniho auta...no mam ten pocit, ze po 100tkm to bude na mraky a bude to zrale na generalku....

krab
18. října 2017, 22:08
0

Pólin : nad tím se někdy taky zamýšlím... Nemusim chodit daleko. Zrovna zmiňovaný Mégane RS 265 Cup, který jsem si půjčil na jaře měl už druhý motor a to asi ani ne v 25tis km. Detaily co se stalo tomu prvnímu nevím, ale na auto z roku 2014 docela nic moc.. A to se s ním asi objelo pár trackdays, nic vyloženě závodního. Tak jsme z toho byli překvapeni. Samozřejmě první majitel dostal opravu na záruku, ale jako tyhle 300k + z 2litrů , což je docela běžný jev budou možná jako 10letý ojetiny oříšek servisovat. Možná to dokonce bude noční můra novýho majitele.

Pólin
19. října 2017, 06:25
0

no, aby pak bylo za 10 let co kupovat, jak budou tahle auta dostupnější... pokud o tom bude ve známosti, že se s jedním motorem dá najet nějakých 20tkm, tak tenhle stav by pak mohl nepříjemně ovlivnit ceny toyobaru a těch menších, rozumnějších HH...

Snowman000
18. října 2017, 09:42
1

Myslim, ze obe strany nazoru maju nieco do seba...je to presny protipol k debate o GT86/BRZ...zrazu tu bolo auto, ktore bolo zabavne az na prvom mieste a o samotnu rychlost neslo...

A sam niekedy neviem na ktorej strane barikady stat...problemom najvacsim asi bude ze vacsinou je HH ako jedine auto v domacnosti a musi zvladat vsetky nastrahy...mesto, okresky, dialnice a obavam sa ze nie je mozne vo vsetkom excelovat...a zase musime si priznat, vacsina z nas svoj cas travi (v tom jednom aute) bud v meste alebo rychlym presunom po dialnici.
Takze mne osobne urcity odklon HH od zabavnych k viac efektivnym autam jednoducho dava zmysel...obzvlast ak su k dispozicii auta ako MX-5 a GT86/BRZ.
A v pripade ze by vsetky moje zalezitosti malo zvladat jedno nove auto tak skoncim v Leone ST Cupra, na(ne)stastie zatial mozem mat auta dve a nie som obmedzeny len na nove... ;)

Jeden bonus, ktory mi v spojitosti s temou HH napadol...nudit sa urcite nenudil ;)

;t=0s

reagovat
krab
18. října 2017, 10:44
0

A to je přesně ta věc v té naší redakční debatě. Vojta tvrdí, že Hot Hatch typu Leon Cupra je vlastně na nic, protože není ani pohodlný na denní účely a není ani zábavný jako ta jeho "svatá" modla MX5.. Takže je na prd. Já zase říkám, že není, naopak je to skvělé auto. Umí ti odvézt děti ráno do školky a v Mostě můžeš zajíždět úžasné časy. A někde mezi je to logicky kompromis.

To jak to napsal Vavris se mi líbilo, protože vážně taky tíhnu k těm starším mini hatchům, rozumím přesně co říká. A taky vidíš, že jsem si radši koupil nakonec Toyotu GT86 a přitom jsem za ty peníze mohl mít třeba ten žlutý Mégane RS 265 Cup, který jsem si vyzkoušel na jaře. Přestože je Mégane fantastický a objektivně asi i lepší, především o dost rychlejší, ta chemie zafungovala ihned s tou Toyotou ..

speedfred
18. října 2017, 13:12
0

Teraz čo je to tá zábavnosť? Keď ti volant dá občas cez prsty? Keď sa človek orosí za volantom či náhodou neskončí v škarpe? Nejaké roky už mám a niečo odjazdil ale všetko to je o tom či ten HH bude aj rodinný alebo iba čistá zábava + nejaký ten nákup. Teraz si na moderných autách môžeš dovoliť hodne viac ako kedysi a keď je najhoršie tak tu máme ešte neviditeľného strážneho anjela (esp).
Za mňa je asi naj generácia HH typu Megane RS265 ktoré ešte akoby hryzú,ale už majú aj slušný výkon na rýchlejšiu jazdu.

Snowman000
18. října 2017, 13:46
0

HH podla mna prestava mat akykolvek vyznam pri 3 a viac autach (jedinou vynimku bych videl pri HH ala Renault R26R, Clio V6 a Golf Clubsport)...uz pri 2 autach si viem predstavit lepsiu kombinaciu 3er combi + nejaka hrava RWD...vsetko je to ale zase aj financna otazka...a nakoniec ani ten jeden dokanaly novy HH, nie je HH ale HC ;)

Pre mna osobne je neprekonatelnym a uz asi nikdy neprekonanym kralom triedy HH 130i preLCI...urcite nebola dokonala ale a dnesne HH uz su vyrazne rychlejsie, ale pre mna osobne je to akysi "sweet spot", idealne rychle, idealne komfortne, idealne moderne, ale zaroven dostatocna vyzva ;)

beastar
18. října 2017, 14:33
0

Jo a ten Megáne je paradoxně o sobě dost větší auto, než třeba e36 sedan takže je použitelný naprosto v klidu neustále. Když se na to podíváš ze správného úhlu tak v některých aspektech jsou ty dnešní kraksny i lepší.

beastar
18. října 2017, 14:35
0

Krab nakonec koupil gt86 aby jezdil ve volných chvílích a do práce v zetku od Bmw:) Tak moc ji má rád.

krab
18. října 2017, 14:43
0

to víš, bavorák je bavorák :) Náhodou já to střídám. A jinak kdybych mohl vlastnit blíže nelimitovaný počet aut, žlutej Mégane 265 s cupovým podvozkem a recaro sedačkama by byl doma taky :)

beastar
18. října 2017, 15:05
0

No já nikdy neměl auto od Francouzů. Na základě informací, co jsem načetl všude možně se domnívám, že tenhle ostře řezaný Megáne by mi i přes ne úplně oslnivý výkon nevadil. Jasný bávo je bávo má to svoje kouzlo nedávno sem si sedl po letech do e30 a tak vyvážená auta dneska umí z normálních značek snad jenom Porsche.

ro
rock
18. října 2017, 11:22
1

Jestli ono to není tím, že hothatche vyrostly do velikosti plnotučného rodinného auta (snad s výjímkou Corsy to platí o všech zmíněných) a tam je nějaká rozpustilost z DNA modelu nekompromisně odstraněna. Jestli tím pádem autor nemá hledat to, co hledá, spíš mezi kompakty než u nižší střední. Třeba u Pola GTi místo Golfu GTi, Clia místo Méganu, nedávno zmiňovaný Swiftu atp. Netvrdím, že tam tu zábavu nutně najde, ale přide mi, že by měl větší šanci na úspěch.

reagovat
Snowman000
18. října 2017, 13:49
0

S tymto suhlas...Golf GTI VII mi neprisiel nijak moc zabavny (mozno za to mohlo DSG) v porovnani s odchadzajucim Polom GTI (mozno za to mohol manual) ale na cestu na druhu stranu republiky by Polo ostalo doma...

beastar
18. října 2017, 14:30
0

Jo to jsem psal přesně nahoře. Samozřejmě že vyrostli a hlavně ztloustli. A ano často plní nevděčnou úlohu jediného auta a tam je problém a majitel musí jít trochu do kompromisu. To ale platí i pro například běžná kupé. Dokonce některá suv jsou sice rodinná, ale fwd a i v lehkém terénu na nic. Tak hh je třeba rychlý, ale málo komfortní. Kdežto staré krabičky typu původní mini, 205 a další byly vlastně nepohodlné uřvané a nikdo od nich nečekal pohodlí a všestranný projev. Polo je auto, které docela zvládá ten kompromis, ale přesně do Itálie bych s tim třeba jet nechtěl. I když v jednom by se to dalo absolvovat.

zimbic
20. října 2017, 14:26
0

No proto nám rostou nové koťátka a tou je skupina warm hatchů. Z hlediska denní použitelnost a řidičských zážitků to vypadá celkem slibně, docela se těším na nový SSS.

reagovat
Vavris Vavrisovic
20. října 2017, 15:23
0

Ale ten je dá se říci jediný...

zimbic
20. října 2017, 15:26
0

Velikostí by sem šla i Fiesta ST nebo Polo GTI.

ro
rock
20. října 2017, 22:23
0

Co třeba Opel Adam S? 150 k / 1100 kilo? To přece nemáže být lenoch...

FamArt
29. října 2017, 12:51
0

Veľmi dobrý článok. Som rád, že nie som sám kto to tak vidí

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem