logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial

O moderních autech a moderních řidičích

Jako i ostatní členy redakce, stejně tak mě občas přepadne přemýšlivá nálada a není lepšího způsobu jak se jí zbavit, než se vykecat na autíčkáři. Tu mou přemýšlivou náladu způsobilo…

Jako i ostatní členy redakce, stejně tak mě občas přepadne přemýšlivá nálada a není lepšího způsobu jak se jí zbavit, než se vykecat na autíčkáři. Tu mou přemýšlivou náladu způsobilo v poslední době velmi časté přesedání z mého vlastního BMW E30 do několika moderních aut včetně elektrického Nissanu Leaf. Asi je Vám jasné, o jak moc rozdílné auta jde. Každé to přesednutí ve mně zanechá množství pocitů, jak kladných, tak také negativních a myslím, že je možné je všeobecně přirovnat k momentální situaci na cestách a v automobilovém průmyslu obecně.

Za to čtvrtstoletí, co uplynulo, se na autech mnoho věcí změnilo a co hůř, pravděpodobně se velmi změnili i řidiči, což spolu úzce souvisí. Na nedávné rodinné sešlosti jsem si vyslechl vyprávění o mém dědovi a jeho stylu jízdy v zimě, dle vyprávění bylo běžné, že jel bokem a nikomu to nepřipadalo zvláštní nebo nebezpečné. Bylo to dáno jednak tehdy běžnější koncepcí s pohonem zadní nápravy a také absencí zimních pneumatik. To mi v kontrastu s některými vrstevníky, co nemají o řízení velký zájem a potvrdili mi, že nikdy neřídili auto bez elektronických pomocníků, připadá minimálně na zamyšlení. Dnešní situace je tedy ještě dobrá, většina součastných řidičů pamatuje doby, kdy s nimi volant komunikoval a sděloval, co se s autem děje, a do případného zvládání smyku jim nezasahovala nevypínatelná stabilizace. Naučili se tak řídit, myslet u toho a mít alespoň určitý odhad a hlavně si k autu získali respekt. Obávám se ale, že za pár let bude určité množství řidičů právě takových, co nikdy neřídili auto, co by po nich vyžadovalo soustředění, a co sami neměli tendenci stát se lepším řidičem. Neříkám, že by měla každá maminka vezoucí děti do školy přemýšlet, jak správně trefit apex v zatáčce u pošty, ale základní znalost řízení potřebuje každý. Jako student, co každý týden jezdí z Beskyd do Brna a zase zpátky a jako majitel čtvrtstoletí starého auta, které není vždy v kondici se mnou tuto cestu absolvovat, jsem čas od času odkázán na odvoz někým jiným a mnohdy se nestačím divit. Že se volant drží dvěma rukama, připadá samozřejmé jen málokomu a něco jako bezpečný odstup na dálnici je pro mnohé stejně cizí jako práce nejmenované menšině.

 

Jak už jsem na začátku naznačil, svůj podíl na téhle skutečnosti mají také současná auta. Pokaždé když přesednu zpátky do třicítky, první věc co si říkám je, jak je z ní skvěle vidět. Protože v osmdesátých letech ještě auta nemusela připomínat protiatomový bunkr, je výhled výborný i navzdory tomu, že se sedí relativně nízko. Nezavazí v něm široké a dopředu natáhlé A sloupky, výhled šikmo vzad nekazí žádná designová kreace a navíc, s hranatou karoserii se výborně parkuje. Další příjemné zjištění nastává hned po vyjetí. Ačkoli řízení po těch letech vykazuje určitou vůli, nepřestává komunikovat a informovat o dění pod předními koly. Když už s autem jedete nepřiměřeně, dá vám o tom vědět a když to opravdu přeženete a přijde přetáčivý smyk, ti méně zkušení dostanou volantem přes prsty, zkušenější o něm budou vědět dřív, než se skutečně dostaví. Jednoduše dělá přesně to, co řízení dělat má. To samé dělá i podvozek, nemám na mysli úroveň přilnavosti, kvalitu jízdy nebo hluk od kol, jde o to, jak podává informace. Nejenom, že auto cítíte zadkem, po čase se naučíte pozorovat i detaily, jako kolik přilnavosti kterému kolu ještě asi zbývá a co se s autem bude dít v následujících pár momentech. Možná je to jen můj pocit nebo neschopnost, ale tyhle věci v mnoha novějších autech necítím.

Není tomu dávno, co jsem se svezl v BMW 535d generace E60 a musím říct, že mě překvapilo především tím, jak moc maskuje rychlost. Kolem sto osmdesáti to působilo jako uvolněné dálniční tempo. Přesně tak jako to na mě v E30 působí kolem tachometrových sto třiceti. A zmiňované rychlosti blížící se dvěma stům pak také působí tak, jak působit mají. Rychle. Můžete namítat, že to všechno je přece technický pokrok, zvyšování cestovního komfortu, že mohutný A sloupek napomáhá výrazně vyšší pasivní bezpečnosti a podobně. Z části souhlasím a zrovna s širokým A sloupkem se asi rád smířím, ale řekněte mi jediný důvod, proč řízení v dnešním autě nemůže být stejně upovídané, jako to v autech před dvaceti lety? Nemyslím si, že nefandím moderním záležitostem, zrovna právě elektromobilismu jsem určitým způsobem nakloněn, stejně tak se mi líbí, kam se dostala pasivní bezpečnost díky EuroNCAP testům, ale proč nemohou zohlednit dle mého názoru klíčové prvky bezpečnosti jako výhled z auta nebo komunikativní řízení?

Takže si to shrňme. Z dnešních běžných aut není pořádně vidět, nejsou cítit rukama ani zadkem, nebudí ve svých řidičích respekt a přebírají iniciativu v řešení problémů. Naopak, kdybyste se mě zeptali, jestli bych se raději naboural v Peugeotu 205 nebo 206, dlouho bych nad odpovědí nepřemýšlel, třebaže je jejich řidičská podstata zcela jiná.

Zdá se mi, že obdobná situace panuje i na straně řidičů, postupně ztrácí respekt k autu a rychlosti, s každým novým elektronickým hlídačem se méně hlídají sami a drtivá většina z nich řídí, jen protože musí a nemá tendence se zdokonalit. Otázkou zůstává, jestli je to vše jen důsledkem technického pokroku a postupného směřování do stavu, kdy budou auta jezdit opravdu sama, nebo jestli je někde něco špatně.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
MMM
28. 7. 2012, 13:10

Celá naše společnost jde podle mě do sr*ček a to celosvětově. Je to tak i s moderními auty, čím více jízdních asistentů, tím budou řidiči horší a nepozornější...

0 reagovat
Neo5
28. 7. 2012, 13:37

Ahoj,
s článkem souhlasím a mám skoro stejné zkušenosti jak píšeš Greeny.

Sem tam jezdím tátovým, téměř historickým Formanem 1992, který je v jeho vlastnictví již 15let. Vím, že i přes jeho velmi dobrý technický stav a překvapivě minimální korozi je to na řízení docela náročné auto. Světe div se, já když jedu tímhle vehiklem, musím se smát. Pořád se směju, protože to auto je tak pomalé, vratké, citlivé na každý větříček! :D Pud sebezáchovy ti nedovolí jet rychle a povolené rychlosti se překračují hodně těžko.
Auto má jediný posilovač, brzd, takže je řízení strašně upovídané. Nejel jsem v autě, co by mi přes volant říkalo tolik, jak takhle stará škatule.
Další věcí je výhled. Přesně jak píšeš Greeny! Vidíš do všech stran a chodec, pokud netrpí anorexijí, se ti neschová za A-sloupek.
Za několik let, co jsem i já strávil za volantem tohodle "skvostu" jsem se naučil většinu potřebeného pro to, abych zvládal jízdu prakticky za všech okolností.

Podle mě, by si měl každý zkusit s minimální pomocí řízení jeden rok za volantem.

A k poslední větě co píšeš Greeny. Za několik let, si myslím, že auta budou jezdit opravdu samy, protože lidi budou čím dál blbější a línější používat mozek, když za ně už v dnešní době skoro všechno dělá technika... :/

0 reagovat
Jarek89
28. 7. 2012, 13:56

Výborný článek. Jsem rád, že autičkář opět funguje. Jen tak dál....články psané zde je radost dočíst dokonce, což se nedá říct o některých webech zabývající se autama.

0 reagovat
Timur
28. 7. 2012, 13:57

Taktéž musím jedině souhlasit

Sám jezdím 38let starým autem. "A" sloupky mají pár centimetrů, řízení dává vědět o každém kamínku; když projíždím dírami, tlumiče dávají vědět, že se jim to nelíbí, a tak dále a tak dále; mohl bych pokračovat až do večera,...
A mám naopak kamarády, kteří jezdí auty řádově deset až patnáct let starými, ale je to, jako by oni kamarádi neměli pud sebezáchovy, takový kamikaze styl, plyn brzda, nerespektování limitů, žádný odhad (rychlosti, vzdálenosti, nájezdové rychlosti do zatáčky) a tak dále,...

A upřímně, raději bych boural ve svém autě, než třeba v takovém Smartu, Daihatsu Charade, a podobných "nákupních taškách", které mají svůj miniaturní motor téměř až v kabině,... (A to říkám ačkoli nejezdím žádnou "rozměrnou" amerikou)

0
BobAsh
29. 7. 2012, 01:38

Já bych, pokud by šlo o náraz do pevné překážky, radši boural ve Smartu než ve spoustě velkých starých věcí, které jsem míval...

Kinetická energie je svině.

0
Colombo
2. 8. 2012, 08:07

Neříkej, že kdyby se jednalo o např. o radlici buldozeru, nezvolil bys raději Challanger..

0
Colombo
2. 8. 2012, 08:10

BobAsh: Neříkej, že kdyby se jednalo např. o radlici buldozeru, nezvolil bys raději Challanger..

0
BobAsh
2. 8. 2012, 11:27

To by záleželo na tom, jestli bych chtěl přežít, nebo umřít se stylem :)

0
peterchef007
23. 8. 2012, 15:14

tady je crashtest smartu kterej se mi zdá to přestál celkem dobře-motor nešel do noh ale pod podlahu, zkuste někdo najít podobnej test s challengerem at máme srovnání :-)

0
Greeny
24. 8. 2012, 10:09

přestál to dobře ale jen z pohledu až po crashi, podstatné je taky jaké přetížení působilo na posádku v době nárazu, v případě Smartu by je pravděpodobně zabilo přetížení, protože díky nulovým deformačním zónám Smart zpomalil moc rychle a přetížení by bylo obrovské. A jinak, Smart má motor vzadu, takže ho do noh ani moc poslat nemohl.

0
Vavris
24. 8. 2012, 11:26

Jak píše Greeny... zvenku by měl řidič asi jen pá modřin, možná zlomenin, ale vevnitř pajšl na kašu...

0 reagovat
Yurii
28. 7. 2012, 17:40

Pod tohle se podepíšu a neodpustím si trochu "doomsayingu"... Bude hůř!! :(

0 reagovat
martin
28. 7. 2012, 21:38

Před časem jsme se s kamarády bavili na toto téma a jeden to lapidárně shrnul takto:

Dřív na autech řešili řízení, dnes řeší bourání.

0
BobAsh
29. 7. 2012, 01:44

Ne. I když s Greenym nemůžu úplně nesouhlasit, není to tak, že by nová auta byla horší.

Problém je, a to jsem si nejvíc uvědomil za volantem aktuální 335i F30, že dnešní auta jsou až moc dobrá.

Leckteré moderní auto (což tedy není případ zrovna oné 335i) se na limitu chová čitelně a předvídatelně. Jde jen o to, že limit je daleko za hranicí, kdy vás většina "normálních lidí" nazve psychopatem a silničním pirátem.

0
peterchef007
23. 8. 2012, 15:19

v čem je podle tebe tedy tak "až moc dobrá" 335i když čitelnost to není?

0
BobAsh
23. 8. 2012, 17:10

Přilnavost, schopnost "zamaskovat rychlost", způsob, jakým člověku dává pocit nesmrtelnosti. Přidej k tomu fakt, že na limitu, kterej je absurdně daleko, se to chová nečitelně a nepředvídatelně (nebo, abych tomu autu nekřivdil - je čitelný a předvídatelný, ale máš na to tak čtvrtinu času než bys potřeboval) a vyjde ti z toho zákeřná svině, se kterou je strašně snadný dojít na 90% limitu a v dalších 10% tě zabije.

0
peterchef
25. 8. 2012, 23:03

jo, to je asi fakt. přede mnou vždy maskovala rychlost celkem dobře moje ex 2,5 E39 a to byl poslední slušnej podvozek na 5-er ale s posilovačem a takovou hmotností to není vončo ...jednou sem byl skoro jako týpek v tomhle videu:

0 reagovat
Vlčák
29. 7. 2012, 10:18

Pěkně napsaný článek, a s Greenym se ve většině věcí shodnu, ve skutečnosti jsou tu tři "prvky" podílející se na negativních změnách týkajících se jízdy autem. první prvek jsou, jak bylo výše řečeno auta samotná, druhý prvek jsou řidiči a automobilní trh, a třetí prvek je, ač to říkám nerad snaha řidiče kontrolovat tak silně, aby jezdili podle pravidel,že se přestanou kontrolovat oni sami. Všechny tyto vychytávky jako radary ukazující rychlost, blikající světla u přechodů a škol, psychologické brzdy, apod. jsou sice funkční v tom že řidiče zpomalí, ale jsou kontraproduktivní díky tomu, že odvádí pozornost, a také je výrazný rozdíl v tom jet podle pravidel, a jet bezpečně.

0 reagovat
Vajtus
29. 7. 2012, 12:24

Pobavilo mě přirovnání dnešních aut k protiatomovému bunkru, trefné...

Neviděl bych to ale až tak černě, auta pro řidiče tu pořád jsou, zábava se možná vytratila z běžných aut, na druhou stranu, já se teda s Formanem nezabavím :).

Myslím, že se naopak blýská na lepší časy, automobilky se začínají zaměřovat na snižování hmotnosti a to je hlavní důvod, proč moderní auta působí tupě...

0 reagovat
jarek89
29. 7. 2012, 12:36

Dovolím si ještě jednou reagovat na článek....některé dnešní el. asistenti jsou fajn, ale lidé je neberou jako doplńující prvek ale plně na ně spoléhají....kolikrát je vidět že nemají základní návyky jako je např. davaní blinkru atd....a kolikrát si ani neuvědomují že i když mají auto prošpikované elektronikou + X airbagů že fyzika funguje pořád stejně ať jedete ve 120 nebo v Mercedesu S řady. A u výrobců aut je nejhorší to že kolikrát je nejdůležitější desing a výbava vozu před dobrým výhledem a jízdními vlastnosti. Myslím si že už historie ukázala že desing může být hezký ale také účelný.

0
Štěpi
20. 8. 2012, 19:07

Přesně to si taky myslím. Řidiči počítají s tím, že můžou pořád jet a elektronika je vždycky podrží. Pak ale pojedou o 2km/h rychleji, elektronika to už nezachrání a o to horší budou následky. Krásně jsem to pozoroval minulou zimu, když napadlo dost sněhu a silničáři to nestíhali odklízet. čekal jsem na zastávce autobusu a měl výhled na 90°zatáčku ve které bylo tak 20-30cm sněhu. Většina aut jela tak 30km/h. Předokolky to zvládaly docela obstojně. Pak jelo Volvo 740 kombi. Pán ve středním věku s tím trošku musel bojobat aby to udržel ve stopě ale dařilo se mu. Pak přijížděla X6 s mladým managerem za volantem. Nájezdová rychlost byla mnohem vyšší než ostatních aut, odhadem tak 50km/h. A řidič navíc nevěnoval moc pozornosti řízení, protže telefonoval a volant držel jen jednou rukou. Bylo vidět jak elektronika jednotlivá kola postupně blokuje a drží auto ve stopě. Auto projelo krásně čistě a borec ani netušil co se mu dělo s kolama. Pěkná ukázka jak to má fungovat. Jenže kdyby jel o trošku rychleji, tak mu nic nepomůže a omotal by to kolem sloupu v mnohem vyšší rychlosti s mnohem větší škodou než ten co jede 30 ve sterém Volvu a tuší jak může řídit.

Takže za mě je elektronika fajn, ale je potřeba mít základy řízení, tušit jak funguje fyzika a hlavně řídit jako kdybych žádnou něměl. Ale celkově dávám taky přednost auto, kde mi do řízení nic nekecá a všechno si dělám sám.

0 reagovat
Trinom
29. 7. 2012, 18:16

Greeny, opět výbornej článek. Jen tak dál!

0 reagovat
Haselzde
29. 7. 2012, 18:54

MMM: strucne, presne, pravdive.

0 reagovat
Martin
30. 7. 2012, 10:12

Tak s tímhle víc než jen souhlasím :-D článek je super a autor má u mne velké, těžko smazatelné PLUS :-D
Řidičák dnes dostane každý a s automatickou převodovkou a spoustou zkratek je auto už jen přibližovadlem, takže není problém si ho podmanit. Psal jsem tu o tom, jak se na mne synovec škaredí, protože jsem mu v zimě nechtěl půjčit Mazlíka. Měl ještě mokrý řidičák a dosavadní zkušenost pouze s tátovou fábií a puntem v autoškole. Proč by pro něj měl být problém zvládnout 17 let staré auto? Co na tom, že má náhon na zadek , pod kapotou víc než trojnásobný výkon a z elektroniky jen ABS ? Je to přeci jen auto a všechna jezdí dopředu, doleva a doprava!

0 reagovat
850R
31. 7. 2012, 12:46

podle mně by se autoškola měla absolvovat v Caterhamu. spoléhat jen na sebe, a jezdit tak abych nikdy nemusel bourat, cítit celé auto, vědět, že jakákoliv rána je fatální průšvih a ne, že dám nový bagy, a jezdí se dál. Znal jsem člověka co ač věkem ze starší generace, měl za sebou asi 7x totálku auta a pořád byl nejlepší řidič ze všech..aspoň podle něj. Dneska za volantem většinou sedí naprostá nepokora k pravidlům, pominu-li pravidla provozu, tak nepokora i k fyzice jako takové..s respektem jde i s 800hp jezdit naprosto v pohodě, bez něj bych nepůjčil člověku ani favorita..a právě proto se auta dělají tak jak se dělají, protože s úpadkem soudnosti za volantem, by umíralo víc a víc lidí..

0
PoiuxCansock
31. 7. 2012, 20:13

Kdyby se v autoškole jezdilo Caterhamem, tak si jdu dát pár kondičních jízd, i když jsem za posledních 14 dní ujel asi 3 000 km :)

0
Štěpi
20. 8. 2012, 19:12

Nejsmutnější je, když potkávám v Brně autoškoly, které se chlubí tím, že vás nechají udělat řidičák s automatem. Absolvent takové autoškoly (nemluvě o tom že většina autoškol to dneska bere jen tak aby odučili co největší počet žáku a znalosti jsou pak jen povrchní) pak nemůže tušit nic o chování auta a motoru, když tam je jen aby kroutil volantem.
Jinak v Brně je autoškola s Nissanem 350Z, Hummerem H2 a Mini Cooperem. O kondičkách v Nissanu by se dalo uvažovat...

0
sedmicku
20. 8. 2012, 19:32

Jo, autoškola EDA a přímo s mladým Edem se určitě domluvíš...já mám taky jednu "jízdu" pořád domluvenou, ale nebyl čas, nebo co :)

0
Štěpi
21. 8. 2012, 08:40

A dá se to domluvit na nějaké pěkné okresce? Kondičky jsou většinou ve městě a to by bylo spíš utrpení postávat po Brně s 350Z. 90minut za 1000Kč bez skládání statisícových kaucí zní totiž moc pěkně :-)

0
sedmicku
21. 8. 2012, 10:04

To ti řekne jen on sám, protože já to nevím :) stačí mu zavolat a budeš vědět ;)

0 reagovat
Colombo
2. 8. 2012, 21:19

Hodně toho zpískala i klimatizace. Dřív se hlavně v létě pohodově jezdilo se staženými okny i na dálnicích, ale dnes se každý uzavře do své bubliny a honemrychle domů..

0 reagovat
Andre
2. 8. 2012, 22:55

Tak ono je to dané zaměřením tohoto webu a tím, že sem chodí fandové aut. Ale někdo prostě řídí, protože musí. A když má řidičák, tak už se nemusí nic učit a ona je to i pravda.

Něčí neschopnost řídit bych nesváděl na moderní auta a někdo prostě neocení nějaké komunikativní řízení apod.

A ruku na srdce, nová auta se prostě řídí lépe. Sice jsem jich moc neřídil a sám mám starý krám.

0
Ondra
24. 8. 2012, 12:59

Já nemůžu s částí příspěvku souhlasit. Lidé sice řídí protože musí, ale kdyby je to trochu bavilo a neprudilo, tak by to přecijen vypadalo jinak. Jenže současná auta lidi unudí, nebaví je to, ačkoliv kdysi měli z řízení obrovskou radost. Znám mnoho mladých lidí co si nedávnou udělali řidičák a mají z řízení opravdovou nefalšovanou radost. Bohužel volbou nudných aut je to brzy přejde, pokud nejsou vyloženě nadšenci.

0
Andre
24. 8. 2012, 16:37

Jasně, jsme na webu fandů do aut. Ale pro někoho je to jen hromada železa pro přesun tam a zpět. A na nějaká rozumné úrovni ten krám umí ovládat.

Stejně jako někoho baví kompy a někdo to má na facebook a psaní mailů.

0 reagovat
Dad
5. 8. 2012, 01:30

ono tady to tak nevynikne. Ale ja se zrovna vratil z vyletu do Francie a tam jsem si vsiml, ze ty jejich maly osklivy pezoty nejen neni potreba ridit, ono ani neni kde je ridit. Vsechna osidlena mista vcetne nejmensich vesnic jsou vybavena systemem prekazek tak, aby bylo mozno jet nejvejs tricet. A mimo obce je kazdy dva kilometry kruhak, coz zajistuje, ze pezot nikdy neprekroci povolenou rychlost, nema na to dost casu.

Vysledkem je, ze je tedy nikdo neridi, francouzi za volantem snidaji a pritom si ctou noviny, damy jednou rukou se lici a druhou telefonuji ... jen u duchodcu jsem si nebyval jisty jestli se tak soustredi nebo prave zemreli.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte