Je to ještě relativně nedávno, kdy se v převodovkách běžně vyskytovaly pouze 3 - 4 rychlostní stupně. Od té doby se však mnohé změnilo, lidstvo se vyvinulo, zrychlilo a enviromentalisticky obrodilo a vzhledem k tomu, že je nyní patrně více než 2x uvědomělejší, vyspělejší anebo rozežranější, potřebuje i více než dvojnásobný počet stupňů. Jak jinak si vysvětlit, že ve Společnosti ZF aktuálně dokončují vývoj nového devítistupňového automatu?
Převodovka je připravována pro vozidla s předním náhonem a má zlepšit ekonomiku provozu, stejně tak jako poskytnout plynulejší jízdu a jemnější hlukovou kulisu. Rychost řazení se má oproti současnému "osmistupni" zkrátit o 15%. Podle zákulisních informací by se úplně nejdřív překvapivě neměla dostat do německých prémiových produktů, nýbrž pod kabát neupřesněného modelu automobilky Chrysler.
Osobně jsem zvědavý, kam až počet stupňů bude růst. Přece jenom, 9 rychlostí už je takové "skoroCVT" a člověk aby rovnou zapomněl na manuální volbu, neb se v takovém počtu převodů ztratí ani nemrkne… Pro využití výkonu motoru to však bude to nejlepší, takže se v budoucnu nenechme překvapit větou: "Dej tam devítku, ať to tak nežere…" :)