Dnes necháme stranou futuristické vize, superdrahá SUV a dokonce i elektřinu. Novinky se tentokrát týkají aut, která by měla zaujmout i běžného českého zákazníka. Ale posuďte sami.
Toyota CH-R opět chce být vidět
V první generaci vypadala jako zjevení z jiného světa a dodneška se mezi běžnou automobilovou konfekcí neztratí. A i když se pod povrchem skrývá naprosto mainstreamové, skoro by se chtělo říct nezajímavé auto, právě povrch mu zajistil dostatek pozornosti i zájmu.
Druhá generace, která se minulý týden ukázala českým novinářům v sídle importéra, už nezpůsobuje takový šok – snad proto, že jsme si mezitím na toyotí avantgardu zvykli, snad proto, že je oproti předchůdci přece jen o něco uměřenější. Ne že by ovšem nebyla zajímavá. Zejména ve žlutočerném dvoubarevném lakování, které představuje hlavní “komunikační” barvu, vypadá velmi efektně a rozhodně nezapře příbuznost s loňským konceptem Prologue.
Kromě neotřelých tvarů má novinka se svým předchůdcem společnou i jistou míru stylovosti, kterou se by zlí jazykové nerozpakovali nazvat nepraktičností. Není to příliš velké auto (mezigeneračně se dokonce o pár čísel zkrátilo, naopak trochu narostla šířka) a zkosená záď po způsobu kupé si vyžádala kompromis hlavně na zadních sedačkách. Dříve si tam člověk připadal jako v temné kobce – pokud se tedy na výšku vešel. Nové CH-R je v tomto ohledu o něco přívětivější, ale za rodinné auto ho stále považovat nelze. Sám produktový manažer Toyoty označil novinku za vůz ideální pro bezdětné páry a singles, rodinám pak doporučil podobně velkou, avšak o dost praktičtější Corollu Cross. Už předchozí CH-R však dokázalo, že na stylovku tohoto typu u nás existuje dostatečná kupní síla.
V kabině se žádné zásadní změny neodehrály – což je v tomto případě vlastně dobře. Zůstalo totiž dost fyzických tlačítek, a to jak na středovém panelu, tak na volantu. Materiály rozhodně neurazí a mladší generaci (možná nejen ji) jistě potěší, že značná část plastů je výsledkem recyklace.
Nikoho nepřekvapí, že Toyotu CH-R pohánějí výhradně hybridní motorizace, a to nabíjecí i nenabíjecí. Základem klasického hybridu je buď benzinová osmnáctistovka (140 koní), nebo dvoulitr (197 koní), silnější verze může být zkombinována s pohonem 4x4. Do třetice tu máme s dvoulitrem spřažený plug-in hybrid o výkonu 224 koní, který dorazí k dealerům během několika měsíců. Nadále se můžeme těšit na skvělou spotřebu (výrobcem udávaná hodnota se pohybuje kolem l), ale bohužel i na bezestupňovou převodovku e-CVT, která bude jedinou možností.
A jaké budou ceny? CH-R startuje na 699 900 korunách s výbavou Comfort a slabším hybridem, silnější HEV ve výbavě GR Sport šplhá k částce 1,2 milionu. Cenu nabíjecího hybridu stále neznáme.
Renault Grand Kangoo – variace na MPV
V soutěži krásy se nejspíš neumístí, ale o fanoušky bude mít postaráno i bez toho. Budou to všichni, kterým nejde o lepé tvary, nýbrž o vnitřní prostor a dostatečný výběr motorizací. Prodlouženou verzi minidodávky představil Renault na mnichovském veletrhu a vysloužila si hromadu pozornosti nejen proto, že šlo o jedno z nepočetných zástupců “starých časů” spalovacích motorů.
Trumfem Grand Kangoo je prostor ve všech podobách. Potřebujete usadit hodně lidí? Sem se jich vejde sedm a nastoupí si pohodlně obrovskými posuvnými dveřmi. Potřebujete místo pro náklad? Když vyndáte druhou a třetí řadu sedaček, máte k dispozici 3750 litrů, po sklopení opěradla u spolujezdce navíc délku až 311 centimetrů. Dokonce i při obsazenosti všech sedaček zůstane v kufru ještě 500 litrů, což vůbec není špatné. Chcete úložné prostory pro cestující? V kabině jich najdete celkem 58 litrů. A pokud to všechno potřebujete kombinovat a přestavovat do různých podob, najdete jen málo vhodnějších aut. Prostě dokonalý sen nejen českého chalupáře.
Co víc, auto bude k mání se třemi druhy pohonu – naftou, benzínem a elektřinou. 130koňový benzin se páruje s manuálem i dvouspojkou, 95koňový diesel pouze s manuálem, i tak ale chvála, že vůbec zůstal v nabídce. Elektromobil s výkonem 121 koní a baterkou o kapacitě 45 kWh pak poskytne dojezd 265 km.
Ceny prozatím nebyly zveřejněny, první auta by se u nás však měla objevit už na začátku příštího roku.
Peugeoty 2008 a 508 srovnávají krok
S kým? Hlavně s nejnovějšími členy své vlastní rodiny. Vedle takové 308 nebo 408 už působily lehce demodé a taky jim stále chybělo nové logo. To všechno řeší letošní facelift, který jsme konečně měli možnost vidět na vlastní oči i v Česku.
Malý crossover 2008 patří v posledních letech k nejprodávanějším vozům v Evropě, tudíž je to pro značku velmi důležitý model. Obliba by mu v následujícím období mohla zůstat, neboť bude i nadále k mání v benzinové i naftové variantě. Elektřina je samozřejmostí, dokonce dostala o pár koní navíc a o 66 kilometrů větší dojezd. V průběhu příštího roku přibude ještě mildhybridní motorizace.
Design druhé generace před faceliftem sklízel úspěch, osobně však musím přiznat, že k jeho fandům nepatřím. Novinka se sice úplně nezbavila zavalitých proporcí, přece jen však působí trochu víc odlehčeně. Velikost zůstává stejná, změnila se přední maska, světelný podpis přidal čtyři drápy navíc a dohromady je to přesně to malé SUV, jaká se dnes prodávají jako teplé housky. Z kabiny zmizela tzv. kobra neboli ohnutá řadicí páka k automatu, nově se bude řadit ovladačem, který si říká e-Toggle a který známe třeba právě z 308. A nový je taky infotainment IVI, který umí aktualizace vzduchem a umožňuje vytvoření až 8 profilů.
První dojmy? Po svezení v silnějším benzinu s nejvyšší výbavou GT hodnotím plusovými body hlavně kvalitu interiéru a parádní ergonomické sedačky (někteří kolegové si ovšem stěžovali, že jsou příliš tvrdé). Obešla bych se bez lánů klavírního laku a taky bez dotykové lišty, která se nachází nad řadou páčkových čudlíků a je orientovaná vodorovně, takže se do těch správných plošek netrefuje moc dobře.
Novou řadičku i infotainment dostala taky vlajková loď 508, stejně tak třídrápové svítilny a nové logo se lví hlavou. Jak sedan, tak combi podle mě stále patří k tomu nejlepšímu, co dnešní autoobilový design nabízí.
Zaplaťpánbůh, v kabině už bylo klavírního laku méně a palubku dokonce pokrýval materiál, který bych tipovala na pravé dřevo. Příplatkové kožené sedačky mě nadchly a určitě ne jen kvůli masážní funkci (tu mimochodem najdeme i v modelu 2008)
508 se bude prodávat jako diesel i PHEV, přičemž druhá možnost nabídne i nadupanou verzi PSE se dvěma elektromotory a výkonem 360 koní.
Na závěr prozradím ceny, dokazující, že automobilový trh se skutečně posouvá směrem nepříliš příznivým pro člověka s běžnými příjmy. Cena 2008 se pohybuje na škále od 585 000 do 1095 000 korun, za 508 dáte minimálně 990 000 Kč, vrchol v podobě PSE bude stát 1 750 000 Kč.