načítám data...

Nissan Sunny GTI, přehlížený hothatch 90. let

90. léta byla vším, jen ne obdobím, kdy se vyráběly legendární a perfektní hothatche. Posuďte sami - Astra GSi? Rychlá, ale podvozkově nedospělá. Escort RS2000? Zábavný, avšak ledabyle...

90. léta byla vším, jen ne obdobím, kdy se vyráběly legendární a perfektní hothatche. Posuďte sami – Astra GSi? Rychlá, ale podvozkově nedospělá. Escort RS2000? Zábavný, avšak ledabyle zpracovaný, a jak se ukázalo v pozdějších letech, ne zrovna nejspolehlivější. VW Golf GTI? Ve své třetí reinkarnaci to bohužel bylo vyměklé až trochu nezáživné auto a jeho dražší bráška – VR6 – se zase choval více jako cestovní Gran turismo, než ostrý hatchback. Lze v této době vůbec najít nějaký hothatch, který netrpí alespoň jedním z těchto problémů? Samozřejmě, ale zatímco Honda Civic VTi a Peugeot 306 S16 jsou obdivovány pro své kvality, existuje vůz stejné úrovně, o kterém téměř nikdo neví. Ano, dokonce i strejda Google vyplivne akorát pár odkazů. Bavíme se o Nissanu Sunny GTI N14 – nejvíce nedoceněném hothatchi první poloviny 90. let. 

sunnyy

Tento článek bude tak trochu unikát, protože jsem žádný jiný o Sunnym GTI na internetu nenašel. Proč? Zkuste se zeptat automobilových nadšenců co si myslí o Nissanu Sunny. Mám dojem, že by na vás vyprskli něco o bezpohlavně vypadajícím nudném stroji pro nizozemské důchodce. S jistotou se nesetkáte s odpovědí typu: "Jo, Sunny, to je byl můj dětský sen!" Verze GTI tuto nevalnou image nikdy nepřekonala. Co se motorické stránky týče, GTI se drželo standartů hothatchů 90. let. Šestnáctiventilový dvoulitrový čtyřválec, výkon kolem 150 koní. Tak to v té době bylo správně. Podvozek již tak běžný nebyl. Zadní kola nebyla spojena dlouhým kusem železa jako v případě Escortu RS2000, vlastně nebyla spojena vůbec, protože náprava byla sofistikovaná víceprvková. Na počátku 90. let nic obvyklého. GTI se vyrábělo ve dvou karosářských variantách- třídvěřovém hatchbacku a ojedinělém pětidveřovém liftbacku, který se v Evropě prodával jen ve Švýcarsku. Ač se to nezdá, tří i pětidveřová varianta je stejně dlouhá. Zvenku rozeznáte GTI od běžného Sunnyho zejména podle většího předního nárazníku s přídavnými dálkovými světly, plastových lemů blatníků, velkého křídla u pětidveřové verze nebo čtrnáctipalcových litých kol. Facelift proběhl v roce 1993 a byl veskrze kosmetického rázu.

Nissan-Sunny_Primax_618_1

Starší japonské interiéry nejsou zrovna proslulé svou přitažlivostí, ale Sunny v tomto ohledu rozhodně neurazí. Palubní deska je převážně z "měkčených" plastů a dobře odolává poškození. V základním vybavení verze GTI jsou příjemné anatomické sedačky (za příplatek kožené a vyhřívané), tříramenný sportovní volant, ABS, elektrické ovládání předních (u třídveřové verze) nebo všech oken (u liftbacku) a mlhovky. Klimatizace byla za příplatek. Zadní sedačky jsou docela stísněné, takže pokud si před vás sedne někdo vyšší, doporučujeme amputaci dolních končetin.

DSCF8823

Pod kapotou se ukrývá dvouvačkový čtyřválcový dvoulitr SR20DE proslavený svou točivostí, hutnými výkony a spolehlivostí, kterému výborně sekunduje rychlá a přesná převodovka. Udávaný výkon je 143 koní a 178Nm točivého momentu, nicméně jednotka ve skutečnosti dosahuje i po letech spíše výkonu kolem 150ti koní, stejně jako má udávaných sesterská Primera eGT. Motor se hladce vytáčí až k omezovači v 7500 otáčkách a uděluje 1100kg těžkému Sunnymu solidní dynamiku, přesněji zrychlení z 0 na 96 km/h za 7,5 sekundy dle měření časopisu Autocar z února 1992. Díky krátkým převodům je také pružnost na jednotlivé stupně na velmi dobré úrovni. Zdá se vám zatím recenze docela pochvalná? Dobové recenze Sunny GTI také chválily, nicméně je třeba přiznat, že k tomuto vozu mám jistou osobní náklonnost. Před půl rokem se GTI stalo mým prvním vlastním vozem - červený liftback mi dělá radost dodnes. I přes to se snažím odprostit od nadržování vlastnímu vozu a podat vám střízlivý obrázek co od tohoto stroje očekávat.

jdm_rpr_17

Další přitažlivou stránkou Sunnyho GTI je navyšování výkonu. Přiznám se, že rozhodně nejsem příznivcem tuningu, nicméně smysluplnému zvyšování výkonu a zlepšování dalších vlastností vozu se nebráním. Zejména po motorové stránce není kvalitní úprava žádný problém. Relativně levně se dá i z původního čtyřválce SR20DE vytáhnout pár desítek koní navíc, ale pokud člověk hledá opravdu rychlý vůz, jsou jen dvě relativně rozumné možnosti. Mně nejsympatičtější je swap motoru za SR20VE NeoVVL z japonské Primery. Ačkoliv se tento motor do Evropy nikdy oficiálně nedostal, není problém nechat si ho dovézt přes nadšence například z fóra NISMO.cz. Jedná se o 190ti koňový dvoulitr s variabilním časováním ventilů. Jen tak mezi námi, jednotka K20 z Hondy Civic Type-R je v podstatě Hondou dotáhnutý SR20VE od Nissanu k dokonalosti. Dobrou zprávou je, že převodovka je natolik naddimenzovaná, že si s tímto výkonem poradí bez sebemenšího problému. Další variantou je přeplňování turbem. Dají se koupit levné turbokity a vnitřnosti motoru si s výkonem přes 200 koní poradí, nebo opět "swapnout" SR20DET ze speciální verze Sunny GTi-R či japonských modelů Bluebird a Avenir, což je defakto turbem přeplňovaný motor Sunnyho. Nejlepší na tom všem však je skutečnost, že na rozdíl od mnoha jiných výrobců je instalace těchto pozměněných motorů do Sunnyho zcela legální, důležité je jen to, aby se jednalo o typovou větem SR20.

sunny gti2

Na cestě se Sunny GTI chová hravěji než trojkový Golf GTI, ale dospěleji než kupříkladu Peugeot 309 GTI. Už v základním nastavení má dostatek gripu, pokud používáte kvalitní pneumatiky. Rozhodně nedoporučuji na obutí šetřit, jinak vás zejména na mokru může čekat návštěva lesního porostu kolem cesty už v překvapivě nízkých rychlostech. Je to klasický hothatch s lehkou zádí, tudíž brzdit do zatáčky není nejlepší nápad a i ubrání plynu uprostřed ostře projížděného oblouku může vyvolat přetáčivý smyk. Ačkoliv si původní silniční test britského Autocaru stěžoval na mírný nedostatek citu ve volantu, tak na dnešní poměry je Sunny ukecaný jako Leoš Mareš při moderování Superstar. Pomocí vašeho pozadí a ruk přesně poznáte, co se s autem děje a správná reakce je otázkou mírných pohybů končetin. Díky sofistikovanosti podvozku nečekejte nepříjemné odskakování vozu v rozbitých zatáčkách a víceprvková zadní náprava aktivně napomáhá ostrým nájezdům do vinklu. Tomu všemu sekunduje hladce a rychle řadící převodovka spolu s lineárně táhnoucím motorem. Ano, rychlá jízda na okreskách vás bude rozhodně bavit. A když píši rychlá, tak myslím opravdu rychlá – GTI je oblíbeno zejména mezi závodníky do vrchu, protože se z něj levnými úpravami dá udělat plně konkurenceschopné auto. Mimochodem, GTI vyhrálo skupinu F2 v britské rally a v roce 1993 do Česka zavítala série Sunny cup kombinující závody v rallyecrossu, paralelním slalomu, na okruhu a na ploché dráze.

4679435856_d1c3ff132d_b

Jak už jsem předesílal, Sunny GTI se nikdy nestalo legendárním hothatchem a nebýt několika nadšenců, nejspíše by zcela upadlo v zapomění. To má ovšem několik výhod. První z nich je ta, že ceny těchto vozů jsou vzhledem k výkonům a zábavě na velmi nízké úrovni. Dá se sehnat slušný kus, který vám bude dělat radost, i za cenu pod 20 tisíc korun. Vyloženě krásné a udržované kousky, často i s menšími funkčními úpravami, není problém sehnat v cenové hladině kolem 40 tisíc korun. Další výhodou je, že jelikož petrolheadi často nejeví o Sunnyho zájem, není problém najít mnoho zachovalých, pouličními závody nezničených kousků. Tomu napomáhá i vrozená robustnost Sunnyho. Kolem motoru SR20 je dokonce obrovská celosvětová komunita, kde je chválen pro svou trvanlivost, spolehlivost a upravitelnost. Sehnat na něj špičkové díly tedy opravdu není problém a i ceny nejsou horentní.

04

Na závěr něco málo k tématu, které mě osobně naprosto nezajímá, nicméně hodí se ho zmínit – spotřeba. Podle jednoho z odborníků přes tyto vozy v ČR a majitele mnoha GTI není problém jezdit průměrně za sedm litrů na sto kilometrů, na delší trasy i za šest. Já jsem na svém Sunnym zkoušel měřit spotřebu jen jednou a při běžném ježdění částečně po městě, částečně mimo i s občasným rychleji projetým úsekem po okresce mi vyšlo okolo 7,3 litru na sto kilometrů. A to věru není špatné, někteří lidé (zejména ti jezdící utýranými maloobjemovými vozy) těmto číslům dokonce odmítají věřit.

cup1

Nissan Sunny GTI je tedy dle mého názoru neprávem opomínaný hothatch ve velmi nízké cenové hladině. Je to jedno z mála podobných aut, jehož nákup se dá i rozumově zdůvodnit. Pokud uvažujete o jeho koupi, je třeba dát si pozor zejména na korozi. K častěji vyskytujícím se nedostatkům také patří odcházející zadní rozdělovač brzdného účinku, kolísavý volnoběh, vytahané rozvody u kusů s větším nájezdem či ABS nekamarádící se s rychlou jízdou, kdy zabírá zbytečně brzy. Za tak málo peněz však jen těžko budete shánět rychlejší a spolehlivější vůz pro rozevláté přesuny po okreskách. Jsem si jist, že pokud hledáte hothatch za mrzký peníz, Sunny GTI vás nezklame a bude vás bavit tak jako mě.

41345_1477663836024_1666596993_1168876_5512902_n

Pokud máte zájem přečíst si dobový test Autocaru či něco víc o Sunny cupu, máte možnost zde: http://jagy.jm-art.cz/sunny/cup_autocar/index.php.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Lo
Lookyn
20. prosince 2010, 17:00
0

konečně sem se dostal k přečtení tohohle článku a musim říct, že super =) prakticky neni co vytknout!

reagovat
On
Ondra
20. prosince 2010, 17:44
0

Díky, takové komentáře vždy potěší :)

reagovat
Ra
Rady
02. ledna 2011, 01:19
0

Krásnej článek Ondro :-) jsem na Tebe hrdej ;-)

reagovat
On
Ondra
02. ledna 2011, 17:33
0

GTi je jedna z nejlepsich predokolek! A jeste k tomu skoro zadarmo! Sunny 4ever. A GTiR je jeste trosku jinej level.

reagovat
zd
zde.
03. ledna 2011, 23:42
0

Věřím že funguje a že mi bez problémů ujede, ale prostě na mě působí sterilně a tím pádem mě vůbec neláká. Otázkou zůstává co by se stalo až bych k němu čuchnul:-)

reagovat
On
Ondra
04. ledna 2011, 09:38
0

to zde: Úplně sterilní to není, zejménan a dnešní poměry ne, ale v porovnání s tou Alfou co tu máš to asi bude sterilnější :)

reagovat
py
pyter
19. ledna 2011, 23:34
0

a nevis o nejakym peknym kousku na prodej? Za peknou cenu.

reagovat
On
Ondra
20. ledna 2011, 17:30
0

pyter: momentálně vím asi jen o těchto: http://www.sportovnivozy.cz/model-26-129-nissan-ostatni-modely

reagovat
co
cocks
23. února 2011, 20:28
0

Já měl Suunyho N13 1.6 16V GTI TWIN CAM 81kW :) taky srandy kopec.. :)

reagovat
Vo
Vojta
16. prosince 2011, 13:35
0

Zdar lidi. Pěkný článek. Zaujala mne zmínka o Primeře eGT. Možná budu muset řešit v dohledné době nějaký každodenní povoz. Je Primera eGT obtížná k sehnání? Viděl jsem na netu i verzi 4x4 - dá se sehnat? Jaké jsou ceny dílů, které se musí nejčastěji vyměnit, když koupím takovou starou káru? Co spotřeba? Díky. Vojta.

reagovat
ja
jagy
16. prosince 2011, 14:08
0

Ahoj, mozna bych ti mohl poradit. :-) Primeru eGT v peknem stavu je v teto dobe dost velky problem sehnat. Auto obecne je to skvele, vyborny podvozek, spolehlivy a vykonny motor, prevodovka presna a bytelna.
4x4 se delaly taky, shodou okolnosti jsem jiz dve mel/mam. Jedna 2.0 eGT P10 a druha 2.0 SLX, taky P10 (tu jeste mam). Sehnat 4x4 je dost velky problem. Za poslednich cca 5 let jsem videl na prodej dve a obe jsem koupil. :-) Pokud vylozene neshanis auto na zimu a s tim spojenou zabavu, tak bych shanel dostupnejsi predokolku. Zajimosti u 4x4 Primer je pritomnost zadniho samosvoru. A 4x4 pro EU trh byly pouze P10, P11 byly jen JDM trh.
S dily neni zadny problem. Sehnat jde vse za velice prijemne (nekdy az smesne) ceny.
Pokud shanis auto na kazdy den, tak si porid Primeru P11 (rv96-98) s motorizaci 2.0 SR20DE, bud slabsi 130HP verzi nebo GT 150HP. Ja mam tu slabsi a da se poridit za smesne penize (15-30tis. kc) a dostat se na uroven GT je otazkou vacek a ECU (cca 3tis. kc). U vsech techto Nissan plati za malo penez hodne muziky. Daji se lehce a levne upravit. Jsou spolehlive, rychle a maji na 2.0 nizkou spotrebu (6-8l/100km dle stylu, ja mam ted prumer cca 7l/100km). Co se problemu tyce, tak u starsich japoncu klasicky koroze karoserie, dale praskajici poloosy (nova tyc stoji do 2tis. kc), vrzajici ramena (nema vliv na fci, ale je to neprijemne, cena 1tis. kc). Veci jako filtry, cepy, brzdy... jako kazde jine auto, tj. par korun.

Pokud budes mit dalsi dotaz, tak se ptej... :-)

Nejake moje videa 4koly:





Tech videii tam mam vic, kdyby te zajimavy nejake moje projekty... :-)

PS: P10 eGT byla moje prvni auto (10 let v rodine). Kdyz jsme ji prodavali, mela 375tis. km. :-)

reagovat
On
Ondra
16. prosince 2011, 14:24
0

to Vojta: Náš odborník na Nissany Jagy promluvil, víc netřeba dodávat, on o tom ví ještě mnohem více než-li my ;)

reagovat
Vo
Vojta
21. prosince 2011, 09:08
0

Tak to je odpověď se vším všudy. Díky! Až budu nějaký povoz kupovat, tak se sem vrátím a nějak skontaktuju. Palec vzhůru. :-)

reagovat
fr
franc
24. září 2012, 21:09
0

clanek hezkej, gti je fajn, ale jeste bych dodal jednu slabinu, a to sice prevodovky
ty nezvladaj ani v gti-r, cemuz se ale nerika sunny,ale pulsar
gti-r z anglie, ktery se daj koupit za smesne nizke ceny, povazuji za nejlepsi druh "swapu" sunnyho
problem je,ze prestavba (rhd pulsar na lhd) ve finale vyjde cca na ty samy penize, jako porizeni sunnyho a pulsara dohromady..

reagovat
On
Ondra
18. října 2012, 14:39
0

Zdravím Vás, Sunny mohl být také jako GTI-R, záleží na jakém trhu se prodával.

ja
jagy
22. ledna 2013, 13:45
0

Sunny je oznaceni pro evropsky trh, Pulsar pro asijsky. Proto jsou vetsinou v UK Pulsary, jakozto caste importy z Japonska.

Prevodovky problem u GTi urcite nejsou, pokud se nebavime o nesmyslnych vykonech pro predokolku (300+HP). U GTiR je problem ten, ze u 4x4 trpi jeste vic a to predevsim pri ostrych rozjezdech.

pe
petr
17. října 2012, 06:32
0

Pobavil mi tento blábol : ,,jednotka K20 z Hondy Civic Type-R je v podstatě Hondou dotáhnutý SR20VE od Nissanu k dokonalosti....nějaký argument pro podporu tohohle blábolu? Trošku víc přestřelený, ale nepřekvapuje mne to. Jestli se dobře pamatuju honda dělala v těch samých letech 164koňovou 1.6, asi neměla problém vyladit si 2.0 motor, natož cokoliv kopírovat a ladit ,,cizí,, motor. Pomineme-li, že je dělí víc jak 10let vývoje žejo.

reagovat
On
Ondra
18. října 2012, 14:46
0

Důležité je ono slovíčko "v podstatě". Samozřejmě to není ten samý motor, jen poukazuji na skutečnost, že tolik opěvovaná technologie z Civicu Type-R EP3 se objevila již dříve a není problém mít takovýto motor i v Sunnym (Primeře, 100 NX atd.).
Mimochodem Nissan Pulsar VR-Z N1 (alias japonská Almera) byl vybaven atmosferickou šestnáctistovkou SR16VE s výkonem 200 koní. A to vše ještě v minulém tisíciletí. To, že u nás nejsou podobné vozy známy, protože se sem na rozdíl od Hondy nedovážely, je to trošku škoda. A i na tyto možnosti, byť v rámci Sunnyho, měl článek poukázat. Citovaná formulace samozřejmě nebyl žádný útok na Hondu, jejíž motor K20 řadím mezi nejlepší čtyřválce planety.

ja
jagy
22. ledna 2013, 13:47
0

Panove, pokud by nekdo shanel pekny kousek GTi-cka, tak je jeden prave na prodej: http://www.sportovnivozy.cz/36888-nissan-sunny-gti

Znam to auto osobne a muzu vrele doporucit. Jeden z mala zachovalych v puvodnim stavu. Kdyz bude mit nekdo zajem, rad sdelim vice info.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem